Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meliaforever

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:11

Ik vind het heel erg voor alle mensen en dieren daar. En je kan ook niks doen om te helpen...
Ik zag wel dat er een giro 777 is geopend, al hebben die mensen daar nu nog niks aan. Eerst maar iedereen in veiligheid.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:11

Heel sneu voor die beesten natuurlijk, maar niet te hard oordelen zonder het hele verhaal te kennen. Je moet ze eerst al eens kunnen vervoeren, twintig koeien of meer is natuurlijk niet zomaar geregeld. En dan moet je ook nog een plek hebben waar ze naar toe kunnen. Dan moet je ook nog een netwerk hebben om te kunnen benaderen en van oudere boeren kan ik me goed voorstellen dat ze niet zo heel handig zijn met smartphones e.d. En alle boeren die normaal gesproken elkaar zouden helpen zitten nu allemaal in hetzelfde schuitje...
Dus hoe sneu ook, er zijn zóveel redenen te bedenken waarom het uiteindelijk niet lukt...

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:12

Ik denk dat we gewoon niet te snel moeten roepen nu van mensen die hun dieren 'in de steek laten'. Hoe sentimenteel ik daar zelf ook in ben, reddingswerkers moeten nu vaak ook gewoon de keuze maken tussen mensenlevens, en dan is de plaatstelijke puppy of koe gewoon minder in de schaal. Voor hetzelfde geld is die boer van die koeien gisteren al holder de bolder moeten evacueren en heeft hij zelf geen tijd gehad. Ik denk dat er weinig boeren zo harteloos zijn

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:13

Als ik ineens moest evacueren had ik het ook moeilijk hoor. Je vangt niet even zeven kippen en acht kuikens. Laat staan een kudde koeien.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:18

Jeetje wat een water allemaal. Zag dat ze nog vrezen voor meer doorbraken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:20

Ik zit hoog en droog in Drenthe en kijk met verbijstering naar het drama wat zich aan het voltrekken is.
Ik kan helaas niets voor jullie doen. Ik heb geen stal meer en ben maar klein behuisd.

Ik wens iedereen die daar woont of familie, vrienden, kennissen, collega's oid heeft heel veel sterkte toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:21

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:27

Dat is amper te bevatten hoeveel kubieke meters grond daar gewoon weg is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:31

Persconferentie ziekenhuis Venlo op npo nieuws

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:33

The_Cat schreef:

Bizar he.. En waar gaat het heen? Heeft dat dan ook nog weer impact ergens? Ineens begrijp je ook hoe de Grand Canyon is ontstaan, zo bizar, die kracht van het water..

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:34

Relaxed schreef:
The_Cat schreef:

Bizar he.. En waar gaat het heen? Heeft dat dan ook nog weer impact ergens? Ineens begrijp je ook hoe de Grand Canyon is ontstaan, zo bizar, die kracht van het water..

Daaronder was als ik het goed onthouden heb een mijn. Dus de grond kan in principe gewoon verdwijnen in die gangen. Als je me snapt.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:36

xoranlover schreef:
Relaxed schreef:

Daaronder was als ik het goed onthouden heb een mijn. Dus de grond kan in principe gewoon verdwijnen in die gangen. Als je me snapt.

Maar door de stroming wordt het vooral meegenomen en geeft het ergens anders weer verstoppingen waardoor het water weer een andere stroming zoekt.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:36

Echt bizar. Zit hier in het westen met verbazing te kijken, zowel naar Limburg als de mij bekende plaatsen in België en Duitsland, die echt onherkenbaar zijn nu. Wat een natuurramp.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:38

Ik zag vanmorgen hele brokstukken van huizen oid. in de IJssel voorbij komen.
Bizar dit, ben er helemaal naar van dat dit zo snel zo fout kan gaan allemaal.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:41

Relaxed schreef:
The_Cat schreef:

Hier is inderdaad sprake van een blijvende wijziging in het landschap. Dit zie je over een eeuw nog.
Zolang het water voldoende snelheid heeft zal het zand (modder) worden meegesleurd. Als het water zakt of als de stroom zich verbreed waardoor de snelheid omlaag gaat zal het beginnen met neerslaan. Het is maar net waar en wat dat is. Als er ergens stroomafwaarts een (stuw)dam is kan het zand zich daartegen ophopen met alle risico's van dien. Als de afstroom vrij is zal een deel van het zand vermoedelijk neerslaan ergens tussen daar en de zee (woonwijken, akkers, weilanden) en mogelijk dat een deel mee de zee instroomt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:41

Jolliegirl schreef:
Walkure schreef:
Zie ook net de beelden van de kudde koeien die ingesloten is geraakt, ik hoop dat ze gered kunnen worden

En die boer mogen ze een hard woordje mee spreken.
Dit wist je op voorhand!

Boer in roermond heeft zn kudde in de steek gelaten...

Niet te vroeg oordelen, je weet niet wat er gebeurd is, wat die boer al heeft gedaan/ geprobeerd en hoe snel het water op kon zetten.

Ik denk dat niemand deze situatie op voorhand kon voorspellen...

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:45

Nee die kracht van dat water is enorm geweest.
Dat meisje van 15 dat sinds woensdag vermist is in de Ourthe, die kunnen ze volgens mij al beginnen te zoeken in de zeemonding

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:06

Afbeelding

Screenshot van NOS.

Er is een behoorlijke hoeveelheid grond weg, maar als je de vergelijking foto van vóór de overstroming ziet, vind ik het trouwens nog meevallen.

Er was dus al een "gat" gat is alleen een stuk groter geworden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:10

Ooh wauw... in dat "alleen maar groter geworden gat" liggen in elk geval vier huizen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:10

Daar stonden paarden....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:16

Heel heftig dit natuurgeweld. Zoiets ken je uit de geschiedenisboeken maar je staat er niet bij stil dat dit nu ook nog kan gebeuren.

Je ziet langs rivieren ook vaak watermeertjes langs dijken. Vaak zijn die ontstaan door vroegere dijkdoorbraken

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:17

mvdende schreef:
[ [url=m/YU3RZU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Screenshot van NOS.

Er is een behoorlijke hoeveelheid grond weg, maar als je de vergelijking foto van vóór de overstroming ziet, vind ik het trouwens nog meevallen.

Er was dus al een "gat" gat is alleen een stuk groter geworden.

.......... Meen je dat nu echt?????? Wou niet reageren maar vind jou reactie echt bizar!!!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:20

magda_90 schreef:
Ooh wauw... in dat "alleen maar groter geworden gat" liggen in elk geval vier huizen...

Ik zie geen ontbrekende huizen? Alle huizen die ik op de "voor" foto zie, zie ik óók op de "na" foto?

Iig dacht ik bij het eerst zien van de foto dat dat gat "uit het niets" was ontstaan.

Nu blijkt daar al een gat te hebben gezeten. De schade is natuurlijk groot, maar véél minder groot dan ik in eerste instantie had verwacht aan de hand van de foto.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:22

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:22

mvdende schreef:
magda_90 schreef:

Ik zie geen ontbrekende huizen? Alle huizen die ik op de "voor" foto zie, zie ik óók op de "na" foto?

Iig dacht ik bij het eerst zien van de foto dat dat gat "uit het niets" was ontstaan.

Nu blijkt daar al een gat te hebben gezeten. De schade is natuurlijk groot, maar véél minder groot dan ik in eerste instantie had verwacht aan de hand van de foto.

Stop asjeblieft met reageren hier, alles wat je schrijft toont totaal geen empathie voor mensen die echt getroffen zijn