Citaat:13-12-2025, 3:13 uur
Wolf op wildcamera
Beilervaart Dr

Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1AVM6S ... tid=wwXIfr
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:13-12-2025, 3:13 uur
Wolf op wildcamera
Beilervaart Dr

Citaat:13-12-2025 Uffelte Dr
Vanmiddag zag buurvrouw op paard een wolf aan de Studentenkampweg uffelte. Paard gaf signalen en was zeer in paniek, terwijl dit paard normaal gesproken heel rustig is. Vervolgens zag ze de wolf oversteken richting de Uffelter es, smeenholterpad, Holtingerveld.

Citaat:13-12-2025 20:15 uur
Hoogersmilde Dr richting Geeuwenbrug, ter hoogte van de Venesluis.
N371 hmp 19,1 stak een wolf de weg over van vaart naar fietspad. Bleef daar staan.
Was een flinke grote, die geprobeert heeft de vangrail over te komen, en de drentse hoofdvaart over te steken

Citaat:14 december 2025
Confrontatie tussen blindengeleidehond en wolf in Ermelo: ‘Voor deze doelgroep extra heftig’
Een incident tussen een slechtziende vrouw met een blindengeleidehond en vermoedelijk een wolf eind november zorgt voor actie in Ermelo. Zo wil de gemeente komende maand een informatiebijeenkomst organiseren, speciaal voor blinden en slechtzienden over de gevaren van wolven.
Dat meldt de NOS. Aanleiding is een incident eind november van de 49-jarige Marloes Schaap. Ze is zeer slechtziend en woont in de buurt van Bartiméus, het instituut voor mensen die slechtziend of blind zijn.
Op een steenworp afstand van haar woning laat ze haar geleidenhond Toto op een morgen uit, op een recht voetpad met tegels. Marloes hoort haar hond grommen en uit de schimmen die ze ziet wordt duidelijk dat er een (mogelijke) wolf in de buurt is, op een paar meter afstand. Mede door een aantal keren haar taststok hard op de tegels te laten vallen verdwijnt de wolf uiteindelijk weer.
Meer incidenten rond dezelfde periode
Het incident is vlak voor 26 november, de dag waarop allerlei filmpjes rondgaan van een wolf in het centrum van Ermelo.
De blinde podcastmaker Ferry Molenaar maakt een serie over de balans tussen de vrijheid van de wolf en de eigen vrijheid met een geleidehond. Marloes doet daar haar uitgebreide verhaal.
Verschillende organisaties reageren op het verhaal van Marloes in de podcast. Zoals burgemeester Hans van Daalen, die aangeeft te schrikken van het verhaal. Hij geeft aan al contact te hebben gehad met Bartiméus: „En is het ook duidelijk geworden dat het juist voor deze doelgroep een extra heftige situatie kan zijn op het moment dat opeens zo’n wolf opduikt.”
Volgens de NOS hebben de gesprekken onder meer geresulteerd in de informatiebijeenkomst. Daarbij laat burgemeester Van Daalen weten dat op de voorlichtingsavond experts aanwezig zullen zijn die uitleg kunnen geven over wolven en honden. „Maar we willen ook informatie ophalen bij de mensen.”
Rondom zorginstelling Bartiméus wonen meer mensen met een visuele beperking, zoals Marloes. Het bos en de Groevenbeekse Heide is daarbij dicht gesitueerd.
https://www.destentor.nl/ermelo/confron ... z84D5gf2MQ

Blijft een bijtende wolf altijd gevaarlijk voor de mens? Die vraag moet de rechter beantwoorden
„Het is voor mij heel ingewikkeld.” Ze zei het misschien wel vier verschillende keren: de bestuursrechter die zich vrijdag boog over het afschieten van een mannetjeswolf op de Hoge Veluwe, worstelt tussen het beschermen van de wolf en het - mogelijk- beschermen van de mens.
Op 13 april viel de bewuste wolf een hardloopster aan op de Hoge Veluwe. Dit was reden voor de provincie om een vergunning af te geven om de wolf dood te schieten.
Maar het lukte jagers niet het dier te schieten. Hij werd wel een paar keer gezien, maar er kwam geen moment dat iedereen zeker was dat het de bewuste wolf was, én hij daarna nog in beeld was. De provincie wil daarom jagers langer de tijd geven. Tot juni volgend jaar.
Maar hoe gevaarlijk is deze wolf inmiddels nog? De rechter stelde die vraag meerdere malen aan de advocaat van de provincie Gelderland. Die zegt: „We kunnen niet het risico nemen dat deze wolf nog een keer iemand aanvalt.” Advocaten van het park zelf waarschuwen daar ook voor: „Wat als deze wolf straks een kind pakt?”
‘De wolf heeft de rust opgezocht’
Dierenorganisaties proberen het afschot vrijdag voor de rechter toch tegen te houden. Zij stellen: als de wolf zich zo goed verstopt voor mensen, waarom moet die dan nog worden geschoten? Uit de stukken blijkt dat de wolf overdag vaak bij vliegveld Deelen is en in de nacht op de Hoge Veluwe, pal naast het vliegveld. „Hij heeft dus de rust opgezocht”, zegt de advocaat van de Faunabescherming.
Een werknemer van het park bevestigt dat de wolf in de afgelopen maanden in ieder geval niet voor incidenten heeft gezorgd. „Wel is het zo dat we maandelijks een melding van bezoekers krijgen van een wolf die hen binnen 30 meter heeft genaderd.” Of dat ook om deze wolf gaat is niet bekend.
Kan de wolf zijn probleemgedrag hebben afgeleerd?
Het brengt de rechter in een lastig parket. De wolf is een beschermd dier. Afschot kan alleen onder strenge voorwaarden. De vraag is: wordt daar nu nog aan voldaan? Want is dit dier nog altijd gevaarlijk? Of heeft hij het benaderen van mensen afgeleerd? Dat laatste kan, zeggen advocaten van de Faunabescherming, die daar ook rapporten over overhandigden.
De provincie bracht daar twee mails van een gerenommeerde Italiaanse deskundige tegenin. Die zegt: de kans is heel klein dat de wolf dit gedrag echt heeft afgeleerd. Maar, voor de rechter was onduidelijk waar deze deskundige dat precies op baseert. Die deskundige is immers niet zelf bij de wolf in de buurt geweest. En het onderzoek dat in eerste instantie aanleiding was om de wolf te schieten, is alweer van acht maanden geleden. De rechter vroeg hardop: Wat is dat nog waard?
Wie heeft er écht verstand van wolven, daar ging het zelfs een tijdje over tijdens de zitting. Wie is er écht deskundig? De rechter van de Arnhemse rechtbank heeft meerdere rechtbankzaken over de wolf gedaan. „Inmiddels ben ik er wel achter dat iedereen in Nederland zo’n beetje wolvenexpert is”, zegt ze met een lach. Maar ze is er ook serieus over. Want de provincie moet het verzoek om het dier te schieten, echt gedegen onderbouwen. Gebeurt dat niet, dan mag de wolf niet worden gedood.
Op 19 december volgt de uitspraak. Tot die tijd mogen jagers in ieder geval niet het veld in.
https://www.gelderlander.nl/arnhem/blij ... &auth_rd=1
Citaat:Ook dit document blijf ik delen. AANBEVELING: WUR/ WENR: Check op transponder / tekenen van gevangenschap. 17 april 2023 slapende wolf tuin Doetinchem.

Citaat:Zweeloo, Drenthe.
14-12-2025
Aanval op schapen.
Bij een aanval zijn er 2 schapen gewond geraakt en 1 schaap geëuthanaseerd.
Deze aanval was direct achter het huis van de eigenaar
Sterkte voor de eigenaar.
meldingen graag z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.
#geenwolf

Citaat:De Politie sloot snelweg A28 in beide richtingen af bij Tynaarlo ( Provincie Drenthe) op 22 april 2025, voor een aangereden wolf die aan de achterkant compleet verbrijzeld was. Lange files waren het gevolg. De wolvenknuffelaars wilde destijds dat arme beest nog op laten laten lappen in het Natuurhulpcentrum in Opglabbeek in België. Gelukkig is wolf uit zijn lijden verlost. Hier het verslag van de dierenarts die toen ter plaatse is geweest. #drenthe #wolf

tienus63 schreef:Citaat:14 december 2025
Confrontatie tussen blindengeleidehond en wolf in Ermelo: ‘Voor deze doelgroep extra heftig’
Een incident tussen een slechtziende vrouw met een blindengeleidehond en vermoedelijk een wolf eind november zorgt voor actie in Ermelo. Zo wil de gemeente komende maand een informatiebijeenkomst organiseren, speciaal voor blinden en slechtzienden over de gevaren van wolven.
Dat meldt de NOS. Aanleiding is een incident eind november van de 49-jarige Marloes Schaap. Ze is zeer slechtziend en woont in de buurt van Bartiméus, het instituut voor mensen die slechtziend of blind zijn.
Op een steenworp afstand van haar woning laat ze haar geleidenhond Toto op een morgen uit, op een recht voetpad met tegels. Marloes hoort haar hond grommen en uit de schimmen die ze ziet wordt duidelijk dat er een (mogelijke) wolf in de buurt is, op een paar meter afstand. Mede door een aantal keren haar taststok hard op de tegels te laten vallen verdwijnt de wolf uiteindelijk weer.
Meer incidenten rond dezelfde periode
Het incident is vlak voor 26 november, de dag waarop allerlei filmpjes rondgaan van een wolf in het centrum van Ermelo.
De blinde podcastmaker Ferry Molenaar maakt een serie over de balans tussen de vrijheid van de wolf en de eigen vrijheid met een geleidehond. Marloes doet daar haar uitgebreide verhaal.
Verschillende organisaties reageren op het verhaal van Marloes in de podcast. Zoals burgemeester Hans van Daalen, die aangeeft te schrikken van het verhaal. Hij geeft aan al contact te hebben gehad met Bartiméus: „En is het ook duidelijk geworden dat het juist voor deze doelgroep een extra heftige situatie kan zijn op het moment dat opeens zo’n wolf opduikt.”
Volgens de NOS hebben de gesprekken onder meer geresulteerd in de informatiebijeenkomst. Daarbij laat burgemeester Van Daalen weten dat op de voorlichtingsavond experts aanwezig zullen zijn die uitleg kunnen geven over wolven en honden. „Maar we willen ook informatie ophalen bij de mensen.”
Rondom zorginstelling Bartiméus wonen meer mensen met een visuele beperking, zoals Marloes. Het bos en de Groevenbeekse Heide is daarbij dicht gesitueerd.
https://www.destentor.nl/ermelo/confron ... z84D5gf2MQ
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1DELVr ... tid=wwXIfr
tienus63 schreef:Citaat:De Politie sloot snelweg A28 in beide richtingen af bij Tynaarlo ( Provincie Drenthe) op 22 april 2025, voor een aangereden wolf die aan de achterkant compleet verbrijzeld was. Lange files waren het gevolg. De wolvenknuffelaars wilde destijds dat arme beest nog op laten laten lappen in het Natuurhulpcentrum in Opglabbeek in België. Gelukkig is wolf uit zijn lijden verlost. Hier het verslag van de dierenarts die toen ter plaatse is geweest. #drenthe #wolf
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Filmpje zwaargewonde wolf via bron
Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1FWUNB ... tid=wwXIfr
tienus63 schreef:Citaat:De Politie sloot snelweg A28 in beide richtingen af bij Tynaarlo ( Provincie Drenthe) op 22 april 2025, voor een aangereden wolf die aan de achterkant compleet verbrijzeld was. Lange files waren het gevolg. De wolvenknuffelaars wilde destijds dat arme beest nog op laten laten lappen in het Natuurhulpcentrum in Opglabbeek in België. Gelukkig is wolf uit zijn lijden verlost. Hier het verslag van de dierenarts die toen ter plaatse is geweest. #drenthe #wolf
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Filmpje zwaargewonde wolf via bron
Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1FWUNB ... tid=wwXIfr
Topdrukte in bossen na dood probleemwolf Bram: ‘We lopen hier nu toch een stuk rustiger’
Overvolle parkeerplaatsen dit weekeinde bij de bossen op de Utrechtse Heuvelrug. Niet vanwege een of ander wandel- of fietsevenement, maar vanwege wolf Bram. Beter gezegd: de afwezigheid van Bram. Want sinds vrijdag definitief is vastgesteld dat wolf GW3237m dood is, zijn de bossen weer veilig verklaard. „Heerlijk om weer terug te zijn, we hebben ons rondje zó gemist.’’
Een gelukje bij hun weekeindje weg - zo ziet Anja Vaes uit Rosmalen de kans die ze op het nippertje kreeg om lekker te wandelen in de bossen rond de Pyramide van Austerlitz in Woudenberg. „Ik had van tevoren al met mijn man afgesproken dat we echt niet zouden gaan wandelen in het gebied van de wolf. Veel te eng. Tot ik het nieuws vrijdag dus op internet las. Die probleemwolf is afgeschoten en het bos dus weer vrijgegeven. ‘’
Niet alleen het Brabantse echtpaar is zichtbaar blij dat het groene gebied van de Heuvelrug weer verkend kan worden. Tegen half één in de middag zijn de parkeerplaatsen deze zondag overvol. Mountainbikers laden hun fiets af en hondenbezitters openen hun achterklep om zich door uitgelaten geblaf te laten begroeten. „We lopen hier nu toch een stuk rustiger’’, zegt de eigenaresse van een Finse lappenhond, die samen met haar vriendin hun viervoeter uit komt laten.
Het is wel weer even wennen, al die drukte in het bos
hondenbezitster
Niet dat ze het bosgebied sinds de escapades van Bram steevast hebben gemeden. „In het begin wel, hoor. Toen we hoorden over een hondje dat was gegrepen en een vrouw. Maar de laatste tijd waren er minder incidenten, dus waagden we het er al op. We keken wel goed uit natuurlijk. En onze hond laat zich niet zomaar bang maken door een wolf. Bram had het volgens mij meer gemunt op kleine bewegende dingen, zoals een poedeltje of klein kindje. Het is trouwens wel weer even wennen, al die drukte in het bos. Het was al die tijd een stuk rustiger.’’
Ilona en Eric Wilbers uit Leusden twijfelden geen moment toen de provincie vorig jaar zomer waarschuwde om de bossen rond Zeist, Austerlitz en Woudenberg te mijden. Hen hoef je niet te vertellen welke schade wolven kunnen aanrichten.
„Wij wonen in het buitengebied. Onze buurman heeft een aantal schapen verloren. Doodgebeten door een wolf. Als ik eerlijk ben vind ik het schandalig hoe lang er is gewacht met het afmaken van probleemwolf Bram. Nederland is gewoon te dichtbevolkt voor wolven’’, zegt Eric, die ondertussen hond Fien in bedwang probeert te houden.
„Zo heerlijk om weer terug te zijn. En hier is het losloopgebied voor honden, dat is voor Fien ook fijn’’, vult zijn echtgenote aan. Dat voorstanders van de wolf bloemen uitdeelden ter nagedachtenis van Bram, vinden de Wilbers moeilijk te begrijpen. „In mijn ogen was er vooral ellende van dat beest. Hopelijk blijft het nu rustig en is er straks niet een tweede wolf die hier voor problemen gaat zorgen.’’
We doen een weekeindje Amersfoort en ik had het echt tof gevonden om hier in het bos een wolf te zien
Pieter uit Uden
Pieter uit Uden zegt half met een knipoog, maar toch ook wel serieus dat hij best graag Bram of inmiddels dus een andere wolf had willen spotten. „We doen een weekeindje Amersfoort en ik had het echt tof gevonden om hier in het bos een wolf te zien. Er is hier toch een hele roedel? Ik vrees dat ze straks allemaal nog worden afgeschoten als de problemen blijven. Zonde toch. Dan is onze kans verkeken.’’ Grinnikend: „Ik had mijn vriendin speciaal meegenomen als aas.’’
Omdat er sowieso meerdere nakomelingen van Bram in de bossen van Den Teek en boswachterij Austerlitz rondlopen heeft de provincie niet alle waarschuwingen overboord gegooid. Het gebied mijden is niet meer nodig, maar het advies om op de paden te blijven, honden aangelijnd te houden en kinderen in het zicht te houden, zijn nog wel van kracht. De faunabescherming pleit inmiddels voor rustgebieden voor wolven.
https://www.ad.nl/binnenland/topdrukte- ... sPVf9Ax_nA

Citaat:Deze blijft leuk! Woordvoerder Staatsbosbeheer in 2014 over Natuurmonumenten en Wolven in Nederland. “Media zoeken ons op omdat ze een genuanceerd, deskundig verhaal willen en geen verhaal van mensen die niet meer kunnen nadenken als het woord ‘wolf’ valt.”

Wintu schreef:Sassy4barrel schreef:Jeeh dit is echt heftig ! wat zal deze vrouw bang geweest zijn .. voor haarzelf en haar hulphond
Rick van Malssen, naar smerig mannetje dat ie is, heeft ze verguisd online. Echt serieus, je zou als je m tegenkomt nog niet niet zn druifjes achter in zn keel duwen
Ik sprak met mensen van Natuurmonumenten. Die denken dat de wolf is gevoerd, dat ze hem door wat te eten te geven meelokten en dat ie daarom achter deze mannen aansjokte.”
Dit soort videos bevallen Natuurmankementen natuurlijk niet.
Dit kunnen ze niet onder de mat schuiven en roepen zonder bewijs zijn ze de beste in.
---
Arthur is niet bang voor de grote boze wolf op Dwingelderveld. Zijn moeder (91) wel: ‘Ik kan niet meer zo snel met mijn rollator’
,Bang? Nee, ik hoop juist dat ik de wolf tegenkom”, zegt Arthur van Driel zondag als hij met Senna een wandeling maakt over het Dwingelderveld bij Spier. Juist daar snuffelde een wolf aan de kuit van ene Johan, iets dat op video is vastgelegd.
De parkeerplaats bij het Oriëntatiecentrum van Natuurmonumenten bij Spier staat deze grijze zondagmiddag bomvol auto’s. Gezinnen, stelletjes, solitaire bezoekers, allemaal maken ze een wandeling in het natuurpark Dwingelderveld. De uitgestrekte heidevelden, afgewisseld met bossen en jeneverbessen blijven, ondanks de wolf die er rondsnuffelt, in trek voor een uitstapje.
Arthur van Driel uit Hoogeveen is er met zijn 91-jarige moeder en zijn 9-jarige herdershond Senna. Van Driel hoopt stiekem op een ontmoeting met de wolf. ,,Ja dat zou geweldig zijn.”
Zijn moeder, die achter een rollator loopt denkt er anders over: ,,Voor mij hoeft het niet hoor. Ik vind het niet zo’ prettig idee dat hier een wolf is gezien. Want weet je, ik kan niet meer zo snel uit de voeten, zo achter dit looprekje.”
Of Van Driels viervoeter wellicht ook bang is voor de wolf? Van Driel denkt van niet. ,,Maar als ik de wolf zou tegenkomen, dan hou ik de lijn kort. Dat doe ik ook als Senna een andere hond tegenkomt.”
Van Driel komt regelmatig op het Dwingelderveld. En de video van die wolf die hier ‘probeerde ene Johan in zijn kuit te bijten’ heeft hij gezien. ,,Ik sprak met mensen van Natuurmonumenten. Die denken dat de wolf is gevoerd, dat ze hem door wat te eten te geven meelokten en dat ie daarom achter deze mannen aansjokte.”
‘Echt waar? Was dat van die videowolf hier?’
Sharon Pinkster uit Hoogeveen haalt met haar hele gezin, waaronder een peuter, ook een zondagse frisse neus op het Dwingelderveld. Ze lijkt te schrikken als ze hoort dat er een wolf is gespot. ,,Echt waar, was dat hier, die wolf van die video?”
De Hoogeveense heeft geen voorzorgsmaatregelen getroffen voor het geval ze de kuitenbijter tegen het lijf loopt. Wolvenfluitje? Nee, die heeft geen van allen bij zich. ,,Ik heb wel een doosje Tic-Tacs” zegt dochter Rosalie. Schrikt de scherpe geur van dit maagpepermuntje het roofdier dan af? Het blijkt een geslaagd grapje.
‘Wolf nooit te vertrouwen’
,,Ik denk dat er vandaag zoveel volk hier is, dat de wolf een rustiger plekje heeft gezocht” zegt Klaas Kooiker uit Nieuw-Leusden (Overijssel). Hij wist niet dat op het Dwingelderveld een wolf bivakkeert. ,,Hmm, een wolf kun je nooit vetrouwen”, zegt Kooiker. ,,Maar nee, bang ben ik niet. Dus ik ga nou geen niet meteen een grote stok meenemen als ik ga wandelen.”
De Overijsseler vreest wel iets anders dan de wolf. ,,Ik voorspel je dat de groene jasjes ook de wolf gebruiken om dit soort mooie natuur straks verboden te verklaren. Ze zoeken steeds meer argumenten om natuurparken te sluiten. Nou, ze hebben er weer eentje bij.”
https://dvhn.nl/drenthe/westerveld/arth ... hol4kaHkBQ

Citaat:Koekange Drenthe
14-12-2025
18.10 uur
Zichtmelding, Wolf stak de Bosweg over en ging richting Koekange
meldingen graag z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.
#geenwolf

Citaat:Wijster Drenthe
14-12-2025
Aanval op schapen.
9 schapen gedood.
Sterkte voor de eigenaar.
#geenwolf

mysa schreef:Wintu schreef:
Rick van Malssen, naar smerig mannetje dat ie is, heeft ze verguisd online. Echt serieus, je zou als je m tegenkomt nog niet niet zn druifjes achter in zn keel duwen
Die van Malsen kwam ik een paar jaar geleden al online tegen bij een bericht van iemand hier uit de buurt. Inderdaad erg onsympathiek. Volgens mij had hij zelf ook een pagina op fb en daar heb ik eens, heel netjes en feitelijk, gereageerd maar toen geblokkeerd als ik me goed herinner.