Citaat:Vandaag nog gezien in de maïs zelfde locatie.
Bron geen wolf
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Vandaag nog gezien in de maïs zelfde locatie.
Citaat:23 september 2024/Dalarna/Zweden
Nova, de pointer, in een paar minuten gedood door wolven
Per-Anders Karlsson heeft veel wolvengevechten gehad met zijn honden. In het verleden ontsnapten zijn honden ternauwernood. Maar zaterdag sloeg het noodlot toe - Nova, een vierjarige Finnraccoon die bedoeld was als nieuwe fokteef, werd doodgebeten door een roedel wolven.
- Ik geef het niet op, maar ga door met jagen met de honden, zegt Per-Anders als Jaktjournalen hem bereikt.
Hij woont in Garpenberg in Dalarna en heeft de beschikking over 6.000 hectare land in de bossen tussen Smedjebacken en Säter.
Afgelopen zaterdag liet hij zijn vier jaar oude hond, Mokällans Nova, los en hij had alleen tijd voor een korte ontmoeting met vossen.
Een gil
Plotseling rende ze achteruit over het zandpad en gilde de hond. Een kennis en ik stonden 250 meter verderop en haastten ons zoveel mogelijk naar de plek. Maar het was ruw terrein en het duurde even. Toen we aankwamen, was Nova al dood,” vertelt Per-Anders.
Op het eerste gezicht leken haar verwondingen niet zo ernstig. Maar toen de inspecteur van het provinciebestuur, Fredrik Perols, Nova vilde, bleek dat ze ernstige bijtwonden had over bijna haar hele lichaam.
Nova's gevilde lichaam vertoont uitgebreide bijtwonden. Foto: Particulier
Medewerkers van het provinciebestuur bezochten de plek met een speciaal getrainde hond. Ze vonden drie hoopjes uitwerpselen en wat oudere resten van een dode eland.
- Ik denk dat Nova de pech had om recht naar beneden te drijven in het gebied waar de wolven waren,” zegt Per-Anders.
De meeste wolven in Dalarna
Fredrik Perols kan niet met zekerheid zeggen hoeveel wolven bij de aanval betrokken waren.
Maar het moeten er een paar geweest zijn, omdat alles zo snel ging, zegt Fredrik Perols.
Het gebied ligt in Vargmossen.
Er liggen twee gebieden dicht bij elkaar, Vargmossen en Järsjön. In beide gebieden komt een van de wolven uit Gåsmyren. Het is het meest wolvenrijke gebied van Dalarna. Naast de territoriale wolven zijn er twee eenzame wolven in de buurt geweest, vertelt Fredrik Perols.
Jaktjournalen schreef over Per-Anders Karlsson in 2021. Toen was het de moeder van Nova, Mokällans Glänsa, die werd aangevallen door wat werd beoordeeld als vier wolvenpups.
Het gebeurde in hetzelfde gebied waar Glänsa's nakomeling Nova zaterdag werd gedood.
Nova had twee eerste prijzen en een goed show record. We struikelden een beetje in de elitetesten, maar het kampioenschap was niet ver weg en het was de bedoeling dat zij de nieuwe fokteef in mijn fokprogramma zou worden.
Ze was de zesde generatie teven in een rechte lijn van afstamming. Twee van de vorige zijn goedgekeurd voor de werkfok en Glänsa komt één punt tekort,” zegt Per-Anders.
“Moet kunnen jagen”
Hij heeft de jacht op jachthonden niet opgegeven en is vastbesloten om door te gaan met jagen. Zondag was hij al terug op het jachtgebied tussen Säter en Smedjebacken. Maar een paar kilometer van de plaats van de aanval.
Ik heb genoeg honden en ze moeten kunnen jagen. Ik moet doorgaan. Op dit moment heb ik de pacht betaald en moet ik het land kunnen gebruiken. Het zal wat makkelijker zijn als de sneeuw komt en je de wolven kunt zien. Als ik dit heb verwerkt en het seizoen voorbij is, moet ik beslissen wat ik met dit jachtgebied ga doen,” zegt Per-Anders Karlsson.
https://www.jaktjournalen.se/nyheter/st ... trn_ghk5ig
bonny123 schreef:Initiatief van enkele bezorgde burgers (oa ruiters). Is een wandeling van 5 km om aandacht te vragen voor de problematiek van de wolf.
[ Afbeelding ]
Femke_Tweety schreef:tienus63 schreef:Rick van Malsen van groep Wolf valt door mand met zijn bewering over zijn ervaring in Zweden.
Iemand die hem op Facebook een leugenaar noemt vind ik persoonlijk wat karig om te zeggen dat hij door de mand valt.
Daar is wel íets meer voor nodig.
Maar ik heb de betreffende Zweedse vereniging proberen op te zoeken.
Ik vind geen 'carnivoren' vereniging, wel een predatoren/roofdieren (rovdjur) vereniging.
Dat is een lobby vereniging voor grote roofdieren, die ook praktisch werk doen als mensen helpen met rasters en weringen plaatsen.
Draait op vrijwilligers.
https://rovdjur.se/om-oss/in-english/
Citaat:Lieving Beilen 2 koeien aangevallen door groep wolven (volgens bij 12). 1 koe geëuthanaseerd.
tienus63 schreef:Twee koeien aangevallen Lieving (Beilen) DrCitaat:Lieving Beilen 2 koeien aangevallen door groep wolven (volgens bij 12). 1 koe geëuthanaseerd.
[ Afbeelding ]
Bron app meldingen wolven in Westerveld
Geen wolf cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/GgRZSP ... tid=WC7FNe
Citaat:Leuvenumse bos Ermelo Gelderland
23-09-2024
Rond 18.45 uur werden drie wolven gezien op c.a. 50-60 meter.
Een wolf had de melder opgemerkt en bleef zijn richting oplopen.
Hij is via het ruiterpad uit het zicht van de wolven weg kunnen rennen.
De wolven verdwenen het bos in.
Ik zou niet graag in zijn schoenen staan.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
tienus63 schreef:Twee koeien aangevallen Lieving (Beilen) DrCitaat:Lieving Beilen 2 koeien aangevallen door groep wolven (volgens bij 12). 1 koe geëuthanaseerd.
[ Afbeelding ]
Bron app meldingen wolven in Westerveld
Geen wolf cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/GgRZSP ... tid=WC7FNe
Citaat:Leersum Utrecht
24-09-2024
08.00 uur
Aanval op schapen in Leersum, 1 gedood en 2 gewond
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:De schaapherders slaan alarm. Vanwege de wolf is een deel van de natuurgebieden inmiddels te riskant om hun kuddes te laten grazen. Alleen al dit jaar verloren herders Jan en Ellen Crets uit Maarsbergen 34 schapen na aanvallen door wolven. „We lopen steeds meer opdrachten mis.”
Bij de oprit heeft Jan Crets op een bord net het aantal dode schapen aangepast. Van 33 naar 34, Crets doet het vooral om voorbijgangers te wijzen op de gevaren van het roofdier. „Het is bijna niet te geloven, maar sommige mensen zijn stomverbaasd als ze horen dat de schapen zijn gedood door een wolf. 'Hier, nee toch’, krijg ik vaak terug.”
Moeders doodgebeten
Even later wijst hij naar de vijf, zes lammetjes die in een hok in zijn tuin staan. „Het zijn weesdieren die we iedere dag met de fles moeten voeren”, zegt Crets (68). „De moeders zijn doodgebeten door een wolf. Dat vinden de mensen dan heel zielig. Van de andere kant zijn er ook mensen die actief op zoek gaan naar de wolf, omdat ze het leuk vinden om hem te kunnen spotten.”
Natuurliefhebbers vinden dat de wolf hier thuishoort. De schaapherders, die door het blauwtongvirus al 41 beesten verloren, zitten met hun handen in het haar en begrijpen niet dat er zo weinig aandacht is voor de slachtoffers van het roofdier. „Die natuurclubs weten niet waar ze het over hebben. Wij zitten er midden in en maken het iedere dag mee. Die opstelling stoort ons mateloos. Als een wolf een schaap doodt, wordt ons door een terreineigenaar wel eens gevraagd het vooral stil te houden. Als we dat niet doen, kunnen we ons contract kwijtraken.”
Mooi en slim dier
De wolf is een heel mooi dier, erg slim. Dat benadrukt Crets. „Maar in de directe omgeving zijn in de afgelopen maanden veel schapen gedood. Dat er een hondje is opgegeten en een meisje omver is gelopen, vinden we terecht heel erg. Maar ach, hier en daar een schaap, dat lijken mensen minder verschrikkelijk te vinden. Bij het publiek is het niet bekend. En dat ze ook in hun achtertuin lopen, weten ze niet.”
We kunnen moeilijk met een schaartje zelf alle grassen bijknippen. Dat gaat niet. Ik durf niet met mijn schapen naar een ander terrein
Jan Crets, Schaapherder in Maarsbergen
Volgens Crets maakt de wolf het werken onmogelijk. „De schapen eten de grassen die andere planten als heide en bramen verdrukken”, weet Ellen (63). „We krijgen contracten voor bepaalde gebieden, maar door de wolf kunnen we niet meer overal terecht.”
De twee hadden een contract in Nijkerk voor een gebied waar ze hun schapen konden laten grazen. Jan: „Alles was geregeld, het vervoer, de omheining, maar een paar dagen voor vertrek waren er twee, drie wolven gezien. Dat ging dus niet door. Dit is onze broodwinning. Er zijn al meer projecten gecanceld.”
Het plaatsen van ‘wolfwerende’ netten is nagenoeg niet te doen – te duur en te veel werk. Jan: „We hebben hier in Maarsbergen een stukje land met twee netten afgezet, daar tussendoor nog een draad onder stroom. Dat kost een dag werk. „Dat kan ik niet overal doen. Straks lopen er buiten geen koeien, paarden of honden meer. Allemaal door de wolf.”
Probleemwolf
Een oplossing is het erkennen van de ‘probleemwolf’. „Er zijn subsidies voor wolfwerende netten, maar het kost veel moeite om die te krijgen. We krijgen wel een vergoeding voor een dood schaap, maar het schaap had nog jaren kunnen werken. Dat wordt niet vergoed.”
„Ons bedrijf wordt om zeep geholpen”, zegt Crets. „Dat geldt voor de hele sector. Ook voor de natuur. We kunnen moeilijk met een schaartje zelf alle grassen bijknippen. Dat gaat niet. Ik durf niet met mijn schapen naar een ander terrein. Afschieten van de wolf mag niet. Dan moeten we de wet aanpassen. Helaas zijn er bepaalde groeperingen met veel geld die voor de rechter het verbod op afschieten afdwingen. Maar een andere oplossing heb ik ook niet.”
https://www.ad.nl/utrechtse-heuvelrug/h ... ndrP_4mxKg
Citaat:Griekenland:
" Afslachting van honden door wolven in Halkidiki, ze eten ze zelfs op in de hoven en in omheinde gebieden!!!
door iHunt 14 september 2024
Schreeuw van angst van de inwoners van Arnaia Halkidiki terwijl ze getuige zijn van herhaaldelijke vreselijke incidenten als gevolg van de voortdurende aanvallen van wolven, omdat ze letterlijk met de wolven in hun huizen leven, terwijl de populatie van deze specifieke soort is gestegen en zo zelfverzekerd is geworden door de belachelijk regime van dertig jaar absolute bescherming, dat ze vandaag zonder angst het dorp binnenkomen, honden, katten, geiten en schapen vangen en jong en oud terroriseren. De prefectuur Halkidiki is nu
een echt slachthuis voor honden (en dieren in het algemeen) door wolven, zozeer dat als we een serieus land zouden zijn, het zou moeten worden genoemd als een invasie door wolven.
Een nieuw dubbel geval van een dodelijke aanval van een wolf op 2 andere jachthonden gebeurde in de vroege uren van vrijdag 13/09/24, niet in een berg of bos tijdens de jacht, maar BINNEN de stad Arnaia Halkidiki en BINNEN EEN AFSLUITINGGROND , met een hoog hek boven 1.80!!!
Deze keer is de "loterij" teruggekeerd naar Stelios Tzelepis die 2 honden van het ras Baraki, Ali en Konto bezat, respectievelijk 5 en 6 jaar oud, op een omheind terrein op minder dan 100 meter van de laatste huizen van de stad. De aanval werd opgemerkt door de broer van Stelios, Dimitris, die om 4.30 uur 's morgens zijn huis verliet om te gaan werken, geschreeuw en geschreeuw hoorde komen van het nabijgelegen omheinde terrein waar ze hun honden hadden en meteen hard schreeuwend naar daar rende, wist te zien minstens 4 wolven die over het hek van 1.80 springen en verdwijnen in het donker. Toen hij binnenkwam, zag hij Ali met opgegeten buik en ingewanden op de grond, zoals op de foto te zien is, terwijl Kontos ontbrak, want blijkbaar hadden de wolven hem heel kunnen opeten, of ze hadden hem meegenomen toen ze vertrokken. Het incident van gisteren met de 2 honden van Stelios komt bij tientallen andere die zijn vastgesteld in verschillende gebieden rond Arnaia en in het algemeen in de hele prefectuur Halkidiki.
Stelios legt uit: "De situatie is uit de hand gelopen. We weten niet waar we ons moeten verbergen. De plek heeft veel wolven, letterlijk de hele prefectuur kookt en jaar na jaar wordt de situatie steeds moeilijker, niet alleen om een schoon en veilig gebied te vinden voor de training (aangezien zelfs de zogenaamde trainingszones vol met wolven zitten) maar zelfs als het seizoen de jacht begint, we vrezen voor het leven van onze viervoeters, aangezien we niet meer weten of er een veilige zone is!!! "
Stelios vervolgt: "Bovendien en dat is het ergste, we vrezen voor onze honden zelfs in het dorp, aangezien de wolven absoluut niets vrezen en ze zelfs opeten via de omheinde hoven van huizen en de omheinde percelen zoals de mijne.
Meestal laten ze alleen de overblijfselen van hun slachtoffers achter, een hoofd, een poot, een ruggengraat of een bloedige ketting, terwijl het vaak gebeurt dat we niets vinden nadat ze het meegenomen hebben bij het vertrek. Voor zover ik weet (het aantal kan duidelijk hoger zijn) zijn er meer dan 35 honden van allerlei soorten opgegeten, van zwerfhonden en tamme honden tot gewone honden, Duitse herders en vele herdershonden van kuddes.
De veehouders van ons dorp en de regio in de brede zin trekken letterlijk hun haren uit. Een dorpeling en fokker vertelde ons dat wolven zijn 10 ooien hebben opgegeten en de 3 herdershonden van de kudde, terwijl een andere herder 8 geiten heeft opgegeten die klaar waren om te bevallen en deze twee aanvallen zijn de meest recente, alleen deze week!!! Ook de recente aanval van wolven op een medeburger van een maand geleden in de wijk Karakoli van Stratoniki, die zijn hond had uitgelaten om 9.30 uur 's morgens en aangevallen werd door een roedel van 4 grote wolven, die verslonden hebben zijn kleine hond en vielen hem aan, dwong hem om in een boom te klimmen om zichzelf te redden.
En natuurlijk ligt het probleem niet alleen in Arnaia maar ook in de hele prefectuur aangezien ook in andere gebieden honden van allerlei soorten en maten werden gegeten, zoals in Paleochori, Taxiarchi, M. Panagia, Stanos, Neochori, Vrastama, Stagira, Polygyro, Megali Panagia, Simantra, Vavdos, enz.
Tenslotte moet ik duidelijk maken dat, om geen misverstanden en verkeerde interpretaties te creëren van degenen die het niet weten, dat wil zeggen de milieuactivisten - de anti-jacht - de zogenaamde dierenliefhebbers die gewoonlijk buiten gaan en dingen zeggen die niet belangrijk zijn, De hele prefectuur Halkidiki heeft een bijzonder grote populatie everzwijnen en herten die geen gejaagd soort zijn en we hebben de afgelopen jaren ook geen ernstige branden gehad. In 2 woorden wil ik zeggen dat er veel voedsel is voor de wolven, maar ze kiezen voor de gemakkelijke oplossing die is die van honden en boerderijdieren die duidelijk veel minder energie nodig hebben om uit te geven dan een hert of een wild zwijn die ze nog dodelijk kunnen pijn doen. "
https://ihunt.gr/sfageio-kynigoskylon-a ... s-choroys/
Rivendell schreef:https://www.facebook.com/share/p/F99bES9J66Pt53EA/
Veulen verdwenen in opglabeek. Reden nog onbekend, maar verder in die post zie je ook een verdwenen minipaardje.
Mens? Sloot? Wolf?