Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:44

juval schreef:
Het milieu en klimaat wordt beter geholpen door de co2 uitstoot te verminderen, dat is schadelijker dan stikstof.

Maar goed, ik ben dan ook van mening dat de natuur veerkrachtig en flexibel is en zeker niet op omvallen staat. :')

denk dat de natuur ook heel veerkrachtig en flexibel is, mits er niet te veel afgepakt wordt en er ruimte blijft voor herstellen

als de BBB dat kan bewerkstelligen, door bedrijven - en hun systemen - die al minder uitstoten te promoten b.v., kan alles kleinschaliger maar internationaal weer lukrativer zijn.

goed werkende systemen hoeven niet per defintie door een multinational ondekt te zijn, gezond boeren verstand is soms voldoende en goedkoper.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:44

Het hele grenzen dicht principe en geen geld meer naar de EU is mooier gezegd dan gedaan. We moeten ons immers nog steeds aan de regeltjes uit Brussel houden.
En dat wordt vaak vergeten/niet gemeld

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:48

Grenzen dicht is niet nodig, als 1 europa is het ook niet eerlijk om Griekenland en Italië voor alle instroom te laten opdraaien.

Maar de mensonterende toestanden zoals vorig jaar (en nog steeds?) in Ter Apel moeten stoppen. Een quotum zoals BBB voorstelt lijkt me dan veel meer zinvol.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:56

purny schreef:
Het hele grenzen dicht principe en geen geld meer naar de EU is mooier gezegd dan gedaan. We moeten ons immers nog steeds aan de regeltjes uit Brussel houden.
En dat wordt vaak vergeten/niet gemeld

Please.
"Brussel" is de plek waar
1) onze eigen politici uitgebreid onderhandelen en
2) waar ze zelf beslissingen nemen
3) om daarna te zeggen 'dat het moet van Brussel'.
... een soort zondebok, dus.
En een 'scherm van mist' : ze hebben het zelf besloten.

En dat er veel internationaal overlegd en besloten wordt vind ik op zich alleen maar goed.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 11:06

volgend jaar mogen we weer voor de EU stemmen.

Voor Klimaat/Milieu/natuur (en omwonenden) is de uitspraak van vandaag natuurlijk wel fijn, 40.000 minder vluchten vanaf Schiphol.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 11:19

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 11:29

Loretta schreef:
Ik heb best sympathie voor de BBB. Maar een kabinet met BBB en VVD lijkt me echt een nachtmerrie scenario.
Leuk voor de boeren, maar zeer slecht voor een heleboel andere groepen die het nu al moeilijk hebben.

BBB is niet alleen voor de boeren, ze is er juist voor alle mensen, boer of burger, op het platteland.
Ik vind dit wel een verhelderend artikel over de positie van BBB: https://www.montesquieu-instituut.nl/id ... erbeweging

Áls er nieuwe verkiezingen zouden komen is het denk ik ook van belang om te kijken wat Omtzigt gaat doen. Gaat hij ergens bij aansluiten, of zelf een partij optuigen? Die zou nog wel eens een verrassing kunnen gaan brengen. I hope so.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 11:32

juval schreef:
Loretta schreef:
Ik heb best sympathie voor de BBB. Maar een kabinet met BBB en VVD lijkt me echt een nachtmerrie scenario.
Leuk voor de boeren, maar zeer slecht voor een heleboel andere groepen die het nu al moeilijk hebben.

BBB is niet alleen voor de boeren, ze is er juist voor alle mensen, boer of burger, op het platteland.
Ik vind dit wel een verhelderend artikel over de positie van BBB: https://www.montesquieu-instituut.nl/id ... erbeweging

Áls er nieuwe verkiezingen zouden komen is het denk ik ook van belang om te kijken wat Omtzigt gaat doen. Gaat hij ergens bij aansluiten, of zelf een partij optuigen? Die zou nog wel eens een verrassing kunnen gaan brengen. I hope so.

denk dat dat nu sterk meespeelt in het afwegen van de kansen bij het val van het kabinet

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 11:44

Juval, BBB is er alleen maar voor de boeren, zet de gekleurde bril af. Je ziet nu in sommige provinciale Staten en waterschappen al de gevolgen, Drenthe bvb verhoging van waterschap lasten voor burgers, niet voor de boeren, alle wolven de provincie uit , idem Gelderland , alle wolven als het kan dood want ze vreten onze dieren op waar we op jagen( Bbb er die ook jager en leverancier van wild is) en zo zullen er nog veel meer voorbeelden zijn. Daarmee zeg ik niet dat de rest wel voor de burger is maar BBB zeker niet, Caroline stemt net even te vaak mee met FvD ja 21 pvv voorstellen , ze is zo populistisch als het maar kan.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:04

BigOne schreef:
Juval, BBB is er alleen maar voor de boeren, zet de gekleurde bril af. Je ziet nu in sommige provinciale Staten en waterschappen al de gevolgen, Drenthe bvb verhoging van waterschap lasten voor burgers, niet voor de boeren, alle wolven de provincie uit , idem Gelderland , alle wolven als het kan dood want ze vreten onze dieren op waar we op jagen( Bbb er die ook jager en leverancier van wild is) en zo zullen er nog veel meer voorbeelden zijn. Daarmee zeg ik niet dat de rest wel voor de burger is maar BBB zeker niet, Caroline stemt net even te vaak mee met FvD ja 21 pvv voorstellen , ze is zo populistisch als het maar kan.

Dat hebben ze snel voor elkaar gekregen, of is dit gewoon nog vanuit de oude samenstelling, zaten ze er toen ook al in!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:12

Citaat:
alle wolven als het kan dood want ze vreten onze dieren op waar we op jagen(

Ik heb nu niet het idee dat in het wolventopic hier op bokt, de mensen de wolf wegwillen vanwege het jagen?
Maar meer vanwege hun eigen vee wat buiten staat ...

Ik vond caroline op meerdere topics erg interessant om te volgen in de debatten..
Op twitter zie ik wel veel papegaaierij over 'ze wordt betaald door big agro' en 'ze is er alleen maar voor de boeren', maar dat zijn wel mensen die verder niet veel lezen of luisteren heb ik het idee

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:18

Ik vind haar een goede politica, ze staat voor haar zaak, maar ik zie in haar geen MP. Wellicht in de toekomst, maar ik zie haar niet in staat om indruk te maken op bijv. een Macron om maar wat te noemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:20

prompter schreef:
Ik vind haar een goede politica, ze staat voor haar zaak, maar ik zie in haar geen MP. Wellicht in de toekomst, maar ik zie haar niet in staat om indruk te maken op bijv. een Macron om maar wat te noemen.

Macron kan de problemen in zijn eigen land niet eens aan.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:23

Cer schreef:
Citaat:
alle wolven als het kan dood want ze vreten onze dieren op waar we op jagen(

Ik heb nu niet het idee dat in het wolventopic hier op bokt, de mensen de wolf wegwillen vanwege het jagen?
Maar meer vanwege hun eigen vee wat buiten staat ...

Ik vond caroline op meerdere topics erg interessant om te volgen in de debatten..
Op twitter zie ik wel veel papegaaierij over 'ze wordt betaald door big agro' en 'ze is er alleen maar voor de boeren', maar dat zijn wel mensen die verder niet veel lezen of luisteren heb ik het idee

Eens!
Ik hoop dat Omtzigt zich aansluit bij de BBB dan verpulveren ze iedereen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:43

Er is geen wet die stelt dat de lijsttrekker van de grootste partij de premier levert.

... vaak gaat het zo, maar als één van de beste premiers geldt nog steeds De Jong - een duikbootkapitein die in no time tot lid van de kvp werd gebombardeerd (... oeps, wat een beeldspraak voor een militair...)
en hoepla, premier werd.

En de cijfers van wie een politieke partij betaalt (boven een bepaald bedrag) zijn openbaar - en de BBB krijgt idd geld van de agro industrie.
(Wat dat verder precies betekent is een volgende. De oude formulering luidde dat Kamerleden zweren 'te stemmen zonder last of ruggespraak', wat zoiets wilde zeggen als 'ik laat mij niet omkopen'.)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:56

Janneke2 schreef:
Er is geen wet die stelt dat de lijsttrekker van de grootste partij de premier levert.

... vaak gaat het zo, maar als één van de beste premiers geldt nog steeds De Jong - een duikbootkapitein die in no time tot lid van de kvp werd gebombardeerd (... oeps, wat een beeldspraak voor een militair...)
en hoepla, premier werd.

En de cijfers van wie een politieke partij betaalt (boven een bepaald bedrag) zijn openbaar - en de BBB krijgt idd geld van de agro industrie.
(Wat dat verder precies betekent is een volgende. De oude formulering luidde dat Kamerleden zweren 'te stemmen zonder last of ruggespraak', wat zoiets wilde zeggen als 'ik laat mij niet omkopen'.)

D66 heeft voor de laatste verkiezingen zeer veel geld gekregen van een min of meer anoniem iemand.Althans ik heb nergens gelezen van wie dat was. Overigens dezelfde die aan "mijn" partij (v.d.Dieren) ook geld heeft gedoneerd maar wel veel minder dan aan D66. Je hebt geld nodig voor je verkiezingscampagne maar zuiver vind ik het niet want: Wiens brood men eet, diens woord men spreekt!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 13:51

Omtzigt is als het aankomt op klimaat een behoorlijke jan boerenlul hoor. Hij is vooral erg goed in PR en zichzelf in de schijnwerpers zetten als een soort heilige, alsof hij in zijn eentje even alle problemen getackeld heeft. Zo zit het niet, hij is gewoon erg onbescheiden. Een rasechte CDA'er.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 14:02

Ik denk dat een aantal mensen die last hebben van de toeslagen affaire, wel blij met hem zijn?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 14:12

Zeker, maar hij doet wel erg alsof hij dat allemaal in zijn eentje heeft aangepakt. Terwijl er een hele hoop anderen net zo hard aan gewerkt hebben en ervoor opgekomen zijn, maar die pochen er veel minder mee.

En hij corrigeert ook niet als er gedaan wordt alsof hij dat allemaal gedaan heeft. Echt niet integer is dat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 14:19

Is dat iets Nederlands? Dat je bescheiden moet blijven?
Die andere mensen zouden ook kunnen zeggen "zo, hier heb ik ook aan meegewerkt".. Misschien was hij de trekker wel, of de druppel (rare combi maar goed het is vrijdag :') ) waardoor dingen op gang zijn gekomen of juist afgehandeld zijn..?
Vooralsnog heeft het nu aandacht, dat is voor die mensen het belangrijkst denk?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 14:22

Hoezo bescheiden blijven, het is hun werk, ze worden er dik voor betaald. En het wordt tijd dat de regering eens in het belang van de burgers gaat regeren ipv grote misstanden te veroorzaken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 14:26

Ik vind hem zeker goed in wat hij heeft gedaan en daarmee ook een aanwinst voor in de kamer. Maar meer ook eigenlijk niet. Daarbij heeft hij iets aan het licht gebracht, geen idee of hij het ook zou kunnen oplossen. (?)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 14:28

BigOne schreef:
Hoezo bescheiden blijven, het is hun werk, ze worden er dik voor betaald. En het wordt tijd dat de regering eens in het belang van de burgers gaat regeren ipv grote misstanden te veroorzaken.

zeker mee eens maar ik snap de "die pochen er veel minder mee" niet? wat maakt dat nou uit?

Dik betaald weet ik ook niet hoor, volgens mij is die discussie ook al vele malen gevoerd, en als ze goed willen verdienen moeten ze het bedrijfleven in, ik begreep dat ze niet superveel verdienen voor het werk wat ze doen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 14:31

Gezien het aantal uren dat ze maken krijgen ze inderdaad niet veel salaris vergeleken met het bedrijfsleven. En ik vind Omtzigt ook wat overschat, hij heeft inderdaad iets aan het licht gebracht en niet bepaald in zijn eentje, maar er geen oplossing bij geleverd.
Hij is net wat te veel eenling ook voor een eigen partij schat ik zo in.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 14:40

prompter schreef:
Gezien het aantal uren dat ze maken krijgen ze inderdaad niet veel salaris vergeleken met het bedrijfsleven. En ik vind Omtzigt ook wat overschat, hij heeft inderdaad iets aan het licht gebracht en niet bepaald in zijn eentje, maar er geen oplossing bij geleverd.
Hij is net wat te veel eenling ook voor een eigen partij schat ik zo in.

Goed verwoord. :j Hij is een goede om erbij te hebben. Het houdt de rest scherp. Ik zie hem trouwens ook niet aansluiten bij BBB. Inderdaad te veel eenling en volgens mij hebben ze ook te weinig raakvlakken, maar dat laatste is misschien meer mijn aanname.

Ik vind het bepaald geen grootheid en zeker geen MP. (denk dat hij daar ook wat te gevoelig voor is)