Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:59

Ver als in dak en muur isolatie zijn twee maatregelen.dubbelglas en een warmtepomp ook twee maatregelen

En je moet het ook nog laten doen. Zelf doen betekend er geen cent subsidie voor krijgen helaas. Waardoor het eigenlijk ook nog veel duurder wordt en minder betaalbaar voor de minder rijken. -O- ik heb mijn aanbouw/slaapkamer aan de binnenkant zelf geisoleerd. Het dak moest wel gedaan worden, twee maatregelen maar helaas mevrouw. Als u het laat doen krijgt u er wat geld voor. Ik had dan 800 euro of zo aan arbeidskosten erbij gekregen om daar dan 500 voor terug te krijgen. 8)7 Dat schiet dan niks op.

Kan iemand me trouwens dit bericht uitleggen wat de logica ervan is?

https://nos.nl/artikel/2443630-nieuw-zo ... er-stijgen

Er is een gillend te kort aan mensen die in de zorg nodig zijn. Die er werken zijn continue overbelast,afdelingen en spoedeisende hulp worden soms tijdelijk gesloten omdat er te weinig mensen beschikbaar zijn. De verzorgenden hebben geen tijd meer voor persoonlijke aandacht ivm domweg te veel werk. Maar er mogen er niet meer bijkomen want dan wordt het te duur? :?

Welke logica zit hier achter en hoe willen ze verdere overbelasting van de nu werkenden voorkomen?

Qerty

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:07

De logica die erachter zit staat in het artikel beschreven. Op dit moment werkt 1 op de 6 werkenden in de zorg en zorgkosten nemen 13% van de totale begroting in en ze willen voorkomen dat dit 20% wordt in de toekomst.
Hoe ze dat willen aanpakken staat ook beschreven.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:29

Cer schreef:
Het gaat toch ook over de manier waarop ze het willen doen,en de uitspraken die ze doen.
Klimaatmaatregelen an sich zie ik niet veel commentaar op, wel tegen de 'dan kost het maar wat meer maar dat is dan maar zo-'-uitspraken... daarmee geeft iemand aan een tikje buiten de werkelijkheid te staan en geen inlevingsgevoel te hebben met een groot deel van de nederlanders die steeds minder te besteden hebben... (helemaal mooi als je zelf nog steeds niks hoeft te laten)

Veel mensen zouden het wel kunnen betalen als ze zich ervoor inzetten. Aldus onderzoek kan "slechts" 1/5e geen verduurzamende maatregelen betalen van spaargeld ofwel een extra lening/hypotheek.
https://nos.nl/artikel/2416227-een-op-v ... et-betalen

En dan komt daar nog bij dat de helft van de huizenbezitters niet eens bezig waren met verduurzaming vorig jaar.

Dus er zijn best wat mensen die ondanks de huidige energieprijzen wel wat zouden kunnen doen qua verduurzaming, maar het nog niet doen. Dus "gewoon je energieverbruik omlaag brengen" is voor vrij veel huishoudens gewoon haalbaar. Want dat doe je met verduurzamen (isoleren, dubbel glas, etc).

Zo 'los van de werkelijkheid' is dat toch niet, als de grootste groep dat prima kan doen?
Dat er zéker aandacht voor die 1/5e die dat niet kan betalen moet komen, ben ik met je eens. Of 1/4e, mochten deze prijzen die verhoudingen zo veranderen. Maar dan blijft er alsnog zo'n 3/4e over die prima zelf iets kan doen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 12:38

Cer schreef:
'minstens 2', hoe bedoel je dat?

Dat je én spouwmuurisolatie én HR+glas of dak- of vloerisolatie moet nemen bijv. Nu krijg je de subsidie al als je alleen spouwmuurisolatie neemt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:47

Cer schreef:
En als “enge” weggelaten wordt? Is het dan wel oké?

Er is meer oppositie die hier wat van vindt.. interessant om te lezen wel :j

Wat mij betreft is het dan helemaal oke.

Het gaat om het onderwerp. D66 is een partij die de lage inkomens het liefst laat stikken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 12:48

karuna schreef:

Er is een gillend te kort aan mensen die in de zorg nodig zijn. Die er werken zijn continue overbelast,afdelingen en spoedeisende hulp worden soms tijdelijk gesloten omdat er te weinig mensen beschikbaar zijn. De verzorgenden hebben geen tijd meer voor persoonlijke aandacht ivm domweg te veel werk. Maar er mogen er niet meer bijkomen want dan wordt het te duur? :?

Welke logica zit hier achter en hoe willen ze verdere overbelasting van de nu werkenden voorkomen?

Ik vrees dat de zorg nog verder kapot wordt gemaakt. D66 wil ook van vrije artsenkeuze af. Restitutieverzekeringen zijn er nauwelijks meer. SEH aanrijtijd willen ze de 45 minuten los laten. Dus het wordt er allemaal niet beter op. Denk dat er veel mensen onnodig zullen sterven op deze manier. Oudere mensen hebben vaak nog meer behoefte aan face to face de dokter zien en onthouden minder van een belafspraak. Laat staan dat artsen dan een klacht adequaat kunnen behandelen. Mijn moeder is tot 2 keer toe met een zalfje weggestuurd terwijl ze huidkanker had. Het was ook niet zo dat de dermatoloog er een biopt voor moest nemen om dat te constateren, die zag het in één oogopslag en de huisarts komt af met zalfjes....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:04

Iedereen wil dat elnienjo, daar is geen twijfel over. Ook niet bij de D66. De vraag is, wie gaat het betalen? Wil jij nog meer betalen voor je zorgverzekering? De vergrijzing is een groot probleem wat al jaren bekend is. Zorg blijven bieden aan al die ouderen is simpelweg onbetaalbaar. Optimale en Ideale zorg zijn 2 verschillende dingen. Er is simpelweg geen geld voor ideale zorg, omdat er teveel mensen zijn die die ideale zorg nodig hebben nu. En dus moet je naar optimale zorg: wat is er haalbaar voor het geld dat er is? En dat is niet de zorg maar constant laten groeien, maar de zorg vele male efficienter in gaan zetten.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:12

elnienjo schreef:
karuna schreef:

Ik vrees dat de zorg nog verder kapot wordt gemaakt. D66 wil ook van vrije artsenkeuze af. Restitutieverzekeringen zijn er nauwelijks meer. SEH aanrijtijd willen ze de 45 minuten los laten. Dus het wordt er allemaal niet beter op. Denk dat er veel mensen onnodig zullen sterven op deze manier. Oudere mensen hebben vaak nog meer behoefte aan face to face de dokter zien en onthouden minder van een belafspraak. Laat staan dat artsen dan een klacht adequaat kunnen behandelen. Mijn moeder is tot 2 keer toe met een zalfje weggestuurd terwijl ze huidkanker had. Het was ook niet zo dat de dermatoloog er een biopt voor moest nemen om dat te constateren, die zag het in één oogopslag en de huisarts komt af met zalfjes....

Neemt niet weg dat huidproblemen ontzettend lastig zijn ik heb ook al veel verschillende diagnoses gehad voor mijn huidproblemen ( sorry ik wijk even af van het topic) dermatologie is hier in het ziekenhuis bar en bar slecht. Net lopende band werk...

Maar het meer online doen is gewoon de toekomst. Ik moest ook een app downloaden maar achteraf gezien kan ik de app ook prima gebruiken voor mijn werk aangezien alle ziektes erin beschreven staan wat voor mijn werk in de zorg toch wel erg van toepassing is.

Ik heb nu ook een budget zorgverzekeraar maar ik ga toch overstappen en liever meer betalen. Goedkoop klinkt leuk maar veel ziekenhuizen hebben er geen contract mee.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:54

https://m.youtube.com/watch?v=TRCkOTUvnOo

Over zorg gesproken ;( de coalitie... echt om te janken.
Dat ze zichzelf in de spiegel kunnen aankijken.
Het is niet 5 voor 12, maar 5 over 12.
Dit gaat echt mensenlevens kosten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:58

Maar wat dan listiglistje? De zorg blijven uitbereiden wordt onbetaalbaar. Nu al zijn zorgverzekeringen niet te betalen, als we alles steeds groter laten worden nemen die kosten alleen maar toe.

Zorg wordt duurder met duurdere behandelingen, meer ouderen die veel zorg nodig hebben. Daar kunnen we niet in mee blijven groeien. Er zal hervorming moeten komen ipv groei. Alleen loopt de regering weer gruwelijk achter de feiten aan te hobbelen, dat dit onhoudbaar werd wisten we al jaren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:02

Het is ook wel eens gewoon enorm lastig dat er in de zorg mogelijke behandelingen niet vergoed worden, maar medicatie om het te onderdrukken wel. Ik kost echt enorm veel geld per jaar aan fysio via basis, medicatie het hele jaar door in aardige hoeveelheden en nog aantal andere dingen. Maar een behandeling wordt niet vergoed, terwijl daarbij de kosten van de rest iig een tijd lager zouden kunnen worden.
Of behandelingen/middelen die ervoor kunnen zorgen dat het niet verergerd. Geen vergoeding of het mlet echt al heel ernstig zijn

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:08

Er komen zowieso steeds meer medelanders, niet alleen op de vergrijzing gooien.
Dat is niet fair.
Mensen bezuinigingen zelf al op zorg, bang voor de eigen bijdrage te moeten betalen.
Uitstel van mondszorg etc. Met alle gevolgen van dien.

Mensen hebben toch zorg nodig.
Over een paar jaar wonen hier een paar miljoen medelanders excl de expats (want dat is ook een grote groep voortaan).
Dus schalen we alle zorg maar af?

Ikke niet begrijpen....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 17:11

listiglistje schreef:
https://m.youtube.com/watch?v=TRCkOTUvnOo

Over zorg gesproken ;( de coalitie... echt om te janken.
Dat ze zichzelf in de spiegel kunnen aankijken.
Het is niet 5 voor 12, maar 5 over 12.
Dit gaat echt mensenlevens kosten.

Dit is echt niet meer uit te leggen. Die coalitiepartijen zijn gewoon misdadig bezig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:13

Cer schreef:
Janneke2 schreef:
... of is het zo op de vrouw spelen ook een kwestie van wanbeleid?
'Ze is dom, want ze verdient te veel' - dat klinkt wel heel erg marxistisch, maar het kan waar zijn, ze zit al lang in een rechts kabinet.

Het staat er niet zo letterlijk...
laten we wel wezen, politici (of anderen) met een hoog salaris die zelf niet veel merken van bepaalde prijsverhogingen, kunnen daar soms behoorlijk luchtig over doen...
Dus nu het Kaag, maar als het een man op dezelfde positie was geweest, was het toch gelijk? Die voelt t niet perse in de portemonee, dus dan kan je net wat makkelijker beslissingen nemen...

Ik vind het een uitspraak op het niveau van 'x is niet professioneel en kijkt niet verder dan de neus lang is'.

Een arts kan een uitstekende diagnose stellen mbt een ziekte die hij of zij nooit gehad heeft.

Met uitzondering van het midden inkomen van de SP'ers: ministers en Tweede Kamerleden verdienen uitstekend.
En het is onderdeel van het werk van een minister van financiën om te weten hoe de verschillende inkomensgroepen ervoor staan.

Dus stellen 'persoon x merkt het zelf niet en weet het dus niet' vind ik een ;) verklaring van onvermogen.
En dus op de persoon.

Ik kan van harte instemmen met 'we hebben een rechts kabinet, ze verd*mmen het gewoon'.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:50

Als dat zo is dan kunnen ze er nooit zo luchtig over doen..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:35

listiglistje schreef:
Er komen zowieso steeds meer medelanders, niet alleen op de vergrijzing gooien.
Dat is niet fair.
Mensen bezuinigingen zelf al op zorg, bang voor de eigen bijdrage te moeten betalen.
Uitstel van mondszorg etc. Met alle gevolgen van dien.

Mensen hebben toch zorg nodig.
Over een paar jaar wonen hier een paar miljoen medelanders excl de expats (want dat is ook een grote groep voortaan).
Dus schalen we alle zorg maar af?

Ikke niet begrijpen....

En bij ouderen zijn we in NL nog zo ver dat we nog een kosten/baten analyse maken. Dure behandelingen vinden 9/10 keer niet meer plaats.

Ouderen hebben in de meeste gevallen 30-40 jaar bijgedragen aan het stelsel itt tot 'nieuwkomers' zonder een enkele bijdrage, maar vaak meer dan gemiddelde zorg nodig die altijd 100% vergoed moet worden vanuit de overheid over niet zelden een periode van tientallen jaren.

En dat is geen 'haat', maar gewoon feiten. De zorg wordt onbetaalbaar en met de huidige instroom is dat ook een extra belasting voor de zorg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:51

Cer schreef:
Als dat zo is dan kunnen ze er nooit zo luchtig over doen..

Ik vraag me altijd af of ze het idd wel echt weten. Jezelf indenken hoe iets moet zijn is compleet anders dan wanneer het echt jouw realiteit is.

Dus op papier weten ze het misschien wel, maar door sommige uitspraken ga je je toch wel afvragen of zo ooit wel eens serieus gekeken hebben hoe de realiteit is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:54

Kosten/ baten analyse in de ouderenzorg...?

Volgens mij gebeurt dit bij uitzonderlijke ingrepen - is er een verwachting van een x aantal levensjaren?
(Maar niet specifiek in de ouderenzorg.)

Wat wel bij ouderen gebeurt
... en ik ben Nederlands genoeg om dit prettig te vinden...
is een afweging of het medisch zinvol is.
(Bij voorbeeld je leeft waarschijnlijk iets langer als je nog een extra chemokuur doet, maar hoe gelukkig die tijd dan is, is onderwerp van gesprek met de patiënt.)

En ik vind expat een woord dat doet denken aan hoog opgeleide lui die hier dus stevig belasting betalen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:09

https://www.ad.nl/binnenland/veel-neder ... ~a93611d6/

Zou dit gaan helpen, open zijn waar iedereen het kan lezen hoe je het niet meer redt. Het zou fijn zijn als kassa dit voor elkaar krijgt om flink wat verhalen bij elkaar te krijgen en die aanbieden. Dat het een persoonlijke tint krijgt ipv anonieme cijfers over hoeveel % het wel of niet redt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:11

Janneke2 schreef:
Kosten/ baten analyse in de ouderenzorg...?

Volgens mij gebeurt dit bij uitzonderlijke ingrepen - is er een verwachting van een x aantal levensjaren?
(Maar niet specifiek in de ouderenzorg.)

Wat wel bij ouderen gebeurt
... en ik ben Nederlands genoeg om dit prettig te vinden...
is een afweging of het medisch zinvol is.
(Bij voorbeeld je leeft waarschijnlijk iets langer als je nog een extra chemokuur doet, maar hoe gelukkig die tijd dan is, is onderwerp van gesprek met de patiënt.)

En ik vind expat een woord dat doet denken aan hoog opgeleide lui die hier dus stevig belasting betalen
.

:+ dit vind ik oprecht grappig. Geen ervaring mee denk ik maar.

En nee, het is allang niet meer zo dat het alleen in uitzonderlijke situaties is in de zorg. Ook daar heb je denk ik weinig ervaring mee?
En hoe je het ook prachtig wil omschrijven, uiteindelijk draait het om de kosten en de baten..zo simpel is het ook wel weer.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:25

Expats betalen juist minder belasting door de expat regeling.
Citaat:
De expatregeling staat in Nederland ook wel bekend als de 30%-regeling. Het is een belastingregeling voor buitenlandse werknemers die een 'specifieke deskundigheid' hebben die schaars is op de Nederlandse arbeidsmarkt. Als dat het geval is, betalen zij over maximaal 30 procent van hun loon geen belasting.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:48

Citaat:
:+ dit vind ik oprecht grappig. Geen ervaring mee denk ik maar.

En nee, het is allang niet meer zo dat het alleen in uitzonderlijke situaties is in de zorg. Ook daar heb je denk ik weinig ervaring mee?

Na zo'n 30 jaar werk in de zorg vind ik dit oprecht niet grappig.

Waar ik geen ervaring mee heb is met expats.
Rechts kabinet: hoge inkomens, weinig belasting. (Dat had ik kunnen weten - feit is dat het niet zo hoeft te gaan.)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:50

Maar expats hebben toch gewoon een zorgverzekering?https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-de-verplichte-zorgverzekering-afsluiten-als-ik-uit-het-buitenland-kom#:~:text=Komt%20u%20in%20Nederland%20wonen,nog%20geen%20zorgverzekering%20heeft%20afgesloten.

En verder vind ik het echt *** om het op immigratie te gooien.
Puur kijkend naar de ouderen wisten we 15 jaar geleden al dat dit eraan zat te komen.
10 jaar geleden was mijn werkgever al bezig met het vraagstuk. En mijn werk omvat puur de ouderenzorg.
15 jaar geleden hadden we 10 bewoners op 1 zorgende. Nu hebben we er 15 op 1 zorgende. Niet omdat het aantal vpk daalt, maar omdat het aantal ouderen absurd stijgt.
Prima dat ze jaren betaald hebben, maar aan die centen hebben we nu helemaal niks. We moeten ze allemaal verzorgen en dat kost gewoob veel geld.
Begrijp me niet verkeerd, ik gun ze alles. Maar geld groeit niet aan bomen.

En nee, ouderen krijgen geen chemokuur. Maar wat denk je dat verpleeghuiszorg kost? Het aandeel ouderen dat wekelijks bij de trombosedienst bloed moet prikken, chronisch en langdurig medicatie slikt, langere ligtijden in het zkh. Hoe veel zorg denk je dat die oudere krijgt van de huisarts, fysiotherapie?

Ouderen kosten de zorg veel geld. En hoewel ik ze allemaal optimale zorg wil geven, groeit dat geld niet aan de boom. Dat kan dus niet meer.
En dan kunnen we ze laten verpieteren, door inderdaad maar 15 bewoners op 1 zorgmedewerkers te hebben in de traditionele zorgsituatie. Of we kunnen zorgen dat die ene zorgmedewerkers zo efficiënt mogelijk is.
En de politiek heeft liggen slapen waardoor we op scenario a. afstevenen. Daar kunnen immigranten geen drol aan dien.
Het zorgsysteem is zo ontzettend log dat iedere poging om scenario b in te zetten nauwelijks zoden aan de dijk zet.

en voordat er opmerkingen over komen: ik bedoel niet dat er in een wooninstelling 1 zorgmedewerker op zoveel bewoners staat.
Waar ik op doel is landelijk àlle ouderen (in een instelling en daarbuiten) tov het aantal zorgmedewerkers dat ze zorg biedt (in een instelling, maar ook huisartsen, poh, thuiszorg, specialisten enz).

Ter illustratie nog even: de invloed van vergrijzing op onze zorgkosten.
https://www.zorgcijfersdatabank.nl/nieu ... n-in-beeld
Laatst bijgewerkt door secricible op 07-09-22 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:01

Oh en wR betreft afschalen: de beperking is een verhouding, dus 1 op 6. Zolang de bevolking groeit, blijft het aantal zorgmedewerkers dus gewoon stijgen.

Er is geen rem, alleen beperking van groei. 1 op de 6 werkende werkt in de zorg. 17%... en die moeten we allemaal samen betalen. Plus alle medicatie en apparatuur.
Ik vind dat echt duizelingwekkend...

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:47

De zorgverzekeraars hebben miljarden winsten geboekt de afgelopen jaren, dat kun je overal lezen. Ik kom zelf geregeld in het ziekenhuis en als ik zie hoeveel onderzoeken er allemaal dubbel of driedubbel worden gedaan dan heb ik daar ook mijn ernstige vraagtekens bij. Dan snap ik wel dat het onbetaalbaar is, je moet voor elk dingetje weer terug op het spreekuur komen, terwijl dat ook best allemaal telefonisch afgehandeld kan worden, ging met corona ook prima. Daar lijkt me heel wat meer winst in te zitten om op te bezuinigen.