Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:34

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:45

mce schreef:
https://www.ad.nl/
Kabinet gevallen over asieldeal: Rutte weet nog niet of hij doorgaat als VVD-leider

Zou hij het begrepen hebben of is dit ook weer een onderdeel van zijn strategie?

Hij wil gewoon weer door. Dat heeft ie eerder gezegd. Maar ik weet niet of mensen wel op hem zitten te wachten. Als ze dan ook eens eerst de naam veranderen in PvdE.
Ik hoop dat er eens een ander kabinet gaat komen zonder VVD-CDA-CU en D66. Maar dat zal wel niet.

Ik ga het programma van BBB eens doornemen

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:52

purny schreef:
mce schreef:
https://www.ad.nl/
Kabinet gevallen over asieldeal: Rutte weet nog niet of hij doorgaat als VVD-leider

Zou hij het begrepen hebben of is dit ook weer een onderdeel van zijn strategie?

Hij wil gewoon weer door. Dat heeft ie eerder gezegd. Maar ik weet niet of mensen wel op hem zitten te wachten. Als ze dan ook eens eerst de naam veranderen in PvdE.
Ik hoop dat er eens een ander kabinet gaat komen zonder VVD-CDA-CU en D66. Maar dat zal wel niet.

Ik ga het programma van BBB eens doornemen

Denk dat niemand bij de VVD - tenzij de jongeren iets kunnen bereiken - een andere willen, maar we gaan het zien.

VVD en BBB dat zou pas leuk zijn, hoe ze dat gaan afronden in een kabinet, 'n uitdaging lijkt me

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 13:04

BBB heeft allang aangeven niet met vvd in regering te willen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 13:10

Ben benieuwd of we überhaupt wel een traditioneel meerderheidskabinet krijgen. Er is zoveel versplintering dat je waarschijnlijk minimaal vijf maar vermoedelijk zes of zeven partijen nodig zou hebben voor een meerderheid. Sinds de tweede wereldoorlog heeft Nederland twee keer een kabinet met vijf partijen gehad, verder altijd vier of minder.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 13:31

BigOne schreef:

Ik dacht wel met de VVD, maar niet met Rutte?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 14:17

BigOne schreef:

Joh ,we gaan het zien, niets zo veranderlijk als de politiek.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 14:34

BigOne schreef:

niet met de VVD onderleiding van Rutte

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 14:45

Eerst zien dan geloven. Als de BBB wil regeren dan zijn ze wel zo'n beetje aangewezen op de VVD en vice versa.

Ik zou niet weten met wie ze landelijk anders, naast misschien het CDA, een coalitie mee kunnen sluiten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 15:28

BigOne schreef:

niet met Rutte als premier.. ze zei gister dat hij wellicht wel als min van onderwijs aan kon blijven oid :)
of ze zelf de baan als mp ambieert liet ze in het midden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:39

mce schreef:
BigOne schreef:

niet met de VVD onderleiding van Rutte

Het is gewoon verkiezingsretoriek, ze weet dat ze daarmee de aandacht trekt van mensen die Rutte beu zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:01

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:40

Ik volg BBB niet zo, maar heeft Omtzigt ooit aangegeven zich wel aan te willen sluiten bij BBB? Waar komt deze wens of gedachte vandaan?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:46

volgens mij heeft Omtzigt zich daar nooit over uitgesproken. De wens/gedachte lijkt me duidelijk. Als ie zich bij BBB aansluit is dat voor de zetels een grote winst.

Of hij alleen een partij gaat optuigen is natuurlijk ook mogelijk, maar ook die ambitie heeft hij nooit echt uitgesproken. In dat geval zal hij waarschijnlijk ook flink wat zetels binnen kunnen slepen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:48

juval schreef:
volgens mij heeft Omtzigt zich daar nooit over uitgesproken. De wens/gedachte lijkt me duidelijk. Als ie zich bij BBB aansluit is dat voor de zetels een grote winst.

Of hij alleen een partij gaat optuigen is natuurlijk ook mogelijk, maar ook die ambitie heeft hij nooit echt uitgesproken. In dat geval zal hij waarschijnlijk ook flink wat zetels binnen kunnen slepen.

Ik vraag ook niet wat de wens is, maar waar het vandaan komt. Is het dan iets wat iemand bij BBB heeft uitgesproken? Of komt het vanuit de samenleving?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:50

Ik ben wel benieuwd wat Omtzigt gaat doen. Mijn moeder is groot fan, die heeft in haar leven nog nooit CDA gestemd maar zou denk ik ook op hem stemmen, gewoon vanwege z'n naam.

Ik denk dat hij bij wel meer partijen heel welkom is om aan te sluiten momenteel

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:27

Misschien sluit hij zich wel aan bij de VVD, Rutte beraad zich nog of hij lijststrekker wil worden,

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:31

juval schreef:

Ik vrees met grote vrezen dat we Omtzigt nog weleens kwijt kunnen raken.
Net als Renske Leijten. Renske was tot nu toe voor mij de grootste reden SP te stemmen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:33

Loretta schreef:
juval schreef:

Ik vrees met grote vrezen dat we Omtzigt nog weleens kwijt kunnen raken.
Net als Renske Leijten. Renske was tot nu toe voor mij de grootste reden SP te stemmen.

Eens. En ontzettend jammer dat Leijten gestopt is, al kan ik het goed begrijpen.
Je moet wel een verdomd dikke huid hebben wil je met zo veel onwil en tegengas nog plezier in je werk hebben. Dan kan je nog zo idealistisch en gemotiveerd zijn, je moet het ook maar trekken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:39

julius_juut schreef:
Eens. En ontzettend jammer dat Leijten gestopt is, al kan ik het goed begrijpen.
Je moet wel een verdomd dikke huid hebben wil je met zo veel onwil en tegengas nog plezier in je werk hebben. Dan kan je nog zo idealistisch en gemotiveerd zijn, je moet het ook maar trekken.

Dat is het ook. Het is een slangenkuil in Den Haag.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:44

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 17:40

Omtzigt heeft laatst in een interview laten doorschemeren dat hij er niet aan toe is om een nieuwe partij leiding te geven, hij is immers een tijdlang echt overspannen geweest en misschien is hij nog niet voldoende hersteld hiervan. Dit is ook een aspect om rekening mee te houden, want ik denk dat de kans klein is dat hij weer een grotere rol wil gaan spelen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:33

Maar wil hij in de kamer blijven zal hij - op een of andere manier - mee moeten doen met de verkiezingen, toch!!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:58

Ja, en wat als hij dan stemmen krijgt genoeg voor 14 zetels :o?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:02

prompter schreef:
Ja, en wat als hij dan stemmen krijgt genoeg voor 14 zetels :o?

geen idee wat dan te doen gebruikelijk is,