Hond bijt baby dood in Gorredijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 00:04

manie schreef:
Karoliefje_ schreef:
Wat verschrikkelijk!

Die ouders hebben de rest van hun levene en schuldgevoel..

En terecht zeg!
Onverantwoordelijke types.....

Dit vind ik wel heel cru.
Als je het topic gevolgd had heb je kunnen lezen dat de hond zelf de deur heeft opengemaakt.

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 00:24

Honden zijn geweldige beesten, maar ze behoren wel tot een andere soort dan wij mensen. Voor wat betreft communicatie en gedragsregels zijn honden nu eenmaal heel anders dan mensen. Toch kunnen honden uitstekend met mensen samen leven mits je als eigenaar van zo'n dier leert om de hondse taal en gedragsregels te begrijpen. En dan kun je een hond ook, liefst op een 'hondse' manier, leren om zich aan te passen aan het leven met mensen. Je kunt echter nooit van zo'n dier verwachten dat hij zich volledig aan zal passen en dat hij zich onze gedragsregels, onze emoties en ons besef van wat goed is en wat kwaad volledig eigen zal maken en dat hij ze zal begrijpen. Zeker niet als je je bedenkt dat niet iedere hondeneigenaar even goed op de hoogte is van de principes van hondengedrag en ook niet even goed in staat is om zijn hond op te voeden (ik heb hier vandaag dingen op dit forum gelezen waarvan echt mijn haren recht overeind gingen staan). Als we iedere hond die potentieel in staat zou zijn om schade toe te brengen aan andere mensen, kinderen, soortgenoten of andere huisdieren zouden moeten laten inslapen, dan zouden we nauwelijks honden meer over houden. Dat is niet de bedoeling, omdat dat kleine beetje dierlijk instinct dat de hond nog in zich heeft en dat gevaar zou kunnen opleveren niet opweegt tegen het plezier dat wij kunnen hebben met zo'n dier. Het vluchtinstinct van een paard krijgen we er immers ook nooit helemaal uit en ook dat kan een risico betekenen, maar dat weerhoudt ons bokkers er ook niet van om op zo'n dier te klimmen.
Wel zal iedere hondeneigenaar om deze reden altijd voorzorgsmaatregelen moeten nemen om ervoor te zorgen dat zijn hond geen andere mensen, kinderen of dieren binnen of buiten het gezin kan schaden. Hoewel dat in verreweg de meeste gevallen goed gaat, gaat er helaas ook wel eens iets fout en vandaag is er iets heel erg fout gegaan. Niemand van ons is er bij geweest en weet wat er precies gebeurd is. De voorzorgsmaatregelen die de ouders van het overleden kindje hadden genomen waren niet afdoende: de hond bleek slimmer. Wat er in het brein van de hond is omgegaan weet ook niemand. We kunnen er alleen maar naar gissen of het dier kwade bedoelingen heeft gehad of niet en zo ja, of hij zelf wel wist dat zijn bedoelingen kwaad waren. Hij was tenslotte maar een hond en geen mens. Een mens dat een moord zou hebben gepleegd en dezelfde verstandelijke vermogens zou hebben als de hond zou immers ontoerekeningsvatbaar worden verklaard.
Het heeft daarom weinig zin om met een beschuldigende vinger naar 'dat monster van een hond' te gaan wijzen, net zo min als dat het sportief is om naar de ouders van het kind te wijzen omdat ze ergens toch een inschattingsfout hebben gemaakt. Deze zaak kent immers alleen maar verliezers: zowel de hond als de baby en de ouders zijn hier de verliezende partij. En daarom vind ik het des te schrijnender dat deze diep trieste zaak door sommigen hier wordt misbruikt om te proberen als winnaar uit een discussie te komen.
Laatst bijgewerkt door Grote_Beer op 10-06-06 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 00:26

Dat heb je uitstekend verwoord, Oprtalj !!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 00:28

Ik vind het wel sneu!
Maar om je hond daarvoor meteen af te maken, dat gaat me te ver!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 00:35

Ik vindt dat niet te ver gaan hoor dat een hond daarom wordt afgemaakt

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 00:38

Ik dus wel.
Heb wel eens een verhaal gehoord dat een Labrador (bekend als een zeer brave honden) een kind had gebeten.
Hond afgemaakt. Bleek daarna dat die hond 20 (!!!) nietjes in zijn oor had.

Vind ik ook niet kunnen

Oke, een kind doodbijten is wel iets anders, maar zorg dan dat je honden écht niet bij de kinderkamer(s) kunenn komen.
Door ze bijv. beneden 'op te sluiten' ofzo.

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 00:43

Miriano schreef:
Ik dus wel.
Heb wel eens een verhaal gehoord dat een Labrador (bekend als een zeer brave honden) een kind had gebeten.

Vind ik ook niet kunnen

Oke, een kind doodbijten is wel iets anders, maar zorg dan dat je honden écht niet bij de kinderkamer(s) kunenn komen.

Alleen al in dit topic ben ik dit verhaal al meerdere keren tegen gekomen. De ene keer is het een labrador, de andere keer een rottweiler. Gelukkig is het hele verhaal waarschijnlijk niet meer dan een broodje aapverhaal.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 00:44

Een hond die 20 nietjes in zijn oor heeft die een kind bijt en vervolgens afgemaakt moet worden vindt ik niet kunnen, want die hond bijt niet voor niets natuurlijk

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 00:46

Oprtalj; Sorry. heb niet heel het topic doorgelezen .
Maar goed, dan vind ik het nog niet kunnen.

Maarja, da's mijn mening, jullie zullen er vast anders over denken .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 00:48

Miriano schreef:
Ik dus wel.

Vind ik ook niet kunnen

de meeste bijt incedenten komen voor bij labradors en golden retrievers. Als een hond eenmaal heeft gebeten, en een hekel aan kids heeft gekregen... tja wie zegt dat het nooit meer gebeurd. Mijn familie komt op de eerste plaats hoe dan ook, en ik hou heel erg veel van mijn dieren!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 00:50

en die bijtincidenten komen omdat mensen de hond te makkelijk vertrouwen bij hun kind. zo van: oh dat is toch zo'n brave maar als een hond pijn heeft bijt hij, nogal logisch. Een hond alleen met een kind vind ik nooit kunnen!!!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 00:55

Anzjuhlaa; Misschien omdat die rassen bekend staan als "de kindervriend"?
Iig, bij mij.
Ik denk ook niet dat er heel veel mensen zijn met rottweilers en kinderen.

En het ligt ook wel aan de opvoeding van de hond.
Onze labrador heeft echt nóóit iemand/ iets gebeten.
En ik lag toch regelmatig in zíjn mand te slapen.

Ik zou echt nooit mijn hond of wat dan ook afmaken.
Ik zal wel verdrietig/ boos etc zijn. Maar daarvoor ga ik dat beest niet doden.
Als je paard (of een paard) een mens dood trapt, ga je die dan ook meteen afmaken?
Lijkt me niet.

Dit betekent trouwens niet dat ik het niet erg vind hoor!
Vind het heel erg voor de ouders etc.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 01:01

dat bedoelde ik met mensen laten makkelijk hun labrador bij hun kinderen omdat ze echt worden gezien als kindervirend. Maar ook een labrador heeft zijn grenzen! en nee als een kind mijn hond wat heeft aangedaan, dan zou ik hem niet laten afmaken. ik zou het wel erg vinden voor het kind en ook boos zijn op mezelf omdat het MIJN verandwoording is om op mijn hond te letten en te zorgen dat er niks gebeurd.

Maar bijt een hond zomaar uit het niets.. tja dan weet ik het zo net nog niet.. Dat geld ook voor paarden. gaat he per ongeluk of doet de mens hem pijn, dan heb ik eigenlijk alleen respect voor het paard en denk ik af en toe wel eens, net goed. Hoe klote het ook is voor de nabestaanden. Maar een paard wat echt een gevaar is, tja ik zou mijn leven er niet aan wagen maar er zijn genoeg mensen die het een uitddaging vinden. en van mij mogen ze, zolang niemand er maar last van heeft!

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 01:02

Ik ben het eens met Oprtalj.

Beide zijn hier slachtoffer van.

Om nu de vinger te wijzen naar de Husky vindt ik ook bespottelijk, wij hebben in onze buurt ook een Husky en dat vindt ik een geweldig lief dier.

Verder heb ik er geen oordeel over, want ik weet niet wat daar gebeurt is en ik durf bijna wel zeker te stellen dat niemand dat weet... als het kindje geen krimp heeft gegeven waardoor de ouders ook niks konden horen. Of als de slaapkamers ver uit elkaar lagen. Wie zal het zeggen. Het feit ligt er.

Veel sterkte voor de ouders! En bekenden!

Ps. Ik lees nog iets over afmaken... jullie vergeten iets... een hond is een roofdier en een paard is een prooidier!
Een hond zal naar bloed zoeken en als hij de kans krijgt weer op herhaling gaan. Een paard is ten eerste al angstig als het bloed ruikt... hoe snel het bijvoorbeeld de nageboorte opruimt... om maar geen aandacht op zich te vestigen.
Deze vergelijking gaat biologisch gezien niet op.

slimmerik

Re: Hond bijt baby dood in Gorredijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 01:05

Zooooooo, ben even met mijn honden wezen wandelen en nu eens even weer bijlezen.

Goh wat een hondenliefhebbers weer. Ik heb goed nieuws voor jullie: de asiels zitten vol met honden waar jullie zo'n medelijden mee hebben. Waarom halen jullie die niet in huis??? Goed ze bijten......maar moet toch kunnen met dat instinct van ze??

Kind vermoorden???? Geweldig !!! Laten we alle moordenaars vrij: tenzij ze natuurlijk een hond dood gemaakt hebben want dat moet flink bestraft worden.

Ik vind trouwens dat hier wel een slotje op mag. Vind het gewoon genant worden voor de eventuele familieleden en andere slachtoffers in deze....

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 01:13

slimmerik;
Dan zouden we ook alle mensen moeten dood maken die vlees eten .
Die dieren worden ook nog zónder reden gedood. Nouja, om te "overleven".
Maar goed, nu weer even ontopic .

Het is maar hoe je je hond hebt opgevoed, en hoe je je hond hebt voorbereid op de komst van de baby.
Je wéét dat honden en baby's vaak niet samen gaan, hou daar dan rekening mee, zou ik zeggen.
Sluit de hond op, of zorg dat hij de deur niet open kan maken, door bijvoorbeeld de deur op slot te draaien.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 01:14

ik ben het in zekere zin wel met je eens slimmerik! en adriana je verwoord perfect wat ik probeerde te schrijven!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 01:15

Adriana schreef:
Ps. Ik lees nog iets over afmaken... jullie vergeten iets... een hond is een roofdier en een paard is een prooidier!
Een hond zal naar bloed zoeken en als hij de kans krijgt weer op herhaling gaan. Een paard is ten eerste al angstig als het bloed ruikt... hoe snel het bijvoorbeeld de nageboorte opruimt... om maar geen aandacht op zich te vestigen.
Deze vergelijking gaat biologisch gezien niet op.

Dat klopt zeker.
Zo had ik het nog niet bekeken.

Én toch blijf ik bij mijn mening .

piraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 01:16

Vajramani schreef:
Verschrikkelijk, dit zal je maar overkomen.
Ik vind husky's niet te vertrouwen, het wolvenbloed zit gewoon nog in ze.
Brrr, vreselijke beesten. Ik heb zelf buren met een stuk of 10 husky's hebben al enkele keren beesten van ons te pakken gehad. Ik heb een kijkje op ze, en dan kunnen ze nog beweren dat ze geen mensen pakken. Het tegendeel is vandaag bewezen.

Het klopt, een husky staat nog dicht bij de wolf!

Maar zoals een kenner zal weten, valt een wolf nooit zomaar een mens aan. Een wolf slaat op de vlucht voor de mens, als hij die mogelijkheid heeft.

Een husky is in beginsel een zeer vriendelijke hond tov mensen!! Niet tegenover katten, schapen, kippen en andere kleine dieren. Daar moet je waakzaam bij zijn. Tevens is het zo, dat pool en slede honden, qua ras, vaak door elkaar gehaald worden. Neem bv de alaskan malamute (gaat ook vaak door voor de husky), heeft absoluut een ander karakter als de siberische husky.

Ik heb zelf 3 siberische huskys gehad, in huis, nooit geen probleem mee gehad. Ondanks, dat ik mijn honden vertrouwden heb ik ze nooit de kans gegeven alleen te zijn met mijn zoontje.
In de natuur werkt het bijvoorbeeld zo, dat als een pup (welp) overmatig jankt en huilt er "iets" mis is met de pup. Dan wordt zo'n pupje dus "afgemaakt". Dat is puur instinctief en heeft niets met moorden te maken.

Hoe dan ook, wat er is gebeurt in dit jonge gezin, is in en in triest. Dit gun je niemand...........en ik hoop dan ook voor de ouders dat ze in de toekomst dit een plaatsje geven kunnen.......

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 01:18

mij lijkt dat je als ouder zo'n gruwelijk schuldgevoel moet hebben, zo van had ik maar zus of zo.. dus nogmaals: heel veel sterkte en moed toegewenst.

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 01:21

Miriano schreef:
slimmerik;
Dan zouden we ook alle mensen moeten dood maken die vlees eten .
Die dieren worden ook nog zónder reden gedood. Nouja, om te "overleven".
Maar goed, nu weer even ontopic .

Het is maar hoe je je hond hebt opgevoed, en hoe je je hond hebt voorbereid op de komst van de baby.
Je wéét dat honden en baby's vaak niet samen gaan, hou daar dan rekening mee, zou ik zeggen.
Sluit de hond op, of zorg dat hij de deur niet open kan maken, door bijvoorbeeld de deur op slot te draaien.

Achteraf gezien had die hond inderdaad achter slot en grendel gemoeten....maar zeg eens eerlijk: hoeveel hondenbezitters doen dat?? Je verwacht dit niet en het komt zelden voor....gelukkig.

Misschien mankeerde deze hond ook wel wat..... De hond van mijn buren (jaren geleden) begon ook zo maar te bijten. Na sectie bleek dat hij een hersentumor had. Kijk zulke dingen zijn niet altijd te voorkomen.

Nog een voorbeeld: Toen het oudere zusje van mijn vriendin 4 jaar oud was werd ze 's avonds wakker van het onweer. Ze wist dat ze dan naar beneden mocht komen. Het kind dacht niet verder na en haalde haar 4 dagen oude zusje uit de wieg en nam dat natuurlijk mee. Liet het daarop van de trap vallen met de dood tot gevolg.

Zijn die ouders schuldig.....In mijn ogen niet maar ze kunnen het nu nog steeds geen plaats geven......

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 01:35

Ben het met Oprtalj eens.

Mensen denken teveel dat hun hond niets doet. Het blijft van oorsprong een jachtdier. Ik denk dat een hoop mensen te makkelijk omgaan met hun hond met alle gevolgen van dien.
Dit neemt niet weg dat deze mensen een enorm verdriet hebben en hier ook dubbel in zullen staan. Ook zij dachten dat de hond te vertrouwen was. Te vaak hoor je dit soort zaken over honden die gaan bijten etc.
Het maakt niet uit welk ras het is ook een yorkie kan dit doen.

Mijn buurvrouw was zwanger van kind nummer 2. Ook zij had een hond, een mechelse herder. In de 4 de maand van de zwangerschap sloeg het gedrag van de hond ineens om. Maar dan richting buurvrouw. hond begon agressief gedrag te vertonen. Ze kon vaak niet normaal in haar eigen huis lopen zonder dat de hond naar haar begon te dreigen.
Hond is onderzocht bij een dierenarts. Niets lichamelijks te verklaren.
hond is naar een goede vriend gegaan. Daarna kon zij gewoon op bezoek komen zonder dat de hond dreigde of iets dergelijks.( na de bevalling)

@ Slimmerik Over of die ouders schuldig zijn? Daar praat je niet over natuurlijk. of ze een bepaalde verantwoording hebben? Denk het wel. Als je een huis met een trap hebt, kan je je toch voor hekjes zorgen?
Wij hadden dat wel hoor vroeger. Ik kon niet zomaar naar beneden lopen. Ik moest altijd roepen.
Maar goed behoorlijk banketstaaf als je dat als voorbeeld gaat nemen. Ik denk dat de vraag over schuld of verantwoording dicht bij elkaar ligt maar dat je je als ouder behoorlijk ..... voelt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 01:41

slimmerik schreef:

Achteraf gezien had die hond inderdaad achter slot en grendel gemoeten....maar zeg eens eerlijk: hoeveel hondenbezitters doen dat?? Je verwacht dit niet en het komt zelden voor....gelukkig.

De mijne zaten toch echt opgesloten in de bijkeuken en zijn nooit, maar dan ook nooit alleen met de kinderen geweest. Ze beschermden de kinderwagen trouwens met hun leven; niemand kreeg haast de kans om in dat bakkie te kijken zonder dat er een grijnzende hond voor ze stond.
Citaat:
Misschien mankeerde deze hond ook wel wat..... De hond van mijn buren (jaren geleden) begon ook zo maar te bijten. Na sectie bleek dat hij een hersentumor had. Kijk zulke dingen zijn niet altijd te voorkomen.

Heel herkenbaar, dat heeft mijn ene hond ook gehad. Ik heb hem toen ook gelijk laten afmaken. Heb het er moeilijk genoeg mee gehad maar een onbetrouwbare hond is een veel te groot risico, zeker met kleine kinderen.
Citaat:
Nog een voorbeeld: Toen het oudere zusje van mijn vriendin 4 jaar oud was werd ze 's avonds wakker van het onweer. Ze wist dat ze dan naar beneden mocht komen. Het kind dacht niet verder na en haalde haar 4 dagen oude zusje uit de wieg en nam dat natuurlijk mee. Liet het daarop van de trap vallen met de dood tot gevolg.

Zijn die ouders schuldig.....In mijn ogen niet maar ze kunnen het nu nog steeds geen plaats geven......

Vreselijk, het zal je maar overkomen als ouder zijnde.....

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 03:13

Gut wat sommige mensen denken over husky's
Zal ik er nog een fabeltje tegenaan gooien?
Husky's met blauwe ogen zijn de agresieve

Mijn blauw oogje heeft nooit een vlieg kwaad gedaan.
Mijn husky/malamut kruising net zo min.

Dan mijn allergrootste vriendin, mijn 10 jarige huksy oma, is de vriendelijkste tuttebol die we hebben hoor.
Ze is rustig, komt af en toe gezellig een gesprekje voeren, net als ieder ras luisterd ze netjes (ze kan ook rondjes draaien, pootjes geven, kusjes, knipogen, praten op commando enz, hoezo moeilijk ras?)
Ze dringt zich nooit aan iemand op, ze pikt niks, ze zeurt nooit, tja moet ik doorgaan?
Husky's zijn gewoon leuke en lieve honden.
Vergelijk haar eens met bv onze blije herder. Daar zou je eerder voor in de broek poepen zo druk en aanwezig dat deze is hoor.

Wel... als ik aan mijn husky vraag op het huisje te passen, probeer dan maar eens binnen te komen. Let wel, alleen als ik het haar vraag, niet uit haar zelf!

Mijn husky heeft een vriendin. Een poezemeisje van een paar deuren verder. Die 2 kunnen uren kletsen met elkaar. (tot onze herder er aan komt, want die is een stuk minder vriendjes met het poesje )
Vroeger had deze zelfde husky ook een jong poesje als vriendje. Dat was zo lief. Samen door de tuin heen wandelen en wanneer het jonge poesje ergens kwam dat niet mocht, werd het voorzichtig opgetild en naar een betere plek gebracht om weer samen te spelen.

Wat kinderen betreft, waar het hele topic over gaat.
Mijn dieren zijn mijn kinderen. Het is geen goed plan om mijn husky en een kind in 1 ruimte te hebben. Ze doet ze geen vlieg kwaad, maar vind gewoon niet dat het kind mag rondlopen/bewegen.
De reden is heel simpel, die handjes en vingertjes gaan veel te vlug alle kanten op. Dat maakt mijn hond niet agressief of vals!
Mijn vriend heeft kleine broertjes en zusjes en die komen zelde over de vloer bij ons. Dat heb ik ook liever niet. Zijn ze er wel dat zitten wij bv buiten en onze honden allemaal binnen (niet alleen de husky)
Wanneer er toch persee langs gemoeten word, houd ik mijn husky vast totdat de kids de ruimte weer uit zijn.

Mijn husky woont trouwens gewoon bij ons in huis. Is gelijk aan ons. Wij zijn vrienden en vrienden spreken dingetjes met elkaar af en luisteren naar elkaar! Mijn honden zijn geen slaafjes van ons, maar wij net zo min van hun.

Neem geen husky als je er geen vrienden mee wil zijn, want het begrijpen van dit ras is erg belangrijk!

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 04:40

Helaas ben ik er achter gekomen dat dit kind bij mij is geboren en ik moeder heb verzorgt in het ziekenhuis. Ik heb een enorme knoop in mijn maag. Het kind was pas een dag of 4 thuis. Vreselijk.......