Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:54

Ja dat doen ze al 15 jaar...steeds weer in europa.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 17:08

Movement schreef:
Sizzle schreef:
Er zijn blijkbaar toch nog wat experts bang dat Poetin op 9 mei officieel de oorlog gast verklaren.
Ik ben er ook niet gerust op.

Heb je een bron van waar experts dit zeggen?

https://www.ad.nl/buitenland/live-poeti ... ~ac7ee722/
Bij 14.21 uur

"De Britse regering houdt er rekening mee dat de Russische president Vladimir Poetin een nieuwe wereldoorlog uitroept nu de invasie in het buurland Oekraïne stokt. De Britse minister van Defensie, Ben Wallace, zegt dat het hem niet zou verbazen als Poetin binnenkort de ​​oorlog aan de 'nazi's van de wereld' gaat verklaren.

De Russische leider zou dan ook een 'massale' mobilisatie van Rusland kunnen afkondigen. Volgens de Britse krant Daily Mail gaat Wallace uit van 9 mei, de dag waarop de overwinning op nazi-Duitsland wordt gevierd.

Moskou noemt de Russische invasie, die op 24 februari begon, een speciale operatie om Oekraïne van nazi's te verlossen. Wat eigenlijk als korte actie was bedoeld, dreigt uit te lopen op een lange strijd. Volgens Wallace heeft Poetin bij veel van diens oorlogsdoelstellingen 'gefaald'. In het Westen wordt inmiddels rekening gehouden met een jarenlange oorlog.

Omdat westerse landen geld en wapens aan Oekraïne leveren, wijst het Kremlin met regelmaat op zijn kernwapens om zo het Westen te intimideren. De Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov zei onlangs dat het gevaar van een kernoorlog groot is."

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 17:36

De ironie is toch wel om de bevrijding van de nazi's te vieren en dan vervolgens zelf op nazi pad te gaan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:35

De kans dat Putin nog lang aan de macht blijft in Rusland lijkt niet groot te zijn, volgens onderzoek van het Robert Lansing institute for global Threats and Democracies studies:
https://lansinginstitute.org/2022/04/28 ... -year-end/

Wat er werkelijk gaat gebeuren in Rusland en wanneer is nog af te wachten, ook op dit moment wordt er op verschillende manieren gekeken naar (de doelen van) de oorlog met Ukraïne door Putin zelf, de militaire top en de FSB (veiligheidsdienst).

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:43

irmaz schreef:
De kans dat Putin nog lang aan de macht blijft in Rusland lijkt niet groot te zijn, volgens onderzoek van het Robert Lansing institute for global Threats and Democracies studies:
https://lansinginstitute.org/2022/04/28 ... -year-end/

Wat er werkelijk gaat gebeuren in Rusland en wanneer is nog af te wachten, ook op dit moment wordt er op verschillende manieren gekeken naar (de doelen van) de oorlog met Ukraïne door Putin zelf, de militaire top en de FSB (veiligheidsdienst).

Ik krijg niet helemaal helder hoe betrouwbaar het Robert Lansing Institute is en in hoeverre er geklooid is met de clipjes van Vlad de Verwarde, maar als die beelden echt zijn IS hij Vlad de Verwarde.

Al dat betekent nog lang niet dat we erop vooruit gaan als Vlad weg is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:50

Toch wel veel speculatie. Ik lees net een artikel waarin juist wordt beargumenteerd dat zijn opvattingen consistent zijn, door de jaren heen. Ik zal morgen kijken of ik de link kan kopiëren, hij deed net vervelend met koekjes accepteren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 22:52

Ik kan me niet zo goed voorstellen dat zulke informatie zomaar klopt eigenlijk. Al 2 jaar pure speculatie en dan ineens nu als feit vind ik verdacht.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 23:21

Ik lees net op de liveblog van NOS dat ze geen oorlog met de NAVO willen , maar dat de Westerse landen het zo denken te bedoelen. Oké komt wel vanuit Rusland , dus niet echt te vertrouwen.

Maar dan alsnog zie ik het niet gebeuren. Was wel benieuwd wat voor belangrijke dag 9 mei is in Rusland , maar dat bleek inderdaad een feestdag te zijn toen de Russen Duitsland heeft verslagen in de tweede wereldoorlog. En ze denken dat Poetin daarbij ook maar al te graag de overwinning wil claimen op Oekraïne. De kans wordt geacht dat dat doel niet behaald gaat worden voor 9 mei. Maar Poetin kennende zal hij dat niet tegen zijn eigen volk zeggen.

Maar volgens de Russische minister van buitenlandse zaken , is het risico daarmee op gebruik van kernwapens te groot. Het lijkt erop dat de Russen daar zelf ook niet zoveel zin in hebben.

Wel kan transporten vanuit het buitenland een legitiem doelwit gaan worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 23:30

We moeten maar gewoon hopen dat er (net als bij Trump....) nog intern wat mensen goed op zitten te letten zodat er geen knoppen ingedrukt worden waar iedereen lekker vanaf moet blijven :j

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 23:33

Zebrastreep schreef:
Ik lees net op de liveblog van NOS dat ze geen oorlog met de NAVO willen , maar dat de Westerse landen het zo denken te bedoelen. Oké komt wel vanuit Rusland , dus niet echt te vertrouwen.

Maar dan alsnog zie ik het niet gebeuren. Was wel benieuwd wat voor belangrijke dag 9 mei is in Rusland , maar dat bleek inderdaad een feestdag te zijn toen de Russen Duitsland heeft verslagen in de tweede wereldoorlog. En ze denken dat Poetin daarbij ook maar al te graag de overwinning wil claimen op Oekraïne. De kans wordt geacht dat dat doel niet behaald gaat worden voor 9 mei. Maar Poetin kennende zal hij dat niet tegen zijn eigen volk zeggen.

Maar volgens de Russische minister van buitenlandse zaken , is het risico daarmee op gebruik van kernwapens te groot. Het lijkt erop dat de Russen daar zelf ook niet zoveel zin in hebben.

Wel kan transporten vanuit het buitenland een legitiem doelwit gaan worden.

Het probleem voor het Kremlin is dat 9 mei met rasse schreden nadert en het nieuwe offensief ook niet echt voorspoedig loopt.

Daarnaast gaan steeds meer plekken in Rusland in de buurt van Oekraïne ineens ‘BOEM’. Ik gok effe dat ‘BOEM’ op Russisch grondgebied gaat toenemen in de komende weken.

Daarnaast is Azovstal al een week ingenomen door de Russen, alleen…..dat is t niet.

En de Russische tanks en pantservoertuigen blijven maar lijden aan de Jack in the Box-ziekte. En de Oekraïners weten dat want ze hebben met dezelfde zooi gewerkt.

Het Russisch volk zal dom gehouden worden, maar ik ben wel heel benieuwd wat men in Moskou te melden heeft over anderhalve week qua ‘succes’…….

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:57

De nachtupdate

Citaat:
⚡️Nieuwsoverzicht voor de nacht:

▪️Polen is klaar om het luchtruim van Slowakije te verdedigen als het zijn MiG-29's aan Oekraïne overdraagt, zei de minister van Defensie van het land.

▪️Duitsland heeft zijn standpunt over sancties tegen Rusland gewijzigd - nu ondersteunt het, naast een consistent olie-embargo, ook beperkingen op de Russische nucleaire sector - volgens "Politico".

▪️De Ambassade van de Republiek Azerbeidzjan heeft haar werkzaamheden in Kiev hervat. Vanaf 30 april is de Consulaire Dienst dagelijks geopend. Meer over Kiev nieuws hier.

▪️Oschadbank waarschuwt klanten voor brieven van fraudeurs. Klanten krijgen e-mailbrieven over de vermeende ontvangst van een betaling op de rekening. De brieven bevatten een phishing-link om de details van de transactie te bekijken, die nooit gevolgd mag worden.

▪️De VN zullen haar inspanningen verdubbelen om levens te redden en het menselijk lijden in de oorlog in Oekraïne te verminderen – kondigde VN-president António Guterres aan.

Citaat:
Generale staf van de strijdkrachten van Oekraïne: vijandelijke offensieve operaties in de oostelijke operationele zone blijven volledige controle uitoefenen over het grondgebied van de regio's Donetsk en Loehansk en handhaven de landcorridor met de tijdelijk bezette Krim

▪️In de richting van Siverskiy schoten vijandelijke eenheden op de posities van onze troepen nabij de nederzettingen Kindrativka, Katerynivka, Svarkove en Bilokopytove.

▪️In de richting van Slobozhansky concentreert de vijand zijn belangrijkste inspanningen op het handhaven van zijn bezette posities en het toebrengen van vuurschade aan eenheden van de strijdkrachten van Oekraïne. Om de groep te versterken, verplaatst de vijand individuele eenheden van het oostelijke militaire district van het grondgebied van de regio Belgorod naar het gebied van de stad Izyum.

▪️Russische eenheden probeerden een aanval uit te voeren in de richting van de nederzettingen Sulyhivka en Dovhenke, maar slaagden daar niet in. Om de groepen van zijn troepen in de richtingen Charkov en Izyum te dekken, probeert de vijand troepen en middelen voor luchtverdediging in te zetten.

▪️In de oostelijke operationele zone blijft de vijand de Lyman aanvallen (in de gebieden van Yampil, Ozerne, Lyman), Siverodonetsk, waar hij probeert de verovering van Rubizhne, Popasnyansky te voltooien (in de richting van Kalinovo en Popasna) en Routebeschrijving Kurachiv (Olenivka en Novomykhailivka). Er is geen succes, de gevechten gaan door.

▪️Artilleriebeschietingen van onze troepen stoppen niet in de richting van Zaporizja.

▪️In het South Buh-gebied worden enkele beschietingen van de posities van eenheden van onze troepen door de vijand geregistreerd.

▪️In de richting van Mykolayiv intensiveerde de vijand de luchtverkenning in de operationele diepte van de defensieve posities van de strijdkrachten van Oekraïne, vermoedelijk om de aanwezigheid en de aard van de acties van de reserves aan het licht te brengen.

▪De vorige dag hebben de luchtverdedigingseenheden van de luchtmacht en de landmacht van Oekraïne 10 luchtdoelen geraakt: 1 vliegtuig en 9 "Orlan-10" UAV's van operationeel en tactisch niveau.

▪️Gedurende de afgelopen 24 uur zijn 14 vijandelijke aanvallen afgeslagen; 11 tanks, 7 artilleriesystemen, 28 eenheden gepantserde voertuigen en 14 voertuigen werden vernietigd in de regio's Donetsk en Luhansk.

En hoe ironisch het is een speciale dag vandaag in Oekraïne

Dag van de grenswacht van Oekraïne. Waarschijnlijk de dapperste grenswachten ter wereld

Elk jaar, 30 april in Oekraïne - de dag van de grenswacht. We willen dat het land vandaag over deze feestdag leert, en dat de wereld opnieuw hoort over de dappere Oekraïense grenswachten. Tienduizenden mannen en vrouwen in het hele land verdedigen de integriteit ervan.
Je taak is helemaal niet gemakkelijk, want de oosterbuur is geestesziek en de noordelijke streeft naar hem. Maar je doet je werk ondanks alles krachtig! Jij was de eerste die het Russische schip en alle mensen van Rusland vertelde waar ze heen moesten. En elke dag blijf je Rashists helpen de juiste richting te vinden.

Bedankt voor je inzet en moed!

En de beste groeten werden opgenomen door grenswachten die Azovstal en Mariupol verdedigden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 12:11

Bedankt Daks

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 20:47

Kan iemand volgend nieuws bericht bevestigen of ontkrachten?
Het komt van een nieuwssite die wel wat bekend staat om zijn sensatieberichten namelijk (vergelijkbaar met „metro“). In het Engels vind ik het zo snel niet:

„In een programma op de Russische staatstelevisie wordt openlijk gedreigd met nucleaire aanvallen op Europese hoofdsteden. De lancering van een Satan-2 raket wordt getoond.

De Russische staatsomroep Rossija 24 heeft in een grafiek getoond hoe Kremlinleider Vladimir Poetin een nucleaire aanval zou uitvoeren op drie Europese hoofdsteden, waarbij hij verklaarde dat er "geen overlevenden" zouden zijn. Dit was kennelijk de reactie van de omroep op opmerkingen van de Britse minister van Defensie ten gunste van Oekraïense aanvallen op de Russische infrastructuur.

De producenten van het programma toonden de kijkers vervolgens een kaart waarop was aangegeven dat raketten konden worden gelanceerd vanuit Kaliningrad, de Russische enclave tussen Polen, Litouwen en de Baltische Zee. Deze konden Berlijn in 106 seconden bereiken, Parijs in 200 seconden en Londen in 202 seconden.„

20min.ch

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:03

Gisteren lieten ze in nieuwsuur zien, wat er getoond werd op de staatstelevisie. En dat was behoorlijk spectaculair net als dat jij verteld hierboven. Er werd van gesmuld door de journalisten.
Dit hoort volgens de Westerse deskundigen bij het angst zaaien en mondeling oorlogsretoriek waar het westen vooral niet aan mee moet doen.
Dat klopt dus dat dit gisteren of eergisteren is uitgezonden. Ik kreeg er zelfs wat buikpijn van en werd toen weer eens helemaal bevestigd dat die gasten daar in het verre Rusland behoorlijk de weg kwijt zijn.
Dus ja, het is niet leuk.
Maar zo werd ook verteld door deskundigen. De legerleiding in Rusland weet heel goed, dat als ze met nucleair aan de gang gaat jegens het westen, dat niemand dit overleefd. En zo gewoon is dit dus ook weer niet om mee te gaan gooien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:05

Oh die was werd gisteren al op de Russische tv, binnen hoeveel seconden die nukes Berlijn London en Parijs kunnen raken. Specifiek voor de Russen natuurlijk want er moeten spierballen getoond worden. Geen fake news maar wel in het kader van kijk ons eens.
Lavrov heeft gisteren nog gezegd dat er geen nucleaire aanval komt. Dus propaganda.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:07

Waarschijnlijk is het propaganda voor de eigen bühne. Maar tja die Russen doen toch wel raar. Het punt is, dat zelfs als ze hiermee dreigen, of mee willen gaan beginnen, dat het geen optie is voor het westen om Oekraïne maar niet te steunen. Want dan lopen de Russen gewoon door, is Oekraïne exit en bestaat niet meer en gaan de Russen nog verder.

AilillJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:19

bigone schreef:
Oh die was werd gisteren al op de Russische tv, binnen hoeveel seconden die nukes Berlijn London en Parijs kunnen raken. Specifiek voor de Russen natuurlijk want er moeten spierballen getoond worden. Geen fake news maar wel in het kader van kijk ons eens.
Lavrov heeft gisteren nog gezegd dat er geen nucleaire aanval komt. Dus propaganda.
London snap ik dan niet zo goed, ik bedoel na de Brexit. Al behoort het inderdaad nog wel tot Europa.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:20

Dat is het hele punt Pien. Nu is er zware instabiliteit maar wanneer de Russen over de Oekraïne heen gewalst waren was het ook zeker niet over geweest. Moldavia zou ook gepakt zijn en waar stoppen ze dan? Los daarvan, Putin valt een onafhankelijk op het westen gericht land binnen met een democratisch gekozen president en dat is ronduit fout.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:21

Ailill schreef:
bigone schreef:
London snap ik dan niet zo goed, ik bedoel na de Brexit. Al behoort het inderdaad nog wel tot Europa.

Militaire steun en flink opruiende taal van Johnson.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 21:23

Ok thanks!
Dan beschouw ik het maar als propoganda inderdaad.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:25

Sizzle schreef:
Ok thanks!
Dan beschouw ik het maar als propoganda inderdaad.

Yep en de buikpijn nemen we maar op de koop toe. Mafketels.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:39

Ik denk ook dat ze het roepen om maar te dreigen zodat landen maatregelen af gaan bouwen.

Lijkt mij dat heel veel landen nu nog te belangrijk zijn voor Rusland door bijvoorbeeld inkomsten uit gas om de oorlog te betalen.

1 kernwapen deze kant op en er gaat dan een hele boel terug... Al heb ik nog steeds het idee dat Poetin nog eerder doelt op Amerika dat zijn al nooit vriendjes van elkaar geweest wat dat betreft.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:58

Weet hier misschien iemand wat een AN-30 (Russische militair vliegtuig) kan doen behalve vliegen?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:07

Quir schreef:
Weet hier misschien iemand wat een AN-30 (Russische militair vliegtuig) kan doen behalve vliegen?

De Antonov AN-30 is een relatief klein verkeersvliegtuig. 2-motorige turboprop. 430 km/uur Max. Een lelijke Fokker F50 zeg maar.

Het wordt ook militair ingezet maar ik zie de toegevoegde militaire waarde niet. Maar zowel Oekraïne als Rusland hebben de AN-30. Dus weten de Oekraïners wel wat je er wel of niet mee kunt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:14

De Russen vlogen zonet met dit vliegtuig hier over (in Zweden). Vandaar dat ik benieuwd ben wat ze kunnen behalve vliegen, het is een propeller vliegtuig als ik het goed begrepen heb? Zweedse straaljagers zijn er achteraan gegaan en daarna verlieten ze vrij snel het Zweedse luchtruim.