elnienjo schreef:Relaxed schreef:Sowieso, wat maakt het nou uit of het een vaste datum of dag is.. 5 mei gaan we toch ook niet steeds veranderen?
5 mei is überhaupt nooit een nationale vrije dag geweest.
Om de 5 jaar toch wel?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anjali schreef:Relaxed schreef:Dat sanquin bijvoorbeeld eindelijk homo's gaat toestaan om bloed te doneren, is toch bezopen dat dat nu pas mag? Alsof alle homo's vreemdgaande drugsverslaafden zijnen dan 'hetero's' die met hun kinderzitje in de auto de homo ontmoetingsplaatsen afwerken wel toestaan omdat zij op papier hetero zijn
nee religie is echt fijn
Dat homo's geen bloed mochten doneren had helemaal niets met religie te maken,maar met het feit dat het aidsvirus nu eenmaal in homokringen veel voorkomt en dat wordt zoals je weet door bloed overgedragen.
Mizora schreef:Het komt bij homoseksuele mannen wel meer voor. Dit komt omdat anale seks een verhoogd risico op hiv-overdracht geeft ten opzichte van vaginale seks. 64% van de nieuwe gevallen gaat om mannen die seks hebben gehad met mannen (MSM), maar 23% van alle nieuwe gevallen is hetero. Daarnaast betreft is slechts 0.3% van de MSM-mensen HIV-positief, verreweg de meesten zijn dit al vele jaren en worden hiervoor behandeld waardoor ze niet meer besmettelijk zijn (en ze mogen sowieso bij een bekende besmetting geen bloed geven. Maar ze verspreiden het dan ook niet meer). Het verbod staat dan dus niet in verhouding tot het risico, enkel de eerst paar weken na een besmetting kan Sanquin niet altijd HIV-positief bloed door middel van testen eruit filteren. Daarna wordt het gewoon gevonden indien de persoon er geen medicatie voor krijgt. Al het bloed wordt gecontroleerd op o.a. HIV. Het wordt dus niet gecontroleerd door middel van steekproeven. Heb je al meer dan een paar weken HIV, dan wordt je eruit gehaald.
anjali schreef:Mizora schreef:Het komt bij homoseksuele mannen wel meer voor. Dit komt omdat anale seks een verhoogd risico op hiv-overdracht geeft ten opzichte van vaginale seks. 64% van de nieuwe gevallen gaat om mannen die seks hebben gehad met mannen (MSM), maar 23% van alle nieuwe gevallen is hetero. Daarnaast betreft is slechts 0.3% van de MSM-mensen HIV-positief, verreweg de meesten zijn dit al vele jaren en worden hiervoor behandeld waardoor ze niet meer besmettelijk zijn (en ze mogen sowieso bij een bekende besmetting geen bloed geven. Maar ze verspreiden het dan ook niet meer). Het verbod staat dan dus niet in verhouding tot het risico, enkel de eerst paar weken na een besmetting kan Sanquin niet altijd HIV-positief bloed door middel van testen eruit filteren. Daarna wordt het gewoon gevonden indien de persoon er geen medicatie voor krijgt. Al het bloed wordt gecontroleerd op o.a. HIV. Het wordt dus niet gecontroleerd door middel van steekproeven. Heb je al meer dan een paar weken HIV, dan wordt je eruit gehaald.
Men wil toch bloed geven om anderen te helpen. Als je weet in een risicogroep te zitten kun je toch ook op een andere manier anderen helpen.Bijv. door wat van je vrije tijd te gebruiken voor vrijwilligerswerk of zo. Aan besmet bloed heeft natuurlijk niemand iets, en dat staat los van religie. Er zijn trouwens wel religies die geen donorbloed willen. Bijv. Jehova's Getuigen. En mijn SGP stemmende vriendin wil het ook niet. Zij moest een operatie ondergaan waarbij bloedtransfusie nodig was en ze heeft toen epo gekregen,een bloedvervangend middel.Wel vantevoren aangegeven en besproken!
anjali schreef:Maartje1990 schreef:Maar iemand in een monogame (homoseksuele)relatie hoort niet thuis in een risicogroep.
Als jij monogaam bent maar je partner niet, dan kun je zonder het te weten toch besmet zijn.En 1 slippertje kan daarvoor al voldoende zijn. Wat overigens ook geldt voor hetero's.
anjali schreef:Maartje1990 schreef:Maar iemand in een monogame (homoseksuele)relatie hoort niet thuis in een risicogroep.
Als jij monogaam bent maar je partner niet, dan kun je zonder het te weten toch besmet zijn.En 1 slippertje kan daarvoor al voldoende zijn. Wat overigens ook geldt voor hetero's.
elnienjo schreef:Natuurlijk moeten vrije dagen niet worden afgeschaft, zeker niet als het vaste maandagen zijn.
Juist al die wisselende datums slaan nergens op voor feestdagen. Toen ze koninginnedag koningsdag maakten hadden ze gewoon de laatste vrijdag van april moeten kiezen ipv de 28e.
.
elnienjo schreef:Precies! Ze dwingen mensen de Wia uit de bijstand in want niemand zit op een afgekeurde werknemer te wachten tenzij ze hem/haar flink gesubsidieerd kunnen uitbuiten voor een aalmoes.
.
fransje23 schreef:elnienjo schreef:Precies! Ze dwingen mensen de Wia uit de bijstand in want niemand zit op een afgekeurde werknemer te wachten tenzij ze hem/haar flink gesubsidieerd kunnen uitbuiten voor een aalmoes.
.
Wat een ontzettend negatieve houding!
Denk dat binnen de mogelijkheden er voor een heel aantal WIA-ers best een bijdrage geleverd kan worden.
Denken in kansen en mogelijkheden is niet verkeerd beter dan thuis zitten en klagen!
Ineke2 schreef:Tot je zelf in zo’n situatie terecht komt dan pas denk je er helaas anders over.
De verzorgingsstaat nóg verder afbrokkelen is echt heel verdrietig. Ik loop nu stage in de schuldhulpverlening en ben bezig met de opleiding juridisch-administratief dienstverlening met o.a. het keuzevak verdieping sociale zekerheid. Juist omdat ik er nu over leer én de praktijk daadwerkelijk meemaak word ik nog treuriger dan ik al werd van het nog verder kapot maken de verzorgingsstaat. Terug naar de nachtwakersstaat dan maar? Een overheid die nauwelijks iets meer doet op sociaal vlak voor haar burgers?
Iedereen met een uitkering word momenteel al gezien als potentiële fraudeur. In en in triest hoor.
Een WIA uitkering krijg je niet zomaar daar gaat heel wat aan vooraf.
fransje23 schreef:elnienjo schreef:Precies! Ze dwingen mensen de Wia uit de bijstand in want niemand zit op een afgekeurde werknemer te wachten tenzij ze hem/haar flink gesubsidieerd kunnen uitbuiten voor een aalmoes.
.
Wat een ontzettend negatieve houding!
Denk dat binnen de mogelijkheden er voor een heel aantal WIA-ers best een bijdrage geleverd kan worden.
Denken in kansen en mogelijkheden is niet verkeerd beter dan thuis zitten en klagen!
fransje23 schreef:Ineke2 schreef:Tot je zelf in zo’n situatie terecht komt dan pas denk je er helaas anders over.
De verzorgingsstaat nóg verder afbrokkelen is echt heel verdrietig. Ik loop nu stage in de schuldhulpverlening en ben bezig met de opleiding juridisch-administratief dienstverlening met o.a. het keuzevak verdieping sociale zekerheid. Juist omdat ik er nu over leer én de praktijk daadwerkelijk meemaak word ik nog treuriger dan ik al werd van het nog verder kapot maken de verzorgingsstaat. Terug naar de nachtwakersstaat dan maar? Een overheid die nauwelijks iets meer doet op sociaal vlak voor haar burgers?
Iedereen met een uitkering word momenteel al gezien als potentiële fraudeur. In en in triest hoor.
Een WIA uitkering krijg je niet zomaar daar gaat heel wat aan vooraf.
Ik weet heel goed wat er voor een Wia-uitkering aan vooraf gaat.
Daarnaast heb ik ook een stempel chronisch ziek.
Als je mijn eerdere posts leest weet je hoe is er tegenover sta.
Maar de andere kant is ook dat sommige mensen zichzelf al wegzetten en blijven zitten vanwege denken in onmogelijkheden en daardoor hun leven "on hold" zetten. Ook dat maak ik mee.
fransje23 schreef:elnienjo schreef:Natuurlijk moeten vrije dagen niet worden afgeschaft, zeker niet als het vaste maandagen zijn.
Juist al die wisselende datums slaan nergens op voor feestdagen. Toen ze koninginnedag koningsdag maakten hadden ze gewoon de laatste vrijdag van april moeten kiezen ipv de 28e.
.
Ehhh, vaste maandagen?
Je weet dat Paas en daardoor ook Hemelvaart en Pinksteren niet op een vaste dag vallen maar afhankelijk is van de eerste volle maan van de lente?