Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:32

DuoPenotti schreef:
Waarom voeren ze nu eigenlijk geen autoloze zondagen in?
Mensen die dan in opstand komen want ze kunnen niet zonder?

En ja elektrisch valt er voor mij dan ook onder, want die rijden ook niet op groene stroom, dat word ook opgewekt uit de gascentrale.

Vanwege de 24uurs economie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:35

elnienjo schreef:
DuoPenotti schreef:

En ja elektrisch valt er voor mij dan ook onder, want die rijden ook niet op groene stroom, dat word ook opgewekt uit de gascentrale.

Vanwege de 24uurs economie.

Dus??

Ook toen was het dat er mensen wel gebruik mochten maken die moesten, dat zal nu niet anders zijn.
Maar dan is het nog altijd een groot deel dat de weg dus niet op mag.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:35

DuoPenotti schreef:

En terecht, want tegenwoordig moet men ook op zodag gewoon naar het werk... (en paard).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:38

karuna schreef:
Zolang er geen betaalbare alternatieven zijn voor bestelbussen,

Perfect voorbeeld.

Toyota heef paneelbusjes welke 1 op 1 vergeleken kunnen worden. Met ICE en met volledig EV. Exact hetzelfde op de motoren na.
EV kost het dubbele en weegt een derde meer. Dit laatste is een enórm nadeel voor energieverbruik en verkeersveiligheid om over meer grondstoffen niet te praten.
Doordat er steeds meer schone binnensteden komen, mógen de ICE de stad niet meer in.
De fabrikant en overheden *\%/* met dubbele omzet voor hetzelfde busje.

Overigens ben ik uiteraard VOOR minder vervuilen in de steden. En ja EV draagt daar aan bij. Net als ICE op bio-brandstof (of de synthetische schone brandstof) en dáárvoor hoeft de energie niet élders vervuilend opgewekt te worden.

Terug naar het onderwerp is het lijkt míj helder dat EV op korte termijn geen enkele oplossing biedt voor wie NÚ hoge kosten heeft.
Denk verder HEEL goed na voor je meerjarige zwaardere financiële verplichtingen voor deze veel duurdere voertuigen aangaat. Tegen de tijd dat je alles afbetaald hebt is alles (techniek, brandstof, economie, werk, wetgeving) anders.
Aan de positeve kant van die hogere energie-kosten is dat je daarmee bijdraagt aan het financieren van meer defensie-uitgaves. Moet je een veilig gevoel geven toch?!
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 12-03-22 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:39

Klinkt helemaal niet terecht, ook toen waren er uitzonderingen voor werk, kan nu dus ook.
Paard kun je regelen onderling, met stalhouder oid.

Nu minder gas en brandstof afnemen kan denk ik wel wat maken in de prijzen en de winst voor rusland.
In voor de meeste gevallen de hobby reisjes van de automobilist.

Yinthee schreef:
DuoPenotti schreef:

En terecht, want tegenwoordig moet men ook op zodag gewoon naar het werk... (en paard).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:42

Ik weet van de taxibusjes waar nu 9 mensen inkunnen (max 3500 kilo). Volledig electrisch is het zoveel zwaarder dat er uit het hoofd max 5 tot 6 mensen inkunnen om niet over de 3500 kilo heen te gaan.

Er is een optie om lpg met diesel te koppelen, dan verbruik je tot 25% minder diesel. Maar de onderbouw en ombouw is aardig prijzig en je worstelt daarna met de wegenbelasting omdat de overheid daar nog niet mee om kan gaan. Toch voor de camper denken we er aan, er zit al een 60 liter lpg tank onder voor verwarming koken koelen enz. De ombouw dan zal rond de 1200 euro zitten om geschikt te maken er ook mee te gaan rijden. Tot voorkort was het niet lonend, nu begint dat langzaam wel lonend te worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:42

Denk juist niet dat we in de val moeten trappen van minder gebruiken. Daar spint 't stikstofkabinet garen bij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:44

IMANDRA schreef:
Bron? Want zowel Annemiek als ik hebben links geplaatst die wat anders beweren, relatief aan ICE auto’s.

Best tekenend dat mensen die dit roepen het niet onderbouwen in hun post ;)

Alsof we tegen een muur aan het praten zijn :')
Een muur die niet gehinderd door kennis van zaken steeds dezelfde onwaarheden blijft herhalen.

Ik gooi dit plaatje er nog eens in:

Afbeelding

@Duopenotti, dat niet alle auto’s in Nederland op duurzame stroom lopen ligt natuurlijk niet aan de auto’s, maar vooral aan de overheid en de weerstand van de bevolking tegen windmolens en zonneparken. Voor het raffineren van olie en de productie van benzine is trouwens ook enorm veel stroom nodig.
Een aantal landen waaronder bv Engeland draaien ‘s zomers regelmatig volledig op duurzame energie. Daar moeten we zeker naartoe werken :j
Maar ook via kolencentrales stoot een EV nog steeds minder co2 uit.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 12-03-22 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:45

DuoPenotti schreef:
Klinkt helemaal niet terecht, ook toen waren er uitzonderingen voor werk, kan nu dus ook.

Je wil op je vrije dag toch gewoon kunnen gaan rijden of op wedstrijd?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:48

elnienjo schreef:
DuoPenotti schreef:

Je wil op je vrije dag toch gewoon kunnen gaan rijden of op wedstrijd?

Nee, waarom?
We hebben een oorlog nu met gevolgen.
Dus waarom alles doen zoals we verwend zijn te doen?
1 dagje in de week hebben we het over.

Als dit kan helpen om minder brandstof en gas te verbruiken, dus minder afhankelijk daarvan te zijn zou ik dat prima vinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:53

karuna schreef:
Er is een optie om lpg met diesel te koppelen, dan verbruik je tot 25% minder diesel. Maar de onderbouw en ombouw is aardig prijzig en je worstelt daarna met de wegenbelasting omdat de overheid daar nog niet mee om kan gaan.

Ik heb mijn vorige diesel zelf aangepast om gedeeltelijk op zo´n oranje butaan-gasfles te lopen ;)
én op hergebruikte frituur-zonnebloemolie.

Vriendin komt net terug van de venta. Gewéldige deal voor de lemon-merengue taart. Eieren voor de taart gekregen plus een doos scharrel-kalkoeneieren voor ons. Morgen de taart ruilen voor 40 l. bidon olie.
Goedkoper én schoner; nú.
En net zo´n niet haalbare oplossing voor bijna iedereen als EVs.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:53

Huertecilla schreef:
Denk verder HEEL goed na voor je meerjarige zwaardere financiële verplichtingen voor deze veel duurdere voertuigen aangaat. Tegen de tijd dat je alles afbetaald hebt is alles (techniek, brandstof, economie, werk, wetgeving) anders.

Onze auto hebben we over 1,5 jaar eruit. Over 5 jaar hebben we ruim €10.000 bespaard. Dat geldt natuurlijk wel alleen voor mensen die veel kilometers maken. Wij rijden dik 25.000km per jaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:00

DuoPenotti schreef:

Lijkt me heerlijk en zeer nuttig, wat mij betreft gelijk invoeren :j

8nnemiek

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:04

Autoloze zondagen lijkt me heerlijk <3
Ik vond het geweldig toen alles in het begin tijdens corona even stil lag, wat een rust en stilte!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:08

Lijkt mij dus ook heerlijk.
Dat had ik dus ook in het begin van de corona, toen zelfs dagelijks.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:19

Ha, dank voor je voorbeelden, HC, weet ik in ieder geval zeker dat Spanje geen (vakantie)land voor mij is. Ik vind het ook niet echt zinvol om de situatie in Spanje op een Nederlands forum als maatgevend te typeren, aangezien de situatie in Nederland, zowel op het gebied van "bergachtigheid" als het laadnetwerk, totaal anders is dan in Spanje. Dat jij in Spanje geen EV rijden wil, doet niets af aan het feit dat het in Nederland een steeds bruikbaarder alternatief gaat worden.

In Nederland is het laadnetwerk echt wel heel goed, ben ik inmiddels achter.
En ik heb mijn EV echt door m'n strot gedrukt gekregen door mijn werkgever, van te voren had ik echt zo idioot veel beren op de weg. Maar ik had geen keus, ik moet al mijn dienstkilometers rijden in een door de dienst verstrekte auto en sinds medio 2021 wordt elke auto die uit het contract gaat, vervangen door een EV.
En nu rijd ik er eenmaal in, en ik ben echt super tevreden over het ding. Ik heb overigens een Kia e-Niro.

Ik rijd voor mijn werk tussen de 100 en soms 300 of 400 km per dag. Ik heb hem in november gekregen, dus nog uitsluitend in de winter ermee gereden en haal gemiddeld een actieradius van 380-400 km. Mijn collega die er al sinds vorige zomer in rijdt, haalde in de zomer met gemak meer dan 450 km (waar het ding op papier een actieradius van 455 heeft).
Het maar zelden dat mijn auto elke dag aan de lader staat. Ik heb geen eigen laadvoorziening (had ik wel kunnen krijgen van de werkgever, maar dat gaf in ons geval enkele logistieke problemen waar we deels wel zelf financieel voor op moesten draaien en daar had ik, gezien mijn weerstand tegen de auto, op voorhand echt geen zin in, misschien dat ik hem op een later moment toch nog wel ga laten installeren, we hebben al zonnepanelen en leveren nu deels terug, dus als die energie de auto in kan en terugbetaald wordt door de werkgever is dat op termijn, ivm saldering, zelfs gunstiger).

Ik heb wel het geluk dat er in mijn dorp in een relatief kleine cirkel (lees 5 minuten lopen maximaal), 3x 2 laadpunten zijn en als ik de straal uitbreid naar 10 minuten lopen maximaal, komen er zo nog minstens 4 of 5 laadpunten bij. Ik heb nog nooit gehad dat binnen die kleinste straal alle laadpunten tegelijk bezet waren, dus in de praktijk heb ik altijd kunnen laden wanneer ik dat wilde.

En ook snelladen onderweg werkt prima, ik heb sowieso recht op een half uur pauze en er zijn inmiddels steeds meer soort van snellaadparken, niet alleen langs de snelweg, maar ook bij hotels en industrieterreinen en andere goed bereikbare plaatsen.

Tot nog toe geen last gehad van laad-anxiety, terwijl dat op voorhand mijn grootste bezwaar was :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:23

8nnemiek schreef:
Huertecilla schreef:

Onze auto hebben we over 1,5 jaar eruit. Over 5 jaar hebben we ruim €10.000 bespaard. Dat geldt natuurlijk wel alleen voor mensen die veel kilometers maken. Wij rijden dik 25.000km per jaar.

Is ook alleen van toepassing bij stabiele randvoorwaardes.
Egens een oorlog, een pandemie, verlies van werk/ander werk ergens anders, andere wetgeving, andere rente, andere belastingregels noem het op en de som verandert maar de verplichtingen niet.
Nadenken dus en ruimte voor het zekere van het onzekere houden!

Sterkte en veel succes met creatief minder onkosten maken allemaal +:)+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:39

verootjoo schreef:
DuoPenotti schreef:

Lijkt me heerlijk en zeer nuttig, wat mij betreft gelijk invoeren :j

Lijkt me inderdaad heel fijn als mensen in de zorg niet meer naar hun werk kunnen komen. Of de horeca of wat voor werk dan ook op zondag :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:42

zucht.....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:44

@annemieke
Ik zie nu pas je aanpassing richting mij gericht...

Dus ze mogen van jou wel op zondag rond rijden bij een autoloze zondag omdat het de schuld van alles anders is?
Nee, bij mij niet, nu zijn ze net zo goed een bijdrage aan de gascrisis. Geen uitzondering wat dat betreft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:13

Nee hoor, autoloos betekent autoloos voor iedereen vind ik.
Er zijn ook zat mensen die vinden dat EV’s harder zouden mogen dan 100 op de snelweg omdat ze niks uitstoten. Ik snap die gedachte ook wel, maar vind dat persoonlijk ook geen goed idee. Iedereen gelijk :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:27

Ghostattack schreef:
Ik heb wel een nieuwe hybride besteld, maar die levertijd is ontzettend lang. Ik verwacht hem begin 2023 :=

Is trouwens ook een goed voorbeeld van de mogelijke valkuil van regelverandering.
Er gaan steeds meer LEZs en ZEZs komen.
Geen diee van de planning daarvan in NL maar tussen nu en de levering van jouw auto mogelijk meer/strenge aldaar.

Hybrids met ICE hebben alleen toegang indien electrisch rijdend.
Hou hier rekening mee in de wetenschap dat die zones (en controle) ráp uitgebreid gaan worden de komende jaren.

In verstedelijkte gebieden zoals NL gaat dat het meeste /snelste/ strengste spelen.
Ja, dat maakt het verwaarlozen van het OV een nog grotere idioterie maar dit opmerken verandert niets aan de werkelijkheid dat het zo al is en strenger gaat worden.

Hier in Spanje, ik weet het; niet relevant in NL en slechts als perspectief, moeten alle steden met meer dan 50.000 inwoners per 2023 voor het centrum een LEZ hebben* en komen er in de steden met de grootste vervuiling meer ZEZs.
Voor bijv Madrid en Barcelona kan dat voor mensen die binnen die zones wonen/werken inhouden dat een keuze voor hybride met ICE niet meer kan.
Of het zuiniger/goedkoper/eco is, is daarbij niet relevant; gewoon wettelijk bepaald.
Dit als voorbeeld voor de termijnen van dergelijke strategische vervoerskeuzes en veranderingen.
Extrapoleer zelf maar naar de randstad.
Hopen dat de leveringstermijn van je keuze niet langer is dan de termijn waarop de beperkingen geïmplementeerd worden ;)

8nnemiek die gedachte over sneller mogen van EVs is volstrekte onzin. Sneller = meer energie. Dat die energie ergens anders opgewekt wordt (en daar vervuilt) is irrelevant. Minder is beter.
Verder zijn EVs zwaarder. Sneller dus niet veiliger. Wederom minder is beter.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:32

Huertecilla schreef:
8nnemiek die gedachte over sneller mogen van EVs is volstrekte onzin. Sneller = meer energie. Dat die energie ergens anders opgewekt wordt (en daar vervuilt) is irrelevant. Minder is beter.
Verder zijn EVs zwaarder. Sneller dus niet veiliger. Wederom minder is beter.

Die discussie ging destijds over de stikstofcrisis, dat is nl de reden dat we nu 100 mogen ipv 130 op de snelweg, en dat komt puur door de uitstoot van de auto’s in een bepaalde plek.
Ev’s stoten op de snelweg geen stikstof uit, vandaar is het geen ‘volstrekte onzin’.
Maar het is niet te handhaven en lokt weer aso reacties uit van ICE rijders, dus daarom vind ik het een slecht idee.
Daarnaast zijn EV’s inderdaad ook zuiniger met lagere snelheden uiteraard, dus minder stroom nodig dus minder druk op het stroomnet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:55

@ 8nnemiek
Arnhem is behoorlijk heuvelachtig.
Onder 20% lading gaat er continu een piep om te laden en oa de kachel uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:58

Apart zeg! Welke auto rijd je? Is dat geen instelling?
Die van ons kan ik vrijwel leeg rijden zonder geluidjes, pas rond de 10% waarschuwt hij eenmalig dat je moet gaan laden en dat je de eco stand kan gebruiken.