Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
26 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
23 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
94 (17%)
CDA
36 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
86 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
12 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 547

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:03

Esaqar schreef:
Ik ga er inderdaad op voorruit qua uurloon. Iets waar ik onder andere opleidingen en cursussen voor heb gedaan. Ik werk in de autoschade branche. Wat denken jullie dat er gebeurt wanneer alle mensen bij mij op het werk meer gaan verdienen? Mijn werkgever gaat daardoor het uurloon naar klanten en verzekeringsmaatschappijen verhogen. Vervolgens gaan de verzekeringsmaatschappijen hun verzekeringtarief verhogen. Uiteindelijk stijgen de lonen, maar alles stijgt daardoor mee. Er veranderd dus... niks.

Ik bedoelde dat als jij onder het nieuwe minimumloon zit, jouw loon automatisch ook zal stijgen ongeacht opleiding. Omdat bedrijven dus niet minder mogen uitbetalen dan minimum...

Hogere lonen = meer bestedingsruimte = meer uitgeven. Dus als de prijs bij jullie iets stijgt is dat geen ramp.

Die zogenaamde loon-prijs-spiraal is in de praktijk vaak veel minder sterk dan gedacht. Onderzoek laat zien dat hogere lonen meestal niet automatisch leiden tot evenredige prijsstijgingen. Concurrentie in de markt beperkt prijsverhogingen, en bedrijven vinden vaak andere manieren om kosten op te vangen (efficiëntie, innovatie, marges). Bovendien stimuleert een hoger loon de koopkracht van werknemers, waardoor de vraag stijgt en bedrijven hun hogere kosten deels kunnen terugverdienen via hogere omzet, zonder dat alles een vicieuze cirkel wordt zoals jij claimt.

Esaqar schreef:
Ik ben ook ZZP hondentrimmer. Mijn loon zal hier ook omhoog gaan doordat de minimumlonen omhoog gaan. Dus mijn klanten gaan meer betalen.

Als ZZP’er ben je niet direct gebonden aan het minimumloon, want dat geldt formeel alleen voor werknemers in loondienst. Of ben je in loondienst bij een trimmer?

Esaqar schreef:
Ik rij inderdaad een Mercedes C-klasse uit 2017. Maar met 40.000 kilometer in het jaar wil je ook een kwalitatief goede auto die zijn waarde houd en veilig zijn, een ongeluk zit immers in een klein hoekje. Vandaar mijn hoge wegenbelasting en verzekering.

Tja.. daar kies jij zelf voor.

Esaqar schreef:
Ik ben van mening dat iemand die niet werkt ook geen dikke C-klasse hoeft te hebben. Ze werken er namelijk niet voor.

Sociaal beleid gaat er juist om noodzakelijke basisvoorzieningen te garanderen, niet luxe. Mensen die tijdelijk niet werken, ziek zijn of een uitkering ontvangen, hoeven niet te profiteren van luxe, maar krijgen wél steun om te overleven en eventueel weer te participeren in werk.

Ik weet niet hoe je erbij komt dat die mensen in de bijstand een dikke auto rijden hoor. En van die stijging van bijstand/minimumloon gaan ze niet ineens een dikke auto kunnen rijden... die besteden ze grotendeels aan gewoon levensonderhoud.

Esaqar schreef:
Ik woon in een plek zonder openbaar vervoer. Anders was ik echt wel met de trein naar mijn werk gegaan.

Het leven is inmiddels ook zwaar als je wel kunt meekomen met maatschappij.

Klopt. Daarom zorgen de meeste centrum/linkse partijen ook voor lastenverlichting voor o.a. middeninkomens. Dus zoals al een paar keer aangestipt, zou jij er praktisch beter voor kunnen kiezen om op centrum of links te stemmen, ipv rechts. Als zij hun plannen kunnen waarmaken in een coalitie, ben jij beter af dan nu.

Esaqar schreef:
Ik denk misschien zwart-wit. Maar ik ben 28, heb een ruime kennissenkring en mensen van mijn leeftijd kunnen niet uit huis, kunnen niet op eigen benen staan en kunnen geen gezin stichten. En dan gaan we een paar kansparels die vluchten uit hun land hierheen halen en zich voortplanten als konijnen een huis geven? Dát is oneerlijk.

Even voorbijgaand aan het feit dat die opmerking gewoon niet netjes is: dat beeld klopt gewoon niet.

Allereerst: het zijn geen "kansparels". Het zijn mensen die voor hun leven vrezen in land van herkomst. Is er niet zo'n situatie, dan krijgen ze in Nederland ook niet zo maar asiel toegewezen...

Daarnaast, vluchtelingen vormen slechts een klein deel van de totale vraag naar woningen en krijgen zeker niet automatisch een huis toegewezen; er is een strikte procedure via gemeenten, met tijdelijke opvang en prioriteit vaak voor urgente noodsituaties. En er ís sprake van een noodsituatie: ze hebben nog geen enkele woning om op terug te vallen, alleen het AZC en we weten allemaal hoe die condities daar zijn. Wat betreft voorrang staan ze gelijk aan Nederlanders in zo'n zelfde noodsituatie. Maar als jij een huurwoning hebt, of sociale huur, of nog bij je ouders woont, heb je gewoonweg nog een alternatief. Misschien geen alternatief wat jij zo ziet zitten, maar de nood is lang niet zo hoog als andere Nederlanders of asielzoekers.

Bovendien hebben zij gemiddeld niet zo veel meer kinderen dan Nederlanders: het idee van “voortplanten als konijnen” is de grootste onzin die er is. Het echte probleem van woningnood ligt bij te weinig nieuwbouw, hoge huurprijzen en speculatie, niet bij een kleine groep vluchtelingen. Het is al vaker gezegd, maar volgens mij gaat de snelheid om een woning te bemachtigen echt minimaal vooruit als je alle asielzoekers uit die lijst zou schrappen: meen dat iemand ooit een voorbeeld noemde van 12 jaar naar 11 jaar en 11 maanden.

De problemen wbt. woning etcetera liggen écht ergens anders dan asielzoekers en immigranten.

Esaqar schreef:
* Ik heb het over mensen die niet werken maar wél kunnen werken mensen. Niet over mensen die ziek, afgekeurd etc. zijn *

Vind dit altijd zo'n extreem-rechts onzinpunt.
Ja, er zijn uitzonderingen en mensen die wel kunnen werken maar het niet doen omdat bijstand ontvangen voor hun makkelijker is. Maar dat aandeel is echt verwaarloosbaar.

Overigens: iemand kan er wellicht fit en gezond uitzien, maar er zijn veel aandoeningen (mentaal dan wel fysiek) die er niet per se aan af te zien zijn. Dus don't judge a book by its cover.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:05

Esaqar schreef:
O man ik heb mijn harde mening gegeven en krijg iedereen over me heen :')

Ten eerste: de argumenten die jij geeft om je mening te onderbouwen kloppen niet, zijn gewoon niet waar. Mensen corrigeren die misinformatie, want we zien ze helaas echt te veel in onze samenleving.

Ten tweede: het is ook de toon die de muziek maakt... Vind je het dan echt zo gek dat mensen erover vallen dat je zo'n respectloze opmerking maakt?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:08

Esaqar schreef:
Want: ik werk ervoor.

Met je minimumloon? Ik heb geen minimumloon, maar zit wel onder die €18.

Nee, geen minimumloon, maar ik zit een beetje vertwijfeld naar mijn oprit te kijken en dat ik daar van jou straks niet meer in mag rijden als ik er niet meer voor werk :? :') .

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:10

IMANDRA schreef:
Esaqar schreef:
O man ik heb mijn harde mening gegeven en krijg iedereen over me heen :')

Ten eerste: de argumenten die jij geeft om je mening te onderbouwen kloppen niet, zijn gewoon niet waar. Mensen corrigeren die misinformatie, want we zien ze helaas echt te veel in onze samenleving.

Ten tweede: het is ook de toon die de muziek maakt... Vind je het dan echt zo gek dat mensen erover vallen dat je zo'n respectloze opmerking maakt?

Mijn woorden worden hier ook wel een aantal keer verdraaid haha.

Trouwens.
Mensen die vluchten voor hun leven: welkom.
Mensen die "vluchten voor hun leven" maar vervolgens wel naar hun thuisland op vakantie gaan: uh...?
Mannen die vrouw en kinderen achter laten: uh...?

IMANDRA

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:15

Maar Esaquar, vind je niet dat je het heel ongenuanceerd neerzet zo?
Want er zullen vást uitzonderingen zijn, ik zal niet zeggen dat die mensen er niet zijn, dat niemand voor de lol even naar het thuisland op vakantie gaat. Maar het overgrote merendeel van de vluchtelingen heeft gewoon een goede reden om te vluchten?

En hoe worden ze verdraaid dan? Dat "voortplanten als konijnen" was anders wel aardig duidelijk.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:16

Esaqar schreef:
Mijn woorden worden hier ook wel een aantal keer verdraaid haha.

Trouwens.
Mensen die vluchten voor hun leven: welkom.
Mensen die "vluchten voor hun leven" maar vervolgens wel naar hun thuisland op vakantie gaan: uh...?
Mannen die vrouw en kinderen achter laten: uh...?

Vluchtelingen vluchten vaak voor specifieke dreigingen (bijv. politieke vervolging, etnisch geweld, seksuele oriëntatie) en niet voor algemene oorlog of armoede.
Een bezoek aan familie of begrafenis in het thuisland betekent niet automatisch dat het land veilig is. Vaak reizen mensen onder strikte voorwaarden of naar relatief veilige regio’s.
In Nederland wordt dit gedrag gecontroleerd: als iemand langdurig of herhaaldelijk naar het land van herkomst reist, kan dat gevolgen hebben voor verblijfsstatus.

In veel conflictgebieden is het te gevaarlijk of te duur om als gezin te vluchten. Mannen worden vaak vooruit gestuurd om een veilige plek te vinden en daarna gezinshereniging aan te vragen.
Vrouwen en kinderen lopen onderweg grotere risico’s op uitbuiting en geweld, waardoor families soms bewust kiezen voor gefaseerde migratie.
Nederland heeft strenge regels voor gezinshereniging en controleert of de vluchtreden legitiem is.

Mbt tot het: ze krijgen kinderen als konijnen:
In 2024 ging minder dan 5% van sociale huurwoningen naar statushouders. De rest ging naar reguliere woningzoekenden.
Het geboortecijfer onder migranten daalt snel na vestiging in Nederland en ligt vaak rond het gemiddelde.
Gemeenten zijn wettelijk verplicht om een klein aantal statushouders te huisvesten, maar dat gaat via aparte quota, niet ten koste van reguliere wachtlijsten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 18:19

Esaqar verwoordt het misschien niet helemaal netjes, maar het beeld van de volwassen kinderen die gedwongen nog bij hun ouders moeten wonen terwijl ze zo toe zijn aan een eigen leven en een eigen gezin, dat is gewoon schrijnend. Ook voor de ouders, maar zeker voor de kinderen. Het hele leven staat 'on hold' .... en nee, dat is niet de schuld van asielzoekers, maar wel van falend overheidsbeleid.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:21

juval schreef:
Esaqar verwoordt het misschien niet helemaal netjes, maar het beeld van de volwassen kinderen die gedwongen nog bij hun ouders moeten wonen terwijl ze zo toe zijn aan een eigen leven en een eigen gezin, dat is gewoon schrijnend. Ook voor de ouders, maar zeker voor de kinderen. Het hele leven staat 'on hold' .... en nee, dat is niet de schuld van asielzoekers, maar wel van falend overheidsbeleid.

Maar dat gaat rechts stemmen zeker niet oplossen :o
Want de rechtse partijen doen echt niks uit op meer bouwen, van het stikstofslot af etc.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:22

juval schreef:

Bedankt voor het beter verwoorden van mijn woorden.
:+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:25

juval schreef:

Niemand ontkent dat dit zo is? Ik ken genoeg mensen die in hetzelfde bootje zitten. En volledig eens dat dat onder andere komt door falend overheidsbeleid. Het is de onderbouwing die ze eraan geeft die gewoon niet klopt en waar mensen op reageren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:33

Ja het is heel vervelend om geen huis te krijgen als jongere. En er zullen er ongetwijfeld genoeg nog bij ouders wonen die allang verlangen naar een eigen plek .
Maar met rechts beleid zal dit zeker niet opgelost worden. En daarbij misschien ook niet vergeten dat we tegenwoordig 3,5 miljoen eenpersoons huishoudens hebben ipv de 1,5 miljoen eind jaren 80. Ook dat legt fikse druk op de woningmarkt, wanneer er betaalbare huizen voor jongeren komen dan los je een deel op en voor diegene die nog bij moeders wonen heb ik in ieder geval de tip, sparen en wel zoveel je kunt.
Veel jongeren nemen het er ook maar van want ze krijgen toch geen woonruimte ( uit onderzoek gebleken) dus hup, vakantie,auto, kleding , gadgets enz.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:36

Ik wil toch even wat toevoegen mbt het op vakantie gaan naar hun thuisland. Dat is dus alles behalve op vakantie gaan.
Mijn buurvrouw is van Syrische afkomst. Zij is een aantal jaren geleden teruggegaan naar haar moeder op bezoek.
Ze moest op Libanon vliegen omdat het vliegverkeer in Syrië toen (nog) niet mogelijk was. Vanuit daar moest ze met een taxi die door 1 iemand bestuurd werd langs allerlei checkpoints met in feite gevaar voor eigen leven en zo kwam ze in Syrië terecht.

Ze had 1 uur per dag elektriciteit. Voor de rest helemaal niets.

Met gevaar voor eigen leven en de wijsheid dat je mogelijk verkracht kan worden door soldaten bij checkpoints, geld moet betalen om door te gaan naar de volgende checkpoints, iemand die bij hoge uitzondering het land uit mag...

Ik kan dat toch geen vakantie noemen hoor.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:37

juval schreef:

Precies, het was 60 jaar geleden ook al ruk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:47

Kan niet overal op reageren, maar wil wel zeggen dat bij ons bedrijf de lonen ook echt niet zoveel kunnen stijgen. Daar wordt heel makkelijk vanuit gegaan maar is niet realistisch..en inderdaad, vroeg of laat komt die rekening weer bij de burger terecht.

Daarnaast hoor ik uit wat Esaqar zegt vooral: werk moet lonend zijn om gemotiveerd te blijven. En voor mij en andere jonge mensen moeten er voldoende kansen zijn/ komen om een leven op te kunnen bouwen. Een huis kopen, vooruit kunnen etc. En dat stagneert nu allemaal.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie dat dan denken op te lossen? Want de enige mogelijkheid die ik zie is NL helemaal volbouwen en persoonlijk wordt ik van dat idee erg verdrietig. Ik vind het al zo druk geworden overal.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:52

Elisa2 schreef:
Kan niet overal op reageren, maar wil wel zeggen dat bij ons bedrijf de lonen ook echt niet zoveel kunnen stijgen. Daar wordt heel makkelijk vanuit gegaan maar is niet realistisch..en inderdaad, vroeg of laat komt die rekening weer bij de burger terecht.

Daarnaast hoor ik uit wat Esaqar zegt vooral: werk moet lonend zijn om gemotiveerd te blijven. En voor mij en andere jonge mensen moeten er voldoende kansen zijn/ komen om een leven op te kunnen bouwen. Een huis kopen, vooruit kunnen etc. En dat stagneert nu allemaal.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie dat dan denken op te lossen? Want de enige mogelijkheid die ik zie is NL helemaal volbouwen en persoonlijk wordt ik van dat idee erg verdrietig. Ik vind het al zo druk geworden overal.

Asielzoekers kunnen vaak geen huizen kopen en er zijn ook te weinig koophuizen.

Dus dat kost niks op. En die 6% meer sociale huurwoningen die lossen ook het tekort niet op.

Dus hoe gaat rechts het oplossen als alle asielzoekers en moslims gedeporteerd worden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:56

Dat was mijn vraag niet..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:58

Elisa2 schreef:

Ik zie je dit vaker schrijven en vind dat je het zwart wit schetst. Echter begrijp ik je angst ook.

Maar om voldoende huizen te bouwen hebben we ong 1% van alle landbouwgrond nodig om ruim voldoende huizen bouwen. Dus dan blijft er nog 53% over en wordt NL niet volgebouwd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:59

Er zijn veel leegstaande kantoorpanden. Extra wijken bouwen aan bestaande woonkernen.

Of nieuwe steden. Volbouwen is het niet maar er moet wel gebouwd worden.

Of we moeten mensen gaan omleggen. Soort Hunger Games. :))

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:04

Maar wie zegt dat links wat aan het woningtekort gaat doen dan? Want het stikstof en klimaatgedoe staat het bouwen van woningen in de weg, en links staat toch echt voor klimaat en de EU normen en regels heb ik het idee.
Dat gaat woningtekorten niet oplossen.
Wat het wel gaat oplossen is strengere asielmaatregelen (van mij mag de grens helemaal dicht overigens) bejaardentehuizen terug, zodat de ouderen die het vaak ook niet goed meer redden alleen of vereenzamen, daarheen kunnen wanneer ze dat willen of het nodig is. Dus eigenlijk meer bouwen voor zowel jongeren als ouderen, en kleinere woningen omdat er veel 1 en 2 persoonshuishoudens zijn.
Huizenprijzen normaliseren zou een goede optie zijn,maar hoe?
Huizen bouwen in lagere koopprijs klasse en in middenhuur/vrije sector huurklasse; er zijn veel scheefwoners die graag door zouden willen stromen maar niet in aanmerking komen voor middenhuur of vrije sector huur omdat daar geen aanbod is, en ze redden het ook niet om te kopen.
Iets doen met leegstaande kantoor- en winkelpanden is ook een optie.
Genoeg opties om woningtekort aan te pakken denk ik.
Laatst bijgewerkt door veneri op 13-10-25 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:06

Haha, ja Benz dit is helaas wat ik de afgelopen tien jaar heb zien gebeuren in mijn omgeving. Alles wordt volgebouwd en de natuur verdwijnt, mensen verdriedubbelen. Dorpen groeien aan elkaar. Ik vind dit geen prettig vooruitzicht.

Bouwen in de hoogte of kantoorgebouwen ombouwen vind ik niet zo erg.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:07

veneri schreef:
Maar wie zegt dat links daar wat aan gaat doen dan? Want het stikstof en klimaatgedoe staat het bouwen van woningen in de weg, en links staat toch echt voor klimaat en de EU normen en regels jeb ik het idee.
Dat geet woningtekorten niet oplossen.
Wat hey wel gaat oplossen is strengere asielmaatregelen (van mij mag de grens helemaal dicht overigens) bejaardentehuizen terug, zodat de ouderen die het vaak ook noet goed meer redden alleen voor vereenzamen, daarheen kunnen wanneer ze dat willen of het nodig is. Dus eigenlijk meer bouwen voor zowel jongeren als ouderen, en kleinere woningen omdat er veel 1 en 2 persoonshuishoudens zijn.
Huizenprijzen normaliseren zou een goede optie zijn,maar hoe?
Huizen bouwen in lagere koopprijs klasse en in middenhuur klasse, er zijn veel scheefwoners die graag door zouden willen stromen maar niet in aanmerking komen voor middenhuur of vrije sector huur omdat daar geen aanbod is, en ze redden het ook niet om te kopen.
Iets doen met leegstaande kantoor en winkelpanden is ook een optie.
Genoeg opties om woningtekort aan te pakken denk ik.

Omdat rechts de stikstofuitstoot niet wil verlagen. En dat moet van de EU. Zolang ze dat niet doen kan er niet gebouwd worden. Of we moeten uit de EU gaan.

Asielzoekers en statushouders deporteren lost niks op. Hooguit 5-10%. En dan hebben we ook te weinig arbeiders want veel statushouders werken ook.

En alles wat jij verder opnoemt zegt links te willen doen…

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:11

Elisa2 schreef:
Haha, ja Benz dit is helaas wat ik de afgelopen tien jaar heb zien gebeuren in mijn omgeving. Alles wordt volgebouwd en de natuur verdwijnt, mensen verdriedubbelen. Dorpen groeien aan elkaar. Ik vind dit geen prettig vooruitzicht.

Bouwen in de hoogte of kantoorgebouwen ombouwen vind ik niet zo erg.

Volgens mij weet ik in welke regio jij woont en inderdaad is daar wel erg veel gebouwd. Maar goed, ook nodig voor mensen zonder woning.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:13

Als je in een regio woont waar veel gebouwd is kan ik me voorstellen dat het voelt alsof alles vol stroomt en aan elkaar groeit. Als ik die enorme nieuwbouwwijken bij Ede zie.... Maar echt, er blijft nog zat grond over als we alle huizen bouwen die er nog moeten komen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:14

Daarbij is veel landbouwgrond eenzijdig grasland. Vind ik ook niet echt heel mooi.

Ik rijd regelmatig door de polder in Flevoland. Man man man dat is toch afgrijselijk. Een zuchtje wind en mijn koekblik rammelt nog erger. En nergens bos of variatie. En als er wel een bos is dan staan de bomen zo netjes op een rij dat het eng is. :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:18

Ja misschien ligt het inderdaad heel erg aan waar je woont en ik snap dat mensen ergens moeten wonen maar het leven wordt er niet prettiger op zeg maar.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe de stikstofuitstoot verlaagd kan worden los van de boeren. Aangezien zij niet de enige vervuilers zijn.