[POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 6 juni 2024?

GroenLinks/PvdA
153 (26%)
VVD
27 (4%)
CDA - Europese Volkspartij
14 (2%)
Forum voor democratie
14 (2%)
D66
52 (8%)
Partij voor de Dieren
45 (7%)
50Plus
4 (0%)
PVV
69 (11%)
Ja21
1 (0%)
NL Plan EU
1 (0%)
ChristenUnie
8 (1%)
SGP
10 (1%)
BBB
74 (12%)
Meer Directe Democratie
1 (0%)
SP
14 (2%)
VandeRegio
1 (0%)
Volt Nederland
32 (5%)
BVNL
1 (0%)
NSC
8 (1%)
Piratenpartij/de groenen
2 (0%)
Ik stem Blanco
3 (0%)
Ik ga niet stemmen
45 (7%)
Ik mag nog niet stemmen
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 581

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:28

Kimmie25501 schreef:
Ik vind het trouwens wel opvallend hoe groot de fractie is waar CDA ook in zit in Europa. Ik denk dat wij in Nederland soms vergeten hoeveel mensen in Europa er nog gelovig zijn, vond ik wel interessant

Ik ben ook wel trots erop dat Volt 2 zetels heeft gekregen. Ze hebben meer zetels dan NSC en evenveel als BBB. Alleen het valt me wel op dat mensen die partij een beetje vergeten, dat die bestaat oid.

Maar volt zit toch ook in de fractie van de Groenen, Europees? Er groen wordt er wel gestemd.
Maar ik zou ze in NL ook meer zetels gunnen ja.

Ze voeren op een heel andere manier campagne, niet zo agressief en populistisch. Dat levert ze nu ms nog niet veel zetels op, maar op de langere termijn verwacht ik van wel. Dit is een eerlijke partij en eerlijkheid duurt het langst, dus ze komen er nog wel denk ik.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 08:47

Kimmie25501 schreef:
Ik vind het trouwens wel opvallend hoe groot de fractie is waar CDA ook in zit in Europa. Ik denk dat wij in Nederland soms vergeten hoeveel mensen in Europa er nog gelovig zijn, vond ik wel interessant

De EVP huisvest idd de christendemocraten, maar ook andere conservatieve partijen. Als 50Plus een zetel had gekregen zouden die ook bij de EVP zitten. En NSC en BBB willen ook bij de EVP. Nou zijn die laatste 2 wel CDA spinoff's dus misschien ook wel begrijpelijk.

Kimmie25501 schreef:
Ik ben ook wel trots erop dat Volt 2 zetels heeft gekregen. Ze hebben meer zetels dan NSC en evenveel als BBB. Alleen het valt me wel op dat mensen die partij een beetje vergeten, dat die bestaat oid.

verootjoo schreef:
Maar volt zit toch ook in de fractie van de Groenen, Europees? Er groen wordt er wel gestemd.
Maar ik zou ze in NL ook meer zetels gunnen ja.
[knip]

Volt zit in de samenwerking EGP/EVA. Waarbij ik denk dat Volt daar zit binnen EVA: Europese Vrije Alliantie. En niet voor de Europese Groene Partij, waar je GroenLinks terug vindt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 21:03

https://nos.nl/artikel/2525128-aantal-p ... dverdachte

Hopelijk snel meer onderzoek naar bestrijdingsmiddelen en hun invloed. En daaruit voortvloeiend een verbod op middelen die bewezen een slechte invloed hebben :=.

Hopelijk kan groen er een lans voor breken. Rechts zal het niet doen, ben ik bang.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 08:54

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:03

PVV heeft voor dit voorstel gestemd lees ik?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:06

Ja, PVV is voor, mooi!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:07

Ja, de motie is aangenomen dus hopelijk gaat NL die rotzooi verbieden.

Het geeft niet alleen een hoger risico op parkinson maar ook op kanker. :(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 11:55

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:44

Daar ben ik als inwoner van het platteland ook wel blij om.
Die troep wil je gewoon niet inademen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:47

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Ingediend door links. Hoeveel rechtse partijen hebben voor gestemd?

Kijk, top dat de PVV voor stemt, maar dit is geen rechtse mijlpaal oid.

Dat hoeft toch ook helemaal niet links of rechts te zijn. Het is een mijlpaal als het verboden wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:50

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

Dat hoeft toch ook helemaal niet links of rechts te zijn. Het is een mijlpaal als het verboden wordt.

Zeker. Blij toe.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:53

janderegelaa schreef:

Ik hoop dat het echt verboden wordt.
Maar het is eerst zien dan geloven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 13:07

laten we hopen dat er snel een effectief en veilig alternatief wordt gevonden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 13:45

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Iedere partij heeft zijn eigen normen en waarden, ongeacht of ze dan op rechts of links zitten. Door alles continu weg te zetten als of links of rechts doe je eigenlijk alle partijen geen recht vind ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:34

juval schreef:
laten we hopen dat er snel een effectief en veilig alternatief wordt gevonden.

Ja of gewoon niet meer zo veel bestrijdingsmiddelen... Overal wordt dat spul teruggevonden. Km's van akkers af.

Misschien terug naar een meer natuurlijke manier van teelt. Mits mogelijk, dat weet ik niet :o.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:40

Hervorming van de landbouw zoals voorgesteld door GL, zou een heel eind kunnen helpen :j

Maarja dan gaat de kont tegen de krib bij velen.....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:14

pmarena schreef:
Hervorming van de landbouw zoals voorgesteld door GL, zou een heel eind kunnen helpen :j

Hervorming van landbouw gaat hand in hand met verplaatsing van landbouw naar waar het wel mag.

Toen legbatterijen hier afgebroken werden exporteerden ze de oude legbatterijen naar Oekraine en nu eten wij eieren uit de Oekraine.

Het heeft geen enkele zin om het speldenknopje op de wereldkaart wat Nederland heet te hervormen als de landen om ons heen dat niet doen. Het is verplaatsen van het probleem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 20:04

pmarena schreef:

Dat is logisch als er geen goede alternatieven zijn en zij daardoor niet meer zeker zijn van hun inkomen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:33

janderegelaa schreef:
Toen legbatterijen hier afgebroken werden exporteerden ze de oude legbatterijen naar Oekraine en nu eten wij eieren uit de Oekraine.

Hoeven we helemaal niet natuurlijk. Zou toch mooi zijn als we als consumenten ook eens een beetje verantwoordelijkheid zouden nemen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:40

mysa schreef:
janderegelaa schreef:

Hoeven we helemaal niet natuurlijk. Zou toch mooi zijn als we als consumenten ook eens een beetje verantwoordelijkheid zouden nemen.

Precies !

Je kan gewoon (hier) eieren van de plaatselijke boer bij de Jumbo halen.

En minder of geen pesticiden op de bloembollen hier, zou heel fijn zijn voor de burgers hier.
Voor mijn stalhouder van 61 is het te laat, die heeft al een jaar of 10 Parkinson.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:54

Kimmie25501 schreef:

Is iedereen die op CDA stemt dan gelovig? Ik weet niet hoe sterk het geloofsaspect is in die partij, maar in België hebben we CD&V, waarbij de C ook voor christelijk staat. Voor de Vlaamse regering heb ik zelf CD&V gestemd.. Ikzelf ben atheïst (wel christelijk opgevoed, en vind de 10 geboden wel een goede leidraad).

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 22:17

Nee ik zou als atheïst nooit op een religieuze partij kunnen stemmen. Kerk en staat gewoon scheiden. Juist omdat de naastenliefde vaak ontbreekt.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 00:49

janderegelaa schreef:
pmarena schreef:

Hervorming van landbouw gaat hand in hand met verplaatsing van landbouw naar waar het wel mag.

Het heeft geen enkele zin om het speldenknopje op de wereldkaart wat Nederland heet te hervormen als de landen om ons heen dat niet doen. Het is verplaatsen van het probleem.

Oneens. Je hebt als goed ontwikkeld land een voorlopersrol. Wat nu de norm in Nederland is, wordt wss vanzelf ook de norm in andere landen die op ons "achterlopen".

En ja, dan zal het weer doorschuiven naar een land dat dan op Oekraine achterloopt, maar daar zal dan hetzelfde bij gaan gebeuren.

Stilstand is in mijn ogen achteruitgang.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 06:26

“Waarschijnlijk vanzelf”

Nederland had dacht ik een voorlopersrol in landbouw, als ik de berichten goed gelezen heb.. met bv lucht wassers en high tech oplossingen (die al dan niet verplicht waren en al dan niet wel of niet werken)..
Het schijnt dat nl hoogwaardige landbouwproducten kan leveren… maar ja

De Oekraïense eieren zitten ook in producten die volop in de supermarkten staan, las ik toch laatst? Dus met alleen eieren bij de bio boer kopen ben je er niet helemaal ook denk?

Er was ook iets met een suggestie voor import beperking ,
Maar er is een handelsverdrag afgesloten toch?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:15

mysa schreef:
janderegelaa schreef:

Dan moet die consument wel aan het einde van de maand nog wat geld overhouden. Mensen die daar mee struggelen gaan echt niet kiezen voor duurder voedsel terwijk het goedkopere voedsel ook al gigantisch in prijs gestegen is.

Het systeem deugt gewoon van geen kant. Nederland exporteert aanzienlijk meer voedsel dan het importeert. Maar tegelijkertijd hebben een toenemend aantal Nederlanders zelfs honger. Iets waar een rijk land zich de ogen voor uit de kop moet schamen.

Het is makkelijk de schuld bij de consument te leggen, maar het probleem zit in Den haag.