Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:20

Loretta schreef:
Artikel over de enorme schuldenberg van Amerika die alleen maar mogelijk is door de positie van de Dollar als wereldmunt.
Ik heb dus geen economie gestudeerd,. En weet er niet zo heel veel vanaf. Maar als ik me met mijn gezond boerenverstand probeer voor te stellen wat er gebeurt op het moment dat de dollar klapt en landen met hun Amerikaanse staatsleningen blijven zitten dan is dat niet best.

https://archive.is/8Yupm

Dat is een helder en duidelijk artikel.

Alleen deze opmerking vind ik een beetje niet opgaan daar de VS enorm veel groter zijn als ons Nederlands lief landje.

Citaat:
Amerika leeft al tientallen jaren boven zijn stand. Amerikanen kopen veel meer dan ze produceren; dat gat wordt opgevuld met import. Afgelopen jaar kochten ze voor ruim 1200 miljard dollar meer in het buitenland dan ze aan het buitenland verkochten. Dat is meer dan we in Nederland in een heel jaar produceren en consumeren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:21

Polar schreef:
Dat zou kunnen, maar persoonlijk zou ik me niet echt comfortabel voelen als ik bij een groep hoorde waarvan al mensen zijn gedeporteerd.

Ja ik ook niet… maar ik ben hun niet zeg maar :)
Vandaar dat het een interessante vraag zou zijn :j

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:22

pien_2010 schreef:
Nado schreef:
En een waarschuwing van één van de protesters:

But...

Our work is not done.

On January 20, 2025, Trump signed an executive order declaring a national emergency at the southern border. But the most alarming part?

It gave the Department of Defense and the Department of Homeland Security just 90 days to deliver a joint report on whether he should invoke the Insurrection Act.

That deadline is April 20. This wasn’t about immigration. It was about power. The Insurrection Act, passed in 1807, gives the president the authority to deploy the U.S. military on American soil.

That means troops in our cities.

That means bypassing governors. That means suspending protest rights.

That means the death of democratic dissent—under the false pretense of restoring “order.”

In June 2020, after the murder of George Floyd, millions of Americans rose up in protest and Trump - when the military hesitated to invoke the Insurrection Act - Trump sent federal forces to violently clear peaceful protesters from Lafayette Square so he could wave a Bible in front of a church.

I am cautiously optimistic. The vote with your dollar protests of Tesla are working. Our organizing is working. Education is working.

The Bush era republicans are moving center-left on Trump's term in office. We have momentum, and the people are rising up. Let's keep it going!

Aangezien dit nog steeds een Nederlands forum is vind ik enkel Engelse teksten neerzetten zonder Nl duiding cq vertaling niet fijn, wetende dat er een aantal mensen zoals ik (dyslexia die alleen in principe Nl leest) het dan door de vertaler halen. Dus heb ik het voor iedereen even hier neergezet met dank aan Google Translate .
De tekst is er nl zorgwekkend genoeg voor.

Citaat:
Ons werk is nog niet gedaan.

Op 20 januari 2025 ondertekende Trump een uitvoerend bevel waarin hij de noodtoestand aan de zuidelijke grens uitriep. Maar wat is het meest alarmerende?

Het gaf het ministerie van Defensie en het ministerie van Binnenlandse Veiligheid slechts 90 dagen om een ​​gezamenlijk rapport te leveren over de vraag of hij de Insurrection Act moest inroepen.

Die deadline is 20 april. Dit ging niet over immigratie. Het ging over macht. De "Insurrection Act", aangenomen in 1807, geeft de president de bevoegdheid om het Amerikaanse leger op Amerikaanse bodem in te zetten.

Dat betekent troepen in onze steden.

Dat betekent gouverneurs omzeilen. Dat betekent protestrechten opschorten.

Dat betekent de dood van democratisch verzet, onder het valse voorwendsel van het herstellen van de "orde".

In juni 2020, na de moord op George Floyd, kwamen miljoenen Amerikanen in opstand en Trump - toen het leger aarzelde om de Insurrection Act in te roepen - stuurde Trump federale troepen om vreedzame demonstranten met geweld van Lafayette Square te verwijderen, zodat hij met een Bijbel voor een kerk kon zwaaien.

Ik ben voorzichtig optimistisch. De stem met je dollar-protesten tegen Tesla werken. Onze organisatie werkt. Onderwijs werkt.

De Republikeinen uit het Bush-tijdperk bewegen centrumlinks tijdens Trumps ambtstermijn. We hebben momentum en de mensen komen in opstand. Laten we het volhouden!

Excuus, Pien. Omdat Engels mijn tweede moedertaal is, heb ik hier niet over nagedacht. Dank voor de vertaling.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:25

Polar schreef:
Dat zou kunnen, maar persoonlijk zou ik me niet echt comfortabel voelen als ik bij een groep hoorde waarvan al mensen zijn gedeporteerd.

Zeker als je zoals het er op lijkt, op basis van je uiterlijk als "verdacht" wordt gezien en ze je voor het gemak ook maar even detainen, in een gevangenis gooien of nog een plekje over hebben op het vliegtuig.... zonder enige vorm van proces -O-

Ik kan me overigens wel voorstellen dat mensen die een boel tijd? Geld? hebben moeten investeren om officieel staatsburger of zoiets te worden, het niet tof vinden dat een ander dat niet hoeft zeg maar. Maar in hoeverre dat daadwerkelijk speelt...?

En als je nog in het proces zit dan ben je op dat moment ook nog illegaal denk ik...? Maar dan kan je dus wel al werken...? Ik weet allemaal ook niet precies hoe het officieel, in theorie en in de praktijk gaat daar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:27

Cer schreef:
Polar schreef:

Ja ik ook niet… maar ik ben hun niet zeg maar :)
Vandaar dat het een interessante vraag zou zijn :j

Die deportatie wordt niet gezien. Wel dat er "teveel .... Van zijn". Dat zie je waar ik woon met de Engelsen maar ook met de Nederlanders. Beiden willen zich onder de Fransen voelen en juist niet onder hun eigen volk. En ik denk dat het dat gevoel is. Die deportaties worden gebagetaliseerd als ze er al van op de hoogte zijn.

Niet erg Nado. Ik praat ook vloeiend Engels en Frans, maar lezen vind ik lastiger. Dus ik vertaal alles en als iets raar is lees ik even de tekst erop na want kan beiden talen ook lezen. Maar liever in het Nederlands lees ik..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:29

Polar schreef:
Ik heb wel het idee dat er nu steeds meer Republikeinen gaan twijfelen.

Maar wat ik van die kant mee krijg, is dat ze denken dat de US door Europa uitgemolken is, omdat wij wel importheffingen vragen en zij dat nooit hadden.
En dat het nu tijd is om dit recht te zetten, dus dat ze eigenlijk terug doen, wat de EU altijd al deed.

Volgens mij is Trump zijn probleem (nouja 1 van zijn vele problemen := ) vooral dat hij de hele aparte gedachtengang heeft dat de USA wel vanalles uit Europa koopt. Maar dat wij te weinig van de USA kopen.

Hij baalt er van dat wij veel minder Amerikaanse auto's en landbouwproducten / vlees kopen dan andersom. En vindt dat wij meer bij hun moeten kopen en anders straft hij ons met zijn belastingen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:35

pien_2010 schreef:
Loretta schreef:
Artikel over de enorme schuldenberg van Amerika die alleen maar mogelijk is door de positie van de Dollar als wereldmunt.
Ik heb dus geen economie gestudeerd,. En weet er niet zo heel veel vanaf. Maar als ik me met mijn gezond boerenverstand probeer voor te stellen wat er gebeurt op het moment dat de dollar klapt en landen met hun Amerikaanse staatsleningen blijven zitten dan is dat niet best.

https://archive.is/8Yupm

Dat is een helder en duidelijk artikel.

Alleen deze opmerking vind ik een beetje niet opgaan daar de VS enorm veel groter zijn als ons Nederlands lief landje.

Citaat:
Amerika leeft al tientallen jaren boven zijn stand. Amerikanen kopen veel meer dan ze produceren; dat gat wordt opgevuld met import. Afgelopen jaar kochten ze voor ruim 1200 miljard dollar meer in het buitenland dan ze aan het buitenland verkochten. Dat is meer dan we in Nederland in een heel jaar produceren en consumeren.

Ik had zelf liever gezien dat ze een vergelijking met Europa en China trokken. Nederland is inderdaad een knullige vergelijking. Zo of zo had ik liever dat kranten als het over de importheffingen ging het over de gevolgen voor Europa hadden inplaats van alleen maar over de gevolgen voor Nederland.

Van de week bijvoorbeeld over de gevolgen van de importheffingen voor Nederland dat Nederland weinig exporteerde naar de VS. Maar niet over wat de EU exporteerde naar de VS.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:38

Zo, jullie zijn hard gegaan de laatste paar dagen! Er is natuurlijk ook een hoop gebeurd.

Ik zag een bericht over de insurrection act, die trump op 20 april mogelijk zou kunnen inroepen om extra macht te grijpen. In aanvulling daarop kan hij op basis van een andere wet een economische crisis uitroepen op basis waarvan hij op financieel gebied extra macht krijgt. Wellicht dat dat nog een reden is voor deze actie met de heffingen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:45

Dat heb ik ook Loretta. Nederland is een belangrijke high tech wereld speler (denk aan ASLM, Delft, Wageningen) en natuurlijk op het gebied van ingenieurs en ons eeuwenlang gevecht tegen het hoge water doen we meer dan alleen maar mee (dijken, bruggen, kanalisering etc etc).

Dat gezegd hebbende vind ik ook een vergelijking met Europa, China informatiever daar we spreken over veel grotere economieën.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:55

pmarena schreef:
Polar schreef:

Zeker als je zoals het er op lijkt, op basis van je uiterlijk als "verdacht" wordt gezien en ze je voor het gemak ook maar even detainen, in een gevangenis gooien of nog een plekje over hebben op het vliegtuig.... zonder enige vorm van proces -O-
Zoals dat jongetje van 8 of 9 jaar oud dat geboeid werd afgevoerd. :(:)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:09

pien_2010 schreef:
Dat heb ik ook Loretta. Nederland is een belangrijke high tech wereld speler (denk aan ASLM, Delft, Wageningen) en natuurlijk op het gebied van ingenieurs en ons eeuwenlang gevecht tegen het hoge water doen we meer dan alleen maar mee (dijken, bruggen, kanalisering etc etc).

Dat gezegd hebbende vind ik ook een vergelijking met Europa, China informatiever daar we spreken over veel grotere economieën.

Dat zijn toch wel zaken daarvoor kom je als Amerikaans bedrijf of overheid toch wel bij Nederlandse bedrijven uit. En voor de beste chipmachines zul je toch bij ASML moeten zijn. Nederland en Europa zouden zich ook eens moeten afvragen waarom laten wijn ons nog door de Amerikanen dicteren wat ASML wel en niet aan China mag verkopen. En waarom zouden we diezelfde machine nog wel aan de VS leveren?

Maar goed, dat zijn allemaal hele ingewikkelde en complexe vraagstukken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:12

Het is een beetje zoals in de Podcast werd uitgelegd.
Het is van belang dat we de band tussen Europa en Amerika (en eventuele andere landen) zolang mogelijk stabiel houden, o.a vanwege de oorlog in Oekraïne.
De oorlog in Oekraïne is dé reden dat wij nog veilig zijn en in vrede leven, zij offeren (onvrijwillig) hun levens en land op, zodat wij de tijd hebben om te herbewapenen en sterker te worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:14

Trump kan wel razen over het feit dat wij z’n kippen en ander vlees en landbouwproducten niet willen maar wij willen geen producten met groeihormonen en gif !

pien_2010

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:54

Eens Polar en ook met jouw vragen Loretta. Het is tijd kopen voor Oekraïne, maar ook tijd kopen met hoop op andere tijden.
Ik heb het idee dat we op dit moment met een Russische trol te maken hebben die van binnenuit de VS wil laten imploderen om vervolgens naar Russisch en Noord Koreaans voorbeeld een dictatuur te vestigen. Heel bizar allemaal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:57

BigOne schreef:
Trump kan wel razen over het feit dat wij z’n kippen en ander vlees en landbouwproducten niet willen maar wij willen geen producten met groeihormonen en gif !

Trump heeft in zijn vorige termijn zelf het TTip handelsverdrag van tafel geveegd :') Het enige goede wat hij ooit gedaan heeft, want daarin stond onder andere dat wij in de EU chloorkip van Amerika moesten goedkeuren voor import.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:08

Elon Musk heeft al aangegeven op een congres van de uiterst rechtse partij van Italie dat hij hoopt dat het komt tot een 0% tariffs tussen Amerika en de EU. Buiten het feit om dat Elon zich weer bemoeit met (extreem)rechtse partijen in Europa vind ik het wel positief dat hij dit graag wil. Hopelijk kan hij nog iets van druk op Trump uitoefenen maar ben er bang voor.

https://www.nytimes.com/2025/04/05/us/p ... riffs.html

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:18

JMH schreef:
Elon Musk heeft al aangegeven op een congres van de uiterst rechtse partij van Italie dat hij hoopt dat het komt tot een 0% tariffs tussen Amerika en de EU. Buiten het feit om dat Elon zich weer bemoeit met (extreem)rechtse partijen in Europa vind ik het wel positief dat hij dit graag wil. Hopelijk kan hij nog iets van druk op Trump uitoefenen maar ben er bang voor.

https://www.nytimes.com/2025/04/05/us/p ... riffs.html

Eigenlijk weet ik het niet.

Hebben we echt wel zoveel welvaart gekregen door zo achter de VS aan te hobbelen? Ja het BNP is heel hoog. Maar wie profiteren er van?

En kijk eens hoe gigantisch alle problemen in de VS zelf zijn de afgelopen jaren. De meeste Amerikanen werken zich een slag in de rondte. Maar kunnen amper rondkomen. Alleen de 1% bovenlaag heeft het goed. En dat verklaart dat de VS nog steeds het rijkste land van de wereld is. Maar voor de overige Amerikanen is de American dream ver te zoeken.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:47

@Loretta eens dat we niet blind achter de VS moeten aanlopen, ik denk dat we dat al veel te veel gedaan hebben. Ik denk echter wel dat door naar 0% tariffs te gaan we de handel in ieder geval kunnen behouden en dat is wel heel waardevol

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:59

JMH schreef:
@Loretta eens dat we niet blind achter de VS moeten aanlopen, ik denk dat we dat al veel te veel gedaan hebben. Ik denk echter wel dat door naar 0% tariffs te gaan we de handel in ieder geval kunnen behouden en dat is wel heel waardevol

Daar zou zeker over nagedacht moeten worden. Maar niet tegen elke prijs. Bijvoorbeeld de beruchte chloorkip. Zaken als gezondheid en levensgeluk zijn niet in valuta uit te drukken. Maar zijn wel onmisbaar voor een goed leven.

En ook economisch is het wel een interessante vraag. Wat zouden de voor en nadelen zijn van vrijhandelszone met de VS. Want er zitten natuurlijk niet alleen maar voordelen aan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 13:02

Tja, Elon wordt heel dik in z’n portemonnee geraakt. Gemiddelde tarief was 2 % en zal ongetwijfeld meer worden.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 13:03

Loretta schreef:
JMH schreef:

Daar zou zeker over nagedacht moeten worden. Maar niet tegen elke prijs. Bijvoorbeeld de beruchte chloorkip. Zaken als gezondheid en levensgeluk zijn niet in valuta uit te drukken. Maar zijn wel onmisbaar voor een goed leven.

En ook economisch is het wel een interessante vraag. Wat zouden de voor en nadelen zijn van 0% tarrifs tussen de EU en de VS. Want het lijkt me dat er ook genoeg nadelen aan kleven. Ik snap dat het voor een Miljardair als Elon Musk heel aantrekkelijk klinkt. Maar is het ook aantrekkelijk voor de rest van ons?

Wat zijn eigenlijk de huidige tariffs? Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier geen idee van heb en afhankelijk hiervan kan er misschien ook een betere inschatting gemaakt worden van wat 0% zou doen.

Overigens staat wet- en regelgeving over wat toegestaan is op de Europese markt qua voedsel compleet los van de tariffs, lijkt me erg stug dat we hieraan gaan tornen.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 13:04

BigOne schreef:
Tja, Elon wordt heel dik in z’n portemonnee geraakt. Gemiddelde tarief was 2 % en zal ongetwijfeld meer worden.

Thanks! 2 procent of 0 procent is een heel verschil met de nu opgelegde tariffs

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 13:19

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 19:50

Heeft de EU momenteel eigenlijk überhaupt importheffingen op producten uit de VS? Ik dacht dat alleen BTW moet worden afgedragen. Als je dat zou schrappen, levert dat een nadeel op voor Europese bedrijven, toch?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:11

De EU stelt zich positief op met bereidheid tot onderhandelen. Wel gaan er tegenmaatregelen komen op staal en aluminium heffingen besluit van de VS van paar weken geleden. Details worden later bekend gemaakt.
Bron journaal zonet om 20 uur.