Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 14:30

Of niet, als er andere keuzes gemaakt gaan worden dan nu het geval is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 14:41

Karl66 schreef:
prompter schreef:
Ik denk weleens "hoe zouden de boeren over 50 jaar op dit beleid terug kijken". Nog net zo enthousiast, of "haden ze maar andere keuzes gemaakt?"

Je weet het niet, en ik ben er dan niet meer om het mee te maken :)

Over vijftig jaar hebben we geen boeren meer in Nederland. Het aantal boeren halveert elke vijfentwintig jaar en over vijftig jaar zijn ze verdwenen en hebben we alleen nog maar agro-industriëlen over.

Dat denk ik ook. En heel misschien denken ze ook, als ze over deze tijd horen: hoe is het mogelijk dat mensen toen zoveel dieren fokten omdat ze zoveel vlees aten.
Ik hoop op termijn veel en goed kweekvlees voor de ras-vleeseters.

(ik eet zelden of nooit vlees maar ben geen diehard vegetariër, voordat jullie denken: daar heb je weer zo'n activist).

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 15:53

https://amp.cnn.com/cnn/2024/05/20/midd ... rimes-intl

ICC heeft een arrestatiebevel uitgegeven voor Netanyahu, een andere persoon uit de Israëlische overheid en de leiders van de Hamas. Dit ondanks de dreiging van 12 senatoren 2 weken terug vanuit de VS. (Link staat in een oud bericht eerder geplaatst).

Poeh, ben benieuwd waar dit toe gaat leiden met de VS en ook wat voor rare sprongen en uitspraken er weer zullen komen van “onze politieke leiders”.

Wel gerechtvaardigd lijkt me! Hopelijk stopt het leed snel van de onschuldige burgers

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 16:03

BigOne schreef:
Caroline van de Plas vindt het een heksenjacht op
Plasterk, de journalistiek moet z’n bek houden. Daarentegen had ze geen enkele moeite met de “ heksenjacht” op Timmermans nav een verspreking, namelijk niets ipv niet! Volledig in lijn met afgod Wilders .

Dat is ook mijn grootste probleem met Van der Plas.

Maar vooral het gekokketeer (ik weet geen ander woord ervoor, behalve gegeil) op alles van GW.
Nog nooit een woord van kritiek op wat hij zegt of twittert.
Maar wel andere (linkse) politici de maat nemen.

Ik denk dat vooral Omtzigt het zwaar krijgt de komende tijd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 16:04

mysa schreef:
Dat denk ik ook. En heel misschien denken ze ook, als ze over deze tijd horen: hoe is het mogelijk dat mensen toen zoveel dieren fokten omdat ze zoveel vlees aten.
Ik hoop op termijn veel en goed kweekvlees voor de ras-vleeseters.

(ik eet zelden of nooit vlees maar ben geen diehard vegetariër, voordat jullie denken: daar heb je weer zo'n activist).

Dan moet er nog wel heel wat veranderen in het productieproces, want op dit moment is het nog niet echt bevorderlijk voor het milieu.

https://www.plusonline.nl/wat-eten-we-vandaag/kweekvlees-slechter-voor-klimaat-dan-echt-vlees#:~:text=Onderzoekers%20van%20de%20universiteit%20van,productieproces%20minder%20energieslurpend%20te%20maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 16:09

Lang leve de aanklagers van het Internationale Strafhof...!

Het is uiteraard verschrikkelijk laat, maar ik vind de verzoeken om arrestatie volstrekt terecht.
Er hebben wel mensen voor minder achter tralies gezeten...

(Het is jammer dat de VS zich nooit heeft aangesloten bij het ICC. Tja, papa Bush zijn troepen hebben zich ook niet volgens de internationale regels mbt oorlogsrecht gedragen.)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 16:37

pien_2010 schreef:
[knip]
Mijn man voorspelde gisteren dat als dat milieu, migratie plannen en anderen gaat mislukken dat links het weer gedaan zal hebben. We leven in een bizarre wereld..... helaas ook in Nederland.

Ik sprak laatst met een jonge vent, jaar of 21-22, had op PVV/Wilders gestemd. Gaf ook af op links/gaf links de schuld.
Ik vroeg toen hoe dat kon, na 13 jaar en 4 kabinetten Rutte. Met dus de VVD/rechts.
Het voor mij verbijsterende antwoord luidde dat Rutte4 een links kabinet was :j .

Met andere woorden, de perceptie van wat politiek links en rechts is, is totaal uit zijn verband getrokken.
En als je zo extreem rechts bent is alles links van je kennelijk links.
Volgens deze logica zullen waarschijnlijk VVD en NSC ook wel het stempel links krijgen, en daarmee de zwarte piet, als het mislukt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 16:40

Roodvos schreef:
pien_2010 schreef:
[knip]
Mijn man voorspelde gisteren dat als dat milieu, migratie plannen en anderen gaat mislukken dat links het weer gedaan zal hebben. We leven in een bizarre wereld..... helaas ook in Nederland.

Ik sprak laatst met een jonge vent, jaar of 21-22, had op PVV/Wilders gestemd. Gaf ook af op links/gaf links de schuld.
Ik vroeg toen hoe dat kon, na 13 jaar en 4 kabinetten Rutte. Met dus de VVD/rechts.
Het voor mij verbijsterende antwoord luidde dat Rutte4 een links kabinet was :j .

Met andere woorden, de perceptie van wat politiek links en rechts is, is totaal uit zijn verband getrokken.
Volgens deze logica zullen waarschijnlijk VVD en NSC ook wel het stempel links krijgen, en daarmee de zwarte piet, als het mislukt.

Had je dat niet meegekregen? Is al best lang zo! VVD is links in de ogen van ultra-rechts.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 16:40

Roodvos schreef:
pien_2010 schreef:
[knip]

Ik troost me dan maar met de gedachte dat dat misschien 20% van Nederland is en dat is imo nog veel te veel.
Raineri schreef:
https://amp.cnn.com/cnn/2024/05/20/midd ... rimes-intl

ICC heeft een arrestatiebevel uitgegeven voor Netanyahu, een andere persoon uit de Israëlische overheid en de leiders van de Hamas. Dit ondanks de dreiging van 12 senatoren 2 weken terug vanuit de VS. (Link staat in een oud bericht eerder geplaatst).

Poeh, ben benieuwd waar dit toe gaat leiden met de VS en ook wat voor rare sprongen en uitspraken er weer zullen komen van “onze politieke leiders”.

Wel gerechtvaardigd lijkt me! Hopelijk stopt het leed snel van de onschuldige burgers

Super _/-\o_

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 18:07

Roodvos schreef:
pien_2010 schreef:
[knip]

Natuurlijk krijgen zij de schuld. Je moet nooit met populisten in zee gaan. Het straalt altijd op je af. Het is een ziekte die zich steeds verder verspreid en waarmee je zelf ook besmet wordt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 18:29

Nog terugkomend op ICC, goed nieuws inderdaad. En fijn dat ze zich niet hebben laten onderdrukken door de VS. Maar dit zet wel echt de wereld op scherp vrees ik. Straks komt die engerd daar ook nog aan de macht. Ik vrees echt voor wat er kan gebeuren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 18:46

Zullen we mensen met een andere politieke voorkeur niet ziek noemen? Lijkt me totaal onnodig.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 18:55

996981 schreef:
Zullen we mensen met een andere politieke voorkeur niet ziek noemen? Lijkt me totaal onnodig.

Ik zei dat populisme ziek is. Goed lezen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 18:58

Raineri schreef:
996981 schreef:

Ik zei dat populisme ziek is. Goed lezen.

“Voor je het weet ben je zelf ook besmet”.

Ik weet niet hoor, maar dat impliceert op z’n minst dat je ziek wordt. Dat is namelijk wat in de volksmond bedoelt wordt met besmetten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 19:02

Dat goed lezen is belangrijk. Als ik zeg dat is te naïef of te simpel gedacht zeg ik niet dat die persoon naïef is of simpel.
Dat is echt iets totaal anders.
Zelf denk ik vaak genoeg te simpel of te naïef terwijl ik ook heel vaak het tegenovergestelde daarvan ben.

Dat is hetzelfde als zeggen dat populisme ziek is. Daarmee wordt totaal niet gezegd dat mensen die populistische partijen stemmen ziek zijn. Die nuance mis ik.

Wie met pek omgaat wordt ermee besmet is een normaal gezegde en ook waar. Ik ben altijd extra alert daarop.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 19:05

Ik weet niet zo goed waar ik moet starten met uitleggen. Ten eerste staat er niet eens wat je zegt. Dus als je mij quote, neem de moeit m’n bericht te lezen. Ten tweede kan “je” gebruikt worden in algemene zin. Niet “je” als kiezer. Ik heb het duidelijk over het afstralen van populisme op andere politieke partijen.

En als laatste: ik zeg populisten in algemene zin. Ik noem geen enkele partij.

Je bent duidelijk opzoek om mij woorden in de mond te leggen. Dit is m’n laatste bericht erover. Doe ermee wat je wilt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 19:20

Je is inderdaad ook een onbepaald voornaamwoord. Daarmee zeg je dus dat men besmet wordt met populisme bij omgang met populisten ipv dat je de besmetting toespitst op een individu. Maakt het voor mij niet veel beter.

Populisme is een politieke stroming. Geen ziekte. Je kunt er niet besmet mee raken. Je kunt er wellicht door beïnvloed worden, maar dat is niet hetzelfde. Het woord besmetten is gelieerd aan ziek zijn. Indirect implicieer je dus dat mensen die op bepaalde populistische partijen ziek zijn.

Volgens mij zijn er heel veel andere nettere manieren om te zeggen wat je wil zeggen. Dat is het enige dat ik wilde zeggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 19:40

Ik hoop dat mensen over het algemeen niet de populistische denkwijze van Geert Wilders overnemen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 19:54

BigOne schreef:
Ik hoop dat mensen over het algemeen niet de populistische denkwijze van Geert Wilders overnemen.

Dat is een heel andere (in mijn ogen prettigere) wijze van formuleren :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 19:56

BigOne schreef:

Het is hoogst besmettelijk, zie o.a. Hongarije, Argentinië, Brazilië, Wit Rusland. Misschien weer maskers gaan dragen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 20:16

De kracht van het gebruik van metaforen

Maar kijk ook kleiner Cowboy55 Zodra VVD aangaf in september best met PVV in zee te willen gaan kelderde ze in de peilingen.

Wat dat betreft blij dat GW geen mp wordt. Snap de theorie van BigOne op zich ook wel. Maar je komt er vrees ik niet zo snel meer vanaf. De democratie zal ook nog eens veel meer gaan inperken. De politiek bemoeit zich al veel te veel met de journalistiek momenteel.

Heel wat anders, las net dat de president van Iran is omgekomen met de minister van buitenlandse zaken in een vliegtuigongeluk. Oh boy, alsof de wereld nog niet genoeg op z’n kop stond. Ben heel benieuwd wat de aard van het ongeluk is. Maar ook wat er in dit machtsvacuüm gaat gebeuren nu in Iran..
Laatst bijgewerkt door Raineri op 20-05-24 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 20:17

Je inlaten met, als in: zitting nemen in een kabinet met een extreem rechts signatuur is wat mij betreft een smet op het blazoen.
(Tenzij er iemand wordt toegelaten tot het te vormen "kabinet Wilders" die blijkt Wilders van repliek te kunnen dienen.)

En de denkwijze 'dat alle problemen door links worden veroorzaakt' is wel héél erg simplistisch.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 21:56

BigOne schreef:

Freek de Jonge zei ergens in de jaren 80 in een van zijn shows iets met de volgende strekking: mensen willen zo graag een mening hebben dat als er eentje horen, denken dat dàt 'm wel zal zijn.

Oftewel, de populistische partijen slagen er nog steeds in om bepaald gedachtengoed te verspreiden en de onderbuik aan te spreken.

Raineri schreef:
Ik weet niet zo goed waar ik moet starten met uitleggen. Ten eerste staat er niet eens wat je zegt. Dus als je mij quote, neem de moeit m’n bericht te lezen. Ten tweede kan “je” gebruikt worden in algemene zin. Niet “je” als kiezer. Ik heb het duidelijk over het afstralen van populisme op andere politieke partijen.

En als laatste: ik zeg populisten in algemene zin. Ik noem geen enkele partij.

Je bent duidelijk opzoek om mij woorden in de mond te leggen. Dit is m’n laatste bericht erover. Doe ermee wat je wilt.

Zo las ik het ook en helemaal niks over zieke mensen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:00

Interview in Trouw met Johan Remkes.
Hij vindt de extra parlementaire vorm interessant.
Hij vindt niet dat de rechter de zwarte piet moet krijgen als een uitspraak jou als bestuurder niet welgevallig is.
En hij wil graag een debat over de vvd kernwaarden zoals vrijheid en verdraagzaamheid.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:11

Ik vind Remkes een verstandig man, en de VVD lijkt de koers een beetje kwijt te zijn op het moment - net als NSC (al heb ik de koers daarvan nog niet helder).