steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:39

Gisteren speelde een interessante vraag.

Ik formuler het even als volgt:
hoe kan het toch, dat 'rechts' (zeer veel kabinetten, met veelal het cda op landbouw) het probleem uit de hand heeft laten lopen (men denke oa de PAS van Bleker, de ambtenaren wisten dat het niet kon)
en dat 'links' de schuld krijgt, terwijl daar gepleit wordt dat bijvoorbeeld individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarkten door de kartelwaakhond anders in te stellen.
Citaat:
Ga met je linkse opruiendere gekloot in een eigen topic openen bash de boer!!

Bovenstaande gefrustreerde uitroep illustreert het (laten we zeggen) misverstand weer eens.
(Links zou tegen boeren zijn. Ofzoiets.)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:41

Moderatoropmerking:
Bericht leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is.
Laatst bijgewerkt door Dani op 05-07-22 11:10, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bericht leeggehaald.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:43

Ik wil niks bewust verdraaien hoor. Sorry als ik het me verkeerd herinnerde, had de specifieke quote idd niet teruggezocht. Kwam toevallig het onderzoek tegen en dacht oh das misschien interessant om te delen gezien de posts die over steun / representativiteit gingen (niet alleen vanuit jou -wist ook niet meer zeker wie dat zei van die 80%).

Sorry als jij het persoonlijk opvatte, zo is het echt niet bedoeld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:46

Moderatoropmerking:
Bericht leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is.
Laatst bijgewerkt door Dani op 05-07-22 11:10, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Bericht leeggehaald.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:50

Er praten behoorlijk wat mensen mee, dan heb ik niet altijd helder wie wat heeft gezegd als ik het niet terug zoek. Het spijt me dat mijn reactie(s) voor jou voelden alsof het een persoonlijke sneer was en sorry dat je mij niet gelooft. Nogmaals: het is/was niet mijn intentie om iemand te kwetsen (dan kan je imo geen goed gesprek voeren als dat wél de intentie is), ik vond het onderzoek enkel interessant om te delen gezien de meerdere posts daarover.

Exitium

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:13

Onderzoek was ook interessant. Laat ook wel weer een beeld zien wat de laatste jaren steeds vaker te zien is, namelijk dat er een behoorlijke tweedeling is. Afhankelijk van hoe boeren verder gaan met actie voeren kan dat weleens de ene of de andere kant op gaan vallen.

Kwam gisteren dit bericht tegen, vond ik dan wel weer een leuke :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:34

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:43

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:48

Exitium schreef:
Onderzoek was ook interessant. Laat ook wel weer een beeld zien wat de laatste jaren steeds vaker te zien is, namelijk dat er een behoorlijke tweedeling is. Afhankelijk van hoe boeren verder gaan met actie voeren kan dat weleens de ene of de andere kant op gaan vallen.

Ik hou van boer Richard!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:02

pien_2010 schreef:
Exitium schreef:

Ik hou van boer Richard!

Haha kijk dat zijn leuke demonstraties :D.
Hopelijk zien veel mensen hem zo :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:02

Het is allemaal wel leuk en aardig wat sommige bedenken als oplossing.
Minder dieren....

Maar stel je zit in het 47% gebied.
Dat zijn 47% minder koeien.
Dat betekend 47% minder opbrengst.
Maar de gewone lasten blijven allemaal wel net zo hoog.
De grote supermarkten, de echte prijsvechters knijpen de boeren nog even verder uit. Want tja alles is zo duur geworden, dus de prijzen moeten lager en lager.

In de zware reductie gebieden schijnen de prijzen voor het land al flink te zijn gedaald, dus met verkoop van het land krijgen ze ook nog eens heel veel minder.
En blijven ze bij verkoop met een enorme schuld achter.

Dat de boeren het zat zijn, tja ik kan het me wel voorstellen. Ze passen zich al heel wat jaren aan naar de regels van de regering. Vele hebben ook nog eens bakken met geld gekost.
Keer op keer werden ze keihard genaaid.

Hoe zouden jullie zelf reageren als jullie keer op keer op deze manier genaaid worden voor je gevoel en alles lijkt kwijt te raken en achter te blijven met een dikke schuld?

Kijk dat er wat moet gebeuren dat is voor iedereen duidelijk. Maar je kan het niet wederom bij dezelfde groep vandaan blijven houden en de andere de hand boven het hoofd blijven houden

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:05

Johan Vollenbroek vindt dat de boeren wel degelijk een punt hebben.
De overheid speelt een heel smerig spel met betrekking tot Schiphol.
Het ministerie van infrastructuur en waterstaat heeft er 60 advocaten op gezet om Schiphol koste wat kost overeind te houden,

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/j ... k-halveren

Onze overheid is echt door en door corrupt. Gisteren is het maar weer eens aangetoond. Echt alles stond klaar om een eventuele blokkade van Schiphol onmiddelijk stop te kunnen beindigen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:09

Winged schreef:
Het lijkt nu alsof boeren nooit melk weg laten lopen. Maar het komt voor dat melk niet kan worden opgehaald door bijvoorbeeld gladheid of wanneer er medicatie in de melk terecht is gekomen.
Of hier in mei 2020: https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... n-covid-19

de melk gaat bij mijn weten de mestput in.

(terug onder steen)

Nieuwsbericht betreft DFA, een Amerikaanse coöperatie. Daar zullen de regels anders zijn.
Hier in Nederland is tijdens de pandemie niets weggelopen.

Medicatiemelk die in een RMO is geladen gaat naar een vergister, een boer houdt zieke koeien apart. Want het mag absoluut niet vermengen of hij krijgt geen opbrengst.

En de dag dat er geen melkauto's de weg op gaan vanwege het weer is al heel erg lang geleden. Strooien door zowel gemeente als boer is vrij gewoon, evenals het gebruik van een trekker om de RMO op het erf te krijgen. Met meedraaiende achteraf en extra aandrijving komen die autos ook vrij ver. De standtijd van de rauwe melk is 72 uur vanaf het reinigen van de tank en daar is dus nog wat speling in te krijgen met de ontvangsten door eerder te gaan rijden dan aanvankelijk gepland kan je met gemak 4-5 dagen rekken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:27

Was net in de Jumbo. Geen groenten, geen fruit, geen vlees, kip en melk. Schappen compleet leeg.
Dat was maf maar vind het wel een goede zet die distributie centras blokkeren. Je word wat creatiever in het verzinnen wat je moet eten :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:31

Popstra schreef:
Was net in de Jumbo. Geen groenten, geen fruit, geen vlees, kip en melk. Schappen compleet leeg.
Dat was maf maar vind het wel een goede zet die distributie centras blokkeren. Je word wat creatiever in het verzinnen wat je moet eten :D

Nou zeker, we redden ons wel zonder die supermarkt. Ik ben benieuwd hoe het bij ons is.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:37

Loretta schreef:
Het ministerie van infrastructuur en waterstaat heeft er 60 advocaten op gezet om Schiphol koste wat kost overeind te houden,

Onze overheid is echt door en door corrupt. Gisteren is het maar weer eens aangetoond. Echt alles stond klaar om een eventuele blokkade van Schiphol onmiddelijk stop te kunnen beindigen.

De overheid is corrupt omdat ze Schiphol, indien nodig, bereikbaar willen houden??? Shoot me :(:)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:39

CharleyT schreef:
Loretta schreef:

De overheid is corrupt omdat ze Schiphol, indien nodig, bereikbaar willen houden??? Shoot me :(:)

Nee, dan moet je dat stuk maar eens lezen. Dan begrijp je waarom de overheid corrupt is. Omdat ze alles bij de boeren neerleggen maar wel 60 advocaten erop zetten om het Schiphol dat niet over de juiste vergunningen beschikt open willen houden.

Loretta

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:45

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:46

kiki1976 schreef:
Het is allemaal wel leuk en aardig wat sommige bedenken als oplossing.
Minder dieren....

Maar stel je zit in het 47% gebied.
Dat zijn 47% minder koeien.
Dat betekend 47% minder opbrengst.
Maar de gewone lasten blijven allemaal wel net zo hoog.
De grote supermarkten, de echte prijsvechters knijpen de boeren nog even verder uit. Want tja alles is zo duur geworden, dus de prijzen moeten lager en lager.

De positie van de 19e eeuwse arbeider.

De textielbaron/ de supermarkten mogen naar eigen inzicht de prijs voor arbeid/ melk verlagen.
En zelf schathemeltje rijk worden.
Citaat:
In de zware reductie gebieden schijnen de prijzen voor het land al flink te zijn gedaald, dus met verkoop van het land krijgen ze ook nog eens heel veel minder.
En blijven ze bij verkoop met een enorme schuld achter.

|(
Een individuele oplossing binnen een groot collectief probleem werkt vaak niet.
Citaat:
Dat de boeren het zat zijn, tja ik kan het me wel voorstellen. Ze passen zich al heel wat jaren aan naar de regels van de regering. Vele hebben ook nog eens bakken met geld gekost.
Keer op keer werden ze keihard genaaid.

Hoe zouden jullie zelf reageren als jullie keer op keer op deze manier genaaid worden voor je gevoel en alles lijkt kwijt te raken en achter te blijven met een dikke schuld?

Kijk dat er wat moet gebeuren dat is voor iedereen duidelijk. Maar je kan het niet wederom bij dezelfde groep vandaan blijven houden en de andere de hand boven het hoofd blijven houden

De luchtvaart flink aan banden -
en graag een revolutie in de landbouw sector.
Om te beginnen gaat het idee 'dat de markt het moet oplossen' met een grote boog er uit.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:47

Wat een zinloze actie in Stroe :n

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:51

Loretta schreef:
Boeren slopen een klein stukje Natura 2000 gebied.

https://www.gld.nl/nieuws/7725970/boze- ... tuurgebied

|( |( |( |( |(

Ik wil ook geen kapotte bierblikjes in het land waar Knollie graast.

Ik snap dat men boos is, maar ik ben het eens met het feit dat SBB aangifte van vernieling doet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:53

Dat stuk bij stroe lag toch al zo 'braak' erbij omdat het als opslag werd gebruikt? Of heb ik de verkeerde plek in gedachte?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:55

Loretta schreef:

Ik heb het niet zo op mensen als van Vollenbroek, maar in deze heeft hij gewoon gelijk.

Onze overheid is doorspekt van corruptie en dat is gewoon een doodsteek voor een gezonde democratie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:58

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:59

Loretta schreef:

Schaamtevol dit! :x en echt niet OK.

Loretta schreef:
Boeren slopen een klein stukje Natura 2000 gebied.

https://www.gld.nl/nieuws/7725970/boze- ... tuurgebied

Zeer domme actie, die de boeren juist NIET horen te doen. Daarmee verspillen ze goodwill. Ik ben het er ook niet mee eens, dat ze mest gaan uitrijden in een natuurgebied. Sukkels!