Teken de petitie, zeg NEE tegen het rookverbod in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Teken de petitie, zeg NEE tegen het rookverbod in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:56

Ja maar zoals kawa zegt soms die niet rokers gedeeltes. Alsof een glaasjes van een halve meter rook tegenhoud haha, bij ons zie je nu veel verwarme terassen voor rokers dat vind ik wel ok Lachen Heb ook geen problemen met rokers, maar dat ik niet naar een kroeg kan gaan omdat mensen roken vind ik wel triest Lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:02

Degene die durven beweren dat passief roken niet zo schadelijk is: Zouden jullie dat ook even tegen mijn oom willen zeggen? Die momenteel in het ziekenhuis voor zijn leven vecht?
Longkanker
Nooit een sigaret aangeraakt.
Wel levenlang in de horeca gewerkt.
En op de foto longen zo zwart als roet.
"echte rokerslongen", noemde de dokter het. Terwijl hij niet rookt, alleen dagelijks dr ook van anderen moest opsnuiven.

Vorig jaar alleen al trouwens nog 2 mensen zien vechten tegen longkanker. Alletwee verstokte rokers, alletwee volgens de dokter 'echte rokerslongen op de foto's'. Eentje heeft het niet gehaald, de andere wel (maar daarvoor wel een long moeten afstaan als prijs)
Nee inderdaad, helemaal niet schadelijk dat (passief) roken. Neem me niet kwalijk dat ik het risico toch niet neem en een stapje opzij zet of desnoods de tent verlaat als iemand met zijn sigarettenlucht langs mijn neus kom.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:03

Het probleem met wetenschappelijk onderzoek is dat het uitvoeren van dergelijke onderzoeken veel geld kost en dat er iemand zal moeten zijn die dat betaalt. En degene die zo'n onderzoek dan gaat sponsoren heeft niet zelden belang bij een bepaalde uitkomst van het betreffende onderzoek. Als bijvoorbeeld een verenging die de belangen van CARA-patiënten die last hebben van rook een dergelijk onderzoek financiert dan zal het onderzoek waarschijnlijk gericht zijn op het vergaren van bewijzen dat passief meeroken schade toebrengt aan de gezondheid. En als een tabaksfabrikant een dergelijk onderzoek gaat sponsoren dan zal juist de invalshoek zijn dat men wil proberen te bewijzen dat het wel meevalt met die schade. Veel onderzoeken zijn dus gekleurd en de uitkomsten niet altijd even betrouwbaar.
Maar ik heb persoonlijk helemaal geen onderzoek nodig. Ik heb genoeg aan mijn gezond verstand om te kunnen weten dat passief meeroken niet gezond is. Als je ziet wat voor aanslag er op gordijnen en plafonds e.d. achterblijft wanneer er in de betreffende ruimte veel gerookt wordt, dan is het niet zo moeilijk om je te kunnen realiseren dat iemand die passief meerookt ongevraagd het nodige binnenkrijgt. Dan mogen de verschillende onderzoeken niet unaniem hetzelfde beweren over hoe schadelijk dat dan wel is, er is evenmin een onomstotelijk bewijs dat het absoluut niet schadelijk is. En zolang er een grote groep mensen is die door in aanraking te komen met sigarettenrook directe schadelijke gevolgen voor hun gezondheidstoestand ondervindt staat gewoon onomstotelijk vast dat roken de gezondheid van je medemens kan schaden.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:08

xKatleentjex schreef:
Degene die durven beweren dat passief roken niet zo schadelijk is: Zouden jullie dat ook even tegen mijn oom willen zeggen? Die momenteel in het ziekenhuis voor zijn leven vecht?
Longkanker
Nooit een sigaret aangeraakt.
Wel levenlang in de horeca gewerkt.
En op de foto longen zo zwart als roet.
"echte rokerslongen", noemde de dokter het. Terwijl hij niet rookt, alleen dagelijks dr ook van anderen moest opsnuiven.

Vorig jaar alleen al trouwens nog 2 mensen zien vechten tegen longkanker. Alletwee verstokte rokers, alletwee volgens de dokter 'echte rokerslongen op de foto's'. Eentje heeft het niet gehaald, de andere wel (maar daarvoor wel een long moeten afstaan als prijs)
Nee inderdaad, helemaal niet schadelijk dat (passief) roken. Neem me niet kwalijk dat ik het risico toch niet neem en een stapje opzij zet of desnoods de tent verlaat als iemand met zijn sigarettenlucht langs mijn neus kom.

Zo is ook mijn oma jaren geleden overleden aan longkanker terwijl ze zelf nooit een sigaret had gerookt. Wel had ze 30 jaar lang onder één dak geleefd met mijn kettingrokende opa die zich na haar overlijden zo eenzaam voelde dat hij dagelijks vele uren bij ons thuis kwam zitten roken, waarbij hij maling had aan het feit dat ik daar zoveel last van had dat ik naar buiten of naar mijn kamer moest vluchten. Of hij ging naar zijn zus die zwaar astma had en pafte er daar vrolijk op los terwijl zij blauw aanliep.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:14

Chiqa schreef:
Maar zoals ik al zei als ze spastisch gaan lopen doen zal ik er geen peuk minder om roken nu het nog mag.

Vraag ik me toch af wat jij verstaat onder 'spastisch gaan lopen doen'?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:25

Chiqa schreef:
Als ze de wet moeten kunnen doorvoeren zullen ze toch écht met bewijzen en gegronde goed onderbouwende argumenten komen, en die hebben ze tot heden nog steedsniet.
De onderzoeken spreken elkaar tot nu toe nog teveel tegen.
En een argument als het stinkt wordt helaas verwaarloosd.

Als ze de wet willen doorvoeren, en dat willen ze, dan doen ze dat gewoon, met hoeveel "bewijzen" men ook komt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:27

Oprtalj schreef:
Chiqa schreef:
Als ze de wet moeten kunnen doorvoeren zullen ze toch écht met bewijzen en gegronde goed onderbouwende argumenten komen, en die hebben ze tot heden nog steedsniet.

Nee, en de landen om ons heen waar een dergelijk rookverbod is ingesteld zijn zeker allemaal geen democratische staten maar dictaturen die worden geleid door een stevige antirookmaffia?

Noorwegen was eerst toch, met hun onderzoek die de wereld liet schrikken, en dan is er nog meer onderzoek gekomen en zijn andere landen ook begonnen

Al in de jaren tachtig was er in de universiteiten in belgie een rookverbod omdat de meeste proffesors de schadelijke gevolgen van passief roken kenden. Prof Roger Blanpain heeft er zelfs nog een boek over geschreven

Maar goed mag me er niet kwaad in maken, alleen is het gewoon op blad bewezen dat rook een klassa a is menselijk carcinogeen...
En iemand die dan gaat zeggen dat dit niet zo is njah

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:29

sarabande schreef:
Chiqa schreef:

Als ze de wet willen doorvoeren, en dat willen ze, dan doen ze dat gewoon, met hoeveel "bewijzen" men ook komt.

waarschijnlijk omdat de bewijzen die men gebruikt voor de wet door te voeren, meer gegronde bewijzen zijn zoals chiqa aangeeft

_Danoontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:30

heb getekent

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:51

"Ik vind het trouwens behoorlijk asociaal om zo'n petitie te starten en te tekenen".

Kijk dit bedoel ik nou! Waarom zijn wij asiocaal?Omdat wij roken en dus tekenen?Als je een eigen menig hebt die een ander niet waardeert,betekend dat toch niet dat we aso zijn?

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:55

Flew schreef:
Ik teken niet, ben niet tegen roken, maar wel tegen rook in de buurt van mn eten.

Afgod
Dat gedoe om sigaretten altijd, hún zijn verslaafd, dus ze hoeven niet mijn frisse lucht te bederven Nagelbijten / Gniffelen Ik teken dan ook niet, maar ik kan wel begrijpen dat rokers hem wel tekenen. Lijkt me een beter plan dat je gewoon als horeca bedrijf een ''stempel'' krijgt of roken er mag of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:59

Ach waarom niet? jarenlang heeft de niet roker in de rook van de roker moeten zitten, of thuis moeten blijven. Laten we het nu eens omdraaien. Andere tijden. De roker rookt niet in openbare gelegenheden of blijft thuis. Eigen keuze.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:02

faye schreef:
Ach waarom niet? jarenlang heeft de niet roker in de rook van de roker moeten zitten, of thuis moeten blijven. Laten we het nu eens omdraaien. Andere tijden. De roker rookt niet in openbare gelegenheden of blijft thuis. Eigen keuze.

Inderdaad, kan ik weer lekker gezellig op kroeg, maar ze zijn gewoon weer te zacht in belgie nederland, noorwegen ierland delen van amerika, is dat boem bats ingevoerd, met totaal geen weerstand, en uiteindelijk nog economisch veel beter.

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:04

gohya schreef:
Idd. de teer verpest MIJN longen en niet die van een ander.De teer gaat niet de lucht in maar blijft op mijn longen plakken.En nogmaals,ik rook NIET in iemand zijn buurt als die dat niet wil of er last van heeft.Ik houd wel degelijk rekening met anderen.Ik zal roken ook nooit promoten.Je bent zeer verstandig als je niet gaat roken.Ik raad iedereen aan om er niet aan te beginnen.Laat mensen die roken lekker door roken,als ze maar rekening houden met niet rokers.En ik doe dat dus wél.

Als jij rookt in het café waar mijn neefje komt of er de laatste twee uur gerookt hebt houd je dus geen rekening met hem!! Hij heeft nl. CF en mag daardoor niet in ruimtes komen waar net gerookt is of gerookt wordt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:07

tja ik begrijp het van beide kanten wel,ik vind het prima als een ander rookt,maar ik hoef er niet mee aan te roken vind ik.
en idd iemand die astma heeft kan niet uit als er ergens de boel blauw word gerookt.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:09

Gewoon buiten, dan is het zo weg en blijft het niet hangen, binnen gewoon rookvrij!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:32

katiavl schreef:
sarabande schreef:

waarschijnlijk omdat de bewijzen die men gebruikt voor de wet door te voeren, meer gegronde bewijzen zijn zoals chiqa aangeeft

Wetenschappelijke bewijzen of iets schadelijk is of niet zijn ook helemaal niet nodig om in een democratisch stelsel een beslissing te kunnen nemen. Als een meerderheid iets maatschappelijk gezien niet langer aanvaardbaar vindt dan is dat al genoeg.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:35

Chiqa schreef:

Na het zien van dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=m0mYJrKxu7c (een thuis onderzoek naar de sigaret en zijn schadelijke stoffen) weet ik waarom ik zo'n hekel heb aan cigaretten. En roken is helaas zo'n verslaving waar anderen ook last van hebben. Zij krijgen die schadelijke stoffen ook binnen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:39

Farouche schreef:
Gewoon buiten, dan is het zo weg en blijft het niet hangen, binnen gewoon rookvrij!

idd, mensen doe toch niet zo moeilijk! Degene die tegen dit rookverbod zijn moeten wel zo ernstig verslaafd zijn dat ze geen seconde zonder een sigaret kunnen.

Nogmaals, ik rook zelf ook, maar teken niet. Ik vind het asosciaal van de rokers dat zij geen begrip op kunnen brengen voor de niet rokers. Zeker voor de niet rokers met astma. Dit betekent dus dat mensen met astma nooit uit kunnen omdat overal gerookt word. En wat ik ook al eerder heb gezegd, wil je roken, ga dan even buiten staan. Zoveel moeite is dat toch niet?
Het is heel wat moeilijker voor een niet roker om in een rokerige omgeving te staan dan voor een roker om in een omgeving te staan waar frisse lucht is.

edit:spelfout

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:40

Ik teken dus echt niet.... Laat maar komen dat rookverbod, kan niet wachten!

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:45

Chiqa schreef:

Nooit zwarte longen op sterk water gezien?

Afbeelding

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:47

ieh jakkes!
en mistery goed geschreven!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:48

Chiqa schreef:
Als ze de wet moeten kunnen doorvoeren zullen ze toch écht met bewijzen en gegronde goed onderbouwende argumenten komen, en die hebben ze tot heden nog steeds niet.

Kom jij uit een ei ofzo, Chiqa? Verward

(Ben trouwens heel blij dat mijn longen er een stuk gezonder uitzien Haha!)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:53

bromfiets schreef:
Als de overheid hier over na gaat denken en de horeca daar de gelegenheid toe geeft, mag dat verbod er van mij best komen.

De horeca MAG rookruimtes inrichten, heel deze petitie is gewoon misleidend!

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:54

IKbenEllen schreef:
bromfiets schreef:
Als de overheid hier over na gaat denken en de horeca daar de gelegenheid toe geeft, mag dat verbod er van mij best komen.

De horeca MAG rookruimtes inrichten, heel deze petitie is gewoon misleidend!

Sterker nog: de horeca heeft op een snel verbod aangedrongen Haha!