Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:26

Netanyahu roept al 20 jaar dat ze bijna een bom hebben, laten we niet vergeten dat Israël er ook meer dan genoeg heeft. Geven geen openheid, staan geen controle toe!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:28

Ik vind het een hele lastige kwestie.
In het verleden, was ik altijd voor Israel, maar de situatie in Gaza en de regering Netanyahu heeft mijn mening veranderd.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:37

BigOne schreef:
Israel viel een dag voor nieuwe onderhandelingen tussen VS en Iran aan, puur om de onderhandelingen niet door te laten gaan.

Precies en zo is er altijd wel wat. Je kan ook nog steeds niet rechtstreeks van Iran naar de VS vliegen (v.v.) en dat is onderdeel van het sanctiepakket.

Dat van dat nucleaire wapen blijft een beetje wazig, ik geloof er niet zo in.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:42

BigOne schreef:
Netanyahu roept al 20 jaar dat ze bijna een bom hebben, laten we niet vergeten dat Israël er ook meer dan genoeg heeft. Geven geen openheid, staan geen controle toe!

Oh er wordt al wel langer geroepen. Het is ook gewoon zo dat je niet zomaar even een kernbom maakt. Dus waarom duurt het zo lang en waarom nu opeens wel?

Dat is vrij makkelijk uit te leggen, Iran heeft namelijk het non-proliferatieverdrag getekend. Dan duurt het inderdaad heel lang om uranium te verrijken (wat sowieso al een lang proces is), omdat je met alle toezichthouders rekening moet houden die de verrijking actief tegenhouden.

En het “ja maar Israel”-argument gaat niet op, want Iran heeft zelf besloten om te tekenen. Israël heeft dat nooit gedaan.

Ook is er bewijs dat Iran beschikt over uranium met een verrijking van 83%. Sinds dat bekend is geworden, laat Iran geen toezichthouder meer toe, dus is er geen onafhankelijk bewijs welke hoeveelheid verrijkt uranium er is, maar het is een kwestie van weken voordat je van 83% naar de 90% verrijking zit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:50

Electra63 schreef:
Ik vind het een hele lastige kwestie.
In het verleden, was ik altijd voor Israel, maar de situatie in Gaza en de regering Netanyahu heeft mijn mening veranderd.

Mijne ook :j. Maar het een sluit het ander niet uit.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:50

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 13:32

Electra63 schreef:
https://www.gelderlander.nl/politiek/vl ... Zp6wYRBLlA

Vanmorgen heeft Timnermans gereageerd.

Bedankt voor de link. Hier komen nog vervolgen op. Ik vermoed dat de samenwerking GL met PvdA nu moeilijker zal worden. En überhaupt, door deze standpunten zullen sommige andere partijen niet met hem kunnen samenwerken. Er zullen wel mensen bestaan die nu juist wel op hem willen stemmen ; ik denk dat hij zichzelf zo in een radicale hoek heeft gemaneuvreerd. Ik waardeer wel dat hij eerlijk is over zijn meningen en als hij zou terugdraaien zou dat ook heel onecht overkomen. Hij kan nu proberen een coalitie te vormen met Denk, SP en de PvdD want die waren het met hem eens.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 13:35

ik denk dat GL zich met dit standpunt flink in de vingers snijdt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 13:39

Maar als dat je standpunt is, dan moet je dat ook uitdragen/verdedigen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 13:45

Electra63 schreef:

Precies dat zeg ik ook! Ik ben het helemaal niet met hem eens maar ik vind het goed als iemand eerlijk is over zijn standpunten. Deed iedereen dat maar. Wel met respect naar elkaar zonder dreigen of beledigen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 13:51

Electra63 schreef:

Zeker en zo kom je er ook achter wie het wel of niet met je eens is. Electoraal niet zo slim misschien, maar tenminste wel eerlijk.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:00

Volgens mij kunnen we het erover eens zijn dat zowel Israel als Iran geen zuivere koffie is. Op de lange termijn heeft het bombarderen van elkaar 0 zin, ze moeten vooral eens om de tafel met elkaar.

Dacht eerlijk gezegd dat er nog steeds geen bewijs is dat Iran effectief bezig met het maken van een bom.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:09

Raineri schreef:
Volgens mij kunnen we het erover eens zijn dat zowel Israel als Iran geen zuivere koffie is. Op de lange termijn heeft het bombarderen van elkaar 0 zin, ze moeten vooral eens om de tafel met elkaar.

Dacht eerlijk gezegd dat er nog steeds geen bewijs is dat Iran effectief bezig met het maken van een bom.

Israel heeft inlichtingendiensten. Het voor ieder duidelijke bewijs zou zijn natuurlijk zogauw die op Israel gegooid zou zijn maar begrijpelijkerwijze heeft Israel geen zin om daarop te wachten.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:14

Israël heeft de beste inlichtendiensten ter wereld, maar er is toch nog steeds geen zekerheid over de nucleaire ontwikkelingen in Iran. Er zullen toch proeven gedaan moeten worden, vliegtuigen aangepast, oefenvluchten en dan zit ik alleen nog maar wat aan de oppervlakte. Het is uiterst complex, maar of Iran een bom heeft, weet niemand.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:38

Er werd ook gezegd dat Irak weapons of mass destruction had. Die zijn ook nooit gevonden.

Er was een deal met Iran over kernwapens. Gemaakt door obama. Trump heeft in zijn eerste termijn die deal ontbonden. En nu wilde hij een nieuwe deal maken maar begon Israël te bombarderen.

De motie van Piri, eindelijk dacht ik. Nederland moet geen wapens leveren aan een land dat zich schuldig maakt aan oorlogsmisdaden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:47

anjali schreef:
Raineri schreef:

Israel heeft inlichtingendiensten. Het voor ieder duidelijke bewijs zou zijn natuurlijk zogauw die op Israel gegooid zou zijn maar begrijpelijkerwijze heeft Israel geen zin om daarop te wachten.

Israël heeft de beste inlichtingendiensten ter wereld, wanneer je ziet met welke precisie ze infiltreren in andere landen, hooggeplaatste iranezen met precisie strikes uitschakelen of met een bom onder de auto dan rijst steeds meer de vraag waarom ze 7 okt gemist hebben.
Ik denk dat ze dat niet gemist hebben maar dat dit een false flag van Netanyahu is geweest.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:55

Libra76 schreef:
Er werd ook gezegd dat Irak weapons of mass destruction had. Die zijn ook nooit gevonden.

Er was een deal met Iran over kernwapens. Gemaakt door obama. Trump heeft in zijn eerste termijn die deal ontbonden. En nu wilde hij een nieuwe deal maken maar begon Israël te bombarderen.

De motie van Piri, eindelijk dacht ik. Nederland moet geen wapens leveren aan een land dat zich schuldig maakt aan oorlogsmisdaden.

Het was Piri volgens mij ook te doen om de onderdelen voor de Iron Dome? Dat valt dan weer onder verdediging en dat is ook waar men over valt.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:58

_San87_ schreef:
prompter schreef:
Ik vind het gedrag van Israël op dit moment ook te bizar voor woorden.

Naar Gaza wel, ja. Iran... Not so much.

Ook naar Iran zijn ze fout bezig. Met nu al meer dan 400 onschuldige doden op hun geweten.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:58

Libra76 schreef:

Iran heeft zicht nooit aan het verdrag gehouden. Voor energie heb je geen verrijkt uranium nodig van tientallen procenten. Die liegen en bedriegen al jaren. Dat heb je alleen nodig als je kernwapens wilt maken. Laat Iran nu al 40 jaar van de daken schreeuwen dat ze graag heel israel willen uitroeien dan snap je wel dat kernwapens in de handen van de ayatollahs geen goed plan is. Als ze een vuile bom kunnen maken of een kernwapen dan zullen ze het ding ook gebruiken want ze hebben er geen enkele moeite mee om zichzelf of hun bevolking op te offeren als ze daarmee israel van de kaart kunnen vegen.

Die Piri is totaal knots, dat je geen aanvalswapens zou willen leveren kan ik nog begrijpen. Echter we hebben het hier over onderdelen voor een raketschild waarmee onschuldige burgers zoveel mogelijk veilig kunnen zijn. Dit is een defensief systeem en heeft niets te maken met het raken van doelen in Iran. Het iran dat als reactie ballistische raketten en drones afvuurt op alles wat ze kunnen raken in israel, hoe meer burgers ze raken hoe beter ze het vinden.

Het Iron dome systeem is overigens ook niet gemaakt om ballistische raketten te kunnen raken maar om de projectielen van hamas en hezebollah te kunnen neutraliseren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 15:13

Waarom zou je Piri knots noemen ?
Zij spant zich in voor Gaza en dat is haar goed recht, zoals anderen zich inspannen voor Israel.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 15:16

anjali schreef:
Raineri schreef:

Even ter verduidelijking voor ik het verkeerd opvat. Wat bedoel je met begrijpelijkerwijs? Welke actie bedoel je hiermee?

De inlichtingendienst (en meer) van Israel is een van de beste ter wereld en zal inderdaad veel weten hierover. Maar Netanyahu heeft vaker gelogen. Berichtgeving vanuit Israel zou ik niet als waarheid aannemen. Evenals berichtgeving uit Iran.

Bombarderen (ook al is het waar) is zinloos. Er zijn veel mensen in de wereld met kennis van het maken van een atoombom. Je ontwricht alleen maar extreem veel levens voor decennia.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 15:19

robert45 schreef:
Libra76 schreef:

Iran heeft zicht nooit aan het verdrag gehouden. Voor energie heb je geen verrijkt uranium nodig van tientallen procenten. Die liegen en bedriegen al jaren. Dat heb je alleen nodig als je kernwapens wilt maken. Laat Iran nu al 40 jaar van de daken schreeuwen dat ze graag heel israel willen uitroeien dan snap je wel dat kernwapens in de handen van de ayatollahs geen goed plan is. Als ze een vuile bom kunnen maken of een kernwapen dan zullen ze het ding ook gebruiken want ze hebben er geen enkele moeite mee om zichzelf of hun bevolking op te offeren als ze daarmee israel van de kaart kunnen vegen.

Die Piri is totaal knots, dat je geen aanvalswapens zou willen leveren kan ik nog begrijpen. Echter we hebben het hier over onderdelen voor een raketschild waarmee onschuldige burgers zoveel mogelijk veilig kunnen zijn. Dit is een defensief systeem en heeft niets te maken met het raken van doelen in Iran. Het iran dat als reactie ballistische raketten en drones afvuurt op alles wat ze kunnen raken in israel, hoe meer burgers ze raken hoe beter ze het vinden.

Het Iron dome systeem is overigens ook niet gemaakt om ballistische raketten te kunnen raken maar om de projectielen van hamas en hezebollah te kunnen neutraliseren.

De iron dome heeft ervoor gezorgd dat Israël cq Netanyahu zich veilig genoeg voelden om van daaruit landen aan te vallen. Vandaar de oproep om een wapenembargo. Maar het lijkt de aandacht van Gaza weer mooi af te leiden. Dagelijks worden mensen bij voedsel uitgifte punt onder vuur genomen. Prijsschieten voor IDF operators die mitrailleurs op afstand bedienen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 15:24

Electra63 schreef:
Waarom zou je Piri knots noemen ?
Zij spant zich in voor Gaza en dat is haar goed recht, zoals anderen zich inspannen voor Israel.

Haar motie gaat over het stoppen met leveren van onderdelen voor een defensief systeem wat burgerdoelen moet beveiligen. Die niets te maken hebben met bombardementen op Gaza.

Ze vind het dus prima dat de Israëlische burgers geraakt kunnen worden door rakketten en drones van hezebollah en hamas. Het iron dome systeem haalt overigens geen ballistische raketten neer. Daar zijn andere systemen voor zoals davids sling.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 15:26

robert45 schreef:
Libra76 schreef:

Wel goed om hierbij te vermelden dat Iran nooit Israel als eerste heeft aangevallen.
Wel indirect natuurlijk met de bewapening van Hamas.

Ik snap wel de zorgen rondom Iran. Maar snap niet dat Israel alle buurlanden op de kast aan het jagen is. Tuurlijk komt daar stront van.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 15:29

Ik ben wel benieuwd hoe een aantal hier op bokt het dan zouden oplossen als je buurman je al jaren de kaart wil vegen. Praten niet helpt aangezien Iran geen verrijkt uranium nodig heeft in deze hoeveelheden als ze er alleen energie mee willen opwekken. Iran heeft alleen deze hoeveelheden hoogverrijkt uranium nodig voor het maken van kernwapens.

Moet je dan afwachten tot je buurman je wel van de kaart kan vegen of moet je dan actief reageren en een einde maken aan die dreiging.
Iran bestookt israel overigens al jaren via hun proxys zoals hezebolla, hamas en de houti.