Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desty

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:03

Ook in Ukraine zijn zo’n 14.000 civilians overleden van het begin van de oorlog in 2022 tot nu..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:07

Wat mij de afgelopen dagen triggerde is het uitspreken van zowel China als Rusland. Vandaag bedacht ik me, dit zou een inleiding tot de 3e WO kunnen zijn. Israël neemt Palestina nu in en dan slaat men terug. Arabische landen met wellicht stuk Afrika erbij, Rusland en China tegen US en Europa.
Het is zo'n in en in trieste situatie momenteel. Ik snap ook oprecht de mensen niet die nog achter Netanyahu staan, hoe kun je dat nog goedpraten? En nee, ik praat Hamas ook zeker niet goed ;-)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:13

Netanyahu graaft z’n eigen graf, er gaan zelfs geruchten dat hij expres de waarschuwingen , die er dus wel geweest zijn, naast zich neer heeft gelegd om zo een reden te hebben de Palestijnen te vernietigen. Mocht dat waar zijn dan hoop ik dat alle landen hun banden met Israël verbreken want dan is hij geen haar beter dan diegene die hij bevecht .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:19

Banden met Israel breken gaat heus nooit gebeuren, dat ligt historisch veel te gevoelig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:22

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:27

hwn schreef:
BeFunny schreef:
Ik kan er gewoon echt niet bij dat dit onder toeziend oog van de rest van de wereld gebeurd. De wereld is gek geworden als je het mij vraagt.

De wereld is al heel lang zo gek hoor. Een twintig tal jaar geleden, ik denk dat het in Jenin was, walsten ze ook alle huizen plat. Ik vermoed dat daar al lang joodse nederzettingen staan nu.

Ik ergerde me gisteren ook aan onze minister Decroo: "protest mag, maar het moet binnen de perken blijven. We zullen geen antisemitisme tolereren" Hoezo, en anti-palestijns mag wel of zo?

Ja dat echt bizar. Ik dacht het van de week ook nog over dat Anti - Palestijns kennelijk prima wordt gevonden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:35

BigOne schreef:
De zogenaamde aanval van Israël op vluchtende Palestijnen, waarschijnlijk een gasfles in een auto maar gebracht als aanslag door Hamas ;
https://threadreaderapp.com/thread/1713 ... 33662.html

„Gelukkig“
Het is nog steefs treurig, maar een gerichte aanval zou onmenselijk geweest zijn.

Israël waarschuwt Hezbollah in Libanon voor interventie (vertaling van SRF).
Israël waarschuwt in krachtige bewoordingen de radicaal-islamitische Hezbollah-militie in Libanon om zich niet in het conflict te mengen. "We hopen dat Hezbollah in feite niet de vernietiging van Libanon teweegbrengt," zei nationaal veiligheidsadviseur Zachi Hanegbi op televisie. "Want als daar een oorlog uitbreekt, zal niets minder het resultaat zijn." Tot nu toe zijn de botsingen aan de grens "onder de drempel van escalatie" gebleven.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 21:16

BeFunny schreef:
Ja dat echt bizar. Ik dacht het van de week ook nog over dat Anti - Palestijns kennelijk prima wordt gevonden.

Wij zijn hier in NL opgevoed met een herinnering aan de Shoah en een beleving van 'Dit nooit meer', maar kijk nu waar ze staan in het Midden-Oosten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 21:31

Veronica2 schreef:
BeFunny schreef:

Wij zijn hier in NL opgevoed met een herinnering aan de Shoah en een beleving van 'Dit nooit meer', maar kijk nu waar ze staan in het Midden-Oosten.

Er zijn tussen de WO2 en nu ook veel meer oorlogen en terreur geweest. Kijk maar naar bijv Syrië, en Georgië en de oorlog tussen Irak en Iran en ook Rusland Ukraine. Er is niets geleerd van het verleden.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 21:47

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 21:56

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 22:17

Dat grondoffensief dat gaat iets vreselijks worden met al die tunnels en Hamas terroristen die er niet voor terug deinzen zichzelf op de blazen.

Van de week stonden de reservisten die op Ben Gurion Airport aan kwamen nog te hossen en te dansen. Als ze ze naar dat front gestuurd hebben dan zijn er straks een heleboel van dood.

https://twitter.com/HilzFuld/status/1712071473509077482

In de Oekraine zijn ze met loopgraven bezig. In Gaza sneuvelen ze straks in tunnels.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 22:19

Veronica2 schreef:
BeFunny schreef:

Wat probeer je te zeggen?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 22:20

KarmaChansy schreef:
Ik volg de oorlog ook en zag deze analyse in mijn ogen duidelijk en ik vind het een eerlijke analyse

(Engels)
https://fb.watch/nGG24p4HUL/

Pittig om helemaal uit te kijken, ging best snel, zeker aangezien ik mijn geluid uit staan had. In het begin dacht ik: wat eenzijdig, enkel Hamas de schuld geven. Maar later wel een duidelijk en genuanceerd beeld.

Ik was vooral - vanuit mijn verleden als Irak-activiste - zwaar geschokt dat Nethanyahu blijkbaar de wereld overtuigd heeft van de massavernietigingswapens in Irak, dus heeft deze oorlog ook op zijn geweten. Nu begin ik me natuurlijk nog vragen te stellen over een nieuwe verborgen agenda: zouden ze nu Iran viseren? Maar is al ingewikkeld genoeg, ik zal me maar beperken tot de feiten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 23:10

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 00:32

BigOne schreef:
De zogenaamde aanval van Israël op vluchtende Palestijnen, waarschijnlijk een gasfles in een auto maar gebracht als aanslag door Hamas ;

Er waren 3 aanvallen op de vluchtende mensen. Ik heb van allen filmpjes gezien op telegram. Dat was geen gasfles. Het was veel ruimer dan dat.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 01:36

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 08:51

Luckystory schreef:
BigOne schreef:

Er waren 3 aanvallen op de vluchtende mensen. Ik heb van allen filmpjes gezien op telegram. Dat was geen gasfles. Het was veel ruimer dan dat.

Wat bedoel je met:”ruimer dan dat”?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 14:26

Luckystory schreef:
BigOne schreef:

Aanvallen door Hamas ? Of Israël ? Hamas blokkeert zoveel mogelijk de vluchtweg voor Palestijnen!! Want dan is hun dekking weg.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 14:46

Denk je werkelijk dat dat de (enige) reden is?
Alle Palestijnen die nu vluchten kunnen nóóit meer terug. Het gebied wordt dan gewoon weer ingenomen en bezet door Israël. Beetje bij beetje blijft er dan niets meer over.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 14:53

Princequillo, ik ben er ook zeer bang voor dat de gevluchte Palestijnen, ooit nog terug kunnen keren. Ik heb daar al eerder een opmerking over gemaakt. Het betroffen gebied gaat volgens mij gewoon geannexeerd worden door Israël.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 15:10

Cowboy55 schreef:
Wat bedoel je met:”ruimer dan dat”?

De hele straat lag bezaaid met lijken. Waaronder een vrachtwagen die vol mensen zat en andere voertuigen.

Heel veel mensen zijn niet vertrokken. Inderdaad ook uit overtuiging dat dit de enige vorm van verzet is die ze nog hebben.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 15:27

Iran heeft gezegd Israël (en US) te gaan bevechten als Israël echt een ground invasion gaat doen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 15:38

Desty schreef:
Iran heeft gezegd Israël (en US) te gaan bevechten als Israël echt een ground invasion gaat doen.

Misschien is dat wel de werkelijke reden van het uitstel. Het zou mij niks verbazen dat Israël met de VS even e.a te bespreken heeft. VS heeft natuurlijk een geschiedenis met Iran en mede daardoor staan ze denk vierkant achter Israël hier.

Gaza die kunnen niks uitrichten. Maar reken maar dat Israël niet zit te wachten op Bonje met Iran.

Ze hebben Syrië ook al kwaad gemaakt begreep ik.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 15:44

Syrië en Lebanon.