Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:31

Dat op de kast jagen van alle buurlanden heeft een voorgeschiedenis. Drie dagen na de oprichting werd Israël al aangevallen door 'alle' buurlanden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:35

robert45 schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe een aantal hier op bokt het dan zouden oplossen als je buurman je al jaren de kaart wil vegen. Praten niet helpt aangezien Iran geen verrijkt uranium nodig heeft in deze hoeveelheden als ze er alleen energie mee willen opwekken. Iran heeft alleen deze hoeveelheden hoogverrijkt uranium nodig voor het maken van kernwapens.

Moet je dan afwachten tot je buurman je wel van de kaart kan vegen of moet je dan actief reageren en een einde maken aan die dreiging.
Iran bestookt israel overigens al jaren via hun proxys zoals hezebolla, hamas en de houti.

En wat gaat het bombarderen je exact brengen dan?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:39

Bombarderen is afschuwelijk en levert niets op. Tenzij je het zo grondig doet dat je tegenstander compleet verslagen is. Zie Duitsland in '45. Heeft alleen wel 1.810.000 burgerslachtoffers gekost...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:43

Raineri schreef:

Het vernietigen van de nucleaire installaties waar o.a centrifuges staan. Het uitschakelen van de wetenschappelijke knowhow zoals ze al enkele malen eerder hebben gedaan, oa met het stelen van de nucleaire archief waarmee duidelijk is geworden hoe ver ze er mee staan.

Verder het vernietigen van de fabrieken waar de wapensystemen mee gemaakt worden voor de ballistische raketten en het aanvallen van allerhande militaire doelen om alle dreiging in de kiem te smoren.

De VS heeft de afgelopen tijd gepraat met Iran, net zoals diverse andere partijen dat doen. Iran wil echter niet stoppen met het kernprogramma en geen inspecties toelaten.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:49

robert45 schreef:
Haar motie gaat over het stoppen met leveren van onderdelen voor een defensief systeem wat burgerdoelen moet beveiligen. Die niets te maken hebben met bombardementen op Gaza.

Ze vind het dus prima dat de Israëlische burgers geraakt kunnen worden door rakketten en drones van hezebollah en hamas. Het iron dome systeem haalt overigens geen ballistische raketten neer. Daar zijn andere systemen voor zoals davids sling.

Dus jij vindt het prima dat Palestijnse burgers gedood worden zonder dat er consequenties zijn voor de daders. Ik niet.
Israël gedraagt zich als een over het paard getilde pestkop die zich altijd gedekt weet door een rijke pappie.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:52

mysa schreef:
Dat op de kast jagen van alle buurlanden heeft een voorgeschiedenis. Drie dagen na de oprichting werd Israël al aangevallen door 'alle' buurlanden.

De oprichting was gepland in een gebied waar al 'buren' woonden. Ik zou het ook niet pikken als Engeland ineens mijn benedenverdieping weggeeft aan een groep mensen, zegt dat ik maar op de 1e etage moet gaan wonen, en vervolgens accepteert dat de nieuwe bewoners van beneden mijn trap afsluiten, een nederzetting in mijn badkamer oprichten en eisen dat ik een pas laat zien als ik mijn eigen (!) huis uit wil om boodschappen te doen of te gaan werken -:(-

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:54

robert45 schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe een aantal hier op bokt het dan zouden oplossen als je buurman je al jaren de kaart wil vegen. Praten niet helpt aangezien Iran geen verrijkt uranium nodig heeft in deze hoeveelheden als ze er alleen energie mee willen opwekken. Iran heeft alleen deze hoeveelheden hoogverrijkt uranium nodig voor het maken van kernwapens.

Moet je dan afwachten tot je buurman je wel van de kaart kan vegen of moet je dan actief reageren en een einde maken aan die dreiging.
Iran bestookt israel overigens al jaren via hun proxys zoals hezebolla, hamas en de houti.

Dat sneeuwt in dit topic, en elders online, inderdaad een beetje onder. Dat komt omdat het geschiedenis is en die leeft niet zozeer meer. Hier staat nog eens redelijk objectief wat allemaal tot de huidige situatie heeft geleid. Je kunt ook doorklikken op bepaalde onderwerpen op de tijdlijn. Ik ben wat ouder dan de meesten hier en heb al heel jong thuis van alles gehoord (mond houden bij het journaal) al sinds halverwege de jaren zestig kreeg het nieuws enigszins bewust mee. (Niet dat ik het kon duiden, ben van begin jaren zestig).

https://www.uu.nl/achtergrond/het-israe ... log-vooraf

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:01

Ik denk dat wij van dezelfde generatie zijn.
Mijn vader was in Israel (voor zijn werk) tijdens de 6-daagse oorlog.
Mijn opa heeft in WO2 in een werkkamp gezeten in Dtsl.
Ik heb altijd veel meegekregen over Israel en altijd veel sympathie gehad.
Maar dat is weg.
Door de regering van Netanyahu met zijn rechts-extremistische ministers die gewoon openlijk zeggen, dat Palestijnen geen volk zijn en vernietigd moeten worden.
Door het leed van kinderen en onschuldige burgers wordt aangedaan.
Door de moord op journalisten en hulpverleners.
Door het uitbreiden van illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever.
Enz. enz.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:02

Je kan je afvragen of de Iron Dome een defensief middel is.
Daar kan je over discussiëren. Want waant Israël zich niet onaantastbaar en voelt Israël zich vrij om aanvallen uit te voeren in de regio door het luchtafweer systeem? Daarmee , zo kan je redeneren, maakt de Iron Dome deel uit van Israëls aanvals strategie

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:04

Klopt, zo wordt het nu ook beschouwd.
En over het feit dat de staat Israël meteen bij oprichting werd aangevallen? Ook daar was een reden voor;
Palestijnse families uit Galilea slaan in 1948 op de vlucht voor het geweld van Joodse zionisten. De ontheemding van honderdduizenden Palestijnen rond deze tijd staat bekend als de Nakba, de Catastrofe.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:05

Lieser schreef:
robert45 schreef:
Haar motie gaat over het stoppen met leveren van onderdelen voor een defensief systeem wat burgerdoelen moet beveiligen. Die niets te maken hebben met bombardementen op Gaza.

Ze vind het dus prima dat de Israëlische burgers geraakt kunnen worden door rakketten en drones van hezebollah en hamas. Het iron dome systeem haalt overigens geen ballistische raketten neer. Daar zijn andere systemen voor zoals davids sling.

Dus jij vindt het prima dat Palestijnse burgers gedood worden zonder dat er consequenties zijn voor de daders. Ik niet.
Israël gedraagt zich als een over het paard getilde pestkop die zich altijd gedekt weet door een rijke pappie.

Schrijf ik dat ergens? Elke dode burger aan welke zijde dan ook is mij een teveel. Blijkbaar vind jij het WEL prima dat onschuldige Israëlische burgers dood gaan, want dat zijn de consequenties als hun iron dome systeem er niet zou zijn. Dan waren er al vele mensen omgekomen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:09

robert45 schreef:
Raineri schreef:

Het vernietigen van de nucleaire installaties waar o.a centrifuges staan. Het uitschakelen van de wetenschappelijke knowhow zoals ze al enkele malen eerder hebben gedaan, oa met het stelen van de nucleaire archief waarmee duidelijk is geworden hoe ver ze er mee staan.

Verder het vernietigen van de fabrieken waar de wapensystemen mee gemaakt worden voor de ballistische raketten en het aanvallen van allerhande militaire doelen om alle dreiging in de kiem te smoren.

De VS heeft de afgelopen tijd gepraat met Iran, net zoals diverse andere partijen dat doen. Iran wil echter niet stoppen met het kernprogramma en geen inspecties toelaten.

Ik denk dat het wat optimistisch is om te denken dat als je het platgooit het weg is, en alles koek en ei is. Nu zeg je dat natuurlijk ook niet op die manier. Als je kijkt naar de demografie van Iran en hun opleidingsniveau denk ik dat deze dweilen met de kraan open is. Er zijn heel veel hoogopgeleiden daar. Voor elke expert duikt er wel een nieuwe op. Daarnaast heeft Putin al min of meer tegen Israël gezegd dat er Russische staatsburgers werken aan het opwaarden van uranium. Of wel "niet aan mijn mensen komen". Ik denk niet dat Russisch aan twee fronten kan vechten, maar het geeft aan dat 1. Je schiet er niets mee op. 2. Je haalt je een bak ellende op de hals.

Ha, de VS.. Als er 1 land is wat zich zelden aan afspraken houdt of in de recente ontwikkelingen onbetrouwbaar bleek... geloof dat de voorwaarden voor Iran in die gesprekken nogal onvoordelig waren. En nogmaals, de afgelopen 30 jaar heeft de VS zich aan weinig gehouden en bar weinig verdragen erkend dus dat je zegt tegen de VS toedeledokie kan ik me voorstellen.

Een echt goed gesprek is er niet geweest. En laten we wel wezen, dat soort gesprekken duren soms gewoon jaren. Neem noord- en Zuid-Korea. Dus nee, niet erg overtuigd hiervan.

Neemt niet weg dat ik Iran ook een bananenrepubliek vind die haar burgers vreselijk behandelt. Iran is net zo goed niet te vertrouwen en dat maakt onderhandelen lastig. Zal de laatste zijn die zegt dat even een uurtje teamsen en een leuke brainstormsessie het zal oplossen. Maar als je nationaal leider bent, dan moet je ook maar zo mans zijn burgerlevens te sparen.

Ik vind de Iron dome kwestie heel lastig. Zal eens zoeken of er enig bewijs is dat het anders dan defensie van Israel kan worden ingezet..

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:11

Electra63 schreef:
Ik denk dat wij van dezelfde generatie zijn.
Mijn vader was in Israel (voor zijn werk) tijdens de 6-daagse oorlog.
Mijn opa heeft in WO2 in een werkkamp gezeten in Dtsl.
Ik heb altijd veel meegekregen over Israel en altijd veel sympathie gehad.
Maar dat is weg.
Door de regering van Netanyahu met zijn rechts-extremistische ministers die gewoon openlijk zeggen, dat Palestijnen geen volk zijn en vernietigd moeten worden.
Door het leed van kinderen en onschuldige burgers wordt aangedaan.
Door de moord op journalisten en hulpverleners.
Door het uitbreiden van illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever.
Enz. enz.

Ik denk dat we het wel min of meer eens zijn. Behalve dat de Palestijnen in principe inderdaad geen volk zijn maar lokale bewoners van een stuk land dat geen natiestaat was. En geloof me, ik vind het helemaal niet leuk om N en zijn trawanten ook maar ergens over gelijk te geven. ;) Zij zijn immoreel en doen ook Israël meer kwaad dan goed.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:40

Libra76 schreef:
Daar kan je over discussiëren. Want waant Israël zich niet onaantastbaar en voelt Israël zich vrij om aanvallen uit te voeren in de regio door het luchtafweer systeem? Daarmee , zo kan je redeneren, maakt de Iron Dome deel uit van Israëls aanvals strategie

Is er ooit een land geweest in een oorlog dat zichzelf alleen maar verdedigde? Elk land zou wel een Iron Dome willen, maar alleen Israël heeft de kluiten om het ook te kunnen betalen. Het is een beetje een gekkige gedachtengang dat een land dat zich goed verdedigt niks meer zou mogen doen om de vijand te verzwakken?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:47

Veronica2 schreef:
Libra76 schreef:

Is er ooit een land geweest in een oorlog dat zichzelf alleen maar verdedigde? Elk land zou wel een Iron Dome willen, maar alleen Israël heeft de kluiten om het ook te kunnen betalen. Het is een beetje een gekkige gedachtengang dat een land dat zich goed verdedigt niks meer zou mogen doen om de vijand te verzwakken?

Geen enkel land ter wereld ligt zo onder vuur (jaar in jaar uit) van projectielen en heeft een iron dome systeem nodig.
Wat zouden wij in NL ermee moeten immers...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:06

Raineri schreef:
anjali schreef:

Israel heeft inlichtingendiensten. Het voor ieder duidelijke bewijs zou zijn natuurlijk zogauw die op Israel gegooid zou zijn maar begrijpelijkerwijze heeft Israel geen zin om daarop te wachten.

Even ter verduidelijking voor ik het verkeerd opvat. Wat bedoel je met begrijpelijkerwijs? Welke actie bedoel je hiermee?

De inlichtingendienst (en meer) van Israel is een van de beste ter wereld en zal inderdaad veel weten hierover. Maar Netanyahu heeft vaker gelogen. Berichtgeving vanuit Israel zou ik niet als waarheid aannemen. Evenals berichtgeving uit Iran.

Bombarderen (ook al is het waar) is zinloos. Er zijn veel mensen in de wereld met kennis van het maken van een atoombom. Je ontwricht alleen maar extreem veel levens voor decennia.

Het maken van de bom zelf is het probleem ook niet, dat kan gewoon in je achtertuin, bij wijze van. Het verrijken van het uranium is het ontzettend moeilijke en tijdrovende deel. Dat duurt, als je alles vanaf de grond op moet bouwen, járen. Bedenk dat uranium voor slechts ca 0.7% uit Uranium-235 bestaat, en je 90% nodig hebt, al kun je met 60% ook al best wat.

Daarnaast is de constructie, het uraniumfloride wordt gecentrifuceerd, waarmee je dat moet doen erg instabiel, de kleinste trilling verstoort het gehele proces.

Dát opbouwen en beheren kunnen maar weinig mensen. En Israël is juist die plekken aan het bestoken waar uranium verrijkt wordt en waar de mensen met kennis en middelen zitten om het uranium te verrijken.

Even ter vergelijk, het uranium voor kernenergie is tot 4% verrijkt. Dat is meer dan genoeg. Iran gaat veel verder, dat doe je niet omdat je de techniek zo leuk vindt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:15

robert45 schreef:
Veronica2 schreef:

Geen enkel land ter wereld ligt zo onder vuur (jaar in jaar uit) van projectielen en heeft een iron dome systeem nodig.
Wat zouden wij in NL ermee moeten immers...

MIsschien lees je mijn bericht niet goed.

Wij hebben hier momenteel een Orange Dome trouwens, tijdelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:16

Verder vind ik Netanyahu een vreselijk nare oorlogsmisdadiger voor wat hij in Gaza doet.

De motie an sich vind ik nog steeds dom, dat had heel anders ingekleed moeten worden door te focussen op het offensief. Nu ligt de focus op het defensief en je gaat geen enkel land dat aangevallen is de mogelijkheid zichzelf te verdedigen ontnemen, imo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:18

Laten we ook niet vergeten dat Iran een directe dreiging voor Europa is, trouwens :o .

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:23

_San87_ schreef:
Verder vind ik Netanyahu een vreselijk nare oorlogsmisdadiger voor wat hij in Gaza doet.

De motie an sich vind ik nog steeds dom, dat had heel anders ingekleed moeten worden door te focussen op het offensief. Nu ligt de focus op het defensief en je gaat geen enkel land dat aangevallen is de mogelijkheid zichzelf te verdedigen ontnemen, imo.

Die kan wel in mijn onderschrift, in plaats van disclaimers. 'Overigens ben ik van mening dat Netanyahu een nare oorlogsmisdadiger is' (Dat ging oorspronkelijk over Carthago, geloof ik, mooi dat een dergelijke uitspraak meer dan 2000 jaar overleeft). Verder eens.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:31

_San87_ schreef:
Het maken van de bom zelf is het probleem ook niet, dat kan gewoon in je achtertuin, bij wijze van. Het verrijken van het uranium is het ontzettend moeilijke en tijdrovende deel. Dat duurt, als je alles vanaf de grond op moet bouwen, járen. Bedenk dat uranium voor slechts ca 0.7% uit Uranium-235 bestaat, en je 90% nodig hebt, al kun je met 60% ook al best wat.

Daarnaast is de constructie, het uraniumfloride wordt gecentrifuceerd, waarmee je dat moet doen erg instabiel, de kleinste trilling verstoort het gehele proces.

Dát opbouwen en beheren kunnen maar weinig mensen. En Israël is juist die plekken aan het bestoken waar uranium verrijkt wordt en waar de mensen met kennis en middelen zitten om het uranium te verrijken.

Even ter vergelijk, het uranium voor kernenergie is tot 4% verrijkt. Dat is meer dan genoeg. Iran gaat veel verder, dat doe je niet omdat je de techniek zo leuk vindt.

Behoorlijk hypocriet van Israël, die zelf 90 kernbommen heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:36

Lieser schreef:
_San87_ schreef:

Behoorlijk hypocriet van Israël, die zelf 90 kernbommen heeft.

Ja, net als dat het enorm hypocriet van de VS, het VK, Rusland, China en Frankrijk is, zij hebben wel kernwapens, de rest mag dat niet, boooh. Echter is de kans dat die landen een kernbom inzetten minder dan minimaal. Die kans is bij Iran een stuk groter, ook omdat ze Hamas en Hezbollah steunen en niet onder stoelen of banken steken Israël te willen vernietigen Je wil daar geen kernbommen hebben.

Daarnaast heeft Israël nooit beloofd geen kernbommen te maken, net als India, Pakistan en Noord-Korea dat nooit gedaan hebben. Iran heeft dat wel.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op Gisteren, 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:36

_San87_ schreef:
Raineri schreef:

Even ter verduidelijking voor ik het verkeerd opvat. Wat bedoel je met begrijpelijkerwijs? Welke actie bedoel je hiermee?

De inlichtingendienst (en meer) van Israel is een van de beste ter wereld en zal inderdaad veel weten hierover. Maar Netanyahu heeft vaker gelogen. Berichtgeving vanuit Israel zou ik niet als waarheid aannemen. Evenals berichtgeving uit Iran.

Bombarderen (ook al is het waar) is zinloos. Er zijn veel mensen in de wereld met kennis van het maken van een atoombom. Je ontwricht alleen maar extreem veel levens voor decennia.

Ik zei trouwens atoombom, bedoelde kernbom.

Mijn punt is, ook al moord je heel Iran uit. Kennis kan ook van buiten de Iraanse landsgrenzen komen. Bijvoorbeeld: rusland, noordkorea of china. Sterker nog, dat is al zo. Er lopen al Russen. Het is een totale heksenjacht die enkel beide landen destabiliseert en waar niemand iets
Ee wint. Daarnaast, de landen die er zo kritisch op zijn hebben zelf nucleaire wapens en houden zich aan vele verdragen niet. Wil niet zeggen dat ik het hiermee legitimeer.

Vooralsnog is er geen bewijs dat ze een kernwapen hebben/maken. Nu zou ik m'n hand er ook niet voor in het vuur steken. Maar aanvallen is totale waanzin.
_San87_ schreef:
Laten we ook niet vergeten dat Iran een directe dreiging voor Europa is, trouwens :o .

Er zijn veel vormen van dreiging. Indirect en op het gebied van cybersecurity ben ik het met je eens.
Militair betwijfel ik, geloof niet dat ze met hun raketten de EU kunnen bereiken.

Als je op het gebied van kernwapens doelt, dan zou ik zeggen: start met fatsoenlijke onderhandelen zonder die oranje gek ertussen.

Zie net je laatste berichtje trouwens. Jij typt lekker snel!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:38

laten we in ieder geval duimen/hopen dat Trump zich niet laat meeslepen in een oorlog.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:47

Raineri schreef:
_San87_ schreef:

Ik zei trouwens atoombom, bedoelde kernbom.

Mijn punt is, ook al moord je heel Iran uit. Kennis kan ook van buiten de Iraanse landsgrenzen komen. Bijvoorbeeld: rusland, noordkorea of china. Sterker nog, dat is al zo. Er lopen al Russen. Het is een totale heksenjacht die enkel beide landen destabiliseert en waar niemand iets
Ee wint. Daarnaast, de landen die er zo kritisch op zijn hebben zelf nucleaire wapens en houden zich aan vele verdragen niet. Wil niet zeggen dat ik het hiermee legitimeer.

Vooralsnog is er geen bewijs dat ze een kernwapen hebben/maken. Nu zou ik m'n hand er ook niet voor in het vuur steken. Maar aanvallen is totale waanzin.

_San87_ schreef:

Er zijn veel vormen van dreiging. Indirect en op het gebied van cybersecurity ben ik het met je eens.
Militair betwijfel ik, geloof niet dat ze met hun raketten de EU kunnen bereiken.

Als je op het gebied van kernwapens doelt, dan zou ik zeggen: start met fatsoenlijke onderhandelen zonder die oranje gek ertussen.

Zie net je laatste berichtje trouwens. Jij typt lekker snel!

De kennis komt ook van buitenaf, inderdaad. Uitmoorden is de oplossing niet. De plekken waar uranium verrijkt wordt vernietigen wel.

De laatste keer dat de atoomwaakhond Iran heeft gecheckt, zaten ze op 60% verrijkt uranium, op Fordow zelfs 83% verrijkt uranium. Sindsdien heeft Iran alle controles gefrustreerd. Nu kun je inderdaad zeggen dat er geen bom is, de intentie en het materiaal is er wel, en het bewijs ervoor ook.

En over de dreiging voor Europa, de 'Russische' drones die in Oekraïne rondvliegen zijn van Iran.