Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
savath schreef:we hebben dus wit blauw dikbil koeien,en onze dekstieren staan gezellig bij groep dames met hun kalfjes op de weide van begin mei tot begin november(als het weer het toelaat langer)
bedankt dat jullie vinden dat we een goed bedrijf hebben.
Ik durf te zeggen dat onze koeien ook swinters in strobedden liggen en dat we geen drijfmest produceren,enkel stalmest die dan op ons mais land gaat.
de kalven staan in grote boxen (10 op 10 meter)
de stieren die voor de slacht zijn staan bij ons per 5 in even grote boxen.
De dekstieren hebben stal met kleine uitloop.
De koeien staan momenteel nog aangebonden tot ze kalven,maar als onze bouwvergunning binnen is staan ook deze los.
Ik reageer in dit topic omdat ik het van in begin mee volg en lees.
En ik wil wel de mening stellen dat de koeien bedrijven(vlees) in belgie frankrijk en nederland bijna allen bedrijven zijn die op onze methode gaan.dus de fokbedrijven
het zijn de grote opkoopstallen die niet fokken en enkel aanmesten die hun dieren kleiner huisvesten.
Voor ons is het belangrijk dat een koe liefst zoveel mogelijk jaren bij ons staat en kan kalven,een jaar overslaan is geen ramp daar hoeft ze nog niet voor weggedaan te hebben.
wat ik ook nog wil zeggen,we hoeven niet alleen van onze koeien te leven,manlief gaat fultime werken en ik run het bedrijf.
Ik wou jullie vooral duidelijk maken dat het echt wel vaak anders gaat dan het beeld dat veel mensen hebben van een mestvee bedrijf met zoogkoeien.
Onze koeien hebben dus ook geen langer stransport dan twee uur(naar de slacht)
De reden dus dat we geen biovlees hebben is dus omdat je dan ook veel vaccins niet mag gebruiken die dus een groter risico op ziekten met zich mee brengt.
En vermits we hier koeien van 10 jaar en ouder hebben lopen ,kunnen jullie ook wel begrijpen dat je ook met die beestjes een band kunt hebben.
En het doet ons wel wat als je een goede koe moet afgeven,zolang ze leven zijn ze in onze ogen geen stuk vlees maar een levend dier dat zo goed mogelijk verzorgt moet worden om veel mogelijk vruchtbaar te zijn,een ongelukkig dier is minder vruchtbaar en dus minder opbrengst.
Hannanas schreef:Elk dier op aarde moord. De slang, de tijger, etc alles voor hun maaltje. Ook wij, wij zijn immers ook zoogdieren en wij slachten ook.
Het is echter de spuitgaten uitgelopen met onze soort zoogdier. We fokken op grote schaal en op grote snelheid. Met veel vaccins en ab en weet ik allemaal. Dieren die de kont nog niet eens kunnen draaien en nooit daglicht zien. En nog veel meer ellende om op grote schaal veel geld te verdienen over de moord van een ander leven.
Citaat:Ik ben voor gezond en natuurlijk eten. Daarbijhorende ben ik dus ook tegen veel sojaproducten en andere rotzooi. Veel soja is in mijn ogen even slecht als kistkalveren. Halve regenwouden worden gekapt voor sojaplantages. En dan kunnen we nog uren doorgaan over andere producten en hun dubbelheden. En een stukkie vales is niet gezonder dat een stukkie puur natuur vlees. Het kan zelfs slechter zijn door al die genetische modificatie.
Citaat:Helaas telt: hoe gezonder hoe duurder 99% van de gevallen. En vaak is dat te duur om daar helemaal mee te leven.
savath schreef:5 % van de soja is voor mensen,dat is 40% van de gehele soja teelt(de afval van de mensensoja is voor de koeien ,maar deze is voor mensen gezet)
de overschot gaat naar de koeien.
en onze koeien eten geen soja,en ook geen genetisch gemanipuleerd graan.
savath schreef:5 % van de soja is voor mensen,dat is 40% van de gehele soja teelt(de afval van de mensensoja is voor de koeien ,maar deze is voor mensen gezet)
de overschot gaat naar de koeien.
en onze koeien eten geen soja,en ook geen genetisch gemanipuleerd graan.
savath schreef:ik denk dat de dieren in onze landen het nog niet zo slecht hebben.
Fitch schreef:savath schreef:ik denk dat de dieren in onze landen het nog niet zo slecht hebben.
Ik denk het wel. Als ik de koeien en kalveren dan even niet meerekenen, omdat een deel daarvan het inderdaad niet zo slecht heeft, dan zaten er in 2007 in Nederland, 11,66 miljoen varkens in de bio-industrie, 92,76 miljoen kippen, 819,913 pelsdieren (vooral nertsen) en 387,101 duizend konijntjes. Bron: Agrarisch Dagblad Nederland (AGD.nl) Vergeleken daarbij zijn de koeien van jou en een aantal andere dieren die lekker kunnen chillen in de wei maar heel weinig.
De aantallen die ik net noemde leven in de bio-industrie, dat wil zeggen in donkere (varkens) of juist altijd hels verlichte (kippen) stallen waar ze gezien worden als product, om zoveel mogelijk winst te maken. Ze krijgen medicijnen door hun voer en zijn genetisch gemanipuleerd zodat ze werkelijk altijd honger hebben. Uit frustratie bijten ze elkaar en doen ze aan automutilatie. Je gaat me echt niet vertellen dat deze dieren het niet slecht hebben. Ondanks onze kleine omvang is Nederland één van de grootste bio-industrie landen ter wereld.
Need I say more? Waarom geloof je niet dat jij een prettige uitzondering bent? Waarom voel je je steeds zo aangesproken als we 't over 'de boeren' hebben? Nimue, ik ben 't helemaal met je eens!
Ninx schreef:"ach wat sielug" (ik quote je even) reacties losmaken dient geen enkel doel. Reële beelden tonen waardoor mensen betere, gedegen keuzes kunnen maken wanneer ze een vleesproduct willen kopen en in hun mond willen steken lijkt mij legitiem. Mensen begrijpen het begrip 'honger' ook pas wanneer ze een afrikaans kindje met een bolle buik en een vlieg op de lip in het stof zien zitten.
Ik denk dat je de mens schromelijk overschat wanneer je denkt dat ze genoeg hebben aan het geschreven woord om iets aan hun destructieve gedrag te veranderen....
oomens schreef:Dank voor de duidelijke uitleg.
Misschien kwam ik iets te aanvallend over, en daarvoor mijn excuses.
In de links van de foto's zag ik dat ze van werkstukken-/spreekbeurtsites kwamen, en dat leek mij eigenlijk niet echt een hele betrouwbare 'bron'. Op veel van dergelijke sites staat vaak verouderde informatie of (beelden van) excessen die het nieuws hebben gehaald.
Ik had geen idee of die foto's recent waren, en of het geschetste beeld klopt met de algemene gang van zaken, dus vandaar mijn vragen.