Johan Derksen over seksueel misbruik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Johan Derksen over seksueel misbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:31

... ik heb Yv'tH nooit leuk gevonden en dus die column aan mij voorbij laten gaan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:33

enzino schreef:
Janneke2 schreef:
Neemt niet weg dat in het hypothetische geval dat iemand van een minderheid dit gezegd zou hebben, de discussie anders zou zijn verlopen.

En waar baseer je dat op? Je vooroordelen?

Nog een hypothetisch geval: stel dat de dame in kwestie naar voren stapt en zegt dat ze het Johan echt niet kwalijk neemt, wat dan?
Alle Inquisitie leden in diepe rouw?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:43

Nee, want ik vind alsnog de reactie van hem erna niet oké. Het lacherig en vervolgens geen enkele zelfreflectie nog steeds niet oké. :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:49

CharleyT schreef:
Nog een hypothetisch geval: stel dat de dame in kwestie naar voren stapt en zegt dat ze het Johan echt niet kwalijk neemt, wat dan?

Flauw maar ik reageer toch, als zij het niet erg vond ben ik daar blij om, maar dat geldt dan nog steeds niet voor elke vrouw

We hebben het over een bejaarde man, de vrouw zal niet heel veel jonger zijn geweest, misschien leeft ze helemaal niet meer en kan ze niks meer zeggen, misschien schaamde ze zich zo dat ze het niemand verteld heeft en dat er ook geen broer of zus is die kan zeggen dat was mijn zus. Misschien vond ze het haar eigen schuld, misschien...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:55

Jis_ schreef:
CharleyT schreef:

Flauw maar ik reageer toch, als zij het niet erg vond ben ik daar blij om, maar dat geldt dan nog steeds niet voor elke vrouw

Maar het gaat hier toch helemaal niet om elke vrouw? Dat mocht hij willen, de ouwe snoeperd
Het gaat om 1 (één), of mogelijk zelfs 0 (geen) vrouw(en).
Als het waar is wat er gebeurd zou zijn, dan is juist het enige wat ertoe doet, wat het slachtoffer in kwestie ervan vindt.
Al die andere vrouwen, die nooit als dronken juffrouw met de kaars van Johan Derksen uit zijn geweest, die zijn toch helemaal geen partij hierin?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:59

Jis_ schreef:
CharleyT schreef:

We hebben het over een bejaarde man, de vrouw zal niet heel veel jonger zijn geweest, misschien leeft ze helemaal niet meer en kan ze niks meer zeggen, misschien schaamde ze zich zo dat ze het niemand verteld heeft en dat er ook geen broer of zus is die kan zeggen dat was mijn zus. Misschien vond ze het haar eigen schuld, misschien...

Tuurlijk, dit is dan weer flauw :P , maar een andere hypothese niet, hoeveel maten meet jij., en het gaat niet om elke vrouw in dit hypothetische geval

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:01

MyWishMax schreef:
Nee, want ik vind alsnog de reactie van hem erna niet oké. Het lacherig en vervolgens geen enkele zelfreflectie nog steeds niet oké. :D

Grappig dat jij reageerde : ik schaar je juist niet onder de Inquisite leden :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:06

CharleyT schreef:
MyWishMax schreef:

Oh sorry :+ Lekker handig van mij. Ik vind sommige hypothetische dingen ook te ver gaan hoor en niet relevant hier. Dat ben ik juist met jullie eens

Oomens.
Hoe die vrouw zich er over voelt en wat ze er tegen zou willen doen of niet is volledig aan haar.

De manier waarop er bijna opgeschept wordt en het afgedaan als jeugdzonde en grappig niet. Dat gaat over juist het grote geheel waar extreem veel vrouwen te maken krijgen met seksueel geweld en daar niks mee durven te doen of nog ernstigere problemen krijgen door de reacties van de maatschappij. Eigen schuld, uitgelokt, normaal voor die tijd, je vroeg erom.
Dat is geen normale reactie net als dat het niet normaal is om dingen te doen zonder consent. En dat moet blijkbaar nog veel duidelijker gemaakt worden. Als hij echt berouw had getoond en het geen grappig ding gevonden had waar ze allemaal om konden lachen was het al heel anders geweest. Zelfs als die het argument had gebruikt dat het een andere tijd was. Want die tijd is het nu niet meer en er is juist heel veel aandacht geweest voor dit onderwerp de laatste tijd. Dus de manier waarop het verteld wordt en daarna gereageerd op mensen die het niet oké vinden had anders gemoeten en dan was hij zelf ook anders behandeld.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:14

oomens schreef:
Jis_ schreef:

Maar het gaat hier toch helemaal niet om elke vrouw? Dat mocht hij willen, de ouwe snoeperd
Het gaat om 1 (één), of mogelijk zelfs 0 (geen) vrouw(en).
Als het waar is wat er gebeurd zou zijn, dan is juist het enige wat ertoe doet, wat het slachtoffer in kwestie ervan vindt.
Al die andere vrouwen, die nooit als dronken juffrouw met de kaars van Johan Derksen uit zijn geweest, die zijn toch helemaal geen partij hierin?

Maar dan snap je toch helemaal niet waar het om gaat?

Het gaat om misbruik maken van vrouwen. Weet je wat dit verhaal en vooral de reacties van sommige mensen er op doet met sommige vrouwen die zeker weten misbruikt zijn?
Waar of niet maakt eigenlijk helemaal niks uit behalve voor de vrouw waar het om gaat in dit verhaal

CharleyT schreef:
Tuurlijk, dit is dan weer flauw :P , maar een andere hypothese niet, hoeveel maten meet jij., en het gaat niet om elke vrouw in dit hypothetische geval

Komt die hypothese bij mij vandaan?

Vergeef mij mijn inlevingsgemogen :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:07

MyWishMax schreef:
CharleyT schreef:

Oh sorry :+ Lekker handig van mij. Ik vind sommige hypothetische dingen ook te ver gaan hoor en niet relevant hier. Dat ben ik juist met jullie eens

Oomens.
Hoe die vrouw zich er over voelt en wat ze er tegen zou willen doen of niet is volledig aan haar.

De manier waarop er bijna opgeschept wordt en het afgedaan als jeugdzonde en grappig niet. Dat gaat over juist het grote geheel waar extreem veel vrouwen te maken krijgen met seksueel geweld en daar niks mee durven te doen of nog ernstigere problemen krijgen door de reacties van de maatschappij. Eigen schuld, uitgelokt, normaal voor die tijd, je vroeg erom.
Dat is geen normale reactie net als dat het niet normaal is om dingen te doen zonder consent. En dat moet blijkbaar nog veel duidelijker gemaakt worden. Als hij echt berouw had getoond en het geen grappig ding gevonden had waar ze allemaal om konden lachen was het al heel anders geweest. Zelfs als die het argument had gebruikt dat het een andere tijd was. Want die tijd is het nu niet meer en er is juist heel veel aandacht geweest voor dit onderwerp de laatste tijd. Dus de manier waarop het verteld wordt en daarna gereageerd op mensen die het niet oké vinden had anders gemoeten en dan was hij zelf ook anders behandeld.

Hier gaat het om. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:19

Ik vind het eigenlijk ontzettend schokkend te merken hoeveel mensen vinden 'dat het moet kunnen' - want het is humor, 'kantinepraat', opschepperij, 'en vast wel verzonnen'.

Wie wordt hier beter van 'als het moet kunnen'? In cultureel opzicht (want het is humor, en humor is cultuur, toch?), in sociaal opzicht (want het gaat over menselijke relaties, toch?), ten opzichte van beschaving (want we hebben omgangsregels tussen mannen en vrouwen, toch?)

Wie en wat wordt er beter van dat 'alles moet kunnen'?

In de jaren 70 zong Cabaret Ivo de Wijs (progressief, VPRO) een lied waar ik alleen het refrein nog van weet, min of meer. Het ging over alle misstanden in de wereld zo'n beetje, en de clou/het refrein was:
"en van wie is dat de schuld?"
"van die dikke homofiele Joodse neger - met een bult"

Een zeer noodzakelijk aanklacht tegen discriminatie en racisme, en typisch voor de tijdgeest. Ivo gebruikt nl het woord 'neger'. Dat mocht toen.

"We" hebben nu met z'n allen bepaald 'dat dat niet meer moet kunnen'.

Waarom moet dan vrouwen vernederen en daar vreselijk om lachen 'wel kunnen'? Zélfs al kon het toen wel (wat, in tegenstelling tot Ivo's gebruik van het N-woord, niet het geval was) wáárom zouden we vinden 'dat het moet kunnen'?

Waarom? Kan iemand van de 'het valt allemaal wel mee groep' (mag je zelf bepalen of je je aangesproken voelt) me vertellen waarom dat 'moet'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:47

Ibbel schreef:
Ik vind het eigenlijk ontzettend schokkend te merken hoeveel mensen vinden 'dat het moet kunnen' - want het is humor, 'kantinepraat', opschepperij, 'en vast wel verzonnen'.

Schokkend dat mensen de vrijheid van meningsuiting steunen?

Ik vind het schokkender dat sommige mensen dat niet steunen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:50

Er zijn grenzen aan de vrijheid van meningsuiting. En een verkrachting weglachen heeft sowieso niets met vrijheid van meningsuiting te maken.

Het verhaal opbiechten wél. Dat mag-ie 100x doen van me. Maar het bagatelliseren níet.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:50

we gaan en dan spreek ik alle groeperingen aan, vooral invullen en aangeven wat iemand anders er van moet vinden

- dit moet kunnen, is een grap
- dit kan echt niet, het is vrouwonterend
- neger zeggen moet kunnen / neger zeggen is not done
- zwarte piet is racisme / zwarte piet is traditie

je merkt overal dat mensen steeds stelliger worden in wat ze vinden en niet meer naar de ander willen luisteren en begrip tonen en dat baart me wel zorgen. Mannen mogen nog prima vrouwen versieren en mannen mogen van mij ook jagen en ook proberen. ze moeten alleen goed op de signalen letten en er zeker van zijn dat het een ja is. bij twijfel = niet doen. bij veel mannen is dit prima het geval, bij sommige mannen niet. en mannen zoals herman Derksen vroeger, die denken er op zo'n moment helemaal niet over na (ik kan me niet voorstellen dat hij moetwillig die dame even wou vernederen, ik denk echt oprecht dat hij het als grap zag). hij staat er echter ook niet bij stil wat dit mogelijk met een vrouw doet, misschien ook wel omdat hij dat nooit gehoord heeft wat wel en niet kan.

ik denk vooral, gebeurd is gebeurd. wij waren er niet bij en weten niet het precieze verhaal. hij begint goed door te zeggen dat hij e.e.a. op wil biechten. hoe er vervolgens mij om wordt gegaan vind ik gewoon not done. excuses toen waren niet nodig. ze hadden alleen maar hoeven zeggen. hij gaf zelf al aan dat hij zich er voor schaamt. maar het lacherige en eigenlijk rene vd gijp die het nog erger maakt is het probleem.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:54

Eens joltsje. Ik bedoelde excuses meer voor due aflevering erna. Dat als xe toen aangegeven hadden dat het lachen not done omdat het geen grappig onderwerp is was het voor mij heel anders was geweest

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:02

daar ben ik het weer mee eens mywishmax.
de volgende dag hadden ze moeten zeggen:

sorry jongens, we vonden het een grap, maar we begrijpen dat het te ver ging.
we respecteren alle vrouwen en willen ze met respect behandelen. er om lachen was niet de juiste reactie.

maar daar waren ze te eigenwijs voor.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:08

Ibbel schreef:
Er zijn grenzen aan de vrijheid van meningsuiting. En een verkrachting weglachen heeft sowieso niets met vrijheid van meningsuiting te maken.

Het verhaal opbiechten wél. Dat mag-ie 100x doen van me. Maar het bagatelliseren níet.

Waarom mogen sommige dingen wel gebagatelliseerd worden en is dat bij andere onderwerpen verboden?

Als hij had verteld dat ze vroeger na de kermis altijd op de vuist gingen met jongens uit de buurdorpen, en dat hij daarbij ook wel eens iemand te hard met een bierflesje had geslagen (dat is dus op televisie zware mishandeling bekennen, mogelijk zelfs uit te leggen als poging tot doodslag), dan hadden mensen hun schouders opgehaald en gedacht, "tja, zo ging dat nu eenmaal, en bovendien is het 50 jaar geleden".

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:09

Als ze daar zo om gelachen hadden en bijna trots op geweest, nee hoor ook dat had ik niet normaal gevonden.

Volgens mij wordt er gewoon gemist dat het om de manier waarop en geen enkele zelfreflectie gaat. En dat mensen die het echt kwalijk vinden dat er gelachen wordt om seksueel geweld en geen erkenning dat het geen grappig onderwerp is weggezet worden als aanstellers/cancel culture en noem maar op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:22

Ondertussen verzandt mijn vraag:

wie wordt er nou béter van dat bagatelliseren? Wie wordt er beter van 'alles maar mogen zeggen' onder het mom van vrijheid van meningsuiting?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:53

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:35

https://www.ad.nl/show/johan-derksen-ke ... gn=stdc_ad

Die reacties hier #) soms denk ik dat de zgn 'rape culture' overdreven wordt en dan word ik weer hard uit die droom geholpen :x. Dat hij het gedaan heeft is één ding maar dat hij denkt dat je daar zomaar kunt verkondigen zonder repercussies en dat Rene daar ook nog bij gaat zitten lachen en opmerkingen maken over honkbalknuppels. EN dat al die mensen in de comments dat volslagen normaal vinden. Ik kan er met mijn pet niet bij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:46

Citaat:

Inquisitie...?
Diepe rouw...?
Mij ontgaat iets.

Afgezien van het feit van verjaring:
iedere burger die weet heeft van strafbare feiten hoort dit bij de politie te melden.
Ik zeg maar even hoe de regels zijn.

En verkrachting hoort tot die misdaden, waarbij de klacht/ aangifte van het slachtoffer niet noodzakelijk is om tot vervolging over te gaan.

Zelfs al vind en vond ze het niet erg, ze was buiten bewustzijn en daarmee is de dader schuldig aan een strafbaar feit.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:57

enzino schreef:
Mensen lijken te vergeten dat Johan daar zit als comedian.
.

Derksen is geen comediant, sterker nog ik vermoed dat hij zwaar beledigd is als je hem zo noemt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:10

oomens schreef:
Als hij had verteld dat ze vroeger na de kermis altijd op de vuist gingen met jongens uit de buurdorpen, en dat hij daarbij ook wel eens iemand te hard met een bierflesje had geslagen (dat is dus op televisie zware mishandeling bekennen, mogelijk zelfs uit te leggen als poging tot doodslag), dan hadden mensen hun schouders opgehaald en gedacht, "tja, zo ging dat nu eenmaal, en bovendien is het 50 jaar geleden".

Misschien gek, maar eigenlijk vind ik het ook niet zo'n geweldig verhaal als je iemand wellicht blijvend hersenletsel hebt geslagen 50 jaar terug. Maar dat terzijde.

In elk geval misken je de context waarin Derksen dat verhaal vertelde. Het was namelijk niet zomaar het willekeurig herinneringen ophalen over een gebeurtenis van vroeger. Hij haalde dit verhaal aan vanwege een strafrechtelijk onderzoek naar seksueel misbruik (en ook mishandeling meen ik) dat nu loopt, op dit moment. En het had een duidelijk doel: het ging om de herhaling van het idee dat seksueel misbruik iets is dat 'iedereen' wel eens doet of heeft gedaan en dat het niet zo erg is, en dat het overdreven is dat er nu 'ineens' gevolgen aan zitten. Dat ging niet om vroeger, dat gaat om het nu.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:13

enzino schreef:
Ibbel schreef:

Schokkend dat mensen de vrijheid van meningsuiting steunen?

Ik vind het schokkender dat sommige mensen dat niet steunen.

Als er een tv zender zou zijn waarop een programma voorbij komt waar op een dergelijke manier gesproken wordt over seks met een kind van 10, dan valt dat onder vrijheid van meningsuiting en als het je niet zint, zit er een aan-uit-knop op je afstandsbediening, moet ik het zo zien?