Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:27

Spenk schreef:
De haven is de belangrijkste doorvoerhaven van europa. Dat dat een doelwit zou kunnen zijn staat wel vast ja.

Indien het tot oorlog komt wordt dat ook de doorvoer haven voor militairen.

Dit dus. Onnodig paniekzaaien door het nog ‘ns extra te benoemen. Maarja, dat ben ik wel gewend bij het AD.
Daarbij: er is al door meerdere hoge militaire mensen verklaard bij o.a. Op1, Jinek en in het NOS journaal dat de komende tijd materieel vanuit Amerika via daar getransporteerd wordt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:30

Zebrastreep schreef:
Ik denk dat elke inwoner van Nederland nu toch wel in de stress zit. Ene kant wil ik mij niet gek laten maken en aan de andere kant ben je er toch voortdurend mee bezig.

Maar het onbekende is altijd stressvol , laat staan geen controle hebben op dingen.

Eigenlijk is het belachelijk voor woorden dat een ander dus gaat bepalen of wij mogen blijven leven. En dat allemaal voor een mannetje met een kleine banketstaafje :')

Over muziek gesproken ik vindt dit nummer nu heel toepasselijk. Het gaat wel over de koude oorlog , maar het bange gevoel over kernwapens is toch wel aardig hetzelfde.

Sting - Russians
https://www.youtube.com/watch?v=wHylQRVN2Qs

Deze Nederlander zit niet in de stress, volgt gedoseerd het nieuws 2x per dag en leeft zijn leven zoals altijd.
Bezorgd? Ja zeker wel, de verhalen van beide ouders en familie die W.O.II volop meegemaakt hebben, waren indrukwekkend genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:35

Telpeva schreef:
Dat de Rotterdamse haven een mogelijk doelwit kan worden is vanaf de 1e dag toch al bekend, toen was Aboutaleb ook al in het nieuws ermee. Samenvatting in mijn eigen woorden: goederen en troepen worden dan vervoerd vanuit de Rotterdamse haven, ik meen ook dat Amerikaanse troepen hierheen zouden komen als tussenstop (weet ik niet meer zeker, weet iemand meer?). Dat maakt de Rotterdamse haven een belangrijk onderdeel van Europa/navo, en daarmee een doelwit. Aboutaleb had het er ook over dat als dat zou gebeuren, hij tijdelijk plaatst maakt als burgemeester zodat militairen de zorg voor de stad en de haven over kunnen nemen.

Ik woon tegenover de Rotterdamse haven, alles wat aan boten langs komt komt ook hierlangs. De afgelopen dagen heb ik overwogen om bij de boulevard te gaan kijken of ik ook nog wat kon zien, maar ik durf niet :o ik denk dat ik ga trippen als ik oorlogsboten ga zien, ook al zijn het 'die van ons'

Je hoeft niet te gaan kijken, er varen al oorlogsboten er zijn al verschillende onderweg en aangekomen.
Dat heeft Rutte vanaf dag één al bekend gemaakt dat dit zou gebeuren sowieso.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:37

AmyII schreef:
Spenk schreef:
De haven is de belangrijkste doorvoerhaven van europa. Dat dat een doelwit zou kunnen zijn staat wel vast ja.

Indien het tot oorlog komt wordt dat ook de doorvoer haven voor militairen.

Dit dus. Onnodig paniekzaaien door het nog ‘ns extra te benoemen. Maarja, dat ben ik wel gewend bij het AD.
Daarbij: er is al door meerdere hoge militaire mensen verklaard bij o.a. Op1, Jinek en in het NOS journaal dat de komende tijd materieel vanuit Amerika via daar getransporteerd wordt.

Exact dit, daarom heeft nederland altijd een hele goeie onderhandelings positie gehad. O.a. in de koude oorlog toen men niet wou dat er kernbommen in NL zouden worden opgeslagen. De regering hoefde maar te dreigen met ''anders doen we de haven dicht'' en dan was er al erg veel mogelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:39

DuoPenotti schreef:
Zullen we Ontopic gaan? Want nu we weten dat iemand bepaalde klachten heeft daar rekening mee houden is voor bokt idd te hoog gegrepen.
Dus maar door on topic.

https://www.ad.nl/binnenland/rotterdams ... ~a1400b80/

De Rotterdamse haven als mogelijk doelwit.
Dat klinkt niet heel fijn.

Je hoeft geen strategisch expert te zijn om hier rekening mee te houden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:40

Spenk schreef:
Je hoeft niet te gaan kijken, er varen al oorlogsboten er zijn al verschillende onderweg en aangekomen.

Waar liggen die ?
Ik heb er nog niks over kunnen vinden..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:41

Idd de Rotterdamse haven is al vanaf het begin af aan benoemd als mogelijk doelwit als alles zou escaleren.
Ik vind dat nou niet echt paniek zaaien, maar gewoon harde werkelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:57

Cer schreef:
Spenk schreef:

Waar liggen die ?
Ik heb er nog niks over kunnen vinden..

Rotterdam die wordt gebruikt als doorvoer daarom kon je nu al verplaatsingen van Militairen gaan zien.

Als er echt oorlog uitbreekt zal het nog veel zichtbaarder worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:01

DuoPenotti schreef:
Zullen we Ontopic gaan? Want nu we weten dat iemand bepaalde klachten heeft daar rekening mee houden is voor bokt idd te hoog gegrepen.
Dus maar door on topic.

De Rotterdamse haven is altijd een mogelijk doelwit bij een oorlog of een terreuraanslag.

Nb: spuit 11, zie ik :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:04

De hele wereld keert zich tegen Poetin, en dat maakt de situatie maar enkel gevaarlijker. Hij dreigt nu al met kernwapens. Op het moment dat hij inziet dat hij alleen staat in de situatie, zou het wel eens kunnen dat hij denkt "ik niet? Dan niemand." en op de knop drukt. Dat is het probleem met narcisten. Ze denken niet zoals een ander mens.
Met kernwapens is er maar één probleem: ze zijn altijd suicidaal. Rusland alleen al beschikt over voldoende kernwapens om de wereld 20 (twintig!!) keer te vernietigen. Als één natie ze inzet, en de ander reageert is het exit wereld. En dat is geen paniekzaaierij, maar realiteit.
In Belgie is dan ook nog eens het hoofdkwartier van de NAVO, het wil weer lukken :roll:

Enfin, ik was jong in volle koude oorlog en besef nu dat de koude oorlog nooit echt is weggeweest.

Helaas weer actueel. Deze song zou viraal moeten gaan in deze tijden...

https://youtu.be/wHylQRVN2Qs

;(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:14

Electra63 schreef:
DuoPenotti schreef:
Dus maar door on topic.

De Rotterdamse haven is altijd een mogelijk doelwit bij een oorlog of een terreuraanslag.

Nb: spuit 11, zie ik :D

ja klopt en ik wist ook dat ik een schot voor open doel deed, maar mijn eigenlijke doel is gelukt, ontopic gaan :D
Dank je wel allen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:18

sevke schreef:
De hele wereld keert zich tegen Poetin, en dat maakt de situatie maar enkel gevaarlijker. Hij dreigt nu al met kernwapens. Op het moment dat hij inziet dat hij alleen staat in de situatie, zou het wel eens kunnen dat hij denkt "ik niet? Dan niemand." en op de knop drukt. Dat is het probleem met narcisten. Ze denken niet zoals een ander mens.
Met kernwapens is er maar één probleem: ze zijn altijd suicidaal. Rusland alleen al beschikt over voldoende kernwapens om de wereld 20 (twintig!!) keer te vernietigen. Als één natie ze inzet, en de ander reageert is het exit wereld. En dat is geen paniekzaaierij, maar realiteit.
In Belgie is dan ook nog eens het hoofdkwartier van de NAVO, het wil weer lukken :roll:

Enfin, ik was jong in volle koude oorlog en besef nu dat de koude oorlog nooit echt is weggeweest.

Helaas weer actueel. Deze song zou viraal moeten gaan in deze tijden...

https://youtu.be/wHylQRVN2Qs

;(

Ik denk dat dat het enge ook is aan de situatie.

Op dit moment wordt er vanuit gegaan dat Poetin dat ook niet wil want het einde is dan zoek. Maar tot dat het komt op een punt waarbij die weet dat hij dit allemaal niet winnen gaat en dan inderdaad denkt ''dan gaan we allemaal maar''

sevke

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:21

Stel jezelf even de vraag: moest Hitler, die laatste dag in zijn bunker, een knop gehad hebben, zou hij geduwd hebben of niet?

;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:22

sevke schreef:
Stel jezelf even de vraag: moest Hitler, die laatste dag in zijn bunker, een knop gehad hebben, zou hij geduwd hebben of niet?

;(

Die had absoluut gedrukt en dat is inderdaad het hele enge eraan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:23

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:
Dus maar door on topic.

Je hoeft geen strategisch expert te zijn om hier rekening mee te houden.

Nee precies. Het lijstje is vrij simpel op te stellen:
R'dam haven
Schiphol
Amsterdam (hoofdstad)
Den Haag (regering)
Militaire vliegvelden
Overige vliegvelden
Energiecentrales

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:25

Spenk schreef:
Ik denk dat dat het enge ook is aan de situatie.

Op dit moment wordt er vanuit gegaan dat Poetin dat ook niet wil want het einde is dan zoek. Maar tot dat het komt op een punt waarbij die weet dat hij dit allemaal niet winnen gaat en dan inderdaad denkt ''dan gaan we allemaal maar''

En daarom moet je hem altijd een "uit" geven. Iets waarbij hij een hoge prijs moet betalen maar waarbij er genoeg over blijft om niet voor volledige vernietiging te gaan.

Hem bij verstek veroordelen in Den Haag is een voorbeeld waar hij geen "uit" meer heeft als hij in eigen land steun verliest.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:25

Ik denk dat we nog niet zo moeten doemdenken dat de hele wereld letterlijk gaat ontploffen.

Ook iets mer blaffende honden bijten niet.

Het is eerder de angst dat we er geen controle over hebben en geen idee hebben hoe het gaat verlopen vooral dat maakt het erg spannend vindt ik.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:27

Het klinkt misschien een beetje gek maar mijn opa en oma woonden in Noord-Brabant tijdens de tweede wereldoorlog. Zij vertelden wel eens (met een schuldgevoel) dat zij het in vergelijking tot alles boven de rivieren een stuk beter hebben gehad tijdens en na de oorlog.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:30

AmyII schreef:
Het klinkt misschien een beetje gek maar mijn opa en oma woonden in Noord-Brabant tijdens de tweede wereldoorlog. Zij vertelden wel eens (met een schuldgevoel) dat zij het in vergelijking tot alles boven de rivieren een stuk beter hebben gehad tijdens en na de oorlog.

Dat zeiden mijn ene opa en oma ook. Ene opa en oma in Zuid-Holland en werkend op een boerderij normaal eten etc. Andere opa en oma nabij Westerbork en oma moest als 16 jarige gedwongen gewonde Duitse soldaten verzorgen.

Zelfde leeftijd beide maar beide de oorlog totaal anders meegemaakt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:31

AmyII schreef:

Zeker.
Maar toen waren er ook meer mensen (deels) zelfvoorzienend althans buiten de steden.
Hadden vaak een eigen moestuintje.
Waren niet zo aangewezen op het stroomnet zoals wij nu. Veel huizen hadden een kelder voor al wat etenswaar goed te houden.

Ik vraag me af hoe dat nu zou gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:32

Zebrastreep schreef:
Ik denk dat we nog niet zo moeten doemdenken dat de hele wereld letterlijk gaat ontploffen.

Ook iets mer blaffende honden bijten niet.

Het is eerder de angst dat we er geen controle over hebben en geen idee hebben hoe het gaat verlopen vooral dat maakt het erg spannend vindt ik.

Doemdenken is wat anders dan rekening houden met een niet zo geweldige afloop :)

Blaffende honden bijten niet is niet meer iets dat voor iemand in deze fase nog opgaat.

Ik denk inderdaad dat het ook wel uitmaakt waar je woont. Hier inderdaad de verhalen van opa en oma over WOII (drenthe aan de grens met duitsland)

Die moesten verplicht voor duitse soldaten zorgen die in hun huis kwamen wonen en het eten opaten -O-

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:32

DuoPenotti schreef:
AmyII schreef:

Zeker.
Maar toen waren er ook meer mensen (deels) zelfvoorzienend althans buiten de steden.
Hadden vaak een eigen moestuintje.
Waren niet zo aangewezen op het stroomnet zoals wij nu. Veel huizen hadden een kelder voor al wat etenswaar goed te houden.

Ik vraag me af hoe dat nu zou gaan

Nu vergaat voor sommige de wereld al als de wifi uit is :+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:33

AmyII schreef:

Idd mijn oma zat tijdens de wo2 in NH en heeft het echt al horror ervaren, en mijn opa zat in ZH heeft het minder zo ervaren. Mijn opa had het idd ook beter dan mijn oma, zeker in de hongerwinter.

Ik ben zelf opgegroeid in ZH en mijn oma kreeg de schrik van dr leven toen ik vertelde dat ik samen met mijn toen vriend nu man in NH ging wonen. Alle horror van NH kwam bij haar boven

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:33

Poetin zal zich wel twee keer bedenken voor hij op de knop drukt en wat niet vergeten moet worden , hij geeft de opdracht en er zijn eerder voorbeelden geweest waarbij bevelen niet zijn opgevolgd . En dan toch, Rusland word van de kaart geveegd door usa , beide hebben evenveel kernwapens voor het “ evenwicht. Dus drukken is garantie op vernietiging van zijn zo gewenste Russische rijk. Maar misschien is hij er gek genoeg voor.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:38

Poetin zal het maar doen op het moment dat hij geen andere uitweg meer heeft. Hij weet dat het suicidaal is, maar een narcistische despoot als Poetin laat liever de wereld ontploffen met zichzelf erin, dan zelf vernederd te worden. Dat is hetgene wat het zo creepy maakt. Die man denkt niet meer normaal. Anders had hij die oorlog in eerst instantie al niet gestart. Wat voor voordeel heeft hij ervan? Protest in zijn eigen land. De Oekraïners willen hem niet. Zelensky is op dit moment de grote held. Zijn land wordt economisch platgeknepen en iedereen vormt front tegen hem. Tot overmaat van ramp is hij de onvoorwaardelijke steun van Peking ook al kwijt. De man komt in een moeilijk parket, en dat maakt de situatie zeer explosief.
Het enige wat op dit moment de situatie kan redden is muiterij of een staatsgreep van het Kremlin uit. Maar dat zie ik nog niet direct gebeuren.
Laatst bijgewerkt door sevke op 01-03-22 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt