Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DuoPenotti schreef:mindim, om andere mensen ook te voeden, daarom.
waarom exporteren andere bedrijven zo veel?
Denk dat er maar weinig bedrijven zijn die alleen maar voor Nederland produceren.
Waarom die vraag enkel bij de boeren?
ASML, alleen voor nederland... doe eens gek
DuoPenotti schreef:En hoe komt dat in de haven aan....juist ja
geen stikstof, maar niet minder belangrijke feitje
‘De zestien grootste schepen stoten evenveel CO2-emissies uit als alle auto’s op de wereld’
‘De zeventien grootste schepen ter wereld stoten meer zwavel uit dan alle auto’s ter wereld bij elkaar’
‘Containerschip net zo vervuilend als tot wel 50 miljoen auto’s’.
niet zelf verzonnen
Mindim schreef:DuoPenotti schreef:En hoe komt dat in de haven aan....juist ja
geen stikstof, maar niet minder belangrijke feitje
‘De zestien grootste schepen stoten evenveel CO2-emissies uit als alle auto’s op de wereld’
‘De zeventien grootste schepen ter wereld stoten meer zwavel uit dan alle auto’s ter wereld bij elkaar’
‘Containerschip net zo vervuilend als tot wel 50 miljoen auto’s’.
niet zelf verzonnen
Heb je een linkje?
Ah, ik zie het al, snel gegoogled.
Hier een link naar een artikel:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/vij ... er-wereld/
DuoPenotti schreef:nee niets was weg gevallen want dat lees je op meer plaatsen dat schepen erg vervuilend zijn.
https://www.facebook.com/reel/816678229305397/?s=ifu
hier overigens nog zo'n terroristen boer.
DuoPenotti schreef:nee niets was weg gevallen want dat lees je op meer plaatsen dat schepen erg vervuilend zijn.
https://www.facebook.com/reel/816678229305397/?s=ifu
hier overigens nog zo'n terroristen boer.
Cowboy55 schreef:DuoPenotti schreef:nee niets was weg gevallen want dat lees je op meer plaatsen dat schepen erg vervuilend zijn.
https://www.facebook.com/reel/816678229305397/?s=ifu
hier overigens nog zo'n terroristen boer.
Dezelfde zinnen verschillende plaatsen. Maakt het nog steeds niet waar.
Citaat:Een zoon van een boer uit Strijensas wil stoer doen en plaatst op Telegram een oproep om Schiphol plat te leggen.
Een medewerkster van de UvA in Amsterdam wil stoer doen en vergelijkt boeren met IS-terroristen en roept de politie op om boeren in de knieën te schieten.
De boerenzoon wordt opgepakt en binnen een week veroordeeld door de rechter.
De UvA-medewerkster duikt achter een slotje en zal nooit een rechtbank van binnen zien.
De ‘opruiing’ door de boerenzoon haalt de media.
De opruiing door de UvA-medewerkster komt niet verder dan wat Twitter-ophef.
DuoPenotti schreef:@mindim, ik dacht een betrouwbare bron te hebben... niet dus
nee hoor ik zeg niet dat iedereen dat denkt, enkele wel.
En daar steiger ik tegen...
[ Afbeelding ]Citaat:Een zoon van een boer uit Strijensas wil stoer doen en plaatst op Telegram een oproep om Schiphol plat te leggen.
Een medewerkster van de UvA in Amsterdam wil stoer doen en vergelijkt boeren met IS-terroristen en roept de politie op om boeren in de knieën te schieten.
De boerenzoon wordt opgepakt en binnen een week veroordeeld door de rechter.
De UvA-medewerkster duikt achter een slotje en zal nooit een rechtbank van binnen zien.
De ‘opruiing’ door de boerenzoon haalt de media.
De opruiing door de UvA-medewerkster komt niet verder dan wat Twitter-ophef.
En op bokt zijn sommige niet veel minder dan die UvA uitpraak, maar dat mag heb ik begrepen, dat is een mening...oke ik heb ook een mening...
Mindim schreef:DuoPenotti schreef:nee niets was weg gevallen want dat lees je op meer plaatsen dat schepen erg vervuilend zijn.
https://www.facebook.com/reel/816678229305397/?s=ifu
hier overigens nog zo'n terroristen boer.
Ze zijn idd vervuilend.
Scheepsmotoren gaan iets langer mee dan een gemiddelde auto motor, kosten zijn ook veel hoger, dus gaat wat trager, men is er al wel mee bezig.
Wat jij zegt is dat 15 schepen even vervuilend zijn als alle auto's in de wereld, das onzin. Had je ook gezien als je even verder gelezen had.
Je doet net of iedereen vindt dat alle boeren terroristen zijn, wat een BS weer. Je hebt excessen, zo ook bij de boerenprotesten. Ik ken menig boer en maar weinig die geen hand zouden toesteken.
Citaat:Ammoniakuitstoot binnen de veehouderij daalde van 333 kiloton in 1990, tot 110 kiloton nu.
Feit:
Er is 9.7 miljard kilo minder mest dan in 1990.
Feit:
Boeren hebben tussen 1990 en 2017,
187 miljoen kilo stikstof gereduceerd.
Feit:
Fosfaatuitstoot is sinds 1990 gedaald met 60 miljoen.
Feit:
92 procent van koeienvoer bestaat uit gras en maïs van NL bodem.
DuoPenotti schreef:Dat gaat inderdaad niet lukken.
Toch lijkt wel de tendens zo te zijn dat de boeren niet mogen exporteren, maar elk ander bedrijf wel, maar die boer die moet alleen maar Nederland voeden. Daar is import/export niet nodig.
Het is steeds zo ongelijk....
DuoPenotti schreef:Wat we overigens niet moeten vergeten
In de lijst met grootste 100 uitstoters van stikstofoxiden staan alleen industriële bedrijven en geen veehouderij bedrijven.
Roodvos schreef:DuoPenotti schreef:Wat we overigens niet moeten vergeten
In de lijst met grootste 100 uitstoters van stikstofoxiden staan alleen industriële bedrijven en geen veehouderij bedrijven.
![]()
![]()
![]()
Ik heb het al zo vaak uitgelegd, maar het kwartje wil nog niet vallen kennelijk, dus nog maar een keer. Een mens leert nou eenmaal door herhaling.
Stikstof(di)oxiden ontstaan door de verbranding van fossiele brandstoffen. Dat zal de industrie idd veel meer doen dan de veehouderij, dus het is volledig logisch dat in die lijst industrie staat.
Beestjes maken ammoniak, NH3 dus. Het is dan ook volledig logisch dat de NH3-lijst voornamelijk gevuld is met veehouderij.
Beide lijsten zijn te vinden/downloaden via deze link: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... tofbronnen
Beide verbindingen zijn ook niet 1:1 te vergelijken: 1 kg NH3 bevat circa 2,7x meer atomair stikstof (N) dan 1 kg NO2 (middelbare school scheikunde).
Ook in de lucht/atmosfeer gedragen ze zich anders. NOx zorgt meer voor de stikstofdeken waar NH3 voornamelijk in de nabijheid neerslaat.
Janine1990 schreef:DuoPenotti schreef:Dat gaat inderdaad niet lukken.
Toch lijkt wel de tendens zo te zijn dat de boeren niet mogen exporteren, maar elk ander bedrijf wel, maar die boer die moet alleen maar Nederland voeden. Daar is import/export niet nodig.
Het is steeds zo ongelijk....
Kleine kanttekening na het lezen van de import-/exportdiscussie...
Er worden heel wat cijfers in dit topic gestrooid... Maar ik vraag me af hoeveel van onze eigen producten wij daadwerkelijk exporteren. Ik probeerde dit laatst voor kaas te ontdekken, maar ik kwam er niet helemaal uit omdat we ook heel veel doorvoer als export noteren. Dit zal voor elk ander product hetzelfde zijn.
Veel Europese landen exporteren via Nederland, en ja, daar is import voor nodig al is het geheel administratief...
Electra63 schreef:Mindim schreef:
Ze zijn idd vervuilend.
Scheepsmotoren gaan iets langer mee dan een gemiddelde auto motor, kosten zijn ook veel hoger, dus gaat wat trager, men is er al wel mee bezig.
Wat jij zegt is dat 15 schepen even vervuilend zijn als alle auto's in de wereld, das onzin. Had je ook gezien als je even verder gelezen had.
Je doet net of iedereen vindt dat alle boeren terroristen zijn, wat een BS weer. Je hebt excessen, zo ook bij de boerenprotesten. Ik ken menig boer en maar weinig die geen hand zouden toesteken.
Ik werkte in de jaren 80 voor een werkgeversorganisatie voor rederijen in de binnenvaart en toen was men al druk met allerlei milieu-eisen die gesteld zouden worden.
Je ziet ook steeds minder oude binnenvaartschepen.
De oude schepen worden verkocht naar het buitenland of doen dienst als woonboot.
Ook de binnenvaart, maar ook de grote vaart moeten steeds schoner gaan werken.
Alleen dat gaat inderdaad niet zo snel.
De eisen aan afvalverwerking zijn streng enz.
In Utrecht hebben ze al elektrische schepen voor vervoer naar de binnenstad.
https://www.bouwendnederland.nl/actueel ... over-water
OV stapt ook steeds meer over op elektrisch rijden.
In sommige binnensteden kom je niet in het centrum met een (oude) vuile auto.
DuoPenotti schreef:beste roodvos
beide lijstjes heb ik zelf al eens geplaatst...dus ja weet er van
stikstof gaat het nu om en dat is top 100 industrie, dus eerst daar 50%
Ammoniak veel beestjes, maar in de top 10 ook 3 keer industrie...en dan ook meteen flink, pak daar ook eerst 50%
En dan praten we verder....
Roodvos schreef:DuoPenotti schreef:beste roodvos
beide lijstjes heb ik zelf al eens geplaatst...dus ja weet er van
stikstof gaat het nu om en dat is top 100 industrie, dus eerst daar 50%
Ammoniak veel beestjes, maar in de top 10 ook 3 keer industrie...en dan ook meteen flink, pak daar ook eerst 50%
En dan praten we verder....
Ik geef het op. Als je niet wil stappen dat stikstof N2 is en er daaruit verschillende stikstofverbindingen gevormd worden, namelijk NOx uitgedrukt als NO2 en NH3, en dat die een andere bron/oorzaak hebben en zich verschillende manieren gedragen en dus ook op andere manieren aangepakt moeten worden, dan biedt ik je bij deze een bloemetje aan om je loopgraaf mee op te sieren: