Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

savath

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:34

we hebben dus wit blauw dikbil koeien,en onze dekstieren staan gezellig bij groep dames met hun kalfjes op de weide van begin mei tot begin november(als het weer het toelaat langer)

bedankt dat jullie vinden dat we een goed bedrijf hebben.
Ik durf te zeggen dat onze koeien ook swinters in strobedden liggen en dat we geen drijfmest produceren,enkel stalmest die dan op ons mais land gaat.

de kalven staan in grote boxen (10 op 10 meter)
de stieren die voor de slacht zijn staan bij ons per 5 in even grote boxen.
De dekstieren hebben stal met kleine uitloop.
De koeien staan momenteel nog aangebonden tot ze kalven,maar als onze bouwvergunning binnen is staan ook deze los.

Ik reageer in dit topic omdat ik het van in begin mee volg en lees.
En ik wil wel de mening stellen dat de koeien bedrijven(vlees) in belgie frankrijk en nederland bijna allen bedrijven zijn die op onze methode gaan.dus de fokbedrijven
het zijn de grote opkoopstallen die niet fokken en enkel aanmesten die hun dieren kleiner huisvesten.

Voor ons is het belangrijk dat een koe liefst zoveel mogelijk jaren bij ons staat en kan kalven,een jaar overslaan is geen ramp daar hoeft ze nog niet voor weggedaan te hebben.

wat ik ook nog wil zeggen,we hoeven niet alleen van onze koeien te leven,manlief gaat fultime werken en ik run het bedrijf.

Ik wou jullie vooral duidelijk maken dat het echt wel vaak anders gaat dan het beeld dat veel mensen hebben van een mestvee bedrijf met zoogkoeien.

Onze koeien hebben dus ook geen langer stransport dan twee uur(naar de slacht)

De reden dus dat we geen biovlees hebben is dus omdat je dan ook veel vaccins niet mag gebruiken die dus een groter risico op ziekten met zich mee brengt.

En vermits we hier koeien van 10 jaar en ouder hebben lopen ,kunnen jullie ook wel begrijpen dat je ook met die beestjes een band kunt hebben.
En het doet ons wel wat als je een goede koe moet afgeven,zolang ze leven zijn ze in onze ogen geen stuk vlees maar een levend dier dat zo goed mogelijk verzorgt moet worden om veel mogelijk vruchtbaar te zijn,een ongelukkig dier is minder vruchtbaar en dus minder opbrengst.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:02

Ik ben blij dat ik dit topic weer heb gevonden, weet nu zeker dat ik geen van al die genoemde producten meer ga eten. Zal moeilijk worden.. maar ik heb er een erg goede reden voor. Zijn dit de enigste snacks waar het in zit?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:38

Savath, pluim voor jullie bedrijfsvoering! Zelf eet ik geen vlees omdat ik het simpelweg niet door mijn keel kan krijgen, maar ik heb er geen moeite mee dat anderen vlees eten wat op een diervriendelijke manier geproduceerd is, zoals zo te lezen bij jullie!
Een bio-label vind ik op zich niet belangrijk, maar het is lastig om zeker te weten dat het vlees dat je koopt het goed gehad heeft.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:50

savath schreef:
we hebben dus wit blauw dikbil koeien,en onze dekstieren staan gezellig bij groep dames met hun kalfjes op de weide van begin mei tot begin november(als het weer het toelaat langer)

bedankt dat jullie vinden dat we een goed bedrijf hebben.
Ik durf te zeggen dat onze koeien ook swinters in strobedden liggen en dat we geen drijfmest produceren,enkel stalmest die dan op ons mais land gaat.

de kalven staan in grote boxen (10 op 10 meter)
de stieren die voor de slacht zijn staan bij ons per 5 in even grote boxen.
De dekstieren hebben stal met kleine uitloop.
De koeien staan momenteel nog aangebonden tot ze kalven,maar als onze bouwvergunning binnen is staan ook deze los.

Ik reageer in dit topic omdat ik het van in begin mee volg en lees.
En ik wil wel de mening stellen dat de koeien bedrijven(vlees) in belgie frankrijk en nederland bijna allen bedrijven zijn die op onze methode gaan.dus de fokbedrijven
het zijn de grote opkoopstallen die niet fokken en enkel aanmesten die hun dieren kleiner huisvesten.

Voor ons is het belangrijk dat een koe liefst zoveel mogelijk jaren bij ons staat en kan kalven,een jaar overslaan is geen ramp daar hoeft ze nog niet voor weggedaan te hebben.

wat ik ook nog wil zeggen,we hoeven niet alleen van onze koeien te leven,manlief gaat fultime werken en ik run het bedrijf.

Ik wou jullie vooral duidelijk maken dat het echt wel vaak anders gaat dan het beeld dat veel mensen hebben van een mestvee bedrijf met zoogkoeien.

Onze koeien hebben dus ook geen langer stransport dan twee uur(naar de slacht)

De reden dus dat we geen biovlees hebben is dus omdat je dan ook veel vaccins niet mag gebruiken die dus een groter risico op ziekten met zich mee brengt.

En vermits we hier koeien van 10 jaar en ouder hebben lopen ,kunnen jullie ook wel begrijpen dat je ook met die beestjes een band kunt hebben.
En het doet ons wel wat als je een goede koe moet afgeven,zolang ze leven zijn ze in onze ogen geen stuk vlees maar een levend dier dat zo goed mogelijk verzorgt moet worden om veel mogelijk vruchtbaar te zijn,een ongelukkig dier is minder vruchtbaar en dus minder opbrengst.

Super hoor!
Af en toe vlees eten van dieren die het goed hebben gehad, prima. Geen enkel probleem mee. Ik denk dat wij meer met de natuur verbonden zijn dan wij willen.
Elk dier op aarde moord. De slang, de tijger, etc alles voor hun maaltje. Ook wij, wij zijn immers ook zoogdieren en wij slachten ook.
Het is echter de spuitgaten uitgelopen met onze soort zoogdier. We fokken op grote schaal en op grote snelheid. Met veel vaccins en ab en weet ik allemaal. Dieren die de kont nog niet eens kunnen draaien en nooit daglicht zien. En nog veel meer ellende om op grote schaal veel geld te verdienen over de moord van een ander leven.

Wat is er mis, met dieren eten na een fijn en goed leven, en dan bedoel ik dus vanuit het dier zelf rijp om te slachten en niks groeihormonen en vetmesten. In onze maatschappij kunnen we niet meer met de kruisboog af en toe een varkentje afschieten. Nederland heeft geen plek voor loslopende dieren. Er zal dus op een goede manier dieren gehouden moeten worden om op te eten.

Ben echter absoluut tegen de massaconsumptie en al dat soort rotzooi. Ik hoop ook dat we aan alle elende en overproductie ooit een eind krijgen. Dat we weer eerlijk gaan leven en eerlijk omgaan met al het leven, oftewel alles op aarde.

Wie weet wordt ik later vegetarisch, wie weet niet. Daar ben ik nog niet helemaal uit.

Ik eet echter geen varken, enkel in snacks, daar kan je haast niet omheen, of je moet naar de natuurwinkel en daar dure kroketten halen. Niet omdat het zielig is, in mijn ogen is varken ongezonder dan kip of koe.

Ik ben voor gezond en natuurlijk eten. Daarbijhorende ben ik dus ook tegen veel sojaproducten en andere rotzooi. Veel soja is in mijn ogen even slecht als kistkalveren. Halve regenwouden worden gekapt voor sojaplantages. En dan kunnen we nog uren doorgaan over andere producten en hun dubbelheden. En een stukkie vales is niet gezonder dat een stukkie puur natuur vlees. Het kan zelfs slechter zijn door al die genetische modificatie.
Maargoed, zolang het maar wordt gesuggereerd en er "extra gezond" op de etiketten staat denkt men dat het daadwerkelijk gezond is. En wat te denken aan de grondstoffen die nodig zijn geweest om het stukje eten op je bord te krijgen.
Bijvoorbeeld activia en drankjes met toegevoegde stoffen. Staat dan extra gezond voor, extra vitamines, goed voor de weetikveel wat. 90% van deze producten zijn juist slechter. De extra gezond producten zitten vol met kunstmatige stoffen etc.
Je kan beter een duur natuurlijk broodje met biokaas eten dan die o zo extra gezonde middelen.
Net als dat je heel simpel beter geen light kan nemen van wat dan ook... vol met kunstmatigheden en daarbij zijn veel stoffen puur vergif. Volgensmij moet ons veel meer zorgen baren wat er verder in al die leuke mora en andere snackies zit, ipv van een beetje paardenvlees aangezien paarden veelal een fijn leven hebben gehad eer ze bij de slacht komen. Keuzes maken.

Helaas telt: hoe gezonder hoe duurder 99% van de gevallen. En vaak is dat te duur om daar helemaal mee te leven.

Zo ook voor mij.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 04-06-08 15:02, in het totaal 2 keer bewerkt

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:00

Werk op de deli bij de AH, stond er gister een meisje voor de vleeswaren... "AHHHHH al die arme beestjes!!!" Okéé...

Maar idd, vind wel weer zo, of helemaal geen beesten of gewoon vlees. Alleen geen paard... sja..

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:10

@ Hannanas: Volgens mij is Valess niet gemaakt van soja, maar van zuivel Knipoog

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:25

Ja maar als je kijkt wat er verder in zit.
Nog even aanvulling:
Ik bedoelde maar... we moeten gewoon verder kijken dan je neus lang is en kan men aannemen dat veel stoffen die "aanbevolen" worden, zoals zoetstof of xyllitol, niet goed zijn.
Geef mij dan maar lekker een gehaktbal dan cola, kauwgom en koekjes als het dier volgens mijn bovenstaand verhaal geleeft heeft en het niet geleden heeft. En zelfs dat valt slecht te controleren want bio is bio niet. Toch blijft het een leven, daarom ben ik er ook niet helemaal uit.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:32

Hannanas schreef:
Elk dier op aarde moord. De slang, de tijger, etc alles voor hun maaltje. Ook wij, wij zijn immers ook zoogdieren en wij slachten ook.
Het is echter de spuitgaten uitgelopen met onze soort zoogdier. We fokken op grote schaal en op grote snelheid. Met veel vaccins en ab en weet ik allemaal. Dieren die de kont nog niet eens kunnen draaien en nooit daglicht zien. En nog veel meer ellende om op grote schaal veel geld te verdienen over de moord van een ander leven.

Dat ben ik niet met je eens. Een heleboel zoogdieren eten geen vlees. Denk aan paarden, olifanten of muizen. Mensen aten eerst alleen planten en gingen vlees eten, waardoor hun hoofd kleiner werd. Dat is erg positief geweest voor onze evolutie. Dus mensen zijn eigenlijk alleseters. Maar voor de meeste mensen is het niet meer nodig om te moorden en gewoon vegetarisch of veganistisch te leven. Maarja, als je het zo lekker vindt en echt niet zonder je stukje vlees kunt, dan maar het liefst biologisch idd.

Citaat:
Ik ben voor gezond en natuurlijk eten. Daarbijhorende ben ik dus ook tegen veel sojaproducten en andere rotzooi. Veel soja is in mijn ogen even slecht als kistkalveren. Halve regenwouden worden gekapt voor sojaplantages. En dan kunnen we nog uren doorgaan over andere producten en hun dubbelheden. En een stukkie vales is niet gezonder dat een stukkie puur natuur vlees. Het kan zelfs slechter zijn door al die genetische modificatie.

Waarom ben je tegen sojaproducten? Lees even een paar pagina's terug als je wilt. Als je vlees eet, eet je indirect HEEL ERG VEEL soja. Als je soja eet, eet je een beetje soja. Soja is het voer van bijna alle kippen en varkens en ook veel koeien. Om precies te zijn is 5% van alle soja die gekweekt wordt voor menselijke consumptie en dat is NIET genetisch gemodificeerd. Ik ben veganist en voor mijn eiwitten eet ik dagelijks flink wat soja. Biologische, eerlijk geproduceerde soja. Zonder enig schuldgevoel.
Dierlijke eiwitten zijn erg slecht voor je. Met name die van zuivel. Ze onttrekken calcium aan je botten om het te verteren. Te veel zuivel zorgt dus voor bontontkalking. Valess is pure zuivel. Ik ben het dus met je eens dat dat niet erg gezond is, maar om een andere reden dan jij.

Citaat:
Helaas telt: hoe gezonder hoe duurder 99% van de gevallen. En vaak is dat te duur om daar helemaal mee te leven.

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ik koop gewoon veel pure producten: granen, noten, verse groenten en fruit. En ik kan goed koken. Ik koop niets met E nummer en snoep bijna nooit. Met weinig geld kan ik dus zeer gezond leven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:43

@ Hannnas: ik denk dat je er idd goed aan doet even terug te lezen, en evt op internet even je licht op te steken. Het is goed dat je overal je vraagtekens bij stelt, een kritische consument is een consument naar mijn hart. Ik vrees dat je op een aantal punten echter verkeerd en/of onvolledig voorgelicht bent....

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:58

5 % van de soja is voor mensen,dat is 40% van de gehele soja teelt(de afval van de mensensoja is voor de koeien ,maar deze is voor mensen gezet)

de overschot gaat naar de koeien.
en onze koeien eten geen soja,en ook geen genetisch gemanipuleerd graan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:24

savath schreef:
5 % van de soja is voor mensen,dat is 40% van de gehele soja teelt(de afval van de mensensoja is voor de koeien ,maar deze is voor mensen gezet)

Jullie koeien niet, vele andere koeien wel...

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:40

zijn vooral de melk koeien die de soja krijgen ,en het zijn ook vaak die die echt wat gemest worden om er nog iets vlees aan te krijgen als hun carriere erop zit.

veel mest vee krijgt geen soja

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:13

savath schreef:

Savath, het is echt 5%, dat zegt zelfs de VN. En ik heb jullie boerderij al uitgebreid geprezen, ik weet dat 't bij jullie beter is, ik wou dat 't overal zo was. Maar jij bent echt een uitzondering.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:41

fitch: ik ben blij dat jullie de wijze waarop we onze dieren houden goed vinden.
maar de vleesveehouders die ik ken zijn hier best wel aardig voor hun dieren.Ok niet allemaal,maar ik durf te stellen dat in het echte platteland de dieren (lees vleeskoeien) het niet zo slecht hebben.
Ik weet dat de varkenhouderijen en kippen houderrijen slecht zijn.
Om die reden heb ik 5 kipjes en een haan met een ren van 15 op 10 meter.
We hebben drie ganzen 2 vrouwen en een haantje. daar komen dan kuikens van die vaak weggeven worden als waakgans bij kameraden en degene die geen thuis vinden waar ik zeker van ben dat ze goed zitten die gaan tegen kerstmis in de vriezer.
Maar ze hebben dan wel een kort maar goed leven in de buitenren.(10 op 25 meter met begroeiing en struiken)
varkenvlees komt van bij vrienden waar ze loslopen en waar ze maar 6 per jaar zitten hebben.
Konijnen komen van bij mijn moeder ,ook los in de tuin in grote rennen.

paardenvlees heb ik niet in de vriezer als ik het zo kan uitdrukken maar ik lust wel paardenfilet op de boterham,verder dus geen paardenvlees fanaat.

Ik heb niets tegen vegetariers ,maar vind het spijtog dat vaak zulk verkeerd beeld wordt opgehangen over de boer,en of over vlees.
Ik ben een echte grote vleeseter,maar koop zelden vlees behalve charcuterie.

ik denk dat de dieren in onze landen het nog niet zo slecht hebben.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:56

Ik denk dat koeien het inderdaad over het algemeen beter hebben dan varkens. Hier in de buurt heb je van die varkensfabrieken, en wat daar af en toe voor lucht uitkomt... dat doet je toch afvragen hoe het er daar van binnen uit moet zien, als je ze 5 km verderop kunt ruiken.

Savath, ik denk dat hier iets dubbel gaat: jij voelt je aangesproken als het over 'de boer' gaat, maar als ik het zo lees is jouw bedrijf heel erg anders dan die bedrijven waar allerlei misstanden voorkomen. Het is natuurlijk super dat het bij jullie zo goed gaat, en bij een aantal boeren bij jullie in de buurt ook, maar helaas zijn er ook gewoon veel waar het allemaal niet zo fraai is. En mensen die in de supermarkt zomaar het goedkoopste stukje vlees uitzoeken, wéten gewoon niet van wat voor soort boerderij hun vlees vandaan komt.

Ik denk dat veel vegetariërs ook niks tegen vleeseters hebben, of in elk geval niet tegen vleeseters die bewust kiezen, maar het gewoon zo jammer vinden dat zoveel mensen er zo onverschillig tegenover staan. Daardoor wordt immers heel wat leed in stand gehouden, en heel wat 'dierenliefhebbers' werken daar bewust of onbewust aan mee. En ja, ik vind dat zelfs als iemand die wel vlees eet toch ook heel erg jammer, en vind het ook moeilijk te begrijpen. Aan de ene kant dol zijn op je eigen dieren, en het aan de andere kant prima vinden dat varkens met een stok in hun anus de vrachtwegen ingetild worden, elkaar stukbijten en op roosters leven... Ik kan daar niet bij, dat geef ik heel eerlijk toe. Maar dat wil niet zeggen dat ik 'de boer' of 'de slager' of 'de vleeseter' de zwarte piet wil toespelen - er zijn er in al die groepen genoeg die er wél bewust mee bezig zijn.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:07

Zuurvlees is meestal ook paard. Friet zuuuurvlees Lovers

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:39

mag ik vragen wat zuurvlees is,ik ken dat niet?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:49

savath schreef:

Ik denk het wel. Als ik de koeien en kalveren dan even niet meerekenen, omdat een deel daarvan het inderdaad niet zo slecht heeft, dan zaten er in 2007 in Nederland, 11,66 miljoen varkens in de bio-industrie, 92,76 miljoen kippen, 819,913 pelsdieren (vooral nertsen) en 387,101 duizend konijntjes. Bron: Agrarisch Dagblad Nederland (AGD.nl) Vergeleken daarbij zijn de koeien van jou en een aantal andere dieren die lekker kunnen chillen in de wei maar heel weinig.

De aantallen die ik net noemde leven in de bio-industrie, dat wil zeggen in donkere (varkens) of juist altijd hels verlichte (kippen) stallen waar ze gezien worden als product, om zoveel mogelijk winst te maken. Ze krijgen medicijnen door hun voer en zijn genetisch gemanipuleerd zodat ze werkelijk altijd honger hebben. Uit frustratie bijten ze elkaar en doen ze aan automutilatie. Je gaat me echt niet vertellen dat deze dieren het niet slecht hebben. Ondanks onze kleine omvang is Nederland één van de grootste bio-industrie landen ter wereld.

Afbeelding

Afbeelding

Need I say more? Waarom geloof je niet dat jij een prettige uitzondering bent? Waarom voel je je steeds zo aangesproken als we 't over 'de boeren' hebben? Nimue, ik ben 't helemaal met je eens!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:58

Savath: het behoeft inderdaad geen uitleg meer dat jullie boerenbedrijf en vele anderen op een correcte manier met de dieren om gaan....
Het zou juist jou, en ook de boeren die ik ken die het ook goed aanpakken, tegen de borst moet stuiten dat er überhaupt een bioindustrie bestaat. Ik mag aannemen dat we dan dus eigenlijk voor hetzelfde doel vechten.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:04

Fitch schreef:
savath schreef:

Ik denk het wel. Als ik de koeien en kalveren dan even niet meerekenen, omdat een deel daarvan het inderdaad niet zo slecht heeft, dan zaten er in 2007 in Nederland, 11,66 miljoen varkens in de bio-industrie, 92,76 miljoen kippen, 819,913 pelsdieren (vooral nertsen) en 387,101 duizend konijntjes. Bron: Agrarisch Dagblad Nederland (AGD.nl) Vergeleken daarbij zijn de koeien van jou en een aantal andere dieren die lekker kunnen chillen in de wei maar heel weinig.

De aantallen die ik net noemde leven in de bio-industrie, dat wil zeggen in donkere (varkens) of juist altijd hels verlichte (kippen) stallen waar ze gezien worden als product, om zoveel mogelijk winst te maken. Ze krijgen medicijnen door hun voer en zijn genetisch gemanipuleerd zodat ze werkelijk altijd honger hebben. Uit frustratie bijten ze elkaar en doen ze aan automutilatie. Je gaat me echt niet vertellen dat deze dieren het niet slecht hebben. Ondanks onze kleine omvang is Nederland één van de grootste bio-industrie landen ter wereld.

Afbeelding

Afbeelding

Need I say more? Waarom geloof je niet dat jij een prettige uitzondering bent? Waarom voel je je steeds zo aangesproken als we 't over 'de boeren' hebben? Nimue, ik ben 't helemaal met je eens!

Mag ik weten wat voor foto's dit zijn?
Waar zijn ze gemaakt? Wat zien we precies? Wanneer zijn deze foto's gemaakt? Zijn deze foto's representatief voor hoe het er in de sector aan toe gaat?

Of zijn ze gewoon heel handig om bij iedereen gemakkelijk een ach-wat-sielug-reactie los te maken en feitelijk dus niets meer dan goedkoop populisme?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:31

Oomens: deze foto's kun je zelf gaan maken ter plekke wanneer je Fitch beticht van goedkoop populistisch 'ge-knip-plak', je foto's zullen niet veel verschillen van de in haar post getoonde beelden. Ten eerste is haar 'verbale' bijdrage al voldoende genuanceerd en steekhoudend gebleken in haar voorgaande posts om haar nu iets meer credit te geven hoor, en ten tweede kun je je afvragen welk doel het organisaties dient om foto's te verspreiden zonder enkel waarheidsgehalte.

"ach wat sielug" (ik quote je even) reacties losmaken dient geen enkel doel. Reële beelden tonen waardoor mensen betere, gedegen keuzes kunnen maken wanneer ze een vleesproduct willen kopen en in hun mond willen steken lijkt mij legitiem. Mensen begrijpen het begrip 'honger' ook pas wanneer ze een afrikaans kindje met een bolle buik en een vlieg op de lip in het stof zien zitten.
Ik denk dat je de mens schromelijk overschat wanneer je denkt dat ze genoeg hebben aan het geschreven woord om iets aan hun destructieve gedrag te veranderen....

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:40

Ninx schreef:
"ach wat sielug" (ik quote je even) reacties losmaken dient geen enkel doel. Reële beelden tonen waardoor mensen betere, gedegen keuzes kunnen maken wanneer ze een vleesproduct willen kopen en in hun mond willen steken lijkt mij legitiem. Mensen begrijpen het begrip 'honger' ook pas wanneer ze een afrikaans kindje met een bolle buik en een vlieg op de lip in het stof zien zitten.
Ik denk dat je de mens schromelijk overschat wanneer je denkt dat ze genoeg hebben aan het geschreven woord om iets aan hun destructieve gedrag te veranderen....

Dank je Ninx, dat was precies mijn doel.

Deze foto's waren een reactie op Savath, die zei dat de dieren in Nederland het helemaal niet zo slecht hadden. Ik heb nu al zoveel gezegd over de dieren, maar mensen blijven er maar over doorgaan, dat het best meevalt. Misschien is dan tijd voor een paar foto's, dacht ik.

Als je hoort, varkens moeten een minimale ruimte, minimale ventilatie, 1 speeltje, blabla... dan denk je als onwetende en misschien ook niet heel geïnteresseerde gemiddelde Nederlander, 'oké, dan is het goed, dan kan ik dat eten'. Maar als je de foto's ziet denk je er niet meer zo over. En tsja, misschien raakt het mensen ook wel. Misschien is het wel populistisch. Maar als er daardoor meer mensen vegetarisch worden maakt mij dat niet uit... Mij deed een bezoek aan een boerderij ook tot het veganisme bekeren. Misschien ben ik wel sentimenteel, maar is dat erg? Bij dieren mag je sentimenteel zijn, sinds het levende wezens zijn en geen dingen, lijkt mij.

@Oomens: de varkens zou je zo in elke willekeurige Nederlandse varkensstal aan kunnen treffen. Dit zjin namelijk de standaardmaten. Ook op de stal waar ik ben geweest ziet 't er zo uit. De andere foto is van een kalkoenentransport. Laatst heb ik er nog zoeen gezien, bij een tankstation waar ik even stopte voor een pauze. Zag er ongeveer net zo uit. Gelukkig maar dat een foto geen geur en geluid kan doorgeven... Als je er daadwerkelijk bij bent is 't nog erger.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:59

Dank voor de duidelijke uitleg.
Misschien kwam ik iets te aanvallend over, en daarvoor mijn excuses.

In de links van de foto's zag ik dat ze van werkstukken-/spreekbeurtsites kwamen, en dat leek mij eigenlijk niet echt een hele betrouwbare 'bron'. Op veel van dergelijke sites staat vaak verouderde informatie of (beelden van) excessen die het nieuws hebben gehaald.

Ik had geen idee of die foto's recent waren, en of het geschetste beeld klopt met de algemene gang van zaken, dus vandaar mijn vragen.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:14

oomens schreef:
Dank voor de duidelijke uitleg.
Misschien kwam ik iets te aanvallend over, en daarvoor mijn excuses.

In de links van de foto's zag ik dat ze van werkstukken-/spreekbeurtsites kwamen, en dat leek mij eigenlijk niet echt een hele betrouwbare 'bron'. Op veel van dergelijke sites staat vaak verouderde informatie of (beelden van) excessen die het nieuws hebben gehaald.

Ik had geen idee of die foto's recent waren, en of het geschetste beeld klopt met de algemene gang van zaken, dus vandaar mijn vragen.

Het geeft niet, ik ben blij dat mijn uitleg verhelderend was. Ja Deze foto's komen van de websites van Wakker Dier en Animal Freedom. Inderdaad subjectieve sites, waar ook foto's op staan van gruwelijke wonden van proefdieren en bijv. schapenbenen die uit een transportwagen steken. Ik heb er bewust voor gekozen om dergelijke foto's - van excessen dus - hier niet neer te zetten (die zijn ook te schokkend lijkt me). Voor zover ik met eigen ogen heb gezien zijn deze foto's de normale gang van zaken. Je ziet ook dat de dieren op de foto's er niet best aan toe zijn, maar dat er niet net iets heel uitzonderlijks met ze gebeurd is. Dit lijkt me een alledaagse situatie voor hen. De ene foto is hoe de varkens gehuisvest zijn, en de andere hoe kalkoenen op transport gaan.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:24

als het aan mij lag moest geen enkel dier met velen in hokken samengeperst zitten.
Maar mijn man gaat fultime werken en ik doe het bedrijf,moesten we ervan leven met een gezin,dan zouden we ook moeten vermeerderen met onze veestapel,dus minder gras en minderplaats voor onze dieren .
we zitten nu met ongeveer 100 stuks vee,maar om daar een gezin van in leven te houden is maar nipt.
Wij leven van mijn man zijn loon en de rest gaat in invetsreingen voor het bedrijf en een akcentje voor de spaarboek.
We leven royaal genoeg ,daar geen klachten over,maar we zijn geen luxe freaks.
We leven voor onze dieren,dat klopt als een bus,maar moesten we geen premies van de staat hebben zouden onze koeien het ook veel slechter hebben.Alles gaat de hoogte in met prijzen,maar de prijs die wij per kilo krijgen is al 10 jaar niet gestegen.
Dus ik begrijp dat het voor veel boeren alles volzetten is of verzuipen.
Ook wij rijden met oude tractoren en steken onze centen liever in de stalling dan in tractoeren,maar kijk op veel berdijven rond,ze hebben alles laatste nieuw,dat is dus bij ons ook niet het geval.
Ik voel me soms wel aangevallen als het op boeren aankomt,omdat veel mensen bij het woord boer denken aan iemand die de dieren uitbuit om er rijk mee te worden.
En niet elke boer is zo.
Maar het wordt tijd dat de prijzen eens aangepast worden zodat iedere boer het geluk kan hebben om iets minder dieren te houden zodat elk recht heeft op zijn eigen plaatsje in de stal.