Janine1990 schreef:Maar het is bekend dat meer dan 80% van de NH3 binnen 200 meter van de uitstoot weer neerslaat... Waar NOx vele malen verder draagt...
Dan is de uitspraak van DuoPenotti toch niet heel gek?
Een boer die hemelsbreed 250 meter van een natuurgebied zit, geeft dan toch veel minder direct gevaar dan TataSteel die 2 kilometer er vanaf zit?
De uitspraak van DuoPenotti vind ik gek omdat die zegt appels en peren vergelijkt. NH3 is geen NOx en NOx is geen NH3. Dat kan je gewoon niet vergelijken. Dus als je zegt in het NOx lijstje staat alleen industrie, ja duhuh, dat is toch logisch? Dat is toch geen manier van vergelijken?
Een deel van het NL-se probleem is dat er nu juist heel veel veehouderij in de omgeving van (kwestbare) natuur zit. En juist omdat het dichter bij de bron neerslaat ontstaat daar ook een hogere concentratie. Tel daarbij op dat 1 kg NH3 meer vermesting veroorzaakt dan 1 kg NOx.
Op een afstand van 2 km, of meer, treedt steeds meer verdunning op. Verdunning die ook geholpen kan worden door schoorstenen hoger te maker of de warmteinhoud van de pluim te verhogen zodat deze hoger stijgt.
Ik zeg niet dat er niets moet gebeuren hè. Maar het kan niet alleen vanuit de boeren komen, en ook niet alleen vanuit de industrie. Er zal in alle sectoren iets moeten gebeuren, ook de bebouwde omgeving en ook transport.
Ik vind die 80% binnen 200 meter zo snel niet terug trouwens?
https://www.rivm.nl/stikstof/vragen-en- ... l%20verder.