Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 08:58

Er zal sowieso wel een heksenjacht worden gehouden op elke kandidaat MP. En vooral als de door Wilders wordt voorgesteld denk ik.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:09

juval schreef:
Er zal sowieso wel een heksenjacht worden gehouden op elke kandidaat MP. En vooral als de door Wilders wordt voorgesteld denk ik.

Nee waarom? Als het een goede kandidaat zou willen doen, zoals bijvoorbeeld Kim Putters, zou iedereen daar heel blij mee zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:19

juval schreef:

.... heksenjacht?

Gekker moet het niet worden.

Een premier, nu ja: elke Nederlandse minister wordt gescreend.
En ik zou het niet anders willen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:20

Nee, zeker niet. Plasterk was gewoon een domme keuze, dat wist Plasterk zelf ook. Hij heeft gewoon geen onbevlekt blazoen en dat is een eerste vereiste voor een Mp.

En bovendien speelde het al langer, komt niet uit de lucht vallen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:30

Geen heksenjacht. Iemand die een heel land vertegenwoordigt, moet gewoon van onbesproken gedrag zijn, dat lijkt me evident.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:34

Hij heeft genoeg politieke ervaring om te weten dat dit boven zou komen drijven.
Hij had zich dan ook beter iet beschikbaar kunnen stellen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:37

BigOne schreef:
Laat Wilders maar gewoon mp worden, geen probleem mee, hij wel want dan kan hij alleen zichzelf de schuld geven wanneer de boel ploft.

Liever niet, want ook internationaal is dat een belangrijke functie. Nu worden we ook al als een soort irritante kleuter gezien in de EU voorzover ik heb begrepen. Ik begin echt Rutte te missen, want je kan zeggen wat je wil - die was daar gewoon echt heel goed in.

Pff heksenjacht, welnee. Een goed MP is een goed MP. Ik ben blij dat we hier toch wel een soort van integriteit willen voor onze MP. Dat excuusbriefje in de Telegraaf is natuurlijk te sip voor woorden.

Ik kwam deze nog tegen in mijn zoektocht naar bronnen over de reactie van de EU op wat er in Nederland gebeurd, maar kon het niet vinden. Kwam toen deze tegen: https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-politi ... .bnr.nl%2F

bnr schreef:
'Het is duidelijk dat Nederland onder dit toekomstige kabinet het smerigste land van Europa blijft, qua lucht-, water- en bodemkwaliteit. En ook qua kwaliteit van de natuur. Dat is kennelijk een ferm voornemen van deze coalitie', aldus Vollenbroek. 'Ik vind het een hele droevige situatie', zegt hij verder. 'Er is een coalitieakkoord van een stelletje dilettanten. Ze hebben geen idee van de de politieke realiteit buiten Nederland. En ook van de juridische realiteit heeft men geen idee. Ik vind het te triest voor woorden, dit is een aanfluiting voor Nederland.'

Heftige woorden, maar wel met een kern van waarheid. We zijn niet het braafste jongetje van de klas, maar het smerigste jongetje.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:41

Er moeten nu een MP en een heleboel ministers worden gevonden. Die door de samenstelling van deze formatie extra onder het vergrootglas zullen liggen. Ik verwacht erger dan bij voorgaande kabinetten, die minder 'omstreden' waren.
Mijn mening/verwachting.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:43

_San87_ schreef:
Electra63 schreef:

Ja, was een beetje kort.

Tijd geleden eens een artikel gelezen, dat er zoveel eenpersoonshuishoudens zijn, omdat tegenwoordig een groot deel van de vrouwen werkt en daardoor niet of minder afhankelijk is van een partner.
Vroeger bleef je daarom vaak als vrouw zitten in een ongelukkig huwelijk en nu kunnen zij scheiden en voor zichzelf zorgen.

Dat lijkt me een positieve ontwikkeling. Deze vrouwen kunnen er niks aan doen dat de overheid niet uitblinkt in voortschrijdend inzicht.

Natuurlijk is het positief dat vrouwen minder afhankelijk zijn/worden van hun partner.

Al valt er nog wel wat te verbeteren. :o
Maar is off-topic.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:44

juval schreef:
Er moeten nu een MP en een heleboel ministers worden gevonden. Die door de samenstelling van deze formatie extra onder het vergrootglas zullen liggen. Ik verwacht erger dan bij voorgaande kabinetten, die minder 'omstreden' waren.
Mijn mening/verwachting.

Het is nooit anders geweest dat iemand die in aanmerking kwam voor een zwaarwichtige functie als premier onder een vergrootglas kwam te liggen. En ook tijdens het premierschap oneer een vergrootglas lag.

Rutte is altijd enorm voorzichtig geweest om te voorkomen dat er dingen bij hem gevonden konden worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:50

Citaat:

Hangt af van welk vergrootglas.

De gewone screening die altijd al wordt gedaan is denk ik hetzelfde.

Toe willen treden tot een kabinet waar de pvv als extreem rechtse partij een duidelijke vinger in de pap heeft, betekent voor mij persoonlijk al snel een smet op het blazoen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:55

juval schreef:
Mijn mening/verwachting.

Ook niet zo vreemd dat men extra waakzaam is, de huidige coalitie laat iedere dag op X.com zien dat ze beslist niet alle Nederlanders willen beschermen.

Grappig dat je je nu druk maakt over de ministers maar dat je geen enkele problemen had met de hetze die tegen minister Sigrid Kaag en ander D66-ministers op is getuigd door meneer Wilders, of de idioterie van dezelfde Wilders tegen Timmermans. Of het geen kans voorbij laten gaan van Wilders om allochtonen in het verdomhoekje te plaatsen, het negatief framen van onze rechterlijke macht en het als ongeloofwaardige sukkels wegzetten door mevrouw vd Plas van wetenschappers. Om maar wat voorbeelden te noemen.
Daarnaast hebben ze het over zichzelf uitgeroepen dat de elite zoveel mogelijk gediskwalificeerd moet worden, zij zijn nu zelf de elite dus dat moet je niet raar opkijken dat men het geleerde in de praktijk gaat brengen.

Los van dat, vind jij het wel oké dat jouw land geleid wordt door iemand die ten koste van anderen op niet-legale wijze schat-hemeltje rijk is geworden? Ik zou toch graag weten of hij dat heeft gedaan voordat zo iemand mij vertegenwoordigt in de wereld. Ik vind het wel een fijn idee dat mijn leider in ieder geval integer is.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:08

Janneke2 schreef:
Citaat:

Hangt af van welk vergrootglas.

De gewone screening die altijd al wordt gedaan is denk ik hetzelfde.

Toe willen treden tot een kabinet waar de pvv als extreem rechtse partij een duidelijke vinger in de pap heeft, betekent voor mij persoonlijk al snel een smet op het blazoen.

Iemand is misschien vals beschuldigd, maar wordt vooraf al schuldig bevonden door associatie. Zoals nu met Plasterk gebeurt door de (misschien valse) aantijgingen.

En iemand van duidelijke onbesproken gedrag wordt zowiezo schuldig door associatie met partijen zodra hij zich met partijen inlaat?
Dan is het toch nooit goed?
Normaal is men in Nederland onschuldig tot het tegendeel bewezen is, maar blijkbaar ligt dit voor veel mensen anders.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:21

irmaz schreef:
juval schreef:
Mijn mening/verwachting.

Ook niet zo vreemd dat men extra waakzaam is, de huidige coalitie laat iedere dag op X.com zien dat ze beslist niet alle Nederlanders willen beschermen.

Grappig dat je je nu druk maakt over de ministers maar dat je geen enkele problemen had met de hetze die tegen minister Sigrid Kaag en ander D66-ministers op is getuigd door meneer Wilders, of de idioterie van dezelfde Wilders tegen Timmermans. Of het geen kans voorbij laten gaan van Wilders om allochtonen in het verdomhoekje te plaatsen, het negatief framen van onze rechterlijke macht en het als ongeloofwaardige sukkels wegzetten door mevrouw vd Plas van wetenschappers. Om maar wat voorbeelden te noemen.
Daarnaast hebben ze het over zichzelf uitgeroepen dat de elite zoveel mogelijk gediskwalificeerd moet worden, zij zijn nu zelf de elite dus dat moet je niet raar opkijken dat men het geleerde in de praktijk gaat brengen.

Los van dat, vind jij het wel oké dat jouw land geleid wordt door iemand die ten koste van anderen op niet-legale wijze schat-hemeltje rijk is geworden? Ik zou toch graag weten of hij dat heeft gedaan voordat zo iemand mij vertegenwoordigt in de wereld. Ik vind het wel een fijn idee dat mijn leider in ieder geval integer is.

oei, wat leg je me nou weer een boel onzin woorden in de mond. Wat ik wel of niet oké vind heb ik niet gezegd, of wel? Ik zeg alleen dat ik DENK dat de komende lichting MP en ministers extra onder het vergrootglas liggen. Meer dan in vorige kabinetten. Dat is alles wat ik zeg. :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:50

juval schreef:

Ach kom nou, dat Lientje dit bestempelt als heksenjacht betekent niet dat het dat ook is.
Stel hij zou het wel worden en hij wordt veroordeeld, dan sla je pas echt een modderfiguur.
En los van alle goede zaken die Plasterk in het verleden heeft gedaan, hij is nu afgezakt tot een loopjongen .

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:22

juval schreef:
irmaz schreef:

oei, wat leg je me nou weer een boel onzin woorden in de mond. Wat ik wel of niet oké vind heb ik niet gezegd, of wel? Ik zeg alleen dat ik DENK dat de komende lichting MP en ministers extra onder het vergrootglas liggen. Meer dan in vorige kabinetten. Dat is alles wat ik zeg. :')

Vandaar dat ik je ook gewoon een vraag stel hè :)*

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 13:00

@Bigone, Lientje??

@Irmaz... vind je zelf ook niet dat je vraag enigszins suggestief is? zo komt het namelijk wel over.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 13:13

Ik vind Lientje ook niet oke, maar ze twittert zelf wel onder die naam. Maar gewoon Caroline vind ik wel netter in dit topic.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 13:22

Ronald Plasterk trekt zich terug als MP kandidaat, bron: AD

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 13:27

juval schreef:
@Bigone, Lientje??

@Irmaz... vind je zelf ook niet dat je vraag enigszins suggestief is? zo komt het namelijk wel over.

Ik vind het ook een zeer suggestieve vraag. "gewoon een vraag" is een open vraag stellen. Dit is geen open vraag.

Dit is een cirkelredenering. Je neemt iets aan wat nog bewezen moet worden, namelijk dat juval het oké vindt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 13:44

Caroline van de Plas vindt het een heksenjacht op
Plasterk, de journalistiek moet z’n bek houden. Daarentegen had ze geen enkele moeite met de “ heksenjacht” op Timmermans nav een verspreking, namelijk niets ipv niet! Volledig in lijn met afgod Wilders .

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 13:46

Het is een beetje een variant van "wiens brood men eet..." in mijn ogen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 13:54

Citaat:
Ik kwam deze nog tegen in mijn zoektocht naar bronnen over de reactie van de EU op wat er in Nederland gebeurd, maar kon het niet vinden. Kwam toen deze tegen: https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-politi ... .bnr.nl%2F

bnr schreef:
'Het is duidelijk dat Nederland onder dit toekomstige kabinet het smerigste land van Europa blijft, qua lucht-, water- en bodemkwaliteit. En ook qua kwaliteit van de natuur. Dat is kennelijk een ferm voornemen van deze coalitie', aldus Vollenbroek. 'Ik vind het een hele droevige situatie', zegt hij verder. 'Er is een coalitieakkoord van een stelletje dilettanten. Ze hebben geen idee van de de politieke realiteit buiten Nederland. En ook van de juridische realiteit heeft men geen idee. Ik vind het te triest voor woorden, dit is een aanfluiting voor Nederland.'

Heftige woorden, maar wel met een kern van waarheid. We zijn niet het braafste jongetje van de klas, maar het smerigste jongetje.

Zie dikgedrukte. Dat is precies de reden dat ik vooral meelees hier op dit moment. Ik heb last van het feit dat ik als betrokken Nederlandse anders tegen de politieke Nederlandse realiteit aankijk als menig mensen hier.

Ik zie hele goede uitleg langs komen waarom op bepaalde punten het regeerakkoord geen stand kan houden bv als het om de boeren en milieu gaat.
En ik zie dat dit vooral " als bagger gooien van die linkse rakkers die zich overal tegen verzetten" wordt gezien .
Daar wordt ik erg verdrietig van daar ik absoluut van mening ben dat juist die mensen meeleven met de boeren en erg bezorgd zijn over hun toekomst. Terwijl het wordt opgepakt als "Tuurlijk alles wat van Wilders en de zijne komt wordt hier bij voorbaat van tafel geveegd".

Dat is een reden dat ik meelees. Maar ik herken me heel erg in dat dik gedrukte. En het maakt me oprecht verdrietig dat deze nieuwe regering dit Nederland aandoet.

Mijn man voorspelde gisteren dat als dat milieu, migratie plannen en anderen gaat mislukken dat links het weer gedaan zal hebben. We leven in een bizarre wereld..... helaas ook in Nederland.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 14:08

Ik denk weleens "hoe zouden de boeren over 50 jaar op dit beleid terug kijken". Nog net zo enthousiast, of "haden ze maar andere keuzes gemaakt?"

Je weet het niet, en ik ben er dan niet meer om het mee te maken :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 14:19

prompter schreef:
Ik denk weleens "hoe zouden de boeren over 50 jaar op dit beleid terug kijken". Nog net zo enthousiast, of "haden ze maar andere keuzes gemaakt?"

Je weet het niet, en ik ben er dan niet meer om het mee te maken :)

Over vijftig jaar hebben we geen boeren meer in Nederland. Het aantal boeren halveert elke vijfentwintig jaar en over vijftig jaar zijn ze verdwenen en hebben we alleen nog maar agro-industriëlen over.