Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:16

Sizzle schreef:
Kan iemand volgend nieuws bericht bevestigen of ontkrachten?
Het komt van een nieuwssite die wel wat bekend staat om zijn sensatieberichten namelijk (vergelijkbaar met „metro“). In het Engels vind ik het zo snel niet:

„In een programma op de Russische staatstelevisie wordt openlijk gedreigd met nucleaire aanvallen op Europese hoofdsteden. De lancering van een Satan-2 raket wordt getoond.

De Russische staatsomroep Rossija 24 heeft in een grafiek getoond hoe Kremlinleider Vladimir Poetin een nucleaire aanval zou uitvoeren op drie Europese hoofdsteden, waarbij hij verklaarde dat er "geen overlevenden" zouden zijn. Dit was kennelijk de reactie van de omroep op opmerkingen van de Britse minister van Defensie ten gunste van Oekraïense aanvallen op de Russische infrastructuur.

De producenten van het programma toonden de kijkers vervolgens een kaart waarop was aangegeven dat raketten konden worden gelanceerd vanuit Kaliningrad, de Russische enclave tussen Polen, Litouwen en de Baltische Zee. Deze konden Berlijn in 106 seconden bereiken, Parijs in 200 seconden en Londen in 202 seconden.„

20min.ch

Dit is vanuit een Russische groep:
Citaat:
Military Watch Magazine (VS): Rusland testte voor het eerst een intercontinentale kernraket
“Een raket met een bereik van 18.000 km en 15 afzonderlijke kernkoppen wordt beschouwd als de krachtigste in het Russische arsenaal - en waarschijnlijk in de hele wereld: met één treffer zou hij een gebied groter dan Frankrijk kunnen verwoesten. De raket, in het Westen bekend als "Satan II" (Satan II), is bedoeld om zijn voorganger, de op silo's gebaseerde R-36M, te vervangen. Vermoedelijk zullen in de toekomst "Sarmaten" 100% van het stationaire Russische arsenaal op het land uitmaken.

Strategische nucleaire strijdkrachten werden een prioriteit voor de militaire modernisering van Rusland na de ineenstorting van de Sovjet-Unie, die leidde tot de vermindering van de hele economie, onderzoeksactiviteiten en defensiecapaciteiten in het algemeen, wat een aanzienlijke impact had op het conventionele arsenaal van het land

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:24

Quir schreef:
De Russen vlogen zonet met dit vliegtuig hier over (in Zweden). Vandaar dat ik benieuwd ben wat ze kunnen behalve vliegen, het is een propeller vliegtuig als ik het goed begrepen heb? Zweedse straaljagers zijn er achteraan gegaan en daarna verlieten ze vrij snel het Zweedse luchtruim.

SNEL?! Met 430 km/h ? _O-

Maar goed, ik snap wat je bedoelt. En ja, het is een 2-motorige turboprop. Fotomissie wellicht. Of zuigmissie. Als het per ongeluk was -wat ik betwijfel- dan zullen nu de Russische piloten toe zijn aan schoon ondergoed.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:38

pien_2010 schreef:
Sizzle schreef:
Ok thanks!
Dan beschouw ik het maar als propoganda inderdaad.

Yep en de buikpijn nemen we maar op de koop toe. Mafketels.

Die dingen staan (nog) helemaal niet in Kaliningrad. Het eerste prototype is pas net ergens (in Siberië, geloof ik) gelanceerd. (zonder kernkoppen uiteraard).
Voorlopig klinkt het nog als Hitlers 'geheime wapen'.
Laatst bijgewerkt door mysa op 30-04-22 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:39

Cowboy55 schreef:
Quir schreef:
De Russen vlogen zonet met dit vliegtuig hier over (in Zweden). Vandaar dat ik benieuwd ben wat ze kunnen behalve vliegen, het is een propeller vliegtuig als ik het goed begrepen heb? Zweedse straaljagers zijn er achteraan gegaan en daarna verlieten ze vrij snel het Zweedse luchtruim.

Maar goed, ik snap wat je bedoelt. En ja, het is een 2-motorige turboprop. Fotomissie wellicht. Of zuigmissie. Als het per ongeluk was -wat ik betwijfel- dan zullen nu de Russische piloten toe zijn aan schoon ondergoed.

Vrij snel. _O-
Maar inderdaad, dat is niet bijzonder snel haha.

Ik kan me ook niet voorstellen dat het per ongeluk is...
Hier wordt nu gezegd dat ze er vanuit gaan dat het provoceren is, wat ze begin maart ook gedaan hebben (maar toen met 4 vliegtuigen).

Maar dit vliegtuig zelf kan niets toch? Was net even aan het Google en het ziet er uit alsof het uit de lucht valt als het iets waait. :=

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:41

pien_2010 schreef:
Sizzle schreef:
Ok thanks!
Dan beschouw ik het maar als propoganda inderdaad.

Yep en de buikpijn nemen we maar op de koop toe. Mafketels.

Ja Pien, weer even terug in de tijd. Er is weer een nucleaire dreiging. Spannend he? :O

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:44

Quir schreef:
Cowboy55 schreef:

Vrij snel. _O-
Maar inderdaad, dat is niet bijzonder snel haha.

Ik kan me ook niet voorstellen dat het per ongeluk is...
Hier wordt nu gezegd dat ze er vanuit gaan dat het provoceren is, wat ze begin maart ook gedaan hebben (maar toen met 4 vliegtuigen).

Maar dit vliegtuig zelf kan niets toch? Was net even aan het Google en het ziet er uit alsof het uit de lucht valt als het iets waait. :=

Nee, de AN-30 kan niet zoveel. ‘Luuj de vot oet hange’ zoals ze bij ons zeggen. That’s it. Zweden zal een paar Saab Gripen’s de lucht in gestuurd hebben gok ik. 5x de snelheid van een AN-30. Bende benzine verspild en ploegentoeslag voor de Zweedse piloten. :D Meer niet.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 30-04-22 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:45

Ja nou Cowboy55, jij doet wel erg luchtig over die nucleare dreiging. Het is toch van de pot gerukt dat een klein clubje mensen in staat is op grote schaal dood en verderf te zaaien?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:48

mysa schreef:
Ja nou Cowboy55, jij doet wel erg luchtig over die nucleare dreiging. Het is toch van de pot gerukt dat een klein clubje mensen in staat is op grote schaal dood en verderf te zaaien?

Ik heb 60+%van mijn leven geleefd met die dreiging. Ben 3 jaar na de Cuba Crisis geboren. Laat ze eens iets anders verzinnen.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:50

Ha ha, ik ben in het jaar voor de Cuba-crisis geboren dus ik heb meer geleden. ;)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:51

mysa schreef:
Ha ha, ik ben in het jaar voor de Cuba-crisis geboren dus ik heb meer geleden. ;)

DAMN! Jij wint _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:55

Cowboy55 schreef:
mysa schreef:

Ik heb 60+%van mijn leven geleefd met die dreiging. Ben 3 jaar na de Cuba Crisis geboren. Laat ze eens iets anders verzinnen.

Ik begrijp wat je bedoelt.
Voor mij is er echter een groot verschil, ik heb vroeger nooit buikpijn gekregen van al dat gedreig, en ik ben 5 jaar vóór de cuba crisis geboren. Ik vind wat er nu rondom de Russen allemaal speelt, de inval, de genocide taal, de verkrachtingen, massagraven, doden, plat bombarderen van hele steden, de neonazi retoriek etc. Dat is iets dat ik nog nooit heb meegemaakt in mijn leven in Europa en hoe Rusland zich opstelt dat bevalt me totaal niet en ik ben niet bang (integendeel, ik word er juist erg strijdbaar van), maar het bevalt me ook niet en ja ik kan nu bij die nucleaire retoriek in deze contekst bij tijd en wijlen buikpijn van krijgen en ben er ook heel boos over. We leven verdorie in 2022.

Nee, ik win, nog paar jaar extra _O-

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:02

Cuba crisis, die moest ik even opzoeken (zo'n 30 jaar erna geboren). :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:03

Cowboy55 schreef:
mysa schreef:

DAMN! Jij wint _O-

Ik kon al bijna lezen tijdens de Cuba crisis :j

En ja het is wederom dreigend dat dit soort wapens er zijn maar ik heb voor mezelf besloten dat ik daar gewoon geen buikpijn van wil hebben, punt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:10

Quir schreef:
Cuba crisis, die moest ik even opzoeken (zo'n 30 jaar erna geboren). :=

Daar zit een belangrijk verschil tussen de ene groep Bokkers in dit topic en de andere groep. Jij was 8 of 9 toen de Muur viel en het Warschau Pact kalmaan verdween. Andere Bokkers waren 25-30 jaar ouder. Opgegroeid met de nucleaire dreiging. Dan zit je er iets anders in. Destijds was het relatief makkelijk om op te houden met leven en te wachten op de nucleaire holocaust.’totdat de bom valt’, die insteek. De meesten deden dat niet en gaan er -zoals Bigone net stelt- nu ook niet alsnog mee beginnen.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 30-04-22 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:12

Lezen kon ik nog lang niet. Maar ik vermoed dat ik er zo vanaf mijn derde of vierde jaar wel wat van meekreeg. Mijn vader werkte op het hoofdkwartier en daarna als oosblokmedewerker op BuZa. Niet dat hij daar openlijk over sprak maar bijvoorbeeld tijdens het journaal moest ik muisstil zijn. En dan pik je wel wat op. Geloof trouwens dat ik destijds ook minister Luns irl heb gezien.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:14

De Cubacrisis was in 1962, dus als Quir zo'n 30 jaar daarna geboren is was ze ongeveer -3 toen de muur viel, geen 8 of 9 :+

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:16

Vraag me af, voor de jongeren die het bewust hebben meegemaakt: hoe hebben jullie de val van de muur ervaren? Was dat significant?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:20

mysa schreef:
Lezen kon ik nog lang niet. Maar ik vermoed dat ik er zo vanaf mijn derde of vierde jaar wel wat van meekreeg. Mijn vader werkte op het hoofdkwartier en daarna als oosblokmedewerker op BuZa. Niet dat hij daar openlijk over sprak maar bijvoorbeeld tijdens het journaal moest ik muisstil zijn. En dan pik je wel wat op. Geloof trouwens dat ik destijds ook minister Luns irl heb gezien.

Cool! Luns, de man die volgens cabaretier Wim Kan als Secretaris-Generaal van de NATO elke ochtend op het dak van het NATO Hoofdkwartier in Brussel naar het oosten staarde en riep: “Daar komen de Russen!” _O-

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:24

Exitium schreef:
De Cubacrisis was in 1962, dus als Quir zo'n 30 jaar daarna geboren is was ze ongeveer -3 toen de muur viel, geen 8 of 9 :+

Je hebt gelijk…..Jezus ik wordt oud…..Quir is een handvol jaarboeken dan mijn dochter…..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:26

Exitium schreef:

15 Jaar voor ik geboren werd.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:26

Ik was net op aarde toen de Berlijnse muur viel (ben uit 89), dus dat heb ik ook nooit bewust meegemaakt. Maar de Cuba crisis helemaal niet, nucleaire dreiging is dus ook niet iets wat ik echt ken. Maar kan me wel voorstellen dat je er heel anders instaat als je dat wel bewust meegemaakt hebt.

Desondanks vind ik het allemaal wel interessant (de geschiedenis dan, waarvan je weet hoe het afloopt := ), maar vind het "gedoe" met Rusland ook ergens wel eng. Nu heb ik ook wel het idee dat het hier in Zweden veel meer speelt dan in NL, de dreiging vanuit Rusland naar Zweden is hier dan ook al jaren groot aanwezig. Een paar jaar terug is er zelfs vanuit de overheid heel duidelijk gemaakt met folders die iedereen thuis gestuurd kreeg wat je moet doen als er oorlog uitbreekt. Iets wat ik in NL echt nooit voor heb kunnen stellen...

Toen was het eigenlijk een soort van "grappig", 2/3 jaar later is het ineens toch heel dichtbij (voor mijn gevoel dan toch).

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:33

Hey, we hadden in Nederland de BBB (bescherming burger bevolking) voor dit soort dingen. Er was een ondergronds hospitaal op 2 km van waar ik woonde. We zaten in de fallout circle van het NATO Communicatie Centrum in de Kannerberg in Maastricht, de US vliegbasis in Geilenkirchen (Duitsland) en de RAF basis in Brueggen ( ook Duitsland) bij Roermond. Na een nucleaire aanval was er minstens plek voor 0,01% voor alle gewonden van de nucleaire aanval die plaats zou vinden. :+ goed geregeld man.

Die ‘spookhospitaals’ zijn begin jaren ‘00 overigens allemaal ontmanteld. Na 30-40 jaar waren die jodiumtabletten niet helemaal OK meer.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 00:22

mysa schreef:
Vraag me af, voor de jongeren die het bewust hebben meegemaakt: hoe hebben jullie de val van de muur ervaren? Was dat significant?

Ja.
Ik was in 1988 met school naar Berlijn geweest. En uiteraard ook Oost-Berlijn.
We werden op school al uitgebreid voorgelicht, ook aangaande de grensovergangen. Ook met de bus op heen- en terugweg. Dat je bijvoorbeeld geen shirt of pet met Go West (sigaretten merk) moest dragen.
Je moet het meegemaakt hebben denk ik, het gevoel is niet goed te omschrijven.
Dat er in en onder de bus met honden en spiegels wordt gezocht naar verstekelingen. De grenswachten die iedereen uitgebreid aanstaren en vergelijken met je paspoort.
En het bezoek aan het museum Am Grenze bij Checkpoint Charlie. Ongelooflijk hoe vindingrijk mensen waren in het smokkelen van mensen naar het westen. Maar ook, wat mensen er dus voor over hadden om dat regime te ontvluchten. Via Checkpoint Charlie zijn we ook, te voet, naar Oost-Berlijn gegaan.
De sfeer, de dreiging, de achterdocht, de angst van de mensen daar. Het heeft op mij een onuitwisbare indruk gemaakt. We mochten niemand aanspreken, maar mensen liepen ook met een boog om ons heen. Want overal kon iemand van de Stasi staan en elk contact was verdacht.
Op de terugweg bleek een klasgenoot zijn visum verloren te hebben. Die heeft een vernederende behandeling gehad. En hij had geluk dat er niemand probeerde op zijn visum naar het westen te gaan. Na middernacht mocht hij daarom naar het hostel.

Toen ik een jaar later de beelden op tv zag van mensen op de muur. Ongeloof, niet te bevatten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 05:09

Cowboy55 schreef:
Daar zit een belangrijk verschil tussen de ene groep Bokkers in dit topic en de andere groep. Jij was 8 of 9 toen de Muur viel en het Warschau Pact kalmaan verdween. Andere Bokkers waren 25-30 jaar ouder. Opgegroeid met de nucleaire dreiging. Dan zit je er iets anders in. Destijds was het relatief makkelijk om op te houden met leven en te wachten op de nucleaire holocaust.’totdat de bom valt’, die insteek. De meesten deden dat niet en gaan er -zoals Bigone net stelt- nu ook niet alsnog mee beginnen.

_O- Nog nooit ben ik gestopt met leven en dat doe ik ook nu niet. Ik vind het leven daarvoor veels te leuk. Neemt niet weg dat als ik die oorlogsretoriek hoor en die nieuwsuitzending zag vanuit de staatstelevisie, dat ik dat niet fijn vind om te horen en dus buikpijn van krijg. Niets meer en niets minder.

Het liedje "totdat de bom valt" moet ik wel aan denken de laatste tijd. Zelf vind ik die dreiging wel ernstiger als dat het ooit was in de geschiedenis.

Quir bizar die folders in huis. Dat is inderdaad wel een andere situatie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 07:48

Ik heb de val en de koude oorlog aardig bewust meegemaakt. Nog rondgelopen met een protestbord met ban de bom erop

Maar de situatie is met nu niet te vergelijken vind ik. Toen een status quo tussen twee grootmachten die dat over europa ipv hun eigen achterdeur wilden bewijzen. Nu is er een gestoorde agressieve engerd die al oorlogshandelingen heeft gepleegd, wat wil bewijzen en de geschiedenisboeken inwil. En niet van verliezen houdt. %)