steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 17:59

Janine1990 schreef:
Maar het is bekend dat meer dan 80% van de NH3 binnen 200 meter van de uitstoot weer neerslaat... Waar NOx vele malen verder draagt...
Dan is de uitspraak van DuoPenotti toch niet heel gek?

Een boer die hemelsbreed 250 meter van een natuurgebied zit, geeft dan toch veel minder direct gevaar dan TataSteel die 2 kilometer er vanaf zit?

De uitspraak van DuoPenotti vind ik gek omdat die zegt appels en peren vergelijkt. NH3 is geen NOx en NOx is geen NH3. Dat kan je gewoon niet vergelijken. Dus als je zegt in het NOx lijstje staat alleen industrie, ja duhuh, dat is toch logisch? Dat is toch geen manier van vergelijken?

Een deel van het NL-se probleem is dat er nu juist heel veel veehouderij in de omgeving van (kwestbare) natuur zit. En juist omdat het dichter bij de bron neerslaat ontstaat daar ook een hogere concentratie. Tel daarbij op dat 1 kg NH3 meer vermesting veroorzaakt dan 1 kg NOx.

Op een afstand van 2 km, of meer, treedt steeds meer verdunning op. Verdunning die ook geholpen kan worden door schoorstenen hoger te maker of de warmteinhoud van de pluim te verhogen zodat deze hoger stijgt.

Ik zeg niet dat er niets moet gebeuren hè. Maar het kan niet alleen vanuit de boeren komen, en ook niet alleen vanuit de industrie. Er zal in alle sectoren iets moeten gebeuren, ook de bebouwde omgeving en ook transport.

Ik vind die 80% binnen 200 meter zo snel niet terug trouwens?
https://www.rivm.nl/stikstof/vragen-en- ... l%20verder.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:01

Electra63 schreef:
Ik waardeer jouw bijdragen wel !
Je legt het goed in Jip&Janneke-taal uit, maar sommigen hebben oogkleppen op en zetten de hakken in het zand.
Soms ook gebaseerd op fake-news.
Dat is jammer, omdat er duidelijk toch iets moet en zal gebeuren.
Ik gun de getroffen boeren echt een hele goede afkoopregeling.
Mijn vader kreeg die niet, destijds.
Dankjewel Electra :)

prompter

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:06

daar sluit ik me bij aan Roodvos :). Doe jij iets op KAM-gebied? Een aantal zaken die jij post lijken mij bekend :)

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:24

Winged schreef:
Janine1990 schreef:

Dat is dus ook een milieudelict. Waterschap en waterbedrijven zullen ook in- en effluent cijfers bijhouden. Bij een verhoging of verlaging (ik zit daar niet zo in) zal er al snel gekeken worden waar de bron is. En die is vrij eenvoudig te traceren.

Het riool dient namelijk gezuiverd te worden en daarvoor rekenen ze op een bepaalde vervuiling. Verhoogde vervuiling geeft een probleem.

Het lijkt nu alsof boeren nooit melk weg laten lopen. Maar het komt voor dat melk niet kan worden opgehaald door bijvoorbeeld gladheid of wanneer er medicatie in de melk terecht is gekomen.
Of hier in mei 2020: https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... n-covid-19

de melk gaat bij mijn weten de mestput in.

(terug onder steen)

Ik zag niemand op 2 volgende pagina's hierop reageren.

Klopt, als melk weg moet dan gaat het de kelder in. Dan gaat het daarna met de mest mee het land op.
Alles op alles zal gezet worden om dit te voorkomen. Bij de laatste flinke sneeuwval (niet die van april) is de route aangepast, zijn boeren vooraf gebeld etc. Mijn partner is daarom midden in de nacht eruit gegaan om het erf sneeuwvrij te maken.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:28

Popstra schreef:
esje01 schreef:
De lege schappen waren er hier niet hoor.
Begreep wel van de manager dat er wel een groot aantal mensen een voorraad had ingeslagen.
Ze maakte de grap hamsteren hoort bij de collega's en niet hier.
Wij hebben veel 1 plus 1

De AH was ook goed te doen. Enkel wat schaarste in melk

Wat is de noodzaak van vermelden dat er enkel schaarste in melk was? Wat denk je dat daarvan de reden is? Iets meer inhoudelijke toevoeging zou mooi zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:31

Maar jullie gaan deze man,Johan Vollenbroek, milieuactivist en voorzitter van de milieugroep Mobilisation for the Environment (MOB) op dezelfde manier even aanspreken in Jip en Janneke taal natuurlijk dat hij appels en peren aan het vergelijken is toch en er niets van snapt :j

Ik ben benieuwd naar zijn antwoord, plaatsen jullie dat hier ook even?

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/j ... k-halveren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:56

:=
DuoPenotti schreef:
Maar jullie gaan deze man,Johan Vollenbroek, milieuactivist en voorzitter van de milieugroep Mobilisation for the Environment (MOB) op dezelfde manier even aanspreken in Jip en Janneke taal natuurlijk dat hij appels en peren aan het vergelijken is toch en er niets van snapt :j

Wat een kinderachtige reactie DP

Misschien had ie beter zijn mond kunnen houden, was er niks aan de hand :=

Vollenbroek werd bekend als de man die Nederland op slot zette. Hij won in 2019 met zijn milieuadviesbureau en twee andere kleine milieuorganisaties bij de Raad van State een zaak tegen de Nederlandse staat: de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) voldeed niet aan de Europese milieuwetgeving. Huizenbouw, wegverbredingen: alle stikstofuitstotende projecten werden stilgelegd. De ‘stikstofcrisis’ was geboren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:05

Mindim schreef:
:=
DuoPenotti schreef:

Wat een kinderachtige reactie DP

Waarom?
Die man begrijpt het ook niet lees ik hier, terwijl hij precies in het straatje past van vele hier, dus ja mijn oprechte vraag als die is aangesproken op dezelfde minachtende toon die hier de tendens is, dan ben ik oprecht benieuwd naar zijn antwoord.

In dit boeren steun topic waar boeren trekker terroristen genoemd mogen worden lijkt me mijn toon zo raar niet. Eerder van een heleboel andere.

Als er een pro draai-de boer-de-stikstof-strop-rond-zijn-nek topic komt zal ik beloven weg te blijven :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:17

Roodvos schreef:
Janine1990 schreef:
Maar het is bekend dat meer dan 80% van de NH3 binnen 200 meter van de uitstoot weer neerslaat... Waar NOx vele malen verder draagt...
Dan is de uitspraak van DuoPenotti toch niet heel gek?

Een boer die hemelsbreed 250 meter van een natuurgebied zit, geeft dan toch veel minder direct gevaar dan TataSteel die 2 kilometer er vanaf zit?

De uitspraak van DuoPenotti vind ik gek omdat die zegt appels en peren vergelijkt. NH3 is geen NOx en NOx is geen NH3. Dat kan je gewoon niet vergelijken. Dus als je zegt in het NOx lijstje staat alleen industrie, ja duhuh, dat is toch logisch? Dat is toch geen manier van vergelijken?

Een deel van het NL-se probleem is dat er nu juist heel veel veehouderij in de omgeving van (kwestbare) natuur zit. En juist omdat het dichter bij de bron neerslaat ontstaat daar ook een hogere concentratie. Tel daarbij op dat 1 kg NH3 meer vermesting veroorzaakt dan 1 kg NOx.

Op een afstand van 2 km, of meer, treedt steeds meer verdunning op. Verdunning die ook geholpen kan worden door schoorstenen hoger te maker of de warmteinhoud van de pluim te verhogen zodat deze hoger stijgt.

Ik zeg niet dat er niets moet gebeuren hè. Maar het kan niet alleen vanuit de boeren komen, en ook niet alleen vanuit de industrie. Er zal in alle sectoren iets moeten gebeuren, ook de bebouwde omgeving en ook transport.

Ik vind die 80% binnen 200 meter zo snel niet terug trouwens?
https://www.rivm.nl/stikstof/vragen-en- ... l%20verder.

Ging om een link in dit topic, maar jouw link weerspreekt dit inderdaad...

Uitspraken in deze materie vind ik persoonlijk nooit gek, want het is gewoon heel erg ingewikkeld en ik begrijp heel goed dat er in deze best wel veel wantrouwen is over de mate van transparantie van de overheid, zeker gezien woningbouw nogal een hot topic is.
En waarom 25 miljard uitgeven om de economie van een land kwetsbaar te maken, als een uitgave van grofweg 3 miljard (2 Lely Spheres bij elke melkveehouder in NL) een uitstootreductie van 70% bij dergelijke bedrijven oplevert volgens Lely. Al zou dat 'maar' 50% zijn, zou je daar al een hele hoop halen.
En vergeet niet het voorstel dat onder een samenwerking onder de naam Coalitie Toekomstbestendige Melkveehouderij nooit is bekeken door het kabinet...

Ik begrijp dat dat vragen oproept en herhaling is dan absoluut niet het enige dat helpt als je al andere verbanden hebt gelegd in je hoofd ;)

Qua neerslag die dus dicht bij kwetsbare natuur plaatsvindt, denk ik dat deze in beginsel al niet geheel natuurlijk ontstane natuur, prima op natuurlijke manier te behouden is. Door het aloude gebruik van schapen... En volgens mij moeten er op die manier veel meer alternatieve gebruiken op kunnen staan. Ik zie hier nog maar weinig weilanden waar geen groenstrook blijft staan of waar geen insectenmix is ingezaaid... Prachtige toegevoegde waarde.
Maar eerlijk is eerlijk, ik woon in een coulissenlandschap en dat is natuurlijk geen garantie voor de rest van Nederland.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:20

Mindim schreef:
2021 was het bijna 76 miljard aan nederlandse produkten en inclusief wederuitvoer is het rond de 104 miljard, volgens de rijksoverheid.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... %20miljard).

76 miljard op 80 miljard geproduceerd, of 76 miljard op 500 miljard geproduceerd... Dat maakt nogal een verschil. Daarnaast vertegenwoordigen euro's natuurlijk geen gewichten en kan die prijs heel eenvoudig stijgen aangezien 2021 op basis van de droogte waarschijnlijk een betere opbrengst gaf dan 2020...

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:32

Blue_flower schreef:
Exitium schreef:
Als je het weg wil gooien, wellicht het riool? Alternatief zou zijn dat boeren in hun directe omgeving flyeren dat ze wegens deze en deze redenen geen melk meer leveren aan de fabriek, maar dat het direct bij de boerderij gekocht kan worden. Probleem is dat het pas effect heeft als duizenden hetzelfde doen.

Ik wil hier toch even op reageren. Melk rechtstreeks vanaf je bedrijf verkopen kan niet zomaar. De melktank heeft niet altijd een tap kraantje. De bovenkant als ook de uitgang waar de tankwagen op aansluit mag je niet zomaar openen vanwege gevaar op bacteriën. Daarnaast; we hebben financieel alleen onszelf ermee.
En misschien is er dan even geen melk in de supermarkt, maar denk je dat veel mensen daar last van zullen hebben? Weegt dat op tegen de financiële misser van onszelf? Nee dat denk ik niet.

Ik snap zeker dat het om wettelijke regels wellicht geen optie is, maar ik denk wel dat het meer? effect zal hebben. Melk is voor best wat dingen nodig en mensen zullen het zeker missen. Ik drink zelf iedere dag een paar glazen melk, wel biologische melk. Ik zou het erger vinden dan een paar strobalen op de weg :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:42

DuoPenotti schreef:
Waarom?
Die man begrijpt het ook niet lees ik hier, terwijl hij precies in het straatje past van vele hier, dus ja mijn oprechte vraag als die is aangesproken op dezelfde minachtende toon die hier de tendens is, dan ben ik oprecht benieuwd naar zijn antwoord.

In dit boeren steun topic waar boeren trekker terroristen genoemd mogen worden lijkt me mijn toon zo raar niet. Eerder van een heleboel andere.

Als er een pro draai-de boer-de-stikstof-strop-rond-zijn-nek topic komt zal ik beloven weg te blijven :j

Weet je wat ik nu zo jammer vindt DP? Dat je mensen weg zet als anti-boer, zodra ze niet in jouw straatje praten of met dezelfde visie als jij de dingen bekijken.

Ik ben pro-boer en kan me geen omgeving zonder ze voorstellen, ik probeer echter wel alles mee te nemen en niet van alles te roepen, omdat een ander dat doet. Want enkel een beetje schreeuwen en mensen in een hoek zetten helpt niets.
Ik ben wel eens benieuwd hoe de overheid precies wil ingrijpen om hun doelen te bereiken. Moet er een omschakeling plaatsvinden en hoe moet dat dan, de een heeft het over onteigening, terwijl de ander zegt dat eerst te willen inventariseren, er schijnen vrij veel boeren te willen stoppen, is dat dan voldoende. We weten in principe nog helemaal niet zoveel van hoe en wat. De overheid heeft gewoon domweg een kaartje op tafel gegooid, zonder enig uitleg of nuance en dat is zo ontzettend stom geweest. Pas als je meer nuance weet en meer info hebt, kun je verder kijken. Er wordt zo weinig over oplossingen gepraat, over innovaties, zag een of ander apparaat voorbij komen die stikstof zou verminderen, is dat een oplossing misschien. Beide partijen moeten gewoon samen om een tafel met een open vizier en openstaan voor oplossingen, zowel boeren als regering. Dat stikstof omlaag moet dat is al heel lang bekend, dus daar komen we niet onderuit, daar zul je met zijn allen een oplossing voor moeten bedenken en nee, niet alleen de boeren moeten daarvoor opdraaien, ook de industrie, wat in een later stadium ook gaat plaatsvinden naar ik heb begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:43

Janine1990 schreef:
Mindim schreef:
2021 was het bijna 76 miljard aan nederlandse produkten en inclusief wederuitvoer is het rond de 104 miljard, volgens de rijksoverheid.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... %20miljard).

76 miljard op 80 miljard geproduceerd, of 76 miljard op 500 miljard geproduceerd... Dat maakt nogal een verschil. Daarnaast vertegenwoordigen euro's natuurlijk geen gewichten en kan die prijs heel eenvoudig stijgen aangezien 2021 op basis van de droogte waarschijnlijk een betere opbrengst gaf dan 2020...

Oh op die fiets, dan heb ik je verkeerd begrepen. Jij bedoelt hoeveel procent van de productie voor export is. Ik zal es googlen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:44

Daar ben ik het heel erg mee eens mindim :) want er worden nu door boeren en niet boeren allemaal aannames gedaan. Ik zit in een gebied met 70% reductie dus ik moet 70% wegdoen. Dat weet niet niemand want zover is die hele uitleg nog helemaal niet. Dat is straks aan de provincies. Het was inderdaad ongelooflijk onhandig omdat kaartje alvast de wereld in te schoppen in de hoop vast wat onderzekerheid weg te nemen.. Wan nu is de onzekerheid alleen maar toegenomen en gaan mensen het zelf invullen terwijl er nog niks bekend is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:49

Spenk schreef:
Daar ben ik het heel erg mee eens mindim :) want er worden nu door boeren en niet boeren allemaal aannames gedaan. Ik zit in een gebied met 70% reductie dus ik moet 70% wegdoen. Dat weet niet niemand want zover is die hele uitleg nog helemaal niet. Dat is straks aan de provincies. Het was inderdaad ongelooflijk onhandig omdat kaartje alvast de wereld in te schoppen in de hoop vast wat onderzekerheid weg te nemen.. Wan nu is de onzekerheid alleen maar toegenomen en gaan mensen het zelf invullen terwijl er nog niks bekend is.

Klopt. Van B begrepen hier dat de kaart onteigening niet zomaar op tafel komt dat is echt het allerlaatste en niemand wil dat.
Dus waarschijnlijk ook ongelukkig en nare communicatie, waardoor de boeren (terecht) gelijk op scherp staan.
Dat was nl het punt dat ik enorm not done vindt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:52

Spenk schreef:

Mwa, we weten neem ik aan allemaal wat er gebeurd is in oa Hooglanderveen voor de aanbouw van vathorst, en nabij Vianen voor de aanbouw van hoef en haag en op meer plekken om nieuwe dorpen te bouwen.

Daarvan zitten nog steeds de boeren die daarvoor uitgekocht zijn voor een magere som geld depressief te zijn omdat alles hun afgepakt is.

Die angst zit diep, helemaal als de geschiedenis zich lijkt te herhalen en als je geen flauw idee hebt waar je aan toe bent.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 05-07-22 20:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:52

Spenk schreef:

Ik zit ook in de 70% regio, ben geen boer, maar je kan er hier ook niet om heen. Ik hoop echter dat de overheid openstaat voor een discussie en niet alleen maar gaat zitten en luisteren, maar verder onwelwillend is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:55

Blue_flower schreef:
Popstra schreef:

De AH was ook goed te doen. Enkel wat schaarste in melk

Wat is de noodzaak van vermelden dat er enkel schaarste in melk was? Wat denk je dat daarvan de reden is? Iets meer inhoudelijke toevoeging zou mooi zijn.

Wat voor inhoudelijke toevoeging had u gewenst? :roll:
Als je even terug gelezen had dan had je gezien waar deze reacties over gingen ipv gelijk een zure opmerking neer te droppen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:57

Het grootste probleem is dat de overheid 40 jaar weggekeken heeft toen het nog kwart voor 12 was. Nu is het bijna 12 uur en is er geen weg meer terug.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:59

Tja mindim wat je vind mag je houden.

Als er gesproken mag worden in een steun de boer topic over mafklappers trekker terroristen en 1001 scheldwoorden meer, waar zijn de mensen om daar wat over te zeggen dan?
Dan zwijgen ze...
Maar ik word terecht gewezen want het valt niet in mijn straatje.
Dus..

Trek ik mijn conclusies wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:00

https://www.trouw.nl/economie/hoe-neder ... %20procent.

Ik zit dit eens te lezen en moet zeggen, hier schrik ik wel van.
78% van pluimvee en rundvlees wordt geexporteerd, 43% van het varkensvlees.
Veel vraag uit China naar varkensvlees en babymelkpoeder.

Maar vooral van dit:
95 procent van het kalfsvlees gaat weer de grens over
Een voorbeeld van een doorvoerproduct is het kalf. In Europa worden jaarlijks meer dan 1 miljoen piepjonge kalveren over grote afstanden vervoerd. Ruim 800.000 van deze kalfjes eindigt bij Nederlandse kalverhouders, weet Stichting Dier&Recht. Ze worden hier vetgemest en geslacht, waarna 95 procent van het kalfsvlees weer de grens overgaat naar buitenlandse afnemers. In Nederland is nauwelijks vraag naar kalfsvlees.

Moet je bovenstaand voorbeeld als Nederland dan wel willen? Ten eerste met piepjonge kalveren leuren vanuit heel Europa en dan hier zoveel dieren mesten en slachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:01

DuoPenotti schreef:
Tja mindim wat je vind mag je houden.

Als er gesproken mag worden in een steun de boer topic over mafklappers trekker terroristen en 1001 scheldwoorden meer, waar zijn de mensen om daar wat over te zeggen dan?
Dan zwijgen ze...
Maar ik word terecht gewezen want het valt niet in mijn straatje.
Dus..

Trek ik mijn conclusies wel

Tja, moet je niet bij mij wezen, ik zeg dat soort dingen niet. Maar je zet me wel bij ze in de hoek, volwassen hoor +:)+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:03

Nee dat moeten we niet willen met die kalfjes.
Geloof dat daar al eerder gelijke meningen over waren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:04

Mindim schreef:
https://www.trouw.nl/economie/hoe-neder ... %20procent.

Ik zit dit eens te lezen en moet zeggen, hier schrik ik wel van.
78% van pluimvee en rundvlees wordt geexporteerd, 43% van het varkensvlees.
Veel vraag uit China naar varkensvlees en babymelkpoeder.

Maar vooral van dit:
95 procent van het kalfsvlees gaat weer de grens over
Een voorbeeld van een doorvoerproduct is het kalf. In Europa worden jaarlijks meer dan 1 miljoen piepjonge kalveren over grote afstanden vervoerd. Ruim 800.000 van deze kalfjes eindigt bij Nederlandse kalverhouders, weet Stichting Dier&Recht. Ze worden hier vetgemest en geslacht, waarna 95 procent van het kalfsvlees weer de grens overgaat naar buitenlandse afnemers. In Nederland is nauwelijks vraag naar kalfsvlees.

Moet je bovenstaand voorbeeld als Nederland dan wel willen? Ten eerste met piepjonge kalveren leuren vanuit heel Europa en dan hier zoveel dieren mesten en slachten.

Ik wou dat we hier meer kalfsvlees in de winkels zouden zien. Maar zelden is er kalfsgehakt laat staan kalfsoesters. Hou die kalfjes lekker voor eigen markt, het is het lekkerste stukje vlees.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:05

Ik zet niemand in een hoek.. Iedereen trekt de schoen aan als die zich aangesproken voelt.