Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:13

VuurVleugels schreef:
Heb je ook niet enorm veel benzine nodig om die aggregaten gaande te houden? Ik had er ook naar gekeken namelijk maar afgeschreven omdat ik dacht dat je dus een hele hoop benzine nodig had.

Ligt aan het aggregaat. Je hebt ze die 80 liter per uur verbruiken, maar ook die een paar liter per uur verbruiken. Alles afhankelijk van hoeveel stroom je op wil wekken en voor hoe lang.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:15

tamary schreef:
Iedereen hoort zo'n ding en zeker als er verder niks werkt. Je kan aardig populair worden op zulke momenten.

Dus? Als de stroom uitvalt zijn de buren welkom bij ons, hoor :).

Huidige, moderne thuisaggregaten maken ongeveer net zo veel geluid als een wasmachine.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:21

_San87_ schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik denk eraan om een aggregaat te kopen op benzine. Ik heb altijd wel jerrycan benzine staan. Lijkt me vreselijk om 7 uur of nog langer zonder stroom te zitten.

Benzine moet je wel regelmatig verversen, sowieso na zo'n 6 maanden. Dus zorg dat je dat doet of kijk naar een aggregaat die op gas werkt, gas is 'oneindig' houdbaar. Al zijn die aggregaten wel duur.

Wij hebben kort geleden ons benzine aggregaat getest, daar zat benzine van pakweg 10 jaar oud in, en die startte en liep gewoon :')

Maar ik vind het echt een pokkeding dat vreselijk veel herrie maakt en flink stinkt, dus dat ding is echt voor noodgevallen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:25

8nnemiek schreef:
_San87_ schreef:

Benzine moet je wel regelmatig verversen, sowieso na zo'n 6 maanden. Dus zorg dat je dat doet of kijk naar een aggregaat die op gas werkt, gas is 'oneindig' houdbaar. Al zijn die aggregaten wel duur.

Wij hebben kort geleden ons benzine aggregaat getest, daar zat benzine van pakweg 10 jaar oud in, en die startte en liep gewoon :')

Maar ik vind het echt een pokkeding dat vreselijk veel herrie maakt en flink stinkt, dus dat ding is echt voor noodgevallen.

Kan. Maar ik zou het er niet op aan laten komen, zeker niet met E10.

Onze werkt op gas, hij ruikt net als iedere motor, maar voor noodgevallen helemaal prima. Maakt ook niet vreselijk veel herrie, gelukkig. Het ene aggregaat is het andere niet.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 29-04-25 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:28

We gebruiken hem wel altijd met euro 98 inderdaad :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 20:08

Of euro 95 met fuelfit.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 20:36

Ik ben heel blij met mijn Ecoflow batterijen :D We hebben er 2, een voor Nl en 1 voor ons toekomstige huis in Frankrijk. We hebben 4 zonnepanelen erbij gekocht.

Mocht iemand daar interesse in hebben, ik heb een referral code voor 10% korting. Als je toevallig een bedrijf hebt kun je ook gebruik maken van de KIA regeling, en bij >5kwh en zonnepanelen ook van de EIA.

Ook voor een goede (niet goedkope) vriesdroger 10% korting. Ik maak nu mijn eigen nood pakket maaltijden en snacks en lekkere dingen. Ik vind het vooral gewoon heel leuk om er mee bezig te zijn :P
Laatst bijgewerkt door Prairy op 29-04-25 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 20:44

Prairy schreef:
Ik ben heel blij met mijn Ecoflow batterijen :D

Mocht iemand daar interesse in hebben, ik heb een referral code voor 10% korting.

Ook voor een goede (niet goedkope) vriesdroger. Ik maak nu mijn eigen nood pakket maaltijden en snacks en lekkere dingen.

Kun je die weer opladen als ze eenmaal leeg zijn?

En dan bedoel ik tijdens een stroomstoring, uiteraard.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 20:45

_San87_ schreef:
Prairy schreef:
Ik ben heel blij met mijn Ecoflow batterijen :D

Mocht iemand daar interesse in hebben, ik heb een referral code voor 10% korting.

Ook voor een goede (niet goedkope) vriesdroger. Ik maak nu mijn eigen nood pakket maaltijden en snacks en lekkere dingen.

Ja met zonneenergie.

https://www.ecoflow.com/eu/referral-rew ... A2JHHGHBR2

Rechts bovenin kun je klikken en alle dingen zien die ze hebben, ik heb dus de powerstations, de grootste zo ongeveer geloof ik, Ecoflow Delta 3Pro.

Onze Sessy's zijn dus niet off grid, die Ecoflow zijn daar wel echt voor gemaakt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:05

Maar aan dat kastje heb je dus niet genoeg? Er moeten nog zonnepanelen bij?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:06

Prairy schreef:
_San87_ schreef:

Ja met zonneenergie.

https://www.ecoflow.com/eu/referral-rew ... A2JHHGHBR2

Rechts bovenin kun je klikken en alle dingen zien die ze hebben, ik heb dus de powerstations, de grootste zo ongeveer geloof ik, Ecoflow Delta 3Pro.

Onze Sessy's zijn dus niet off grid, die Ecoflow zijn daar wel echt voor gemaakt.

Aaah okay! Interessante optie, op zich.

Voor ons te duur om ze enkel voor 'nood' te hebben staan :). Verder zouden we ze niet gebruiken namelijk.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:23

Suzanne F. schreef:
Maar aan dat kastje heb je dus niet genoeg? Er moeten nog zonnepanelen bij?

Je kunt mijne ook opladen via een stopcontact, laadpaal of 12v van de auto.

Maar als de stroom uitvalt heb je alleen de auto natuurlijk als je geen zonnepanelen hebt.

San, wij hebben de grootste gekozen omdat we in Frankrijk een hele tijd off grid zullen gaan maar een kleinere voor nood is natuurlijk een stuk goedkoper. Wij hebben er normale zonnepanelen bij, niet de dure van Ecoflow.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:38

Wij hebben idd ook een powerstation met zonnepanelen, genoeg om koelkast en vriezers draaiend te houden. En sinds kort een PHEV auto met 220V output die het nog veel langer kan draaien.

Beide overigens gekocht met oog op off-grid kamperen

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 22:55

Voor iedereen die aggregaten op brandstof overweegt: in een bericht van NOS wordt aangegeven dat drie personen zijn overleden aan een CO-vergiftiging. Mogelijk door een aggregaat. Dus houdt er even rekening mee als je 1 in gebruik neemt. https://nos.nl/l/2565477

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 23:15

Ik weet niet of het tot een noodpakket hoort voor de meesten, voor mij wel. Ik heb laatst via een veiling een AED gekocht. Wel opgelet dat er relatief normale batterijen in kunnen (geen AA ofzo maar wel een stuk goedkoper als een speciale accu ervoor).

Met veel hartproblemen in mijn man zijn familie vind ik het in het buitengebied een fijn idee om op mijn eigen terrein zon ding te hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 06:19

Kookaburra schreef:
Voor iedereen die aggregaten op brandstof overweegt: in een bericht van NOS wordt aangegeven dat drie personen zijn overleden aan een CO-vergiftiging. Mogelijk door een aggregaat. Dus houdt er even rekening mee als je 1 in gebruik neemt. https://nos.nl/l/2565477

Als het goed is heeft men een CO-melder in huis. Wij iig wel, op meerdere plaatsen :o.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 07:09

Zo’n aggregaat zet je toch niet binnen neer :?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 07:35

verootjoo schreef:
Zo’n aggregaat zet je toch niet binnen neer :?

Op zich niet nee, denk dat dat in het artikel hierboven ook mis is gegaan. Al heb je ze wel voof binnen, maar dat zijn elektrisch gedreven aggregaten.

Wij gebruiken 'm wel in de schuur, die is goed geventileerd en er hangt een CO-melder. Ook niet helemaal de bedoeling, maar wel handig als t regent.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 07:48

Prairy schreef:
Ik weet niet of het tot een noodpakket hoort voor de meesten, voor mij wel. Ik heb laatst via een veiling een AED gekocht. Wel opgelet dat er relatief normale batterijen in kunnen (geen AA ofzo maar wel een stuk goedkoper als een speciale accu ervoor).

Met veel hartproblemen in mijn man zijn familie vind ik het in het buitengebied een fijn idee om op mijn eigen terrein zon ding te hebben.

Nee, dat is niet het eerste waar ik aan zou denken voor een noodpakket.

Als je off grid leeft en geschiedenis hebt met hartproblemen, dan snap ik t wel dat je er één wil hebben.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:13

Ik heb m'n hele noodpakket compleet denk ik... enige waar ik tegenaan loop is dat ik mijn koelkast en eventueel vriezer draaiende wil kunnen houden. Liefst voor minimaal 24 uur...

Maar heb niet het budget om een generator van paar duizend euro aan te schaffen...

Liefste iets wat je met zonnepanneeltje ook nog kan bijladen en wat eventueel op benzine ofzo kan draaien.
Dus een hybride iets?

Iemand daar ideeën voor die niet mega prijzig zijn?

Ik heb van m'n werk een electrische auto, maar die heeft helaas dus geen stroom output optie, echt zo zonde...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:15

Dan kom je bijv op een Anker accu uit, diegene die een koelkast aankunnen zijn wel minimaal 800-1000€ en van belang is dat het de start-piek spanning aankan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:20

Ecoflow heeft een aantal opties, voordeel is dat die op elk zonnepaneel kunnen, niet elk merk heeft dat. Even goed op letten dus.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:25

Als het enkel om de koelkast gaat, zou je ook kunnen denken aan een goed geïsoleerde koeling / koelbak (gesitueerd op een koude plek in het huis). Indien goed geïsoleerd moet dat het wel even volhouden. Moet je hem alleen niet te vaak openen..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:35

Generatoren kosten echt niet per se duizenden euro's. Helemaal 2e hands niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 20:31

Wij hebben een Kipor ig1000, die kost rond de 400 euro en is prima voor koelkast en vriezer.
Maar destijds had je nog geen powerstations, dus als ik nu moest kiezen tussen een generator of een powerstation dan zou ik voor het powerstation gaan omdat die gewoon veel praktischer zijn, stiller, binnen bruikbaar, stroom via de zon of stopcontact ipv weer benzine moeten kopen, makkelijker in onderhoud.. en de prijs is vergelijkbaar.