Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 20:52

Elisa2 schreef:
Ik snap echt prima hoor dat er geen andere keuze was en het soms kiezen is tussen twee kwaden. Achteraf is alles altijd makkelijker.

Achteraf valt de conclusie precies hetzelfde uit. Er zijn een boel dingen die anders hadden gekund en ook gemoeten, maar de vaccins waren eigenlijk vooral een resultaat van een deel dat juist wel heel behoorlijk werkte.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:05

100% beslissen op basis van 10% kennis. Dat is wat men in crisisberaad vaak moet doen. Aan zo'n vergadering nemen verschillende disciplines deel en besluitvorming loopt meestal via een vast model: Beeldvorming, oordeelsvorming, besluit. En dat is gewoon vreselijk lastig als er te weinig info is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:06

Elisa2 schreef:
Moet je dat serieus vragen Imandra? Niet banketstaaf bedoeld maar die ontkenning is er steeds in dit topic.

De vaccinaties zijn inderdaad onderzocht, tijdens Covid op de grote groep mensen die zich hebben laten vaccineren. De techniek van Phizer is een nieuwe en niet geheel onomstreden. Er stond niet voor niets bij de oproep voor de prikken dat niemand aansprakelijk was voor eventuele bijwerkingen en schade.

Ik snap echt prima hoor dat er geen andere keuze was en het soms kiezen is tussen twee kwaden. Achteraf is alles altijd makkelijker. Maar om nu te zeggen dat deze al goed getest waren van te voren? Nee, daar ben ik het niet mee eens..

Ze waren net zo goed getest als alle andere nieuwe medicatie en vaccins. Beter zelfs (ik meen met grotere groepen en natuurlijk veel meer kritische ogen). Dus ja, ik kon destijds ook zeggen dat ze goed waren getest. Niet perfect, maar dat is het nooit. Niet 100% alles bekend, maar dat zal nooit zo zijn. Zeker niet op moment van introductie.

Het is gewoon feitelijk en wetenschappelijk te onderbouwen dat ze goed onderzocht waren. Dat er bij de grotere introductie nog eea de kop opsteekt is niet gek. Maakt het vaccin nog niet niet goed onderzocht.

Het kan prima jouw mening zijn dat een vaccin niet goed genoeg getest is als ze geen langdurige studie hebben ondergaan met een steekproef van 16mio mensen. Maar dat is jouw mening, geen feit.

Ga je jouw mening als feit stellen, het tegengestelde van experts, dan kom je al snel in de (in dit geval wel verre) randjes van de start van een complottheorie, om het maar even ontopic te trekken ;)

De techniek van Pfizer bestond overigens al een tijdje en was al een tijdje onderdeel van onderzoek. Zoals BigOne zegt.

Shadow0 schreef:
Achteraf valt de conclusie precies hetzelfde uit. Er zijn een boel dingen die anders hadden gekund en ook gemoeten, maar de vaccins waren eigenlijk vooral een resultaat van een deel dat juist wel heel behoorlijk werkte.

Precies.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:10

Ik moet weer denken aan dat uitgebreide artikel over de apen die gebruikt werden voor het testen. Afschuwelijk vond ik dat. Had bijna spijt dat ik me had laten vaccineren, zo erg. (Weet best dat dat voor veel medicatie en vaccinaties geldt, maar dit moest in zo korte tijd dat de apen aan de lopende band werden opgehaald voor proeven en daar soms aan overleden. Als ze niet overleden werden ze na tig testen en behandelingen alsnog geëuthanaseerd.)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:18

Shadow0 schreef:
journee schreef:
. En soms is het risico op besmetting of complicaties zo klein, dan is het antwoord dus: nee.

Dat gold bij covid in elk geval niet. Risico op besmetting kan wel een factor zijn bij bv hepatitis, maar bij covid (maar ook bv mazelen) is de kans op besmetting ongeveer 100% als het rondgaat, en zijn de sommetjes vrij eenvoudig en vallen ze in het voordeel uit van vaccins. Helaas is het bij covid nog niet gelukt om ook de besmettingen te stoppen, bij mazelen was dat wel ongeveer gelukt, totdat nare idioten vonden dat het leuk zou zijn als we weer af en toe wat mazelen lieten rondgaan.

Volgens mij zijn er inmiddels veel verschillende soorten covid. Risico op besmetting en risico's bij besmetting, zit ook een flink verschil tussen bij de verschillende varianten. De allereerste variant was bij mijn weten ook de venijnigste. Langzamerhand zijn de risico's van covid zo'n beetje gelijk als risico's bij griep. Voor ouderen en risicogroepen nog een reden om te vaccineren, maar bij de rest van de bevolking dus inmiddels niet meer nodig. Verwachten dat corona volledig verdwijnt is net zoiets als verwachten dat griep niet meer voorkomt...

Bij 1% van de bevolking werkt de mazelen vaccinatie overigens niet goed. Verwachten dat het nooit meer voorkomt in Nederland in dan ook niet realistisch, zeker zolang mazelen ook nog vanuit het buitenland mee kan worden gebracht.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:22

Ik had de allereerste variant, en ik dacht echt dat ik het niet zou overleven, heel angstig. Nu ben ik er niet meer bang voor, de nieuwe varianten zijn een stuk milder. Evengoed blijf ik oppassen :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 21:39

Ons immuunsysteem en dat van apen komt aardig overeen , een immuunsysteem kun je niet nabootsen door een paar cellen te laten groeien. Vandaar dat er helaas levende dieren gebruikt worden bij proeven voor vaccins, niet alleen covid.
Wat wel heel interessant is, de laatste tijd was regelmatig in het nieuws dat mensen met covid behoorlijke geheugenklachten kunnen overhouden aan een besmetting, het Nederlandse test instituut vond onderstaand neveneffect in apen die besmet waren met COVID :
Ten slotte is er een publicatie van de BPRC-onderzoekers zelf. Zij onderzochten of er ook afwijkingen te zien waren in de hersenen van met het coronavirus besmette apen. Met schokkend resultaten: bij alle apen – die dus niet ernstig ziek waren door het coronavirus – zaten zogeheten ‘Lewy-bodies’ in de hersenen, abnormale samenklonteringen van eiwitten. Dat is bij de mens een van de signalen voor de ziekte van Parkinson. ‘Een waarschuwing voor de neurologische effecten van een infectie met SARS-CoV-2’, concluderen de onderzoekers.

COVID is nog steeds geen griep maar een infectie die op meerdere plekken voor ernstige naweeën kan zorgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:45

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 22:05

Die hele laatste lijst noemt vooral de bijwerkingen die in de bijsluiters van AstraZeneca en Janssen stonden, veel meer dan bij de andere vaccins. Ik heb 4 keer Pfizer en 1 keer Moderna gehad, gelukkig geen enkele keer ergens last van gehad en volgende maand komt de volgende dosis Pfizer erbij :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 22:14

Zullen we nu weer kijken naar complottheorieën, de dame die veroordeeld is heeft haar Facebook leeg geveegd en op insta op privé gezet. Op Telegram gaat ze nog wel door met allerlei aantijgingen maar ze vermijdt het woord Bodegraven wel. Vraag me af of ze er in slaagt alle verwijzingen naar haar beweringen weg te halen, op Google en alle andere zoekmachines .

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 22:18

Ik hoop voor die arme ouders van de overleden kindjes dat ze nu echt ophoudt met haar aantijgingen!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 22:55

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 23:47

prompter schreef:
Die hele laatste lijst noemt vooral de bijwerkingen die in de bijsluiters van AstraZeneca en Janssen stonden, veel meer dan bij de andere vaccins. Ik heb 4 keer Pfizer en 1 keer Moderna gehad, gelukkig geen enkele keer ergens last van gehad en volgende maand komt de volgende dosis Pfizer erbij :)

Hoewel alle vaccins door de klinische test kwamen, is de echte graadmeter bij nieuwe vaccins de uitslag van onderzoek na grootschalig vaccinatie.

Dan worden de verschillen in veiligheid pas echt duidelijk. Mensen die zich met een recent goedgekeurd vaccin laten enten, zijn in mijn ogen ook gewoon proefpersonen. Dan scheelt het wel als je er zelf voor kiest om je met een bepaald vaccin te laten vaccineren en dat je je ervan bewust bent dat je eigenlijk ook als proefpersoon fungeert. Het is vooral vervelend als mensen eigenlijk geen keus hadden, zelf weinig risico liepen bij corona besmetting, vooral lieten vaccineren voor een ander en dan onverwacht vaccinatie schade oplopen.

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5234332/minister-de-jonge-janssenvaccin-uit-vaccinatieprogramma-gehaald

Bovenstaande was naar mijn idee ongeveer wat Elisa2 ook duidelijk wilde maken?

Naar aanleiding van het stukje over de proefdierapen, wat misschien nodig is, maar best heftig:https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2021/proefapen~v440915/

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 00:15

Maar even, dan heb je het over bijwerkingen die minder dan 1:20.000 voorkomen (in het geval van Pfizer). Zeer zelden dus. Waarvan lang niet allemaal even ernstig. Gaan we de eerste lichting dan serieus proefpersonen noemen? Of de vaccins “niet goed onderzocht”? Die proefpersoon benaming impliceert imo dat je een redelijke kans op bijwerkingen hebt —dat was niet het geval. En zet iemand, vind ik, op een verkeerd spoor als het gaat om het inschatten van de risico’s / voors en tegens.

Dat valt me trouwens ook erg op bij mensen die complottheorieën aanhangen. Of heel erg op misinformatie zitten. Een bepaalde woordkeuze die per definitie wellicht niet letterlijk fout is maar wel echt iets heel anders impliceert dan de werkelijkheid. (En nee ik zeg hiermee niet dat jullie complot denkers zijn)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 07:42

Ik vond die link van Lareb ook helemaal niet schokkend, het was voor mij juist bewijs dat de kans op bijwerkingen bijzonder klein is. Er staat zelfs bij bepaalde bijwerkingen letterlijk in dat de kans op die complicaties bij covid zelf vele malen hoger was dan bij vaccinatie :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 07:46

En het gaat weer alleen maar over Corona :+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 07:49

Het zit veel mensen nog hoog. Het was ook een ingrijpende tijd. Net als elke pandemie eigenlijk, kijk maar naar de geschiedenis van bijvoorbeeld de Spaanse griep of de pest. En dit was de eerste die de huidige generatie meemaakte.

Zoiets geeft onzekerheid, en dat is soms weer een voedingsbodem voor een complottheorie.
Laatst bijgewerkt door prompter op 31-08-24 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 07:49

Het staat je helemaal vrij over iets anders te beginnen hoor

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 07:58

Verschillende mensen hebben al gevraagd de discussie over Corona in de coronatopics te voeren.
Het is iedere x een herhaling, ik heb nog niets nieuws gelezen.
Alle andere berichten worden iedere x ondergesneeuwd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:01

Nouja, ik heb iets anders ingebracht maar ook dat was niet goed ;) maar nogmaals; het staat jou vrij over iets anders te beginnen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:08

journee schreef:
Shadow0 schreef:

Volgens mij zijn er inmiddels veel verschillende soorten covid.

Covid zoals het bekend geworden is behoord tot een groep virussen wat er altijd al was. Die stam is niet nieuw, net zoals er bij Influenze meerdere stammen zijn.
Er is dus ook niet 1 soort coronavirus. Dat was er al niet en ook 'de covid' is allang gemuteerd, het valt mogelijk nog onder de 'sars-cov-2' streng, maar dat hou ik al niet meer bij. Maar het verschil tussen de wuhan versie en zelfs al de varianten daarna zijn groot. Steeds muteert er iets in de streng.
Er was ooit een website die exact bijhield wat er veranderde en waar dat dan gevonden werd in de wereld. Ik ben die website kwijt, was heel interessant om te volgen vanuit mijn opleidingsgebied. Er zijn duizenden mutaties inmiddels al bekend. Dus er is allang niet meer '1' of 'DE/HET'.

Ik heb hier 'Chemgene' staan, dat is een reinigingsmiddel voor laboratoria. Dat was er al ruim voordat 'corona' als virus bekend werd. En daar staat ook op dat het coronavirussen doodt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:36

IMANDRA schreef:
Maar even, dan heb je het over bijwerkingen die minder dan 1:20.000 voorkomen (in het geval van Pfizer). Zeer zelden dus. Waarvan lang niet allemaal even ernstig. Gaan we de eerste lichting dan serieus proefpersonen noemen? Of de vaccins “niet goed onderzocht”? Die proefpersoon benaming impliceert imo dat je een redelijke kans op bijwerkingen hebt —dat was niet het geval. En zet iemand, vind ik, op een verkeerd spoor als het gaat om het inschatten van de risico’s / voors en tegens.

Dat valt me trouwens ook erg op bij mensen die complottheorieën aanhangen. Of heel erg op misinformatie zitten. Een bepaalde woordkeuze die per definitie wellicht niet letterlijk fout is maar wel echt iets heel anders impliceert dan de werkelijkheid. (En nee ik zeg hiermee niet dat jullie complot denkers zijn)

700 mensen overleden door de vaccinatie is niet ernstig? (2e link)

Als de vaccins goed getest waren dan waren ze al op de hoogte geweest van deze bijwerkingen die deze mensen het leven heeft gekost. Dat waren ze niet op het moment dat deze mensen gevaccineerd werden andere hadden ze nog wel geleefd.

Het valt mij altijd op dat mensen selectief lezen en zelf aan cherry picking en alles wat hun theorie niet onderbouwd weg zetten als misinformatie. ;)

Precies Journey, en dat is ook allemaal prima te onderbouwen nu achteraf met linkjes en wat er steeds meer naar buiten is gekomen. Alleen de mensen die er toen kritisch op waren en hetzelfde zeiden werden voor wappie uitgemaakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 08:44

Elisa, je zou het stuk zelf eens goed door moeten lezen, niet alleen de kop. Dan blijkt dat er voor enkele mensen zeer zeker het vaccin de dood heeft veroorzaakt en voor enkelen kunnen ze het niet uitsluiten maar ook niet bewijzen, de andere 690 geen dood door vaccinatie . Ik heb zeker geaarzeld en me zo goed mogelijk ingelezen want kreeg Astra Zenica en toen was er al die zeer zeldzame bijwerking bekend, dit afgezet tegenover voordeel en besloten gewoon te vaccineren. Inmiddels AZ, Moderna en Pfizer gehad, ook influenza standaard en tegen hersenvliesontsteking. Meest ernstige bijwerkingen, een dag koorts van AZ en een gruwelijke zere arm omdat die idioot niet kon prikken. En in oktober haal ik hem gewoon weer. Iedereen moet dat echt zelf weten maar graag wel de juiste zaken aanhalen en niet : oh 700 doden door prik.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 31-08-24 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:49

Ik heb weer even bijgelezen. Jullie gaan hard. Paar blz geleden 99... Schrijf je

Citaat:
Hij zat daar ook niet vanwege de aanhang van complottheorieën, maar omdat hij een vrijstaat opgericht heeft bij Coevorden.

Wat bedoel je met een vrijstaat opgericht bij Coevorden? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Wat covid betreft het volgende. Onlangs een film gezien over de uitbraak van de Spaanse griep zeer lang geleden. Ongelooflijk hoe miljoenen mensen wereldwijd overleden zijn, zelfs op de meest afgelegen eilanden, op eentje na die gelijk de boel rigoureus helemaal op slot hadden gedaan. Heel heel verdrietig. Dat heeft bij mij gezorgd dat ik vind dat in de EU de overheden het goed gedaan hebben met opsluiting en isolatie en vaccinatie. Was dit niet gebeurd dan hadden we een tweede Spaanse griep golf gehad met alle verschrikkelijke gevolgen van dien. En ja het was ongelofelijk ruk, want de maatregelen in Nederland waren heilig vergeleken bij Frankrijk maar we hebben het overleefd en het gaat goed. Helaas ken ik ook mensen met long covid en gelukkig niemand met vaccinatie schade (waarmee ik niet zeg dat het niet zou bestaan).

Maar terug naar Coevorden. Kan iemand me bijpraten ajb?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:52

Van Wikipedia:

“ EuroStaete, later Wonderland, is een micronatie dan wel niemandsland tussen Nederland en Duitsland, nabij Coevorden en in het grensoverschrijdend bedrijventerrein Europark. EuroStaete wordt anno 2023 nog niet door een staat erkend, anders dan door EuroStaete zelf.

In feite is EuroStaete het resultaat van een grensconflict waarbij Nederland en Duitsland niet dezelfde grens hanteren. Opmerkelijk is dat er een gebied is waar geen van beide staten aanspraak op maakt, terwijl bij de meeste grensconflicten twee of meer landen aanspraak maken op hetzelfde gebied.“

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/EuroSta ... ete%20zelf.