Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:17

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:22

Tancreda4 schreef:
Ik snap niet zo goed waarom zoveel mensen dit gedrag nog goed praten als ik zo even een rondje FB lees. Waarom ze hier geen gevaar in zien? Als dit een poema, bruine beer in het buitenland was, waren de mensen er ook niet oké mee. Als het om een wildzwijn ging mogelijk ook al niet. Maar een wolf is prima en wilt alleen maar spelen?

Dood eng zo dichtbij dat filmpje.

Ik heb vrienden in het westen van het land wonen en als ik daar bijvoorbeeld op een verjaardag ben zitten daar een heleboel mensen die het probleem echt niet snappen. Ik zit dan meestal maar op mn tong te bijten als het over de wolf gaat.

Ik denk grotendeels ook omdat ze er niet mee geconfronteerd worden. Maar deels ook omdat veel mensen niet beseffen hoe gevaarlijk wolven, maar ook zwijnen, kunnen zijn.

De meeste mensen zijn ook te ver van de natuur af komen te staan. Alles wordt vertroeteld en vermenselijkt.
Laatst bijgewerkt door Eik op Vandaag, 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:22

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:02

2007 al bekend dat ze kinderen kunnen bijten en dan nog steeds vol houden dat ze dat niet doen, ze lopen ze omver oid.

En niet dan in 2015 zeggen, oei een wolf, dat moeten we voorkomen.
Nee gewoon door laten gaan en maar liegen.

Leugenveld begint nu dit jaar zijn keutel wat in te trekken en heeft het over een wolf op 30 meter is gevaarlijk. Ja die is bang dat zijn verdienmodel er aan gaat bij de zoveelste leugen van is wel schuw.

Wat een zooitje is het toch...maar ondertussen zitten de buitengebied bewoners er wel mooi mee.

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:41

In 2015 was de zwervende wolf in Groningen een potentieel gevaarlijke wolf en vertoonde hij atypisch gedrag en zou geschoten/gevangen mogen worden.

Tja, helaas denken ze nu anders.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:47

Zichtmelding Zeist, twee wolven
Citaat:
Zeist, Utrecht
13-12-2025
09.01 uur

Zichtmelding

2 wolven gezien op de Grensweg, ze zijn verder het losloopgebied in gelopen.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1A7uV9PE ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:16

tienus63 schreef:
Citaat:
13 december 2025
Wolf komt af op blindengeleidehond: ‘Ik dacht dat hij het loodje zou leggen’
De gemeente Ermelo organiseert komende maand een informatiebijeenkomst speciaal voor blinden en slechtzienden over de gevaren van wolven. Directe aanleiding is een incident eind november, toen een slechtziende vrouw in de Veluwse gemeente met haar blindengeleidehond een confrontatie had met een wolf. Pas nadat zij met haar stok hard op de grond had geslagen, verdween het dier.

In Ermelo wonen relatief veel visueel gehandicapten vanwege de aanwezigheid van zorginstelling Bartiméus. De vereniging voor geleidehondengebruikers zegt dat er op de Veluwe minstens één keer eerder een incident was met een wolf en een blindengeleidehond. Bekend is dat wolven honden kunnen belagen. Bekend is ook dat in Ermelo drie dagen na het incident met de slechtziende vrouw een wolf op straat liep.

De blinde podcastmaker Ferry Molenaar maakt sinds ruim een jaar een serie over dit specifieke probleem: 'Geleidewolf'. Hij kreeg tientallen reacties van visueel gehandicapten die zo bang zijn voor wolven dat zij hun hond het liefst uitsluitend op omheinde terreinen uitlaten.

In de nieuwste podcastaflevering naar aanleiding van het incident spreekt Molenaar met burgemeester Hans van Daalen van Ermelo, die benadrukt hoe kwetsbaar blinden en slechtzienden zijn in dit soort situaties. "Niet alleen omdat ze niet kunnen zien, maar ook omdat ze afhankelijk zijn van hun hond. Dus ja, ik vind het wel echt iets om aandacht voor te hebben als burgemeester."
Het was een van de engste dingen die ik ooit heb meegemaakt
Slechtziende Marloes Schaap

Marloes Schaap is de slechtziende vrouw die op een vroege zaterdagmorgen de wolf tegenkwam op een speciaal ingericht pad naast Bartiméus. Zij vond het altijd al "onprettig" om met haar hond langs het bos te lopen. Daarom neemt haar ziende man normaal gesproken het uitlaten 's morgens en 's avonds laat voor zijn rekening. Maar deze keer was hij heel erg moe en ging Marloes een keer naar buiten.

Zij voelde dat het mis was toen haar hond plotseling begon te grommen. "Dat doet hij nooit naar andere honden, hij is heel sociaal." Toch hoopte Marloes eerst nog dat het om een loslopende hond ging. Maar roepen naar een eventuele eigenaar leverde niets op. "Dus probeerde ik met mijn hele kleine blikveldje en mijn wazige zicht dat beest in het vizier te houden. Ik zag dat het vier poten had, een staart en rechtopstaande oren. Want die staken af tegen het bos, zeg maar. Daardoor kon ik het onderscheiden."
'Hij liep heen en weer'

De schrik sloeg haar pas echt om het hart toen de wolf op hen af begon te rennen tot zo'n zeven meter afstand. "Een stukje heen en dan weer terug, terwijl hij naar ons bleef kijken. "Ik begon heel erg te trillen. En te huilen. Je krijgt een lichamelijke reactie, daar kun je niets aan doen. Ik was me zó bewust: dit beest is sneller en sterker dan wij en die afstand tot mijn hond Toto overbrugt hij binnen één seconde."

Het enige dat zij kon doen, was Toto dicht tegen zich aan trekken en tussen hem en de wolf gaan staan. En zij probeerde zich de adviezen te herinneren: wat moet je ook alweer doen als je een wolf tegenkomt? "Achteruit lopen, je groot maken, voor herrie en kabaal zorgen. Dus ik heb mijn taststok hoog opgeheven en hard op het voetpad laten knallen."
Experts aanwezig

Toen ze haar man had gebeld en weer opkeek, was de wolf weg. Marloes noemt het een van de engste dingen die ze ooit heeft meegemaakt. "Je voelt je zó kwetsbaar. Ik was niet zozeer bang dat ik het loodje zou leggen, maar wel dat dat met mijn hond zou gebeuren."

Volgens burgemeester Van Daalen zullen op de voorlichtingsavond experts aanwezig zijn die uitleg kunnen geven over wolven en honden. "Maar we willen ook informatie ophalen bij de mensen."

https://nos.nl/artikel/2594339-wolf-kom ... zou-leggen

[ Afbeelding ]

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/16reSU ... tid=wwXIfr

Verschrikkelijk
Deze mensen hebben nu huisarest en de wolven vrij spel... en dat kan allemaal maar...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:20

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:23

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:35

DuoPenotti schreef:
[...]

Wat een zooitje is het toch...

[...]

Dit vat het wel zo ongeveer samen ja. :roll:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:38

haha, ja mand :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:18

Duidelijke taal van Geen Stijl.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:17

Kwam net iemand in het bos tegen met een Zweeds wolvenfluitje. Werkt zoiets nou echt of is het net zoiets als mijn olifantenpoeder? (Werkt goed, want ik zie ze tenslotte nooit )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:23

Op de website staat dat het niet werkt op honden omdat die te gedomesticeerd zijn.... dat zijn wolven hier ondertussen ook 8-)
Ik kan me indenken dat in Lapland de wolven er nog van schrikken, 120 dB is best hard nl.

Overigens moest je voor het wegjagen van olifanten niet gewoon een muis loslaten ??

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:36

Ik las in een ander topic; dat ze willen dat de zweep verboden word. Kun je voorstellen ; nu deze dag nog met de wolf op je hielen gaan buitenrijden zonder zweep? het kleine beetje zelfverdediging wat je dan als ruiter nog hebt word je ook al afgenomen... dan blijft alleen dat fluitje nog over maar daar heb ik minder vertrouwen in als in een zweep en bovendien lijkt me die harde toon ook niet handig met paarden

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:44

Sassy4barrel schreef:
Ik las in een ander topic; dat ze willen dat de zweep verboden word. Kun je voorstellen ; nu deze dag nog met de wolf op je hielen gaan buitenrijden zonder zweep? het kleine beetje zelfverdediging wat je dan als ruiter nog hebt word je ook al afgenomen... dan blijft alleen dat fluitje nog over maar daar heb ik minder vertrouwen in als in een zweep en bovendien lijkt me die harde toon ook niet handig met paarden

Daarin gaat het om het verbieden van de zweep als strafmiddel, niet het instrument in het algemeen. Al vrees ik dat je met een zweep sowieso geen wolf verjaagt.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:01

nou dat denk ik ook niet maar een geweer mag je al helemaal niet meenemen dus de middelen van wat wel mag is wel heel beperkt en niet genoeg om jezelf te beschermen.. als de zweep dan ook niet meer mag dan word het wel nog lastiger.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:09

Aanval Vinkenbuurt Ov, 2 schapen gedood
Citaat:
13-12-2025,
De wolf heeft toegeslagen tussen de Stouwe en Engelandsweg 2 schapen dood gebeten.

Afbeelding
Bron app meldingen in Westerveld

Toevoeging
Citaat:
13 december 2025/Overijssel
Aanval op schapen
Weer een confronterend en triest beeld.
Dit schaap is niet het enige slachtoffer uit de koppel; ook andere schapen zijn doodgebeten of zo zwaar verwond dat euthanasie de enige uitweg is.
Een drama voor de boer én de omgeving, waar kinderen spelen en fietsen langs de route van de wolf. Dit onderstreept opnieuw: het is niet de vraag óf het misgaat, maar wanneer.
Politiek getreuzel is onverantwoord!

Originele foto in de reactie

Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf in Cultuurlandschap

https://www.facebook.com/share/p/17hFtM ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op Vandaag, 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:10

Zo'n anti wolven fluitje is toch onzin. Die 120 dB haal ik ook makkelijk als ik voluit op mijn honden fluitje blaas. Zie dat ze ook hele slechte reviews hebben online. Tip, koop in de jachhonden winkel een gewoon honden fluitje. Zit ook een koordje bij en ze zijn veel steviger.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:16

Gewone dressuurzweep heb je ook niet veel aan. Longeerzweep is misschien handiger, beetje knallen met dat ding en in het rond zwaaien. Met een ratel aan het touw geknoopt of zo. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:25

En dan hopen dat je paard hem niet peerd uit angst voor de zweep of ratel...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 53 min geleden

Citaat:
12 december 2025/NRC Necrologie

Wolf Bram werd door de boswachter aanvankelijk met gejuich ontvangen, maar bleek al snel een probleem voor de mensen GW3237m (2022-2025) | ‘probleemwolf’ Bram Vrijdag heeft de provincie Utrecht bekendgemaakt dat de wolf die begin december werd afgeschoten op de Utrechtse Heuvelrug, inderdaad ‘probleemwolf’ Bram is. In zijn korte leven was hij betrokken bij diverse incidenten met honden en mensen.
-auteur Eva Klute

‘Probleemwolf’ Bram heeft een kort maar bewogen leven gehad. In het wild worden wolven gemiddeld tien jaar, Bram werd vermoedelijk slechts drie.
De wolf was afgelopen jaren betrokken bij verschillende incidenten, en hield de gemoederen in Nederland daarmee flink bezig. Het recentste incident vond eind juli plaats. Een zesjarige jongen werd aangevallen tijdens het spelen bij een zelfgebouwde hut nabij de Pyramide van Austerlitz, op de Utrechtse Heuvelrug.

De wolf beet het kind en probeerde het aan diens oksel het bos in te sleuren. Een van de omstanders sloeg de wolf meermaals met een stok op de kop, waarop het dier de jongen losliet en in het bos verdween. De jongen hield er flinke bijt­en schaafwonden aan over. Uit dna-spoedonderzoek bleek dat ‘probleemwolf’ Bram inderdaad de schuldige was. De gemeente Woudenberg adviseert bewoners en bezoekers sindsdien met klem om het bos te mijden met kinderen. Bram werd vernoemd naar de hond waarmee de wolf een eerste – op beeld vastgelegde – confrontatie had Eerder liep wolf Bram al een kind omver en beet hij in de benen van een wandelaarster. In officiële documenten wordt naar hem verwezen met zijn genetische code GW3237m: ‘Genetic Wolf’, volgnummer en ‘male’. Maar bij het grote publiek komt het dier al snel bekend te staan als wolf Bram: het is de naam van de hond waarmee de wolf zijn eerste op beeld vastgelegde confrontatie had. In het filmpje, gemaakt door de bezitter van de hond, roept die, alsmaar paniekeriger: „Bram! Bram!” Sindsdien draagt de wolf die naam.

Staartpunt Bram is niet de enige bekende wolf in zijn stamboom.
Zijn moeder, wolvin GW998f, is in 2018 na honderdvijftig jaar de eerste wilde wolf die zich permanent in Nederland vestigt. Daarvoor reist het dier, afkomstig uit de Babben-Wanninchen-roedel, meer dan zeshonderd kilometer vanaf de Duitse deelstaat Brandenburg om op de Veluwe neer te strijken. In 2019 krijgt ze samen met de eveneens Duitse wolf GW893m een nest. Daarna volgt elk jaar een nieuwe worp. Een van haar welpen is Bram. Zijn precieze geboortejaar is onduidelijk, maar zijn dna­profiel wordt voor het eerst vastgesteld op 8 maart 2023, op de Utrechtse Heuvelrug.
Aangezien wolvenjongen pas vlak na hun puberteit het territorium van hun ouders verlaten, moet Bram volgens onderzoekers destijds ongeveer een jaar oud zijn geweest.

Lange tijd gaan wolvenexperts ervan uit dat Bram een solitair bestaan leidt, maar uit dna-onderzoek blijkt dat hij zich samen met wolvin GW4076f vestigt op militair oefenterrein Leusderheide, tussen Austerlitz en Amersfoort. In dat rustige gebied – het is afgezet en er staan borden met ‘Levensgevaarlijk!’ – krijgen ze vijf welpen. Maar door het uitbreken van de oorlog in Oekraïne oefenen Nederlandse militairen steeds regelmatiger in het gebied. Als de welpjes een paar weken oud zijn, waagt het wolvenkoppel daarom de oversteek naar landgoed Den Treek. Het drukke verkeer rondom het nieuwe territorium eist zijn tol: in oktober 2024 overleeft Bram ternauwernood een zwaar auto-ongeluk bij ecoduct Treeker Wissel. Hij zal de rest van zijn leven kreupel blijven. Zijn jongen komen er nog slechter van af: in zes maanden tijd verliest Bram twee van zijn mannelijke welpen door aanrijdingen. Foto’s van de overleden dieren laten zien dat het gezonde, goed doorvoede wolven waren mét de typerende zwarte staartpunt van hun vader.

Hooglander

In de provincie Utrecht wordt aanvankelijk positief gereageerd op de komst van de wolf. Als in 2018 in Veenendaal voor het eerst een wolf wordt gesignaleerd, noemt lokale boswachter Hugo Spitzen van Utrechts Landschap dat tegenover de NOS „echt fantastisch” en „een van de mooiste dagen uit mijn carrière”. Maar als Bram zich op landgoed Den Treek vestigt, blijkt hij bovenmatig geïnteresseerd in honden en lijkt hij nauwelijks schuwheid voor mensen te kennen. In juli 2024 zou hij dwergpoedel Louie hebben meegesleurd – het beestje keert nooit meer terug. Tien dagen later loopt hij een kind omver dat aan het spelen is met andere kinderen van een buitenschoolse opvang. In augustus van datzelfde jaar bijt hij een hond. En dan is er ook nog een incident met een Schotse hooglander. Op 23 juli besluit de rechter dat GW3237m inderdaad mag worden afgeschoten.

Bram wordt door Faunabeheereenheid Utrecht (FBE) bestempeld als ‘probleemwolf’. De provincie Utrecht verleent in augustus 2024 een omgevingsvergunning om Bram te vangen, te verdoven en te zenderen, zodat hij bij volgende incidenten kan worden afgeschrikt met een paintballgeweer.
De Faunabescherming en Animal Rights stappen hierop naar de rechter, die de dierenrechtenorganisaties in het gelijk stelt: de toekenning zou niet voldoende zijn onderbouwd. Bram mag niet negatief geconditioneerd worden. Dan bijt Bram dit voorjaar, nadat hij plotseling uit de bosjes is gekomen, een wandelaarster in haar benen. FBE Utrecht vraagt daarom een omgevingsvergunning aan om wolf GW3237m „uit de populatie te halen”; af te schieten dus. De Gedeputeerde Staten van Utrecht, het dagelijks bestuur van de provincie, willigen dit verzoek in op 8 juli. Volgens hen vormt het dier een direct gevaar voor mensen. Faunabescherming en Animal Rights stappen opnieuw naar de rechter, dit keer zonder resultaat. Op 23 juli besluit de rechter dat GW3237m inderdaad mag worden afgeschoten. En zo geschiedde. Het karkas van wolf Bram is voor onderzoek overgedragen aan Dutch Wildlife Health Centre, het nationale expertisecentrum voor wildziekten.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/12/12/wo ... MQ6QJUDcIg

https://www.facebook.com/share/14SF7UUT ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 51 min geleden

Citaat:
13 december 2025
De schrijver, bij een groot publiek wel bekend RvM
RvM weet ook precies hoe onze medemensen zich voelen
RvM is ook aanwezig geweest bij de situatie en kan hierbij melden dat mevrouw waarschijnlijk ''gewoon'' een loslopende hond tegenkwam.
RvM hakt er weer lustig oplos....
RvM heeft geen handicap, heeft geen hulpmiddelen nodig en heeft geen hulphond

Het enige waar deze hulpmiddelen NIET bij werken is een gebrek aan empathisch (denk) vermogen, daar waar RvM aan lijdt.

Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/1KnFzh ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 40 min geleden

Zichtmelding Jipsingboertange/Sellingen Gr
Citaat:
Jipsingboertange Groningen
13-12-2025
08.45 uur

Zichtmelding wolf, ingang bos Jipsing bourtangerweg, liep het bos in en weer uit. Bleef even staan kijken op het zandpad. Liep daarna het bos weer in. Op ongeveer 150 meter van ons vandaan.

Stuur meldingen z.sp.m naar Wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1BzcB4z3 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27 min geleden

Citaat:
13 december 2025
Experts over doodschieten wolf Bram: ‘18 miljoen Nederlanders moeten opnieuw opgevoed worden’

Wolf Bram, die twee jaar lang de Utrechtse Heuvelrug onveilig maakte, is doodgeschoten. Hoe voorkomen we dat de volgende probleemwolf hem opvolgt? „We moeten ze leren: mensen zijn niet fijn om bij in de buurt te komen.’’
Wolf Bram is doodgeschoten, dus het kan weer: rustig met je familie het bos in. ‘Dit is hét moment om de prachtige natuur en de landgoederen te beleven’, meldde een gemeente op de Utrechtse Heuvelrug vrijdagmiddag. Maar is het eigenlijk wel veilig om als mens weer in het wolvengebied te komen? En wat te denken van de tientallen wolvenfotografen die ieder weekend het beste plaatje van de wolf proberen te maken?
Verschillende experts zijn kritisch: ja, Bram is dood, maar zij vinden het belangrijk dat wolven en mensen uit elkaars buurt blijven. Er is immers een overgebleven roedel van zo’n acht wolven die nog altijd op de Utrechtse Heuvelrug leeft. „We zijn nog niet van de problemen af”, vertelt Diederik van Liere. Hij is gepromoveerd gedragsbioloog en doet onderzoek naar gedragingen van allerlei diersoorten, waaronder de wolf.
Volgens hem is de situatie met Bram vooral ontstaan omdat wij als mensen toestaan dat wolven te dicht bij ons in de buurt komen. „Als een wolf door een woonwijk loopt of bij mensen in de buurt komt, moet hij verjaagd worden. Zo leert de wolf dat mensen niet fijn zijn om bij in de buurt te komen.’’
Gewend aan mensen

„Als dat maar vaak genoeg gebeurt, dan gaat het van kwaad tot erger’’, vertelt Van Liere. „Want een wolf kiest er dan voor om dichter bij mensen te komen, en uiteindelijk kan het zelfs zo zijn dat een wolf een mens als prooi gaat zien.’’ Volgens hem zijn ook de talloze fotografen die wolven proberen te fotograferen daar schuldig aan. „Ze zorgen er gewoon voor dat die wolf went aan de aanwezigheid van mensen. Om het over het voeren wat ze soms doen maar niet te hebben.’’

Volgens hem is het verjagen van de wolf als je deze tegenkomt de beste oplossing. „Zo voorkom je dat de wolf te vertrouwd raakt met mensen en incidenten veroorzaakt. Dan hoeft hij ook niet doodgeschoten te worden.’’ En met verjagen bedoelt hij: bangmaken. „Schreeuw of gooi een stok. Het probleem is alleen dat je het dier officieel niet mag verstoren. Daar moeten we met elkaar iets aan doen, want dat is in dit geval echt niet zo erg.’’
Paintballen en verdoven

Van Liere denkt niet dat paintballen of verdoven wél werkt. „Je geeft de wolf daarmee een pijnscheut, maar die wolf heeft geen flauw idee waar dat vandaan komt en associeert het niet met mensen.” Kortom, de wolf wordt bang voor de pijn, maar niet voor mensen.

Het probleem zit in het opnieuw opvoeden van 18 miljoen Nederlanders
Joachim Mergeay

Ecoloog Leo Linnartz gelooft daar wél in: „Er is inmiddels veel ervaring met afschrikwekkende methodes. Of ze effect hebben, is heel individueel: het ene dier laat zich heel makkelijk bijsturen, de ander niet. Maar zelfs als een wolf zich uiteindelijk niet laat afschrikken en besloten wordt hem af te schieten, kun je dat veel sneller doen als hij een zender om heeft. Dan hoeft het niet zo lang te duren als nu bij Bram het geval was.”
Of de problemen op de Utrechtse Heuvelrug nu voorbij zijn, kan Linnartz niet zeggen. „De enige wolf die probleemgedrag vertoonde, is nu dood. Er is niet aangetoond dat hij dat gedrag heeft overgebracht op zijn welpen. Wat wél zeker is, is dat een andere wolf zijn plaats gaat innemen, en dat kan al heel snel gebeuren. Die kan zich rustig houden, maar kan ook voor nog veel meer problemen zorgen. Misschien niet tegenover mensen, maar wel bijvoorbeeld met aanvallen op vee. Dan is het belangrijk dat er ingegrepen kan worden. Op dit moment hebben we dat in Nederland gewoon niet goed geregeld.”
Gedrag aanpassen

„Daarnaast moeten wij ons gedrag aanpassen. We moeten de wolf niet uitlokken. Als mensen een wolf naast de weg staan te voeren, moet een agent ze bekeuren. Een wolf met welpen gaat na een paar weken op zoek naar een overzichtelijk gebied met een plek om voedsel te vinden. Het is niet met zekerheid te zeggen waar dat is, maar na een paar jaar kunnen we wel een redelijke voorspelling doen. Het is heel onhandig als daar een hondenlosloopgebied is. Het is wat gepuzzel en het leidt altijd tot gemor, maar zo’n losloopgebied kun je gewoon verplaatsen. De wolf moet de ruimte krijgen die hij als mede-aardbewoner verdient, ook als wij daarvoor iets moeten inschikken.”
Ook Joachim Mergeay, bioloog en onderzoeker bij het Belgische Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek en de KU Leuven, is kritisch. „In 2023 waarschuwden we al dat er zo snel mogelijk moest worden ingegrepen. We bedoelden daarmee het afschrikken van de wolf. Dat werd toen tegengehouden door Faunabescherming en Animal Rights.’’ Hij verwijst naar het plan om Bram te verdoven, een zender om te doen en zijn locatie te monitoren. Een vergunning hiervoor strandde in de rechtbank.
Opnieuw opvoeden

„We zullen nooit met zekerheid kunnen zeggen of het afschrikken van de wolf gewerkt zou hebben. Mogelijk had het incidenten en uiteindelijk het afschieten kunnen voorkomen. In plaats daarvan is er toegelaten dat er een escalatie ontstond in het gedrag van de wolf. Hij heeft ondervonden dat hij mensen kon benaderen zonder gevolgen, dat hij een hond kon weggrissen bij de eigenaar.”

Maar goed: wolf Bram is dood, hoe zorgen we er dan voor dat het vanaf nu wél goed gaat? Mergeay is, net als Van Liere en Linnartz duidelijk: „Het probleem zit in het opnieuw opvoeden van 18 miljoen Nederlanders. Er zijn maar enkele idioten nodig, die toch de wolf voederen, toch te dichtbij willen komen om die mooie foto te maken, om voor een escalatie te zorgen.”

Volgens Diederik van Liere geldt dat niet alleen voor Bram of de roedel op de Utrechtse Heuvelrug, maar voor wolven in het hele land.

https://www.ad.nl/binnenland/experts-ov ... &slug_rd=1

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/19EoBg ... tid=wwXIfr