Elisa2 schreef:Moet je dat serieus vragen Imandra? Niet banketstaaf bedoeld maar die ontkenning is er steeds in dit topic.
De vaccinaties zijn inderdaad onderzocht, tijdens Covid op de grote groep mensen die zich hebben laten vaccineren. De techniek van Phizer is een nieuwe en niet geheel onomstreden. Er stond niet voor niets bij de oproep voor de prikken dat niemand aansprakelijk was voor eventuele bijwerkingen en schade.
Ik snap echt prima hoor dat er geen andere keuze was en het soms kiezen is tussen twee kwaden. Achteraf is alles altijd makkelijker. Maar om nu te zeggen dat deze al goed getest waren van te voren? Nee, daar ben ik het niet mee eens..
Ze waren net zo goed getest als alle andere nieuwe medicatie en vaccins. Beter zelfs (ik meen met grotere groepen en natuurlijk veel meer kritische ogen). Dus ja, ik kon destijds ook zeggen dat ze goed waren getest. Niet perfect, maar dat is het nooit. Niet 100% alles bekend, maar dat zal nooit zo zijn. Zeker niet op moment van introductie.
Het is gewoon feitelijk en wetenschappelijk te onderbouwen dat ze goed onderzocht waren. Dat er bij de grotere introductie nog eea de kop opsteekt is niet gek. Maakt het vaccin nog niet niet goed onderzocht.
Het kan prima jouw mening zijn dat een vaccin niet goed genoeg getest is als ze geen langdurige studie hebben ondergaan met een steekproef van 16mio mensen. Maar dat is jouw mening, geen feit.
Ga je jouw mening als feit stellen, het tegengestelde van experts, dan kom je al snel in de (in dit geval wel verre) randjes van de start van een complottheorie, om het maar even ontopic te trekken 
De techniek van Pfizer bestond overigens al een tijdje en was al een tijdje onderdeel van onderzoek. Zoals BigOne zegt.
Shadow0 schreef:Achteraf valt de conclusie precies hetzelfde uit. Er zijn een boel dingen die anders hadden gekund en ook gemoeten, maar de vaccins waren eigenlijk vooral een resultaat van een deel dat juist wel heel behoorlijk werkte.
Precies.