Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 15:40

Of "ik help alleen als ik daar mijn voordeel mee kan doen".

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 15:44

Hmm. In eerste instantie lijkt het belachelijk / onredelijk. Maar an sich... zie ik er toch wel een zekere logica in eigenlijk om niet meegezogen te willen worden in militaire acties buiten de NAVO-grenzen.

Want je sluit je toch aan met het idee dat je NAVO grondgebied verdedigt? En niet gebied daar buiten...?
Of mis ik nu iets.

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 16:05

Art 5 ? Wel eens van gehoord ? Daarvoor teken je ook als navo lid.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 16:08

Artikel 5 stelt niet zoveel voor, daar aan voldoen kan je met zeg 500 EHBO setjes sturen. EU versie vraagt veel meer van een lidstaat. Orban heeft beter adviseurs nodig.

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 16:09

Citaat:
Artikel 5 is de belangrijkste afspraak in het zogenaamde Noord-Atlantisch Verdrag, het akkoord dat de basis vormt van de NAVO. Als één NAVO-lid wordt aangevallen, zullen alle leden het land militair steunen. Het aangevallen land staat er dus niet alleen voor.


Maar op zich heb je het daarmee toch gewoon over NAVO grondgebied...?

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 16:12

pmarena schreef:
Hmm. In eerste instantie lijkt het belachelijk / onredelijk. Maar an sich... zie ik er toch wel een zekere logica in eigenlijk om niet meegezogen te willen worden in militaire acties buiten de NAVO-grenzen.

Want je sluit je toch aan met het idee dat je NAVO grondgebied verdedigt? En niet gebied daar buiten...?
Of mis ik nu iets.


Nou ja, de oorlog in Oekraine maakt steeds duidelijker dat als je een vijand wil verslaan je niet binnen je "landsgrenzen" kunt blijven. Dat is nu juist de hele discussie. US wil (nog) niet dat Oekraine hun wapens buiten de landsgrenzen gebruikt. Mag wel in de bezette gebieden maar niet in Rusland. Hoe dan?
Hoe wil je nu een vijand verslaan als je niet troepenconcentraties, munitiedepots etc etc kunt uitschakelen als diezelfde vijand dat wel bij jou doet? Dat is nu de hele spagaat waar Oekraine in zit en waardoor het land niet verder komt.
Ik heb begrepen dat de druk op Biden van alle kanten (congres, Blinken) etc heel groot is om dit nu eindelijk toe te gaan staan. De Britten willen dit ook en Frankrijk ook. Duitsland houdt de hand nog op de knip maar de kritiek op Scholz is heel groot.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 16:15

Daarnaast is Rusland constant aan het kijken waar de grenzen van artikel 5 liggen.
Nu weer met de maritieme grenzen van Finland en de Baltische staten. Boeien die dienen als de begrenzing tussen territoriale wateren weghalen (wat ze nu weer hebben gedaan). En een document op een website met juist die discussie per ongeluk laten slingeren. Die er nu weer is afgehaald. Continu die speldenprikken en het Westen reageert nauwelijks, omdat ze niet willen escaleren.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 16:17

Ondertussen ziet China zn kans schoon en heeft Taiwan al helemaal omsingeld met troepenopbouw op zee.
Zeer zorgelijk. Xi en Poetin hebben de "Poet" al verdeeld zo lijkt het. En het Westen laat nog steeds zn tanden niet zien. Zeer, zeer gevaarlijk spel.
Ik begreep dat verwacht wordt dat China Taiwan begin Juni gaat aanvallen.
Dan kun je verwachten dat alle aandacht daar naartoe gaat en dat Oekraine weer de eigen broek moet ophouden.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 18:16


Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:08

Allen: Ik vond het echt, echt heeeel moeilijk kiezen. Jullie waren echt heel erg aan elkaar gewaagd, waarvoor veel complimenten. Maar wat moet dat moet. Hier komen dan dus eerst maar even de eervolle vermeldingen.


Eerst maar even de eervolle vermeldingen te beginnen met de eerste

Heb lang getwijfeld tussen mijn nr 3 en de nr 4 wat mij betreft (dus de eerste van de eervolle vermeldingen)

Bellatrix. Het mysterieuze zit er goed in. De octopussen natuurlijk ook. Het fluisteren was wat twijfelachtig (een vinger tegen de - ontbrekende - lippen wil niet meteen zeggn dat er gefluisterd wordt, maar de luchtbelletjes suggereren dat wel. Verder vond ik het gewoon een heel mooi plaatje dat de goede sfeer oproept.

Afbeelding

Nooit gedacht dat je gezichtsuitdrukkingen bij octopussen zo goed kan weergeven. Deze twee octopussen hebben echt wat met elkaar te bespreken en dat zie je ook. De ongetwijfeld gefluisterde boodschap lijkt enigszins shocking voor de witte octopus. Het mysterieuze komt wat minder tot uitdrukking, alhoewel het natuurlijk een mysterie op zich is dat je twee octopussen in een restaurant tegenkomt. Heel leuk gedaan Supervixen!. :D :D

Afbeelding

Deze plaat vertelt ook wat mij betreft ook echt een interessant en mysterieus verhaal. Een octopus op je bord. Iemand die je influistert dat je die echt moet gaan eten. Onder druk van een meneer met een geweer. Goed gedaan Sure Lee!


Afbeelding


Bij deze twee lieve zeemeerkinderen zitten ook alle woorden er wel in gebeiteld. Voor mij mist het mysterieuze iets alhoewel datgene waar het meisje naar kijkt heel goed een mysterie kan zijn.
Afbeelding

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:18

En dan nu "tromgeroffel" de "prijswinnaars".

Op 3 Moonsparkle. De eerste (maar ook de beste) van alle getatoeeerde geheimzinnige mannen vond ik.
Leuke aparte benadering van de woorden waarin het fluisteren en de mysterieuze sfeer ook goed zijn weergegeven.

Afbeelding

Op 2. Essie 73. Alles zit erin, inclusief kippenvel

Afbeelding

Ennnnnnn. Op 1. Fjordjes.
Deze bleef ik steeds naar kijken. De octopussen die met elkaar in het geheim een schat zitten te verdelen. Een mysterieus schip op de achtergrond. Het gefluister is goed weergegeven.
Gefeliciteerd Fjordjes!

Afbeelding

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:28

Prachtige plaatjes, maar verkeerde topic?

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:40

tamary schreef:
Prachtige plaatjes, maar verkeerde topic?

Yep! Ik dacht even dat ik verdwaald was.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:51

Goed nieuws, de "zuivering " in de top van het leger.

Ik zeg al twee jaar dat ik mijn hoop stel op Russische desertie en sabotage, ik vul dit al weer een tijdje aan met de Russische variant op de Dwaze Moeders, de echtgenotes van de soldaten.

Deze "zuivering"/ arrestatiegolf is naar de letter van de wet noch desertie noch sabotage - maar het lijkt er wel op.
Tsaar Poetin is één van die dictators die geen echte 'kroonprins' wil (want die kan vadermoord plegen) en dus meestal een stel ja-knikkers om zich heen heeft.
...en dan komen de hoge officieren op voor hun manschappen
(...in mijn ogen, pacifist of niet, je plicht als officier!!)
en dat is dan kritiek en dus fout.

(Zelfsabotage...?)

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:51

tamary schreef:
Prachtige plaatjes, maar verkeerde topic?

Jaaaaa, verkeerde topic. Maar wel een leuk uitstapje toch? Eens een keer wat anders _O- _O-

irmaz

Berichten: 4936
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 21:01

Babootje schreef:
tamary schreef:
Prachtige plaatjes, maar verkeerde topic?

Jaaaaa, verkeerde topic. Maar wel een leuk uitstapje toch? Eens een keer wat anders _O- _O-

Heel leuk :j
Alleen heb ik nu hoofdpijn omdat mijn hersenen krampachtig alle plaatjes probeerde te linken aan de oorlog in Ukraïne en de nieuwe meme-manager van Biden %)

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 22:26

Zijn veel bewoners van de Moskwa bij :D

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 10:23

Stand tot gisteren
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/17 ... 2298333577
*Explosies op de Krim. ATACMS-raketten en UAV's vallen 's nachts aan!
*Bijgewerkte militaire hulp van Duitsland aan Oekraïne.
*AFU hield Russische troepen tegen in de richting van Charkov en voerde tegenoffensieve acties uit, - Generale Staf
*Poetin is klaar om de oorlog in Oekraïne te stoppen met een onderhandeld staakt-het-vuren dat de huidige slagveldlinies erkent, - Reuters
*President Joe Biden zal waarschijnlijk een top over Oekraïne missen wegens inzameling campagnegelden voor de eigen verkiezingen in Californie - Bloomberg
* ASTRA: UAV's vielen een radiotechnisch centrum in de regio Krasnodar aan.
8 Oekraïne en Noorwegen hebben de tekst van de veiligheidsovereenkomst afgerond, - Zelensky
* De eerste groep Oekraïense piloten heeft de F-16-training op een militaire basis in Arizona voltooid, - Politico
* Er zal een ondergrondse stad van 236.000 m² worden gebouwd in het centrum van Charkov voor € 225 miljoen ,- Burgemeester Terekhov

IFU heeft de aankoop aangekondigd van materieel ter waarde van € 175 miljoen, medegefinancierd door Nederland, - Kajsa Ollongren
*"Uitspraken van westerse politici en massamedia getuigen dat Europa zich voorbereidt op het begin van een oorlog tegen Rusland", - Orban
"Alushta, Krim. 's Nachts werd een Russisch militair communicatiecentrum getroffen", - ATESH

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 10:47


Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 10:58


BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 12:26

Dat las ik, heel apart. Wanneer ze er nu ook voor gezorgd hebben dat Russen die camera’s niet meer kunnen gebruiken is het helemaal leuk. Maar gezien de verhouding tussen China en Rusland is dit een vreemde zet.

Cowboy55
Berichten: 8576
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 12:52

Babootje schreef:
Interessante draad over de Russische agricultuur en het tekort aan arbeiders.
Rusland kan deze oorlog ook niet jarenlang volhouden anders veroorzaken ze hun eigen hongersnood.
https://x.com/Prune602/status/1794051736014888978


Daar zitten ze niet mee. 100 jaar geleden exporteerde de Sovjet Unie aardappels en graan over de wereld terwijl 1000km ten oosten van Moskou mensen overgingen tot kannibalisme vanwege de hongersnood.

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 13:02

Holodomor. Ze trekken Oekraïne nu weer leeg als ze de kans krijgen.

irmaz

Berichten: 4936
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 13:35

BigOne schreef:
Dat las ik, heel apart. Wanneer ze er nu ook voor gezorgd hebben dat Russen die camera’s niet meer kunnen gebruiken is het helemaal leuk. Maar gezien de verhouding tussen China en Rusland is dit een vreemde zet.

Ik vroeg me af of dit te maken had met de zuiveringen in de legertop die nu gaande zijn in Rusland.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 14:42