verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:01

DuoPenotti schreef:
En dat is niet alleen VVD zijn schuld, want wat deed D66 er aan? CDA, PVDA, Christen Unie?

Gros hiervan is niet links en had sowieso een minderheid in het kabinet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:02

fransje23 schreef:
Ik denk dat bejaardenhuizen niet de oplossing zijn maar wel wooncomplexen met betaalbare woningen met goede voorzieningen dichtbij en, gecentraliseerde, zorg op afroep

Dat hadden wij vroeger hier in de buurt naast het bejaardenhuis(wat ook verzorgingshuis was). Allemaal appartementen voor bejaarden, maar het viel ook onder het bejaardenhuis. Voor degene die nog iets minder hulp / zorg nodig hadden en redelijk zelfstandig konden wonen nog. Kwam wel schoonmaakster, ze konden naar de gemeenschappelijke zaal voor koffie of spelletjes en zorg afspraken. Maar konden ook gewoon in hun appartementen eten enzo. Vlakbij de supermarkt, maar die bezorgde daar ook nog.

Maar die moesten leeg en stonden op de planning om gesloopt te worden.

Cer

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:03

Hier in de buurt hebben ze weer zoiets... en dat hebben ze toen gemixed met mensen met een achterstand tot de maatschappij..
En nu durven de ouderen s avonds hun appartement niet meer uit... omdat er vreemden in de gang slapen, en lopen te gillen...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:14

Grappig, als je eens niet quoted, maar wel reageert op iemand die het topic zal verlaten omdat het te pro-pvv is, dan is die reactie even later weg.
Toch bijgedraaid?

Ik denk dat het terug laten komen van bejaardentehuizen echt niet verkeerd is. Bij ons in het dorp zit nog een bejaardenthuis met aanleunappartementen, precies tegenover de supermarkt, bibliotheek, kapper (zit ook een kapper nog in het bejaardentehuis), Chinees, postNL/DHL punt, groenteboer en op woensdag, donderdag en vrijdag staat er een visboer voor de deur. Ideaal voor die mensen. Even met de rollator naar de overkant.
Ok, nu staat het leeg wegens versterking en is iedereen overgebracht naar een tijdelijk gebouw buiten het dorp en rijdt er 2 of 3 keer per dag een busje naar het winkelcentrum, maar straks zit het weer gewoon geheel centraal.
De aanleunappartementen zijn best groot, fatsoenlijke douche, een fatsoenlijke woonkamer en 1 slaapkamer. Ik snap best dat mensen niet naar kamers willen met alles centraal als je nog net te goed bent voor een bejaardentehuis. Maar als mensen dan door moeten schuiven, dan is het een verhuizing van 50-75m, in hetzelfde gebouw.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:16

MyWishMax schreef:
fransje23 schreef:
Ik denk dat bejaardenhuizen niet de oplossing zijn maar wel wooncomplexen met betaalbare woningen met goede voorzieningen dichtbij en, gecentraliseerde, zorg op afroep

Dat hadden wij vroeger hier in de buurt naast het bejaardenhuis(wat ook verzorgingshuis was). Allemaal appartementen voor bejaarden, maar het viel ook onder het bejaardenhuis. Voor degene die nog iets minder hulp / zorg nodig hadden en redelijk zelfstandig konden wonen nog. Kwam wel schoonmaakster, ze konden naar de gemeenschappelijke zaal voor koffie of spelletjes en zorg afspraken. Maar konden ook gewoon in hun appartementen eten enzo. Vlakbij de supermarkt, maar die bezorgde daar ook nog.

Mijn ouders wonen in zo een complex en dat is ideaal, veel keuzevrijheid.

SP wilde marktwerking uit de zorg halen, met als voorbeeld de Thuiszorg.
Dan komen er dus niet meerdere thuiszorgorganisaties naar dat complex maar gewoon een buurtteam.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:18

Dat was ook zeker geen slecht punt van de SP hoor. Maar ja, op andere punten waren ze niet zo sterk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:19

Ja, ik heb sp gestemd oa daardoor en nog wat punten die voor mij goed waren, hoe egoïstisch ook. Ik heb gelukkig alleen hulp in huishouden nodig op dit moment. Maar daar gaat er al zat mis en zijn verschillende aanbieders wat in mijn ogen veel logischer zou zijn als het er 1 was.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:21

Ik vind de SP juist heel sterk. De voornaamste reden dat ik niet op ze gestemd heb, is omdat ze niet willen regeren.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:24

Mijn grootste zorgen waren dit jaar echt omtrent de zorg. Met vvd aan het stuur had ik het somber ingezien en alleen nog maar meer bezuinigingen.

Maar momenteel zou ik mijn ouders echt niet in een verzorgingshuis willen hebben. Niet als er zorg wordt geleverd op de manier waarop ik nu ook zorg lever aan mijn cliënten ( basiszorg) dan zou ik mijn ouders nog liever zelf in huis nemen en verzorgen. Er moet echt wat gaan veranderen in de zorg.

Ik ben benieuwd of er een kabinet gevormd kan worden met deze partijen en hoe ze bepaalde punten aan gaan pakken.

Ik heb dit jaar sp gestemd , ik voel mij niet echt links of rechts sta er een beetje neutraal in. Vindt een keuze maken dan ook wel lastig. Elke partij heeft voor en nadelen. Maar ik wil niet niet stemmen omdat ik het wel belangrijk vindt om je stem te laten horen ( anders mag je ook niet klagen vindt ik). Natuurlijk is sp wel wat meer richting links , maar ook rechts zijn er wel punten waar ik mij in kan vinden.

Ik denk dat voor nu druk maken nog niet zoveel zin heeft. Rustig afwachten en maar een beetje de kat uit de boom kijken. Bij mij geld toch eerst zien dan geloven. Er wordt zoveel belooft , maar het waarmaken is een heel ander verhaal.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:41

_San87_ schreef:
Ik vind de SP juist heel sterk. De voornaamste reden dat ik niet op ze gestemd heb, is omdat ze niet willen regeren.

Hier idem dito.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:51

Jildau schreef:
Suliko: ik werk als planner in de zorg en ben er wel achter dat als je 5 keer per dag je personeel naar tig huizen in een wijk moet sturen - dat je dan veel meer personeel nodig bent dan dat je 10 cliënten in een woonkamer hebt met 1 of 2 man personeel. Het is onzin om te zeggen dat er geen personeel is voor bejaardenhuizen. Dat zou juist echt onwijs veel schelen. Er komen huizen vrij en minder druk op de zorg.

Is gewoon echt een hele grote misser geweest van vorig beleid om te stellen dat mensen maar zo lang mogelijk thuis moeten wonen.

Met alle gevolgen vandien, want mantelzorgers hebben het pittig.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:56

MyWishMax schreef:
fransje23 schreef:

Maar die moesten leeg en stonden op de planning om gesloopt te worden.

Aanleunwoningen, daar kunnen mensen zelfstandig wonen, maar is hulp dichtbij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:56

Wintu schreef:

Ik snap dat echt inderdaad helemaal niet, dat er best veel van mantelzorgers wordt verwacht..
ja prima als je daar tijd voor hebt, maar voor veel mensen die 40 uur werken / in een andere stad wonen, gaat dat helemaal niet...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:58

Cer schreef:
Wintu schreef:

Ik snap dat echt inderdaad helemaal niet, dat er best veel van mantelzorgers wordt verwacht..
ja prima als je daar tijd voor hebt, maar voor veel mensen die 40 uur werken / in een andere stad wonen, gaat dat helemaal niet...

Hier werd zelfs verwacht dat de kleinkinderen bij zouden springen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:17

Fitzroy schreef:
Ik heb geen PVV gestemd maar ben ook blij met de uitslag. Alles beter dan links. Als we het over polariseren hebben, kan links er ook wat van. Ik stel idd voor dat iedereen die niet wil dat Wilders premier wordt emigreert. Dat scheelt weer een heel stuk polarisatie.
Ik vind het gewoon een aanfluiting zoals er hier in dit topic ook weer gereageerd wordt door links.
Neem je verlies, de democratie heeft gesproken.

Grappig, toen de VVD vorige verkiezingen de grootste werd, werd er net zo gereageerd door PVV en FvD stemmers (en anderen ook). Een beetje de pot verwijt de ketel? Toen was het ook voor “jullie” (in zijn algemeenheid) niet afgedaan met ‘de democratie heeft gesproken’, maar werd er ook veel ongenoegen geuit. Om het maar zacht uit te drukken ;)

Het is best een verandering, dan is het niet gek dat mensen hun ongenoegen uiten. Geef het even, dat waait wel weer over.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:34

Heb altijd het idee dat iedereen die kritisch is over FVD of PVV automatisch links is.

Daarbij vraag ik mij ook af wat er mis is met links zijn?

Een hoop zaken die mensen nu erg belangrijk vinden en terug willen zijn van oorsprong links.

:)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:37

fransje23 schreef:
Heb altijd het idee dat iedereen die kritisch is over FVD of PVV automatisch links is.

Daarbij vraag ik mij ook af wat er mis is met links zijn?

Een hoop zaken die mensen nu erg belangrijk vinden en terug willen zijn van oorsprong links.

:)

Maar niet elke PVV stemmer is dus meteen volledig rechts. Dat wordt ook geconcludeerd.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:40

Ik snap het wel dat hij de grootste is geworden en het blijkt dat een groot deel van de Nederlanders er ook zo over denkt. Ik ken zelfs Marokkaanse mensen die hoopten dat hij zou winnen want het loopt de spuigaten uit qua instroom en criminaliteit.
Je kan niet iets wat vol zit nog voller maken, een fles die vol zit gaat dan barsten en ik vind er niets mis mee dat hij de Nederlander op 1 zet.
Al vind ik wel dat je open moet staan voor de èchte vluchteling maar wel onder de voorwaarde dat als het veilig is ze weer teruggaan.
Ook is hij voor betere (ouderen) zorg en de regels daar omtrent en geen voorrang meer voor de nieuwkomers, krijgen onze kinderen misschien ook nog een huis voor hun 65e :')
Ik hoop dat hij met oa NSC samengaat en dat die elkaar wat in evenwicht kunnen houden.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 23-11-23 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:42

Iemand op tv (WNL)zegt net dat het best triest is dat mensen amper durven te zeggen dat ze PVV hebben gestemd, vanwege de reacties die ze dan van mensen krijgen. En dat dat best triest is in een democratisch land, dat je bijna moet bukken als je zegt als je PVV hebt gestemd. En dat dat ook de mensen bevestigd, dat ze zich niet gehoord voelen, dat hun mening er niet mag zijn. Best triest eigenlijk.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:47

Ik vraag me af hoeveel PVV-stemmers het verkiezingsprogramma daadwerkelijk goed gelezen hebben. Een greep uit een behoorlijk aantal opmerkelijke standpunten: 'Gemeenten werken niet mee aan gender-maatregelen, klimaatwaanzin en diversiteitsgeneuzel.'

'De Klimaatwet, het Klimaat- akkoord en alle andere klimaatmaatregelen gaan direct door de shredder. Geen miljardenverspilling aan zinloze klimaathobby’s, maar meer geld voor onze mensen.'

Los van het kinderlijke taalgebruik, vraag ik me serieus af waarom dit het beste zou zijn voor ons.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:48

Wintu schreef:
Iemand op tv (WNL)zegt net dat het best triest is dat mensen amper durven te zeggen dat ze PVV hebben gestemd, vanwege de reacties die ze dan van mensen krijgen. En dat dat best triest is in een democratisch land, dat je bijna moet bukken als je zegt als je PVV hebt gestemd. En dat dat ook de mensen bevestigd, dat ze zich niet gehoord voelen, dat hun mening er niet mag zijn. Best triest eigenlijk.

Precies. Ik zie hier en daar in topics hier ook mensen niet al te netjes reageren op de zwiep naar rechts. We leven in een democratie en hebben gelukkig de vrije keuze. Mijn keuze heeft ingeleverd, dat is zuur, maar tegelijkertijd: zo werkt een democratie.

Ik hoop in ieder geval dat we de rekening niet later gaan betalen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:54

Laux schreef:
Ik vraag me af hoeveel PVV-stemmers het verkiezingsprogramma daadwerkelijk goed gelezen hebben. Een greep uit een behoorlijk aantal opmerkelijke standpunten: 'Gemeenten werken niet mee aan gender-maatregelen, klimaatwaanzin en diversiteitsgeneuzel.'

'De Klimaatwet, het Klimaat- akkoord en alle andere klimaatmaatregelen gaan direct door de shredder. Geen miljardenverspilling aan zinloze klimaathobby’s, maar meer geld voor onze mensen.'

Los van het kinderlijke taalgebruik, vraag ik me serieus af waarom dit het beste zou zijn voor ons.

Omdat mensen zich druk maken over hun boodschappen niet meer kunnen betalen. Over dat ze niet naar de tandarts kunnen of naar het ziekenhuis. Want dat kunnen ze niet betalen.
En dan miljarden naar het klimaat om 0,0000003 procent minder uitstoot te krijgen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:58

Ik heb waar ik nu zit niet al te best internet, maar klopt het dat Bvnl (Haga) geen zetel heeft gekregen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:00

Suzanne F. schreef:
Laux schreef:

Omdat mensen zich druk maken over hun boodschappen niet meer kunnen betalen. Over dat ze niet naar de tandarts kunnen of naar het ziekenhuis. Want dat kunnen ze niet betalen.
En dan miljarden naar het klimaat om 0,0000003 procent minder uitstoot te krijgen?

Dit dus.

Maar als je het over wappies hebt, dan mag dat woord ineens wel gebruikt worden.
Maar heel vaak is het verschil tussen de wappie en een niet wappie 6-12 maanden is al gebleken.

Maar waar het om gaat is dat bepaalde groepen met woorden mogen gooien, terwijl het bij anderen 'kinderlijk taalgebruik' is. Dat vind ik best triest. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar je kunt een mening van een ander ook gewoon respecteren.
Zoals zo vaak gezegd zijn pvv stemmers helemaal geen racisten, zijn ze niet extreem, maar zijn het gewoon mensen uit alle bevolkingslagen met verschillende achtergrond. Als de kabinetten die allemaal gevallen zijn het beter aangepakt hadden was de pvv nu niet de grootste geworden, zo simpel is het ook.

En ja Prompter, het klopt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:02

Denk je dat niet-PVV stemmers zich wel gehoord voelen?