God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:12

spettic schreef:
Albert schreef:
Spettic, dat is geen antwoord op mijn vraag waar de mensen zijn gebleven die voor het christendom zijn geboren...
Dus niet alleen de joden maar ook andere volken....

Bedoel je de mensen die nog nooit van God hadden gehoord?
Dat waren de heidenen en die zijn niet naar de hemel gegaan.
Ze dienden afgoden en niet God.

Ik neem aan dat je dit bedoeld?

Toch grappig dat een heleboel 'heidense' gebruiken nu als zijnde Christelijk gevierd worden enzo. Knipoog Kerst bijvoorbeeld! Knipoog
Alleen maar om die heidenen indertijd achter het Christelijke geloof (en dus in de kerk) te krijgen! Om meer macht te krijgen dus!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:14

Moniek schreef:
ik ben niet zo zeer bezig met de hel,soms wel als ik denk aan mijn verleden heb immers ben ik heel eerlijk in abortus laten doen.
dat is strikt tegen het geloof.
ik ben hiervoor naar naar de kerk geweest in rome en heb gebiecht en een goed gesprek aangegaan met een priester over mijn daden en mijn gevoel erbij.
ik ben vergeven voor mijn zonde en gezegend,dit was voor mij een hele opluchting en voel me sinds dien erg sterk in mijn velen god is weer met mij.
Want ik heb echt een tijd gehad dat god mij verlaten had.
dus dde hel ja daar ben ik zeker mee bezig geweest nu niet meer maar ikben het niet vergeten.

Makkelijk zeg! Als je achteraf maar gaat biechten, goed gesprek enz. worden al je zonden je vergeven?
Hmm, ik weet er nog wel een paar.. Denk dat ik me maar bekeer! Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:16

Schimmelig schreef:
Moniek schreef:
maar om antwoord te geven op je vraag "volgens de bijbel ga je naar het vagevuur waar je alsnog vergeven kan worden voor je (dood) zonde en dan alsnog naar de hemel mag gaan.
de hel komt geen eens ter spraken dan.
Ik vraag me af wat mensen denken vand e hel en of ze wel weten wat het is.

Waarom zou God zijn eigen creatie, zichzelf - want wij zijn allen deel van God naar een plek als 'het vagevuur', of 'de hel' willen sturen? Waarom denk je dat God een hypocriete God is? Als God buiten de tijd staat weet God wat jij gaat doen nog voor jij geboren wordt, hij voorziet (en creëert) alles. Alles, dus ook zonden zijn deel van zijn 'Goddelijk plan', want als God niet wenste dat het er was, was het er toch niet? Je beperkt God in zijn 'almachtigheid' als je beweert dat wij God kunnen kwetsen, of wij niet doen wat zijn wens is, want als puntje bij paaltje komt... was alles God, is alles God en is alles dat komt 'God'.

Een moeilijk concept waar je misschien niet 123 bij kunt, maar je best doen om het te begrijpen levert je zeker meer levensvreugde op, dan zo'n beperkt boek van zo'n 6000 jaar oud.

Vind ik God toch maar een beetje vreemd! Dat ie sommige mensen zo laat lijden, bijvoorbeeld! Welk nut heeft dat?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:22

sflj schreef:
Moniek schreef:
ik ben niet zo zeer bezig met de hel,soms wel als ik denk aan mijn verleden heb immers ben ik heel eerlijk in abortus laten doen.
dat is strikt tegen het geloof.
ik ben hiervoor naar naar de kerk geweest in rome en heb gebiecht en een goed gesprek aangegaan met een priester over mijn daden en mijn gevoel erbij.
ik ben vergeven voor mijn zonde en gezegend,dit was voor mij een hele opluchting en voel me sinds dien erg sterk in mijn velen god is weer met mij.
Want ik heb echt een tijd gehad dat god mij verlaten had.
dus dde hel ja daar ben ik zeker mee bezig geweest nu niet meer maar ikben het niet vergeten.

Makkelijk zeg! Als je achteraf maar gaat biechten, goed gesprek enz. worden al je zonden je vergeven?
Hmm, ik weet er nog wel een paar.. Denk dat ik me maar bekeer! Haha!

ik denk eerlijk gezegd dat jij het topic eerst even goed moet doorlezen voordat je dit zegt,want er klopt niks van.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:23

Schimmelig schreef:
Moniek schreef:
maar om antwoord te geven op je vraag "volgens de bijbel ga je naar het vagevuur waar je alsnog vergeven kan worden voor je (dood) zonde en dan alsnog naar de hemel mag gaan.
de hel komt geen eens ter spraken dan.
Ik vraag me af wat mensen denken vand e hel en of ze wel weten wat het is.

Waarom zou God zijn eigen creatie, zichzelf - want wij zijn allen deel van God naar een plek als 'het vagevuur', of 'de hel' willen sturen? Waarom denk je dat God een hypocriete God is? Als God buiten de tijd staat weet God wat jij gaat doen nog voor jij geboren wordt, hij voorziet (en creëert) alles. Alles, dus ook zonden zijn deel van zijn 'Goddelijk plan', want als God niet wenste dat het er was, was het er toch niet? Je beperkt God in zijn 'almachtigheid' als je beweert dat wij God kunnen kwetsen, of wij niet doen wat zijn wens is, want als puntje bij paaltje komt... was alles God, is alles God en is alles dat komt 'God'.

Een moeilijk concept waar je misschien niet 123 bij kunt, maar je best doen om het te begrijpen levert je zeker meer levensvreugde op, dan zo'n beperkt boek van zo'n 6000 jaar oud.

Vind ik God toch maar een beetje vreemd! Dat ie sommige mensen zo laat lijden, bijvoorbeeld! Welk nut heeft dat?[/quote]

er bestaat geen god die mensen laat lijden ,zoals ik al zei lees het topic of verdiep je in het geloof voor dat je dit zegt.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:27

suze_ schreef:
Geloof je dan nog echt in de duivel met hoorntjes en geitepoten?

Bedoel de 'duivel' symbolisch zien voor kwaad of slechtheid daar kan ik nog wat bij indenken.

Maar ik lees hier nog zoveel middeleeuwse ideeën waar ik echt verbaasd over ben.

ik vraag me af waar je dat vandaan haalt?
Ik geloof in het kwaad ja en die is voor mij in de vorm van een gevallen engel en zijn volgelingen daar geloof ik in.
Mensen zoals bijvoorbeeld hotler geloof ik niet dat hij in hemelzijn ziel zwerft nog rond en heeft geen rust de hel zoals jullie dit noemen.
dat is voor mij het kwade.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:30

Misschien heeft Hitler ook wel spijt gekregen op het einde. Volgens mij geloofde hij wel.... Wie bepaalt of iemand na het beeindigen van 1 leven, of na het opdracht geven tot het doden van miljoenen mensen naar de hel gaat? Waar ligt de grens van de invloed van berouw tonen en biechten? Met andere woorden, waarom vind jij wel dat jij terecht bent vergeven, maar vind je dat Hitler niet vergeven kan zijn?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:33

Moniek schreef:
ik denk eerlijk gezegd dat jij het topic eerst even goed moet doorlezen voordat je dit zegt,want er klopt niks van.

Ik denk eerlijk gezegd dat jij niet kan weten of ik het topic wel of niet goed doorgelezen heb. (als jij dat had gedaan had je kunnen zien dat ik al eerder in t topic heb gereageerd dus zou t zomaar kunnen dat ik meer heb gelezen dan jouw post. Knipoog )
Ik reageerde inderdaad op jou, ja. Jij vond dat je gezondigd had, ging biechten en voelt je nu vergeven.
Dat vind ik handig! Cool

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:36

Moniek schreef:
er bestaat geen god die mensen laat lijden ,zoals ik al zei lees het topic of verdiep je in het geloof voor dat je dit zegt.

Niet? O? Wie 'zorgt er dan voor' alle ellende in de wereld? Dacht dat God dat deed, met een bepaalde reden ofzo...
Niet dan?
In dat geval.... kan Hij er niets aan doen dan?
Ik verdiep me misschien wel meer in religie(s) dan jij denkt. Dus leg t me maar eens uit dan?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:38

sflj schreef:
Moniek schreef:

Niet? O? Wie 'zorgt er dan voor' alle ellende in de wereld? Dacht dat God dat deed, met een bepaalde reden ofzo...
Niet dan?
Ik verdiep me misschien wel meer in religie(s) dan jij denkt. Dus leg t me maar eens uit dan?

dat doe je niet door dit te zeggeb blijkt dat wel weer.
ga je van de bijbel uit?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:39

sflj schreef:
Moniek schreef:

Ik denk eerlijk gezegd dat jij niet kan weten of ik het topic wel of niet goed doorgelezen heb. (als jij dat had gedaan had je kunnen zien dat ik al eerder in t topic heb gereageerd dus zou t zomaar kunnen dat ik meer heb gelezen dan jouw post. Knipoog )
Ik reageerde inderdaad op jou, ja. Jij vond dat je gezondigd had, ging biechten en voelt je nu vergeven.
Dat vind ik handig! Cool

ik denk dat ik dat wel kan weten doordat je dit weer zegt.
en dat laatste vind ik erg beledigend overkomen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:44

Moniek
Niet ieder mens leeft vanuit de bijbel en dat is in mijn ogen ook niet nodig.
Gewoon elkaar respecteren en niet een ander aanvallen omdat die het anders ziet.
Jij hebt jouw redenen en een ander heeft zijn redenen.
Er is veel wat niet verklaart kan worden en macht wordt graag gebruikt.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:51

jaantsje schreef:
Moniek
Niet ieder mens leeft vanuit de bijbel en dat is in mijn ogen ook niet nodig.
Gewoon elkaar respecteren en niet een ander aanvallen omdat die het anders ziet.
Jij hebt jouw redenen en een ander heeft zijn redenen.
Er is veel wat niet verklaart kan worden en macht wordt graag gebruikt.

nee word er volgens mij het een en ander verdraaid ik heb juist ieder in zijn waarde gelaten,maar als ik zulke berichtjes krijg wil ik dat graag even verbeteren.
er worden dingen gezegd zoals ik het zal moeten geloven maar dat is niet waar.
mij maakt het niks uit wat je geloofd of niet,dat heb ik alleen maar gezegd maar ik leg wel uit hoe het christendom in elkaar zit voor grote lijnen want ik weet ook niet alles.
Het val mij op dat veel mensen een oordeel klaar hebben en dat mag natuurlijk,maar kom wel met waarheden en niet met dingen waar je waarschijnlijk geen kaas van hebt gegeten.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:54

sflj schreef:
Moniek schreef:

Niet dan?

dus nog maar een keer het antwoord.
De duivel komt in de Bijbel op verschillende plaatsen voor. Niet als een aanduiding voor het verkeerde, maar als de persoonlijke aanzetter van ruzies, manipulatie, sexueel misbruik, haat en oorlog. De apostel Petrus schrijft dat de satan zich voordoet als een engel van het licht, d.w.z. als iemand die goede dingen doet. In deze eeuw lijken er niet zoveel mensen meer te zijn die nog in de duivel geloven, met als gevolg dat deze ongestoord zijn gang kan gaan.

Al in het begin van de Bijbel lezen we dat de duivel (in de gedaante van een slang) de mens verleidt om niet naar God te luisteren, zodat de mens zelf als God zal zijn. En hoe vaak horen we mensen niet zeggen: "Ik maak zelf wel uit wat ik doe"? Dat lijkt veel op het zelf als God willen zijn en vaak heeft zoiets heel vervelende gevolgen. De duivel weet dat en maakt er handig gebruik van om mensen tegen elkaar op te zetten.

dus nee het is niet god die dit doet,je doet het zelf.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:10

Yvonnelind schreef:
Die is er altijd geweest volgens de Christenen.

Ja maar.. dat klopt toch niet?

Een gelovig iemand kwam met dit antwoord: Voor God bestond er niks, want God creëerde tijd. Zonder tijd kan er niks bestaan.

Dat is heel leuk.. maar zonder tijd.. kan God toch ook niet bestaan? Hoe heeft hij dat dan gecreëerd? Als daar nou eens een theorie over kwam Haha!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:12

spoekie schreef:
Yvonnelind schreef:
Die is er altijd geweest volgens de Christenen.

Ja maar.. dat klopt toch niet?

Een gelovig iemand kwam met dit antwoord: Voor God bestond er niks, want God creëerde tijd. Zonder tijd kan er niks bestaan.

Dat is heel leuk.. maar zonder tijd.. kan God toch ook niet bestaan? Hoe heeft hij dat dan gecreëerd? Als daar nou eens een theorie over kwam Haha!

Dat blijft erg lastig allemaal... klopt Ja vind ik ook zeker! Maar het heeft voor mij al een hele hoop gescheeld toen ik gewoon besefte dat er veel meer is dan wij mensen kunnen beseffen en dat wij een hele hoop nou eenmaal niet kunnen begrijpen/verklaren/bevatten en dat ons koppie daar misschien ook wel niet voor gemaakt is. En misschien klinkt dit dan als een makkelijk excuus o.i.d., maar ik geloof wel dat het zo is en het geeft een hoop rust dat te weten! Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:15

Sunrise_ schreef:
Maar het heeft voor mij al een hele hoop gescheeld toen ik gewoon besefte dat er veel meer is dan wij mensen kunnen beseffen en dat wij een hele hoop nou eenmaal niet kunnen begrijpen/verklaren/bevatten en dat ons koppie daar misschien ook wel niet voor gemaakt is.

Dat besef heb ik ook wel degelijk, maar is voor mij absoluut geen reden om in God te geloven.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:16

Sim0ne schreef:
Sunrise_ schreef:
Maar het heeft voor mij al een hele hoop gescheeld toen ik gewoon besefte dat er veel meer is dan wij mensen kunnen beseffen en dat wij een hele hoop nou eenmaal niet kunnen begrijpen/verklaren/bevatten en dat ons koppie daar misschien ook wel niet voor gemaakt is.

Dat besef heb ik ook wel degelijk, maar is voor mij absoluut geen reden om in God te geloven.

Nee, ik denk dat dat voor iedereen gewoon een algemeen besef is Lachen . Maar ik bedoel alleen maar te zeggen, dat als je in God gelooft, je echt niet opeens alles kunt verklaren/bewijzen/alle antwoorden weet, dat is namelijk niet zo!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:40

Moniek schreef:
wie heeft eigenlijk de film durven kijken van mel gibson pasion of the christ?

Hoe bedoel je "durven" kijken??
Ik heb hem idd wel gezien.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:41

Goof schreef:
Moniek schreef:

Hoe bedoel je "durven" kijken??
Ik heb hem idd wel gezien.

Ik heb die film ook gezien, erg indrukwekkend!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:43

Citaat:
Het val mij op dat veel mensen een oordeel klaar hebben en dat mag natuurlijk,maar kom wel met waarheden en niet met dingen waar je waarschijnlijk geen kaas van hebt gegeten.

Voorlopig berust ook de bijbel en het (christelijk) geloof niet op waarheden, maar op ideeen en op overgedragen verhalen.
Je kunt dan niet mensne vertellen dat ze alleen met waarheden moeten komen, terwijl je dat feitelijk gezien zelf ook niet kunt denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:53

Uiteindelijk lijkt mij het belangrijkste dat iedereen elkaar in zijn waarde laat. iedereen heeft iets anders waar hij of zij zijn kracht uit haalt, of kracht bij vind, troost, verklaringen, een reden voor ontstaan, zijn.. de grote levensvragen zoals o.a. de vraag van TS. En ieder zoekt en vindt dit op een andere manier. Sommige mensen vinden snel een stroming/religie/levenswijze die bij hen past en goed voelt, anderen 'proberen' er meerdere uit..

zolang je respect hebt voor elkaar en je niet meer voelt dan de ander moeten al die overtuigingen hand in hand samen kunnen.

uiteindelijk zoekt iedereen hetzelfde denk ik Lachen

het lijkt mij goed om open te staan voor elkaar, mensen niet meteen 'voor gek' te verklaren. erover discussieren en meningen uitwisselen vind ik juist interessant. ik ben nieuwsgierig hoe en waar anderen hun vragen en antwoorden zoeken en vinden. soms zie je overeenkomsten, soms niet. dat houdt het ook juist leuk Ja
maar ik denk dat het geen onderwerp is waarvan je iemand kan overtuigen. iemand moet zelf zich ergens goed bij voelen of inzien ja dit is mijn waarheid, dit begrijp ik, dit past. en zolang je dat van elkaar respecteert...

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:06

Moniek schreef:

Ik vind dat een slechte film...
Niet om het verhaal, maar op de manier waarop dit in beeld is gebracht.
De film laat alleen maar heel veel bloed en pijn zien,
nou dat hoef ik dus niet te zien.

Het lijkt me dat de boodschap van het lijden van Jesus
ook wel overkomt zonder al dat geweld en bloed.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:27

Sunrise_ schreef:
Sim0ne schreef:

Nee, ik denk dat dat voor iedereen gewoon een algemeen besef is Lachen . Maar ik bedoel alleen maar te zeggen, dat als je in God gelooft, je echt niet opeens alles kunt verklaren/bewijzen/alle antwoorden weet, dat is namelijk niet zo!

Wat ik alleen jammer vind, is dat veel mensen wél vinden dat God alles weet en ook alleen het juiste weet. Zoals hierboven is gezegd: respecteer elkaars mening.
En tsja.. ik besef dat we er nooit achter zullen komen wat er voor de aarde is.. Maar ik geloof toch in de oerknal en darwin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:29

Ik geloof in geen van beide. Ik geloof dat er 'iets' is. Maar wat dat 'iets' is weet niemand, en kan ook niemand weten.. Lachen