Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:10

ruitje schreef:
Serieus? Gaan we de Nazi's vergelijken met boeren?

Dit is zo'n fundamentele andere discussie. Mensen zijn geen dieren, ik zie vergelijking met mensen voorbij komen van slavernij tot de Jodenvervolging.

Mensen zijn geen dieren. Dat betekent dat dieren andere rechten hebben. Zullen we gewoon even vanuit daar blijven discussiëren i.p.v. de gedachte dat het mensen zijn, word echt een onmogelijke discussie anders.

Nee, niet.
Waarom zou het ene levende wezen op aarde meer rechten hebben dan het andere?
Of maak je ook nog onderscheid tussen verschillende soorten dieren?
We moeten juist een beetje mínder arrogant zijn!
Want dat is juist t hele probleem!
Beesten (de hele natuur) hebben geen rechten / minder dan wij.
Lekker makkelijk! :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:13

Kinke schreef:
reacties als die van Asciugamano zijn precies de reden waarom ik afhaak
Vergelijkingen met nazi's etc.etc. Om te kotsen.
:evaw:

Dat doen wel meer veganisten. Ze vergelijken de boeren en slagers met de holocaust. Leuke ideologie dat veganisme maar niet heus.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 08-06-21 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:14

Kinke schreef:

Ik kijk er niet van op. ;)

Ik schreef ook niet dat t precies t zelfde was maar dat op die manier de empathie wel verdwijnt. En dat heb ik niet bedacht maar zijn feiten. ;)
(Heel slim van die Nazis.)

Waarom staan slachthuizen waar ze staan?
Paul McCartney zei volgens mij dat er een stuk minder vlees zou worden gegeten als slachthuizen glazen muren zouden hebben. ;)

Loretta

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:19

Dat je gewoon niet ziet dat die vergekijkingen met de nazi's gewoon belachelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:21

Kinke schreef:

Denk dat ik ook maar afhaak. Met zulke mensen valt toch niet netjes te discussiëren.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:42

Volgens mij denken de Duitse boeren daar anders over.

Afbeelding

Maar ben er zeker mee eens dat er nog genoeg winst te behalen valt.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:51

Loretta schreef:
Kinke schreef:

Dat doen wel meer veganisten. Ze vergelijken de boeren en slagers met de holocaust. Leuke ideologie dat veganisme maar niet heus.

Misschien moet je je er beter in verdiepen, want voor de dieren is dit wel degelijk zo.

Ken je de documentaires Dominion? Of earthlings?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:51

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:52

Loretta schreef:
Tiepfoudt schreef:
Heb je al een bemestingsplan voor een akkerbouw zonder dierlijke mest? Of beter, hoeveel het (de consument) gaat kosten om planten zonder dierlijke mest te laten groeien? :Y)

Terug naar de kunstmest dan maar. Want dierlijke mest is niet vegan.
Er zijn vegans die in plantaardige mest geloven. Ik zou niet weten of dat ook voldoende effectief is.

Zonder organisch materiaal werkt die kunstmest niet, dus dat is op zijn gunstigst een tijdelijke oplossing. Voor verbouwen van gewassen wil je 20% organisch materiaal in je grond (en een ph tussen de 6 en 7), dat is flink veel massa wat je toe moet voegen aan je grond aangezien de groentes van je bedrijf weg gaan en dus niet teruggegeven kunnen worden.

Asciugamano schreef:
ruitje schreef:

Dit is zo'n fundamentele andere discussie. Mensen zijn geen dieren, ik zie vergelijking met mensen voorbij komen van slavernij tot de Jodenvervolging.

Mensen zijn geen dieren. Dat betekent dat dieren andere rechten hebben. Zullen we gewoon even vanuit daar blijven discussiëren i.p.v. de gedachte dat het mensen zijn, word echt een onmogelijke discussie anders.

Nee, niet.

Omdat voor mensen tegenover een recht ook een plicht staat, dat kan je van een dier niet verwachten. Of je moet terug willen naar de middeleeuwse rechtspraak waar bv ook een varken terecht gesteld werd en dan nog loopt dat spaak.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:56

Vegan hoeft niet extremistisch te zijn net zoals een vleeseter geen domme neanderthaler hoeft te zijn.

Mijn zus (vegan) en broer (verstokt vleeseter die zelf eigen kippen etc slacht en jaagt) kunnen nog steeds prima door 1 deur. Nooit vergezochte vergelijkingen zoals we hier kunnen lezen.

Als het dier prima verzorgd wordt bij leven en snel en kundig geslacht wordt dan is voor mij vlees eten geen enkel probleem.
Empathie is dat je het dier niet onnodig kwelt, niet meer of minder.

En vroeger stonden de slachthuizen gewoon in het dorp, buiten het feit dat iedereen wel eens een kip in de soep draaide of een eigen varken vetmeste. En toen werd er ook gewoon vlees gegeten, mensen wisten gewoon waar hun eten vandaan kwam en deden daar verder niet flauw over.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:57

_Mir schreef:
Misschien moet je je er beter in verdiepen, want voor de dieren is dit wel degelijk zo.

Die ken ik ja. Daar word ik ook wel vaker mee om de oren gegooid.
Het gaat mij er hier om dat het tenenkrommend is dat er hardwerkende mensen met nazi's vergeleken worden. Dat je zelf niet ziet hoe misplaatst die holocaust vergelijkingen zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:28

Asciugamano schreef:
ruitje schreef:

Nee, niet.

Dat heet evolutie.

En met het feit dat wij als mensen meer rechten hebben, horen ook plichten. Door de evolutie kunnen wij ook iets betekenen voor andere dieren. Dat we dus als mens onze verantwoordelijkheid moeten nemen en voor deze aarde moeten zorgen: eens!
Dat een van die manieren kan zijn om geen of minder vlees te eten: ook eens.
Dat wij de plicht hebben om goed voor de dieren die we hebben te zorgen: ook eens!

Maar dat dieren gelijk zijn aan mensen is gewoon niet zo, dat is ook gewoon geen meningsverschil: zo is onze wereld ingericht.

Daarom heeft een konijn ook geen plichten, die krijgt geen straf als die zijn eigen jongen op eet, of de buurman vermoord.

Ik heb trouwens meerdere dieren geslacht zien worden, ik ga er niet anders in staan, maar ik ben Paul MCCartney ook niet dus dat scheelt :+

Wat jij doet, is een hele discussie dichtslaan. Ik vond het een enorm boeiend topic, waar ik ook echt vind dat er gezocht werd naar een compromis. Best wat posts die mij aan het denken zetten ook : Zo van, ben ik dan inderdaad te bang voor wat als wat als in deze wet, en hoe zouden we de landbouw in NL meer kunnen richten op NL.

Andere posters waar ik het niet mee eens ben maken dus wel dat ik aan het denken gezet word.
Boeren met nazi's vergelijken zorgt ervoor dat ik denk: als het zo moet laat maar.

Wat is jouw doel? Met mensen in gesprek? Ze laten zien dat er veranderingen mogelijk zijn? Want misschien moet je dan nadenken over hoe je dat bereikt :) . Met empathie( een woord wat ik jou zie gebruiken) niet alleen voor dieren, maar ook voor boeren ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:33

Ik vind docu's op netflix overigens niet altijd een onpartijdig verhaal, als je kijkt naar bijv. De kritiek op Seaspericy: daar zijn zoveel onwaarheden uitgevist( haha woordgrap) , maar het staat wel weken in de top 10 op Netflix.
Maargoed, zo moet je naar alles in de media kijken natuurlijk.

Die 2 die jij noemt Mir heb ik nog niet gezien, ik zal ze eens bekijken!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:34

Loretta schreef:
Dat je gewoon niet ziet dat die vergekijkingen met de nazi's gewoon belachelijk zijn.

Waarom?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:37

tamary schreef:
Omdat voor mensen tegenover een recht ook een plicht staat, dat kan je van een dier niet verwachten. Of je moet terug willen naar de middeleeuwse rechtspraak waar bv ook een varken terecht gesteld werd en dan nog loopt dat spaak.

Die moet je ff uitleggen. Tegenover een recht staat een plicht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:37

Misschien slim om op Asciugamano te temmen en verder te negeren.

Vind de discussie verder zeer interessant. Zou jammer het topic hierdoor stil komt te liggen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:40

Asciugamano schreef:
Loretta schreef:

Waarom?

Zoals hierboven ook al een paar mensen benoemd hebben. De vergelijking gaat op heel veel vlakken mank. Kritiek hebben op de manier hoe de veehouderij op dit moment is ingericht is iets anders dan boeren met nazi's vergelijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:41

Ik heb nog eens nagedacht over de voorlichting en respect uiten voor dieren op de basisschool en ondanks dat inderdaad het merendeel het wellicht geen biet interesseert vind ik het al de moeite waard als het slechts bij 1 familie de spiraal doorbreekt.

Een jaar of 8 geleden kreeg ik ineens uit het niets een e-mail van een basisschool vriendinnetje (25 jaar geen contact gehad). Ze wilde graag vertellen over haar huisdieren en hoe blij ze was dat ze die liefde voor dieren bij ons thuis had leren kennen want haar ouders vonden dieren enkel vies en dat kreeg ze ook zo mee thuis. Daar was ik best een tijdje stil van :o

Het is nog maar zo kort geleden eigenlijk dat men erkend heeft via onderzoek dat ook kleine gewervelde (muizen) medeleven tonen. Het is eigenlijk ook helemaal nog niet zo lang geleden dat men overtuigt was dat vissen geen gevoel hadden.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-06-21 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:42

Maranta schreef:

Vind de discussie verder zeer interessant. Zou jammer het topic hierdoor stil komt te liggen.

Daar heb je gelijk aan. De discussie heeft inderdaad verschillende interresante invalshoeken opgeleverd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:49

Loretta schreef:
Maranta schreef:

Daar heb je gelijk aan. De discussie heeft inderdaad verschillende interresante invalshoeken opgeleverd

Daarom! Zelfs voor mij als toekomstige boerin.

Ben toch meer aan het nadenken, wat ik later nog allemaal kan of wil veranderen. Zolang dit financieel het toelaat.

Kan wel vanalles willen, maar als ik daardoor elke keer verlies draai. Dan hou ik het helaas ook niet lang vol :\

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:54

Loretta schreef:
_Mir schreef:

Die ken ik ja. Daar word ik ook wel vaker mee om de oren gegooid.
Het gaat mij er hier om dat het tenenkrommend is dat er hardwerkende mensen met nazi's vergeleken worden. Dat je zelf niet ziet hoe misplaatst die holocaust vergelijkingen zijn.

Ik vind het tenenkrommend dat intelligente wezens op afschuwelijke wijze in gevangenschap worden gehouden en gedood. Door hardwerkende mensen. (Wat heeft dat ermee te maken trouwens? Als we dan toch vergelijken; die Nazis werkten ook heel hard. :D )
Bovendien beperkte mijn vergelijking zich tot de manier waarop de slachtoffers werden bekeken door de mensen die ze gevangen hielden, transporteerden en doodden.
Dat deden ze expres op die manier opdat ze maar niet teveel empathie zouden voelen. Van tevoren zo bedacht.
Precies zoals nu o.a. met vee voor de slacht gedaan wordt. ;)
Ik heb geen enkele hardwerkende boer een nazi genoemd hè. ;) legde enkel uit waarom de mens die empathie niet voelt, terwijl ze dat voor hun hond, kat of paard duidelijk wel hebben. (Waarom slachten ze die niet? Of houden ze de op dezelfde manier? )
Een vleeseter is hypocriet als ie daarnaast zegt dierenliefhebber te zijn.
(Die boerin hierboven zei te minste nog hoe t is.)

Misplaatst is de manier waarop er nog teveel met dieren omgegaan wordt.
En gelukkig vond de meerderheid van de door jullie gekozen volksvertegenwoordigers dat ook en is deze wet aangenomen.
(Ik ben dus blijkbaar niet de enige. )

Los daarvan is het een feit dat de huidige manier van beesten houden veel te belastend voor het milieu en klimaat is.

Zoals ik eerder al aangaf; ondanks een stijgende verkoop van vlees (vleesvervangers worden ook steeds meer verkocht dus wat zegt dat? ;) ) is het echt op z’n retour.
En of het ooit helemaal verdwijnt, weet ik niet maar misschien hoeft dat ook niet?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:56

Maranta schreef:

Ja doe eens?
Ik ben wel benieuwd waar ik ‘schuldig’ aan bevonden zou worden.
:)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:29

Nope, je gaat bij mij op de foei, ik weiger je dit verder zo fijne topic te laten kapen :')

@Sizzle, wat een mooi bericht, dat zou mij echt raken!

Ik denk dat vrij veel van dat 'soort' lessen terug zouden mogen komen. Ik weet bijv. Dat ik nog het vak verzorging heb gehad, daar leerde ik ook etiketten lezen en nadenken over mijn eigen gezondheid. Dat vak is er ook uit.

Maar dan nog, ik kan niet zeggen dat ik daardoor minder vlees eet. Dus ik denk dat alleen voorlichting onvoldoende zou zijn om een verandering in consumptiegedrag te bewerkstelligen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:43

Ja, consumptiegedrag is wellicht te veel gevraagd.
Het zou echter al fijn zijn als men weg kwam van kiloknallers.