prompter schreef:Toch is de opkomst van de complotten wel te verklaren.
Ik ben nog van de generatie dat de kinderen het altijd beter kregen qua welvaart dan de ouders, dat is decennia lang zo geweest. Maar daar lijkt nu verandering in te komen; de economie hapert, het klimaat veranderd, de energie raakt op en dan kwam dat vervelende corona er ook nog eens tussendoor.
Dat geeft onzekerheid, en soms ook echte angst voor de toekomst. Mensen zien hun fijne toekomst in rook op gaan. Dan lijkt "zingeving" (die vroeger door een godsdienst werd gegeven) prettig: het "komt ergens door, het is een plan om onze welvaart af te pakken". Want als het een plan zou zijn, zou je er ook iets aan kunnen doen. Dat geeft hoop.
Helaas geloof ik niet in die plannen, we staan aan het begin van een kentering en ik vind het helemaal niet erg dat ik er over pak hem beet 40 jaar niet meer ben, ik heb het grootste deel van mijn leven in de goede tijd geleefd, maar als je nu jonger bent ga je een onzekere toekomst tegemoet, en ben je extra vatbaar voor "het is door iemand bedacht".
Oh, mooi uitgelegd! Daar kan ik zeker wel achter staan. Ik ben stiekem ook best blij dat ik over 40 of hopelijk hooguit 50 jaar uitcheck, zonder kinderen. Ook met de opkomst van AI enzo. Het zal waarschijnlijk wel mee gaan vallen allemaal, maar blijf het best wel spannend vinden 
Avalanche schreef:Eerst: ik waardeer de nuance, want die is er zeker.
Die waardeer ik andersom ook, dank!
Avalanche schreef:VuurVleugels schreef:Iemand die tijdens covid ook maar de minste vraagtekens plaatste bij de vaccinaties werd bij de complottheoristen ingedeeld. Dit wekte woede en onbegrip, want 'je mocht niet eens een vraag stellen'.
Voor mij is dit te kort door de bocht. De manier waarop de vraag werd gesteld, maakte wel echt uit. Ik heb uitgebreid uitgevraagd hoe de vaccins werkten, omdat ik het RNA-principe niet snapte, maar het me bijzonder onlogisch leek dat je DNA kunt veranderen door een vaccin (en die kwam dan weer van de complot mensen). De mensen bij Pfizer hebben me heel geduldig uitgelegd hoe het werkte, en ook dat de techniek al een tiental jaar oud is. Je mocht best vragen stellen.
Maar als die vraag uitgaat van een aanname die in de eerste plaats niet klopt (drogreden: begging the question) wordt uiteraard eerst de niet kloppende aanname bekritiseerd, en terecht.
Ik pik even deze ertussenuit, ik heb niet zoveel tijd momenteel om op alles te antwoorden.
Ik denk dat we misschien andere mensen hebben gesproken, andere groepen? Ik ben zelf namelijk best wel onder vuur genomen in het begin, on- en offline. Uiteindelijk heb ik aan onze lieve huisbioloog Ibbel gevraagd (in PB, want openbaar durfde ik niet) of ze de werking van de vaccins in dummies-taal nog eens uit kon leggen. Dat heeft ze toen heel lief gedaan en toen was ik overtuigd en heb ik me laten vaccineren. Maar openbaar durfde ik dat écht niet te vragen omdat ik me in de topics meer dan eens in het nauw gedreven heb gevoeld.