Is armoede in Nederland een keuze?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:23

lies schreef:
Chiqa schreef:
ik ga nu met mn SLK naar de stad, de winkels leegkopen en uit eten met mn vriendin.


Gaaaap
Batavus SLK?


Ken jij iig niet betalen als ik jou berichten zo heb mogen volgen
Jammer dit soort "zwakzinnige storingen tussendoor"


lindsey schreef:
Nu zou je dus als werkgever die mensen een kans kunnen bieden door ze toch aan te nemen en te zorgen dat ze een goede opleiding krijgen.


Dat betaald het UWV en het CWI, dus als je wil..is er een weg.
Nu kijk ik niet naar de extremen, want die heb je altijd.

Karl66

Berichten: 29790
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:25

Alleen zijn die extremen nou meestal juist de mensen die het al lang zwaar hebben en die de minste kans hebben om eruit te komen.

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:30

Gut het was slimmer geweest een rechtsbijstandsverzekering te hebben ipv je "vermogen"te moeten aanspreken, dat noem ik niet echt slim met geld omgaan.

En niet idereen wil in een huurhuis wonen op de oude troep van een ander om een "SLK"te kunnen rijden, het is maar net waar je je prioriteiten legt.

En als niemand meer kinderen zoui nemen, kon de staat jouw uitkerinkje niet meer betalen.

Als je het dan over zwakzinnige storingen hebt kan ik er een met mijn neus aanwijzen Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-06 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Berichten: 19029
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:35

Karl66 schreef:
dus Chiqa en Merylin, als ik het goed begrijp is er voor elke nederlander voldoende werk en degenen die niet werken, willen dat niet omdat ze liever bier zuipen, shag roken en voor de DVD-speler hangen?



beste Karl66: volgens mij heb je mijn hele stuk niet gelezen en plaats je slechts selectief een stukje tekst uit mijn gehele schrijven. erg jammer, want daarmee trek je het uit zijn verband.

Echter heb ik heel veel werk liggen en ik kan verdomme niemand vinden. Terwijl het echt goed betaald en daarnaast niet eens moeilijk is. Een deel van de mensen LET OP ik schrijf: EEN DEEL voor de selectief lezenden: kan dus best aan een baan komen. Uitzonderingen daargelaten.

Helaas zijn er gewoon heel veel ongemotiveerde mensen.

Wat betreft het intrekken van de WW. Ik heb zojuist examen arbeidsrecht gehad dus daar kan ik wat over zeggen.

mensen die WW krijgen hebben iig voldaan aan de referte eisen dus minimaal 4 jaar van de afgelopen 5 jaar gewerkt en 26 weken uit de laatste 36 weken gewerkt. Mochten deze mensen een baan accepteren die minder salaris bedraagt dan hun vorige baan, maar daarentegen wel meer oplevert dan hun uitkering (dat is slechts 70% van hun laatst verdiende loon) hebben als ze werkeloos worden binnen 3 jaar na het aanvangen van de nieuwe baan recht om hun oude uitkering dus over het hogere bedrag van hun vorige baan weer te ontvangen. Vroeger was dit slechts 6 maanden. deze wet is er sinds 1 januari 2006 om mensen die in de WW zitten te stimuleren.

Als mensen in de bijstand zitten betekend dat ze niet hebben voldaan aan de boven genoemde referte eisen. Deze mensen worden dus met iedere baan beter. daarnaast als voordeel: mochten zij dan 26 weken (= half jaar) werken verdeelt over 36 weken en zij zouden dan weer werkeloos worden, dan hebben zij als nog recht op een WW uitkering. Dus alleen maar voordelen om eventueel een baan te accepteren. Je krijgt echter alleen WW over het gemiddeld aantal uren wat je per dag hebt gewerkt.

Karl66

Berichten: 29790
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:43

Ik reageerde op deze quote:

Merilyn schreef:
Ja Chiqa dat makat ik nu zeker 8 a 10 X per dag mee. Mensen die verplicht solliciteren moeten voor hun WW en maar klagen terwijl de motivatie er niet is om ook daadwerkelijk een sollicitatie gesprek aan te gaan Boos! ik heb van de 12 gesprekken deze week maar 1 iemand langs gehad 1 afbeller en waar zijn de andere 10? Niet leuk.....

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:51

Het is ronduit onfatsoenlijk als iemand niet komt opdagen voor een sollicitatiegesprek zonder ook maar iets van zich te laten horen. Kan mij heel goed voorstellen dat je daar goed van baalt als je medewerker van een uitzendburo bent. Deze mensen zouden als ik daar werkte niet snel meer in aanmerking komen voor wat anders. Maar ik denk wel dat dit niet de mensen met een uitkering zijn. Die zijn namelijk veel te bang om die uitkering kwijt te raken. Volgens mij zijn dit eerder scholieren/studenten die besloten hebben toch maar geen vakantiebaantje te nemen omdat het veel te warm is. Mensen met verdienende partners en daardoor niet afhankelijk van een uitkering. Mensen die bij een ander uitzendburo werk hebben gevonden.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:51

Zeg Chiqa, is het nu de bedoeling dat we elkaar allemaal gaan overtreffen met auto's en geld, alleen om jezelf beter te voelen? Dan denk ik dat je gigantisch kan overtreffen en weet je wat... ik heb toch nog steeds gevoel voor mijn medemens en geen oordeel over mensen die het minder hebben. Zullen we zulke belachelijke dingen als je autootje buiten de discussie houden? Dát vind ik namelijk nogal storend.

Karl66

Berichten: 29790
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:55

lindsey schreef:
Het is ronduit onfatsoenlijk als iemand niet komt opdagen voor een sollicitatiegesprek zonder ook maar iets van zich te laten horen. Kan mij heel goed voorstellen dat je daar goed van baalt als je medewerker van een uitzendburo bent. Deze mensen zouden als ik daar werkte niet snel meer in aanmerking komen voor wat anders. Maar ik denk wel dat dit niet de mensen met een uitkering zijn. Die zijn namelijk veel te bang om die uitkering kwijt te raken. Volgens mij zijn dit eerder scholieren/studenten die besloten hebben toch maar geen vakantiebaantje te nemen omdat het veel te warm is. Mensen met verdienende partners en daardoor niet afhankelijk van een uitkering. Mensen die bij een ander uitzendburo werk hebben gevonden.


Ach, ik moest in mijn vorige baan veel mensen aannemen (elke vrijdag stond standaard volgepland met sollicitatiegesprekken). En in bepaalde regio's van het land kwam de helft niet opdagen. Daar hield je gewoon rekening mee door meer mensen uit te nodigen, zodat het jou geen tijd kost. En als ze niet kwamen opdagen, prima, want die mensen daar was ik toch al niet naar op zoek.

Mer1980

Berichten: 19029
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:56

Karl66 schreef:
Ik reageerde op deze quote:

Merilyn schreef:
Ja Chiqa dat maak ik nu zeker 8 a 10 X per dag mee. Mensen die verplicht solliciteren moeten voor hun WW en maar klagen terwijl de motivatie er niet is om ook daadwerkelijk een sollicitatie gesprek aan te gaan Boos! ik heb van de 12 gesprekken deze week maar 1 iemand langs gehad 1 afbeller en waar zijn de andere 10? Niet leuk.....




Als je dan ook had gelezen wat er stond zie je dat ik het over mensen heb die MOETEN solliciteren voor de WW. En niet over bier drinkende en rokende weet ik veel wat, want dat is niet mijn tekst en daar heb ik het niet over. Eerst lezen en dan oordelen. Dit slaat echt nergens op!!! lezen dus!!!!

tevens even wat domme typo's weggehaald....

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:00

faye schreef:
En niet idereen wil in een huurhuis wonen op de oude troep van een ander om een "SLK"te kunnen rijden, het is maar net waar je je prioriteiten legt.


Vergeet de Golf Cabrio niet, en Lieve Faye daar zijn cursussen voor, leren omgaan met jaloezie,
als je interesse heb PM me dan even.

Merilyn schreef:
volgens mij heb je mijn hele stuk niet gelezen en plaats je slechts selectief een stukje tekst uit mijn gehele schrijven. erg jammer, want daarmee trek je het uit zijn verband.


En zo gaat het het hele topic al.
Tijd voor een slotje?

Ojaa hihi ik moest weg Doei!

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:07

Ik denk dat er hier wel meer "jaloers"zijn, dus ik zou zeggen, deel je kennis Clown

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:10

hahaha, faye, wie weet komen we er dan achter wat we al die jaren hebben gemist! Knipoog

Enigma

Berichten: 44
Geregistreerd: 01-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:21

Ik denk dat dit probleem niet zo zwart-wit is. Armoede kan een keuze zijn. En de goeden lijden daarbij onder de kwaden.
Natuurlijk is er deel van de WAO'ers die gewoon geen zin heeft om te werken, geen zin heeft om (veel) belasting te betalen, geen zin heeft om... ga zo maar door, en daarbij genoegen neemt met niet al te veel (of alsnog zeikt dat z'n uitkering niet hoog genoeg is, die mensen moeten echt een schop onder hun kont krijgen).
Aan de andere kant heb je de mensen die wel terecht (dus écht arbeidsongeschikt zijn en niet 'gewoon geen zin hebben') in de WAO zitten, vaak tegen hun zin. Voor hun is armoede (die daar toch vaak wel een gevolg van is) absoluut geen keuze. Echt arm als in de zin van mensen in hongersnoodlanden is het natuurlijk niet, maar op je centen letten moet je aan alle kanten, er is alleen het strikt noodzakelijke en weinig luxe. Iemand die ik zeer goed ken (geen namen of nadere omschrijving...) heeft tientallen jaren hard, eerlijk en met veel plezier gewerkt en had het daarbij financieel gewoon goed. Op een gegeven moment volgden, door blessures opgelopen tijdens het werk, een aantal operaties. Door medische fouten is zij volledig arbeidsongeschikt geworden en in de WAO terecht gekomen. Volgens mij is dat toch echt geen keuze...

Mer1980

Berichten: 19029
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:26

@Enigma: vreselijk zeg voor jouw kennis, heel naar. Ik heb het uiteraard ook niet over die mensen en dat heb ik er ook netjes bijgezet. Maar mocht zij/hij goed met internet om kunnen gaan en de Engelse taal beheersen heb ik dus nog wel een baan voor hem/haar. Sterkte iig!

Voordeel trouwens als mensen met een WW uitkering of WAO uitkering ene PT baantje accepteren is dat ook hiervoor de wet is aangepast. De uren die deze mensen werken per week worden gewoon netjes uitbetaald zonder aftrek van de WW. De uren die men niet werkt worden gewoon uitbetaald. Zo kan het zijn dat iemand die 20 uur per week werkt voor E14,- bpu gewoon WW uitbetaald krijgt over de overigen 20 uur. Het bedrag wordt dus NIET van de WW ingehouden. Je verdient dus gewoon 20 uur X E14,- + 20 uur WW. Ben wel blij dat dit dus is aangepast in de wet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:34

Wat dachten jullie van de 50 jarige die ontslagen wordt en zo in de bijstand terecht komt? Omdat hij vanwege zijn leeftijd NERGENS meer wordt aangenomen, zodat hij zich door de maatschappij uitgekotst voelt>? Is dat zijn schuld?

Mer1980

Berichten: 19029
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:38

Desiree schreef:
Wat dachten jullie van de 50 jarige die ontslagen wordt en zo in de bijstand terecht komt? Omdat hij vanwege zijn leeftijd NERGENS meer wordt aangenomen, zodat hij zich door de maatschappij uitgekotst voelt>? Is dat zijn schuld?


Nee dat is niet zijn schuld. Gelukkig komt hij niet in de bijstand maar krijgt hij keurig WW. vanaf de 50 jaar wordt dit ook niet meer aangepast naar de Bijstand. Als hij als 49 jarige eruit was gegooid wel na een maximum periode van 4 jaar.

Maar als je iemand van 50 jaar met rijbewijs voor me hebt die nu in de bijstand zit, dan heb ik er nog wel een baan voor!!!! Ik kan er een stuk of 9 gebruiken. (jonger of ouder mag ook als ze gezond zijn) verdiensten E8,93 bpu = E1550 b/pm obv 40 uur.

Goed topic heb al heel wat mensen kunnen werven zo Haha!

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:41

Chiqa schreef:
Karl66 schreef:
Stel dat het bedrijf waar jij voor werkt failliet gaat of gaat reorganiseren waardoor jij je baan kwijt raakt, als gedeeltelijk arbeidsongeschikte heb je echt een achterstandspositie op de arbeidsmarkt, daardoor zal het voor jou toch moeilijker zijn om een baan te vinden.


Jammer dat de zoekfunctie het niet doet.
Maar in januari heb ik mijn ontslag gekregen wegens reotganisatie.
Als ik het topic kan vinden zal ik een link plaatsen.

Ik heb het gewonnen. met als reden? Zwakke positie op arbeidsmarkt.

Dus nogmaals..............spreek niet over dingen waar je geen verstand van heb of nooit in die situatie heb gezeten.

Maar ik ga nu Temmen, want het gaat helemaal nergens meer over.
ik ga nu met mn SLK naar de stad, de winkels leegkopen en uit eten met mn vriendin.
Er is mij in de afgelpen dagen heel veel dudielijk geworden.


Jij gaat temmen, terwijl jij toch degene bent die zeer hard en ongenuanceerd mensen typeert en ook nog eens beledigd. Rare wereld leven we in......

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:43

[quote="Merilyn
Goed topic heb al heel wat mensen kunnen werven zo Haha!
[/quote]

Dat die mensen je zelfs weten te vinden zonder dat er een woonplaats wordt genoemd of de naam van het uitzendburo geeft wel aan dat ze heel gemotiveerd zijn om aan het werk te gaan.
Maar gelukkig is een deel van je vacatures dus weer vervuld.
Haha!

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:56

lies schreef:
Chiqa schreef:
ik ga nu met mn SLK naar de stad, de winkels leegkopen en uit eten met mn vriendin.


Gaaaap
Batavus SLK?



D'as vet cabrio hoor, met windkracht tien zit je kapsel in je onderbroek....

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:00

Armoede is vaak wel een keuze. Je had zelf beter je best kunnen doen op school. Maar soms krijg je ook een minder baan door discriminatie, maar als je maar hard genoeg wilt lukt het wel.

lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:00

@ Russel; *LOL*

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:02

Merilyn schreef:
Desiree schreef:
Wat dachten jullie van de 50 jarige die ontslagen wordt en zo in de bijstand terecht komt? Omdat hij vanwege zijn leeftijd NERGENS meer wordt aangenomen, zodat hij zich door de maatschappij uitgekotst voelt>? Is dat zijn schuld?


Nee dat is niet zijn schuld. Gelukkig komt hij niet in de bijstand maar krijgt hij keurig WW. vanaf de 50 jaar wordt dit ook niet meer aangepast naar de Bijstand. Als hij als 49 jarige eruit was gegooid wel na een maximum periode van 4 jaar.

Maar als je iemand van 50 jaar met rijbewijs voor me hebt die nu in de bijstand zit, dan heb ik er nog wel een baan voor!!!! Ik kan er een stuk of 9 gebruiken. (jonger of ouder mag ook als ze gezond zijn) verdiensten E8,93 bpu = E1550 b/pm obv 40 uur.

Goed topic heb al heel wat mensen kunnen werven zo Haha!



Ga nog effe door, banen in de uitverkoop gooien, wie weet vang ik nog een visje Haha!

Weetje wat ook foute boel is? Ik ga me aanmelden voor die fulltime schoonmaakjob, moet natuurlijk wel mijn eigen auto gebruiken toch? Niet iedereen heeft dat, maar goed en ik doe dat een tijd en ik solliciteer vrolijk verder..... Werkgevers zijn daar niet van gecharmeerd want dat mis je kennelijk iets wat zij niet zien, JIJ kan toch beter krijgen?? Met jouw werkervaring en opleiding??? Die fiets ken ik nl al. Een jaartje thuiszorg gedaan, afin noemde het zo op mijn CV, was gewoon poetsen bij mensen met een persoonsgebonden budget, je moet wat zeggen toch?? Nou echt alsof ik een stinkwind liet, gesprek was ook snel ten einde.... Sjammer, de reden waarom ik niet bij een schoonmaakbedrijf ga werken, makkelijk verdiend, maar ik wil mij niet in de wielen rijden, dan maar even niets.... Jammer want wat extra's is best lekker.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:04

hmm misschien kom ik een beetje te laat met mijn reactie gezien jullie onderlinge gekift, maar niet iedereen is in staat om zijn kop boven water te houden. de druk is erg groot mensen, om aan de verwachtingen van de maatschappij te voldoen, laten we dat niet vergeten!! en niet iedereen kan die druk aan, niet iedereen is psychisch sterk genoeg om maar in dit tempo mee te rennen. de sociale controle is miniem te noemen, zorg voor elkaar is er niet. wie maait het tuintje van zijn buurman als die ff niet meer mee kan komen?

ik snap dat veel mensen nu denken, wat heeft dit er nou mee te maken? maar armoede is ook gerelateerd aan bovenstaande zaken. en dat hoeft niet. zo hoeft het niet te zijn in nederland.

Enigma

Berichten: 44
Geregistreerd: 01-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:12

Santos_ schreef:
Armoede is vaak wel een keuze. Je had zelf beter je best kunnen doen op school. Maar soms krijg je ook een minder baan door discriminatie, maar als je maar hard genoeg wilt lukt het wel.


Rolleyes Misschien moet je even een aantal van de posts op deze pagina lezen, dan is het misschien duidelijk dat dit niet altijd zo werkt, The American Dream werkt helaas niet altijd zo leuk als de naam doet vermoeden...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:15

inderdaad Enigma.