Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:02

nps schreef:
Snap ik ook. Maar rekeningrijden is wel het eerlijkst - degene die het meest rijdt betaalt. Ik woon in het buitengebied, ben vergroeid met mijn auto, mijn hele familie woont in de randstad, dus ik rij wat af. Ik kies er zelf voor me in een positie te brengen waarvoor ik veel moet rijden.

Dat heb ik dus ook en ja ik koos hiervoor maar ik kies niet voor extra rekeningen die nergens opslaan.

Cer schreef:
nou dat invalidevervoer en die taxibusjes werken ook niet vlekkeloos hoor.. hoe vaak dat misgaat..

Maar goed, stel dat dus je wegenbelasting eraf gaat, of in ieder geval lager wordt. En je rijdt ook nog eens op rustige tijden (dat is wat ik lijk te lezen uit je bericht) dan valt het wellicht mee? Waar baseer je dan op dat het hoe dan ook duurder wordt?

Vanaf 7 uur of half 7 is toch al spits.
Het is dan al druk op de wegen, mijn kant op is er gelukkig weinig tot geen file.
Ik zit sowieso tot een uur of 8 in de auto.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:04

zorgelijke uitslag voor onze sector. Helaas, het is niet anders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:04

Onali schreef:
Je betaald wegenbelasting, je maakt gebruik van het netwerk wat er al ligt. En ook hier betaal je 'solidair' met je medemens voor.
Ook voor die lagere inkomens, ouderen en invaliden die er wel gebruik van maken maar niet voor betalen.
Rijd je geen auto betaal je er ook niet voor, dus ik snap niet zo goed wat jouw opmerking niet over dat je weinig gebruikt maar wel net zoveel betaald niet.

Echt solidair is het niet, rijders met een elektrische auto hebben heel lang geen tot weinig wegenbelasting betaald. Ook verschilt het tarief wegenbelasting afhankelijk van de brandstof die in je auto gaat.

Zo betaal ik veel meer dan iemand die op benzine rijdt, ook al rijd ik de helft minder aan KM's. Dat mag imo wel eerlijker.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:05

_San87_ schreef:
nps schreef:
Snap ik ook. Maar rekeningrijden is wel het eerlijkst - degene die het meest rijdt betaalt. Ik woon in het buitengebied, ben vergroeid met mijn auto, mijn hele familie woont in de randstad, dus ik rij wat af. Ik kies er zelf voor me in een positie te brengen waarvoor ik veel moet rijden.

Het is niet voor iedereen een keuze veel auto te rijden. In mijn vorige woonplaats had ik door gebrek aan OV geen keuze.

Maar ik ben niet per defintie tegen rekeningrijden. Op zich is het goed het idee van wegenbeslasting eens te herzien.

Dan alsnog is er best wat mogelijk. Hier kan ik bijv fietsen naar de bushalte voor de snelbus, verschillende treinstations in de buurt hebben P+R terreinen… het duurt alleen wel langer, al helemaal als ik vaak moet overstappen.

Maar ook, ik vind OV - vooral trein - vind ik ook écht duur, in de spits niet echt relaxed om voor veel geld in andermans oksel te staan. Ik zit veel liever in de stoelverwarming van mijn fijne auto met een lekkere podcast op file te rijden

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:06

Maar dat gaat om uitstoot en gewicht auto.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:08

Onali schreef:

Precies. En dat is nier per se eerlijk. Vooral omdat de brandstof waar ik op rijd op veel punten (niet alle) schoner is dan benzine. Het is ook goedkoper dan benzine. Dus dat verschil moet gecompenseerd worden I guess :P.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:09

_San87_ schreef:
Onali schreef:

Precies. En dat is nier per se eerlijk. Vooral omdat de brandstof waar ik op rijd op veel punten (niet alle) schoner is dan benzine. Het is ook goedkoper dan benzine. Dus dat verschil moet gecompenseerd worden I guess :P.

Hih, je kiest toch zelf voor de dieselbak of niet dan?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:09

Iedereen die onregelmatig werkt, heeft problemen met het OV (en kinderopvang).
Maar je ontvangt reiskosten woon-werkverkeer. Dat is niet altijd toereikend, maar je wordt wel voor een deel gecomponeerd.
Dus wordt lid van een vakbond, zodat zij sterk staan tegenover de werkgever, om iets aan de reiskostenregeling te doen, bijvoorbeeld.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:11

Onali schreef:
Raineri schreef:

Want waarom zou iemand die weinig rijdt voor de veelgebruikers betalen? Dat gebeurd nu wel. Ik wil niet betalen voor een ander, niet mijn probleem.

Daar vallen wmb ook ouderen en mindervalide onder. Heb wel eens begrepen dat ouderen echt moeite met het ov nemen hebben.
D66 heeft het eea opgeschreven over ov.

Dat men het ov niet graag neemt vind ik dan een ander verhaal. Ik rij ook liever een mooie tesla naar kantoor. Maar neem altijd de prachtige burgerrups. Kan niet altijd 6 gooien.

Je betaald wegenbelasting, je maakt gebruik van het netwerk wat er al ligt. En ook hier betaal je 'solidair' met je medemens voor.
Ook voor die lagere inkomens, ouderen en invaliden die er wel gebruik van maken maar niet voor betalen.
Rijd je geen auto betaal je er ook niet voor, dus ik snap niet zo goed wat jouw opmerking niet over dat je weinig gebruikt maar wel net zoveel betaald niet.

Ouderen en invaliden hebben, naast het OV tal van anderen mogelijkheden om van A naar B te komen.
Invalidevervoer, taxibusjes, 65+ passen en speciaal vervoer.
En, die brengen je ook nog eens van voordeur tot voordeur.

Niet iedereen wilt specifieke auto's hebben. Ik hoef geen tesla, wat ik wel wil is een normale auto waar ik lekker mee kan touren, of dat nou naar mn werk is of in mn vrije tijd op pad gaan.

Volgens mij begrijp je wel wat ik bedoel want de alinea ervoor geef je al een uitleg.
Het is natuurlijk hypothetisch dat wanneer ik in dezelfde wegenbelasting categorie val en minder rij, ik betaal voor iemand die meer verbruikt. Dit is een systeem wat niet aan elkaar hoeft te hangen van solidariteit, in tegenstelling tot de zorg. Dit is geen publiek goed, een auto is privé eigendom. Ik wil geen solidariteit daarin, dan rij je maar wat minder of zoek je alternatieven (die wel moeten worden aangeboden uiteraard).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:13

nps schreef:
_San87_ schreef:

Het is niet voor iedereen een keuze veel auto te rijden. In mijn vorige woonplaats had ik door gebrek aan OV geen keuze.

Maar ik ben niet per defintie tegen rekeningrijden. Op zich is het goed het idee van wegenbeslasting eens te herzien.

Dan alsnog is er best wat mogelijk. Hier kan ik bijv fietsen naar de bushalte voor de snelbus, verschillende treinstations in de buurt hebben P+R terreinen… het duurt alleen wel langer, al helemaal als ik vaak moet overstappen.

Maar ook, ik vind OV - vooral trein - vind ik ook écht duur, in de spits niet echt relaxed om voor veel geld in andermans oksel te staan. Ik zit veel liever in de stoelverwarming van mijn fijne auto met een lekkere podcast op file te rijden

Wederom, afhankelijk van waar je woont. Mijn dorp had 1 bushalte, waar geen bus meer stopte. Wegbezuinigd. Ik moest met de taxi om boodschappen te doen. Tot ik een auto kocht.

Het OV is inderdaad veel te duur.

Onali schreef:
_San87_ schreef:

Hih, je kiest toch zelf voor de dieselbak of niet dan?

Ik rijd geen diesel. Maar het is wel eigen keuze. Mag ik dan niet aangeven dat ik de wegenbelasting niet helemaal eerlijk vind?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:21

Electra63 schreef:
Maar je ontvangt reiskosten woon-werkverkeer. Dat is niet altijd toereikend, maar je wordt wel voor een deel gecomponeerd.
Dus wordt lid van een vakbond, zodat zij sterk staan tegenover de werkgever, om iets aan de reiskostenregeling te doen, bijvoorbeeld.

Iedereen wordt gecompenseerd voor woon- werkverkeer.

Vakbond ben ik al sinds mn diplomering lid van, maar dan nog word je het minimale gecompenseerd kwa kosten.
Dat ligt nog altijd bij je werkgever en niet zozeer de vakbond.

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:23

Ja goh. Wat is het idee van een vakbond? opkomen voor de belangen van de werknemers. Dat niet alle wensen kunnen worden ingewilligd is natuurlijk evident.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:33

Woon werkverkeer compensatie. Gaat niet op voor gepensioneerden of niet werkenden. Ik heb nu een rolstoelbus. Grote zware diesel die een speciaal tarief heeft met wegenbelasting. Dat goedkope tarief valt weg bij rekeningrijden. Ik rijd meest over de grens maar die kilometers tellen wel mee in nederland. Het idee was bij apk en beurt die kilometerstanden te gebruiken.

Uitgerekend was al dat kleine lichte autos fors duurder worden in rijden en de zware grote autos goedkoper. Bestelbussen vallen daar buiten.

Ov is niet bepaald dik gezaaid of afwezig. Valys kan maar is beperkt in kilometers. 3 langere ritten en je goedkope tarief is op. (Ik een keer utrecht en een keer drenthe en ik heb nog 50 km goedkoop tarief over) Daarna betaal je de hoofdprijs per kilometer. Rolstoeltaxi oid komt niet iedere senior voor in aanmerking. Mijn papa rijdt nog auto. Als dat stopt wordt zijn wereld heel klein. Geen ov fatsoenlijk en naar het ziekenhuis zou al een 1,5 uur durende reis worden met veel overstappen ipv 15 minuten.

Voor mij ov en ziekenhuis. Eerst 1km lopen en hopen dat de zeldzame buurtbus wel komt. 4 keer per dag of zo. Dan naar ziekenhuis plaats het station. Dan hopen op een zeldzame buurtbus die me bij het ziekenhuis afzet. En ben ik in het gunstigste geval 1 uur in het slechtste geval 2 uur onderweg enkele reis. Ipv 10 minuten met de auto.

Het verschil nu 1200 stemmen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-10-25 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 08:36

Onali schreef:
Electra63 schreef:

Vakbond ben ik al sinds mn diplomering lid van, maar dan nog word je het minimale gecompenseerd kwa kosten.

Nee hoor bij minder dan ik meen 10km vanaf je werk krijg je niks.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:37

Bij minder dan 10km kun je natuurlijk ook makkelijk gaan fietsen :)

Maar niet in elke cao is dat zo.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:38

karuna schreef:
Woon werkverkeer compensatie. Gaat niet op voor gepensioneerden of niet werkenden. Ik heb nu een rolstoelbus. Grote zware diesel die een speciaal tarief heeft met wegenbelasting. Dat goedkope tarief valt weg bij rekeningrijden. Ik rijd meest over de grens maar die kilometers tellen wel mee in nederland. Het idee was bij apk en beurt die kilometerstanden te gebruiken.

Uitgerekend was al dat kleine lichte autos fors duurder worden in rijden en de zware grote autos goedkoper. Bestelbussen vallen daar buiten.

Ov is niet bepaald dik gezaaid of afwezig. Valys kan maar is beperkt in kilometers. 3 langere ritten en je goedkope tarief is op. (Ik een keer utrecht en een keer drenthe en ik heb nog 50 km goedkoop tarief over) Daarna betaal je de hoofdprijs per kilometer. Rolstoeltaxi oid komt niet iedere senior voor in aanmerking. Mijn papa rijdt nog auto. Als dat stopt wordt zijn wereld heel klein. Geen ov fatsoenlijk en naar het ziekenhuis zou al een 1,5 uur durende reis worden met veel overstappen ipv 15 minuten.

Voor je vader en het ziekenhuis zou een taxibusje goed zijn.

En een grote zware diesel om mee heen en weer te pendelen tussen je huis in Frankrijk en je woonplaats in Nederland vind ik ook meer een luxeprobleem dan iets wat langdurig hoognodig is. Daar hoeven anderen niet meer belasting voor te gaan betalen zodat jij dat kan doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:44

Onali schreef:
Electra63 schreef:

Nee hoor, reiskostenvergoeding wordt afgesproken in de cao en dat is een collectieve overeenkomst tussen werkgevers en werknemers.
Zoals gezegd, de reiskostenvergoeding is niet kostendekkend, maar je wordt gewoon voor een deel gecompenseerd.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 30-10-25 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:44

Los van waar ik heen rijd nu. Zonder bus ben ik kansloos om ergens te komen. En met rekeningrijden wordt het fors duurder omdat het goedkope tarief wegvalt voor rolstoelbussen. Een oeps daar hadden we geen rekening mee gehouden en zijn vanuit patientengroepen al vragen over geweest.

Taxibusjes heb je niet zomaar recht op. Dat is een enorme procedure met veel papierwerk die rustig maanden kan duren. En die moet je lang van tevoren reserveren. Als je ergens accuut heen moet heb je pech. Been there done that helaas is dat speciaalvervoer geen pretje en vaak niet toereikend.

Ik moest eens van een eerdere woonplaats met de trein ergens heen accuut Regiovervoer en buurtbus kon niet want het station ligt in een andere regio 8 km verderop. Gewone bus stopte 1,5 km verderop. Uiteindelijk heeft een buurvrouw me gebracht en gehaald nadat ik ruim een uur tevergeefs had rondgebeld voor een optie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:46

Geldt dat dan ook als je in Frankrijk rijdt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:49

juval schreef:

Snap dat je dit zo voelt maar BBB heeft het toch echt aan zichzelf te danken door vol achter de stemmers van pvv aan te gaan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:51

Ik merk dat ik echt moe wordt van de gezever over persoonlijke situaties. Het is alleen maar bar en boos als je het leest.

Feit is dat we weten dat volgens de koopkracht plaatjes van GroenLinks-PvdA en D66 je eigen koopkracht en de algehele groei van de economie op lange termijn er het beste uitziet.

Hóe dat er in de praktijk precies uit gaat zien moet nog blijken. Er is immers nog geen formatie en niet alle plannen kunnen 100% ten uitvoer worden gebracht.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:53

Rekeningrijden was de laatste uitvoer ieder jaar kilometerstand noteren en die gebruiken voor de rekening rijd rekening. Ongeacht waar of wanneer je de kilometers hebt gereden.

Voor mij is dat goddank binnenkort verleden tijd maar ik denk ook aan anderen die fors meer gaan betalen als rekeningrijden doorgaat. Samen met de steeds verder autovrije steden. Autos en bussen met euro5 diesel moeten middels een duurbetaalde procedure aangemeld worden voor vrijstelling. Betalen doe je ongeacht of het wordt goedgekeurd. Heb je pech kun je op veel plekken niet meer komen. En laten nu de minderfitten niet even zomaar aan de rand van een plaats kunnen parkeren om daarvandaan met ander vervoer doorreizen.of de minder rijken die zich geen nieuwere toegestane auto kunnen veroorloven :n

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:56

juval schreef:

Juval zal wellicht van iedereen het meest geraakt worden en reageert meest sportief en pragmatisch.

Ben voor reductie van de depositie, maar hoop echt op een chique plan voor jullie sector en dat een beetje netjes wordt omgegaan met iedereen. Echt wel een sector die in het verleden blij is gemaakt met een dooie mus.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:59

996981 schreef:
Ik merk dat ik echt moe wordt van de gezever over persoonlijke situaties. Het is alleen maar bar en boos als je het leest.

Feit is dat we weten dat volgens de koopkracht plaatjes van GroenLinks-PvdA en D66 je eigen koopkracht en de algehele groei van de economie op lange termijn er het beste uitziet.

Hóe dat er in de praktijk precies uit gaat zien moet nog blijken. Er is immers nog geen formatie en niet alle plannen kunnen 100% ten uitvoer worden gebracht.

Zo wordt er gestemd, al zolang Nederland een democratie is. Men kijkt vooral hoe een partijprogramma aansluit bij de eigen situatie. En dat is vaak jammer. Ik heb D66 gestemd en die hebben ook een paar plannen die slecht voor ons uitvallen maar niks aan te doen want de rest sluit aan bij mijn opvattingen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:07

Ik heb ook D66 gestemd :j precies wat je zegt; er zullen ongetwijfeld zaken zijn waar we zelf ook op achteruit gaan. In de basis echter hebben ze een uitvoerbaar plan (aangetoond door doorberekeningen) waarbij zowel de koopkracht als de gehele economie erop vooruitgaat. Ik vind dat belangrijk. Politici kunnen veel roepen, maar zoals je nu ook bij de PVV en BBB hebt gezien is de uitvoering toch lastig.

D66 is een gedegen partij met ervaring. Ze hebben geen extreme idealen en geen populistisch gezever.