Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 16:41

Cer schreef:
Dat is zeker waar.. wij hebben ook zoiets gehad maar dan met een andere instantie (belastingdienst).. zij waren de aangifte kwijt (ruim een jaar na dato), of wij binnen 10 dagen alle spullen wilden aanleveren want anders boete....
wat dat betreft snap ik niet hoe het werkt.. :n

De belastingdienst is sowieso een instantie met best veel fouten lees er veel over

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 16:53

Crypto schreef:
Cer schreef:
Dat is zeker waar.. wij hebben ook zoiets gehad maar dan met een andere instantie (belastingdienst).. zij waren de aangifte kwijt (ruim een jaar na dato), of wij binnen 10 dagen alle spullen wilden aanleveren want anders boete....
wat dat betreft snap ik niet hoe het werkt.. :n

De belastingdienst is sowieso een instantie met best veel fouten lees er veel over
ze hebben bij mij alle kinderopvang toeslag stopgezet omdat ik 2 kinderen heb opgegeven met dezelfde geboortedatum. Dat wilden ze eerst controleren. Dus ik kon gedurende 3 maanden de kinderopvang van mijn oudste (toen 3) en mijn pasgeboren tweeling (toevállig op dezelfde dag geboren :') ) uit eigen zak betalen. Nou had ik het geluk dat ik dit zelf kon bekostigen en dat ik mondig (vervelend zouden ze mij noemen) was waardoor dit binnen 3 maanden rechtgezet kon worden. Niet iedereen heeft zoveel mazzel.

Ik heb ook eens mogen bellen voor een klant die een huurschuld op had gelopen omdat haar volledige huurtoeslag verrekend werd. Klanten mogen zelf verzoeken om een herziening waarbij de beslagvrije voet wordt toegepast. Ik belde omdat we op het punt stonden hopelijk een ontruiming te voorkomen. Zegt de belastingdienst, dat mag ze zelf verzoeken, dan krijgt ze dat mogelijk zelfs met terugwerkende kracht, en wordt er vanaf datum x meer uitbetaald. Ik heb toen vriendelijk gevraagd hoeveel nut dat nog had als klant morgen op straat stond. Ja dat wist de belastingdienst ook niet. (Overigens hebben we in deze casus inderdaad de ontruiming weten te voorkomen)

Ik snap wel dat klanten de weg tussen deze instanties niet kan vinden.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 16:56

Shadow0 schreef:
Devic schreef:
Nee dat is ook niet fair. Als iemand een sollicitatiegesprek heeft en daarmee kans maakt uit de uitkering te gaan, zal die persoon daar ruimte voor moeten krijgen. Maar: als het al de 3e keer is dat iemand afspraken afzegt en er is geen enkel bewijs dat iemand inderdaad elke keer precies op dat tijdstip een sollicitatiegesprek heeft, dan kan ik me voorstellen dat het niet meer gepikt wordt.

Wat ik opvallend vind is dat je zonder informatie of kennis van de situatie alvast aan het bedenken bent waarom de persoon met de uitkering de boel wel aan het flessen zal zijn, en de houding van de sociale dienst wel redelijk zal zijn, en niet het omgekeerde.

Terwijl dit soort dingen allang onderzocht zijn en er wel degelijk al vele keren is aangetoond dat het handelen van gemeentes/sociale diensten/uwv en anderen bij tijd en wijle zo gericht is op het disciplineren van mensen in een uitkering dat het daadwerkelijk ruimte laten om te solliciteren en werk te vinden wordt beperkt.

Ook vraag ik me af of er een realistisch idee leeft van wat redelijk is. Het is bijvoorbeeld volstrekt niet gek dat iemand veel meer dan 3 sollicitatiegesprekken heeft voor diegene ook daadwerkelijk een baan vindt. Als iemand meerdere keren achter elkaar een speciale afspraak komt is dat nog iets. Als iemand langdurig dode planten water moet geven, maar daar dus meerdere keren niet kan komen omdat er sollicitatiegesprekken gepland zijn zou je ook kunnen denken: wat fijn dat iemand blijkbaar gemotiveerd aan het solliciteren is en ook wordt uitgenodigd! Dan is 3 helemaal niet veel.

Tuurlijk is het niet gek dat als je druk bezig bent met sollicitaties je met een hoop mazzel in deze tijd je vaker op gesprek mag en kan komen. Maar ik snap haar punt wel, zo'n afspraak wordt meestal gepland van tevoren. Als ik naar mijn eigen agenda kijk is dat meestal een week of 2 (Ik zou dat ook graag anders zien maar soit). Iemand kan dus of rekening houden met die afspraak over die 10 'ambtelijke werkdagen' om een sollicitatie afspraak in te plannen of de bestaande afspraak te vragen of het een half uurtje of uurtje eerder of later kan. Nou werk ik niet voor de gemeente maar bij mij komt het af en toe voor in de maand en tot nu toe eigenlijk altijd kunnen afstemmen. Tenzij ze niet zijn komen opdagen, dan was er altijd een sollicitatie of plotselinge medische afspraak. Kan, maar laat het even weten (en niet een week later).

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 16:58

Loretta schreef:
Er zijn wel degelijk gemeenten die bezig zijn met mensen in de bijstand mogelijkheden te geven om iets bij te verdienen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... emie-bonus

Dit is helaas niet iets wat gemeentes zo zelf kunnen regelen. Dat is voor bepaalde gemeentes en enkel met toestemming van het ministerie. Het fijne weet ik er niet van omdat dit buiten mijn werk valt maar het is een aparte bepaling in de wet.

Anoniem

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 17:33

Er worden soms met toestemming van de overheid dit soort proeven gedraaid.
Vraag mij alleen af hoe ze dat belastingtechnisch gaan doen want dat bijverdienen wordt weer gekort op de toeslagen }>

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:01

MarcoBorsato schreef:
Devic, ik vind je posten heel fijn en helder om te lezen. Wilde ik even zeggen.

Helemaal mee eens!

Maar ook het 'tegengeluid' van Prrrr vind ik fijn om te lezen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:13

Shadow0 schreef:
Devic schreef:
Nee dat is ook niet fair. Als iemand een sollicitatiegesprek heeft en daarmee kans maakt uit de uitkering te gaan, zal die persoon daar ruimte voor moeten krijgen. Maar: als het al de 3e keer is dat iemand afspraken afzegt en er is geen enkel bewijs dat iemand inderdaad elke keer precies op dat tijdstip een sollicitatiegesprek heeft, dan kan ik me voorstellen dat het niet meer gepikt wordt.

Wat ik opvallend vind is dat je zonder informatie of kennis van de situatie alvast aan het bedenken bent waarom de persoon met de uitkering de boel wel aan het flessen zal zijn, en de houding van de sociale dienst wel redelijk zal zijn, en niet het omgekeerde.

Dat lees ik er totaal niet in. Ik zie juist Devic zoeken naar een verklaring waarom iets zo zou kunnen zijn, waarom het zo zou kunnen zijn dat iemand niet naar een sollicitatiegesprek mag :)

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:26

Vjestagirl schreef:
Shadow0 schreef:

Dat lees ik er totaal niet in. Ik zie juist Devic zoeken naar een verklaring waarom iets zo zou kunnen zijn, waarom het zo zou kunnen zijn dat iemand niet naar een sollicitatiegesprek mag :)[/quote]

Nou dat inderdaad. Misschien is er geen sollicitatiegesprek en zijn het smoesjes om niet bij de sociale dienst te moeten verschijnen. Misschien is er wel een sollicitatiegesprek, maar dan kan je dat ook aantonen. Lijkt me niet dat iemand daar dan een punt van gaat maken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:43

Devic schreef:
Nou dat inderdaad. Misschien is er geen sollicitatiegesprek en zijn het smoesjes om niet bij de sociale dienst te moeten verschijnen. Misschien is er wel een sollicitatiegesprek, maar dan kan je dat ook aantonen. Lijkt me niet dat iemand daar dan een punt van gaat maken

Ik maak daar in elk geval wel een punt van, het is iedere keer weer aan de mensen die het goed doen om te bewijzen dat ze echt niet bezig zijn om de boel te flessen. De houding van wantrouwen is zo fundamenteel! Dat argument van 'als er niks aan de hand is kun je dat toch ook bewijzen' gaat volledig voorbij aan de impact die het heeft om altijd maar weer te moeten bewijzen dat je voldoende bent om je bestaanszekerheid niet kwijt te raken. En daar wordt zo makkelijk overheen gestapt. Maar het maakt goedwillende mensen die niets fout doen op zeker moment kapot.

Er worden allerlei dingen beschreven die normaal zijn om te kijken of er niet een paar honderd euro gekort kan worden op een uitkering... die verder alleen maar gedaan worden door stalkers en eventueel (maar meestal niet) bij verdachten van grootscheepse criminaliteit. Dat doet ook iets met de mensen die het overkomt. Die heel prima voelen hoe verregaand inbreukmakend en bedreigend die dingen zijn.

En 'als je niets fout doet overkomt dat je echt niet' is gewoon niet waar: het treft wel degelijk onschuldige mensen. Bij voorbaat verdacht, bewijs maar dat je onschuldig bent.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:50

Shadow0 schreef:
Er worden allerlei dingen beschreven die normaal zijn om te kijken of er niet een paar honderd euro gekort kan worden op een uitkering... die verder alleen maar gedaan worden door stalkers en eventueel (maar meestal niet) bij verdachten van grootscheepse criminaliteit. Dat doet ook iets met de mensen die het overkomt. Die heel prima voelen hoe verregaand inbreukmakend en bedreigend die dingen zijn.

Dat is misschien ook wel het beste woord. Stalken.
Als ik lees wat de sociale recherche allemaal mag en doet dan valt mijn mond daar echt van open. Mensen volgen, bij huizen posten, de woning doorzoeken, buurtonderzoekjes en bankrekeningen doornemen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:54

Shadow0 schreef:
Ik maak daar in elk geval wel een punt van, het is iedere keer weer aan de mensen die het goed doen om te bewijzen dat ze echt niet bezig zijn om de boel te flessen. De houding van wantrouwen is zo fundamenteel! Dat argument van 'als er niks aan de hand is kun je dat toch ook bewijzen' gaat volledig voorbij aan de impact die het heeft om altijd maar weer te moeten bewijzen dat je voldoende bent om je bestaanszekerheid niet kwijt te raken. En daar wordt zo makkelijk overheen gestapt. Maar het maakt goedwillende mensen die niets fout doen op zeker moment kapot.

Maar hoezo is dat een houding van wantrouwen? Als je niet aanwezig kan zijn op iets dat verplicht is, dan moet je als afwezige inderdaad zelf bewijzen waarom je niet aanwezig kan zijn.
Als ik op het werk afwezig wil zijn wegens ziekte, dan moet ik dat kunnen bewijzen door middel van een ziektebriefje.
Als ik een verplichte les op de unief had en je ging niet, dan kreeg je ofwel geen punten voor dat deel of je moest bewijzen dat je afwezigheid gegrond was.

Wat is er mis met een verplichting aangaan met iemand en wanneer je niet aan die verplichting kunt voldoen, jezelf daarvoor te verantwoorden? Zeker wanneer dit (dat je dus niet zomaar afwezig kan zijn zonder opgave van reden) op voorhand al is afgesproken voordat je de verplichting aangegaan bent?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:04

Gini schreef:
Shadow0 schreef:

Maar hoezo is dat een houding van wantrouwen? Als je niet aanwezig kan zijn op iets dat verplicht is, dan moet je als afwezige inderdaad zelf bewijzen waarom je niet aanwezig kan zijn.
Als ik op het werk afwezig wil zijn wegens ziekte, dan moet ik dat kunnen bewijzen door middel van een ziektebriefje.
Als ik een verplichte les op de unief had en je ging niet, dan kreeg je ofwel geen punten voor dat deel of je moest bewijzen dat je afwezigheid gegrond was.

Wat is er mis met een verplichting aangaan met iemand en wanneer je niet aan die verplichting kunt voldoen, jezelf daarvoor te verantwoorden? Zeker wanneer dit (dat je dus niet zomaar afwezig kan zijn zonder opgave van reden) op voorhand al is afgesproken voordat je de verplichting aangegaan bent?

Als aanwezig zijn bij de sociale dienst belangrijker is dan een sollicitatie dan is er toch iets fout aan de prioriteiten van de sociale dienst.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:08

Dat is het niet, alleen moet je wel die sollicitatie hebben. Dat staat er altijd ook gewoon bij, bijeenkomst of afspraak is verplicht, kunt u niet komen neem contact op met dit en dit. Als je dat van te voren doet is er echt niet zoveel aan de hand. Als je achteraf pas aankomt met sollicitatie dan heb je kans dat je dat gewoon moet aantonen. Want er is verteld dat het verplicht is en wat je moet doen als je niet kan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:18

De gemeente hoeft geen boete te geven,daar zijn ze vrij in.
Verder snap ik het verschil niet erg tussen naar de voedselbank gaan of het van je moeder krijgen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:32

Devic schreef:
Verder blijf je alleen maar hameren op hoe zielig het voor mensen is. En natuurlijk zijn situaties soms schrijnend en rot, maar daarvoor kan je geen hele wet op de schop gooien. Mensen hebben altijd nog een deel eigen verantwoordelijkheid, zoals bijvoorbeeld de drugsdealer die uit z’n woning gezet wordt met z’n kinderen. Natuurlijk rot voor die kinderen, maar altijd nog de verantwoordelijkheid van de ouder.

Niet alleen de (volwassen) drugsdealer wordt uit zijn huis gezet, maar ook de moeder die geen enkele verantwoordelijkheid meer voor haar kind kan nemen (hij is immers volwassen) en de andere, nog minderjarige kinderen. Dus niet de verantwoordelijkheid van die ouder, want die kan er niets aan doen. Heeft geen wettelijke mogelijkheden. Met 19 heeft ze wel een voortgezette onderhoudsverplichting, ze moet hem een dak boven het hoofd geven, maar heeft ze geen gezag meer. De andere kinderen kunnen er helemaal niets meer aan doen.

In principe heb je naast de wet ook nog de algemene beginselen van behoorlijk bestuur: de maatregel moet evenredig zijn. De ellende die je in zo'n geval veroorzaakt staat in geen verhouding tot het te dienen doel: die dealer moet het huis uit, niet de rest van het gezin. Maar dat gebeurt met een sluiting toch. Dan worden er mensen niet tegen de overheid beschermd, waar dat wel zou moeten.

Juist voor de schrijnende gevallen, die individuen, is de rechtsbescherming bedoeld. De voorzitter van de toeslagencommissie gebruikte daar het woord 'snijafval' voor. Je zal het maar zijn.

Ik lees verderop dat je denkt dat ik je tunnelvisie toedicht. Niet persoonlijk, maar ik zie het in sommige gevallen wel gebeuren, en dan moet je door de inhoudelijk weinig kritische houding van de beoordelaars in bezwaar en beroep (marginale toetsing) van ver komen om een verkeerde afslag in het onderzoek aan het licht te krijgen. Dat zit in het systeem van de wet en de toepassing daarvan, en de fabrieksmatige beoordeling van de rechtbanken achteraf. Er zit onvoldoende waarborg in, daar is de Raad van State zich inmiddels ook van bewust. Maar voordat je daar bent zit je een jaar of twee in de ellende. Dat denken aan die waarborgen moet ook doordringen op het niveau van de mensen die de besluiten nemen. Of dat nou gaat om de gemeentes, om de Belastingdienst of om het UWV.

Bij een beslissing van het UWV heb ik eens tot en met de CRvB moeten procederen om een verkeerde rechtsmiddelenverwijzing in de brief. Daar kwamen de meest bijzondere argumenten van stal, bijvoorbeeld dat het UWV alleen maar vensterenveloppen zou gebruiken. Niet waar, ze hebben prachtige monsterenveloppen, met logo, voor dikke dossiers. En toch wordt dat opgevoerd door een ambtenaar bij een bestuursorgaan. Tegenover een zieke werknemer die al door de mangel is gehaald. Die dacht dat ze gek geworden was, want zo werd ze wel behandeld. Uiteindelijk heeft de hoogste bestuursrechter het UWV moeten dwingen alsnog te doen wat gewoon in de wet staat.

Al die 'sielughe' gevallen bestaan echt. Tuurlijk heb je ook mensen die met schijt aan alles in de problemen komen, maar een deel van de ellende wordt door de overheid zelf veroorzaakt. In mijn praktijk: in de helft van die gevallen was die echt te voorkomen geweest als er aan de overkant een ambtenaar gezeten had die bereid was om de zaak nog eens te bekijken, los van de al genomen beslissing. Dat is immers ook de functie van het bezwaar. Maar nog te vaak wordt dat niet goed gedaan.

Het gaat soms ook goed. Ik heb met een cliënt die bij mij kwam voor een bezwaarprocedure tegen een afwijzing eerst een toelichtend gesprek gevoerd bij een ambtenaar (ingehuurde ZZp-er, overigens), waarbij een goed gesprek op gang kwam over zijn specifieke situatie en hoe de beleidsregels daar op passen, en binnen twintig minuten hadden we een gezamenlijk plan van aanpak om de aanvraag weer vlot te trekken.

Zo is het bestuursrecht bedoeld. Maar op het moment dat je een ingegraven ambtenaar tegenkomt die roept dat iedereen geacht wordt de wet te kennen, waar het UWV zijn eigen regels al niet toe kan passen, dan wordt iedere vorm van rechtsbescherming van het individu tegen de overheid lastig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:41

Loretta schreef:
Gini schreef:

Als aanwezig zijn bij de sociale dienst belangrijker is dan een sollicitatie dan is er toch iets fout aan de prioriteiten van de sociale dienst.

Als je op voorhand afmeldt en kan aantonen dat je een sollicitatiegesprek hebt, dan zal de sociale dienst jou alleen maar succes wensen.
Nee, dat er in het systeem ruimte is voor verbetering zal ik zeker niet ontkennen, maar deze verplichting (verplicht gesprek enkel afzeggen omwille van een gegronde reden) vind ik niet meer dan normaal.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:43

geerke schreef:
Verder snap ik het verschil niet erg tussen naar de voedselbank gaan of het van je moeder krijgen.

Zit wel degelijk verschil in. Bij de voedselbank moet je aantonen wat je inkomsten en vaste lasten zijn. Bij een bepaald bedrag 'over' heb je recht op voedselbank. Heb je net teveel over, dan heb je er geen recht op. Zelf geen ervaring mee, maar iemand die ik ken wel en die vertelde me dat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:45

Saskia9 schreef:
geerke schreef:

Zit wel degelijk verschil in. Bij de voedselbank moet je aantonen wat je inkomsten en vaste lasten zijn. Bij een bepaald bedrag 'over' heb je recht op voedselbank. Heb je net teveel over, dan heb je er geen recht op. Zelf geen ervaring mee, maar iemand die ik ken wel en die vertelde me dat.

Klopt en dat bedrag is nog een stuk lager als gewoon bijstand met normale vaste lasten. Het is echt heel streng en je hebt geen keuze qua inhoud. Ik moest naast pakket alsnog boodschappen doen, dus was alsnog per week het geld kwijt wat deze mevrouw blijkbaar kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:54

MyWishMax schreef:
Klopt en dat bedrag is nog een stuk lager als gewoon bijstand met normale vaste lasten. Het is echt heel streng en je hebt geen keuze qua inhoud. Ik moest naast pakket alsnog boodschappen doen, dus was alsnog per week het geld kwijt wat deze mevrouw blijkbaar kreeg.

Ik snap wel dat je geen keuze hebt qua inhoud. Al harstikke mooi dat de voedselbank bestaat en mensen zo tegemoet gekomen worden in hun levensonderhoud voor niks en het lijkt me ook logisch dat je daarnaast gewoon nog boodschappen moet doen, ik proef in je post enige teleurstelling. Maar wat wordt er dan verwacht, dat je compleet in alles voorzien wordt?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 19:58

Mindim schreef:
MyWishMax schreef:

Ik snap wel dat je geen keuze hebt qua inhoud. Al harstikke mooi dat de voedselbank bestaat en mensen zo tegemoet gekomen worden in hun levensonderhoud voor niks en het lijkt me ook logisch dat je daarnaast gewoon nog boodschappen moet doen, ik proef in je post enige teleurstelling. Maar wat wordt er dan verwacht, dat je compleet in alles voorzien wordt?

Nee, maar daarom wel groot verschil met boodschappen die voor je gekocht worden. Geen teleurstelling hoor, absoluut niet, juist aangeven waarom het echt anders is en dat gekochte boodschappen meer voordeel opleveren.

Ik reageer toch juist op een post waarin uitgelegd wordt dat er een verschil in zit en de eisen streng zijn voor voedselbank? Geweldig dat hetbhier in NL bestaat, maar vervangt niet alle boodschappen, terwijl deze mevrouw zelf erg weinig zelf hoefde te kopen blijkbaar.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:10

Waarom is het erg dat iemand in de bijstand wat voordeel heeft? De meeste mensen hebben het beter, en dan de happy few met zwembaden en vakantiehuizen. Je hebt er al zoveel gezeik van, mag iemand dan een voordeeltje hebben wanneer haar moeder dat wil doen? Vind trouwens ook nogal een verschil of iemand er bijvoorbeeld zwart bijwerkt en daar een volledig salaris uit heeft en het echt niet nodig heeft die bijstand, in het geval van deze dame was het dus ook niet zo dat zij de bijstand door deze hulp niet nodig had, door deze hulp zat ze wat minder in de oliebol, begrijp echt niet waarom dat erg is, buiten niet gunnen dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:13

De boodschappen an sich zijn niet de issue maar het niet melden dat haar moeder haar boodschappen toestopt.Als ze dat wel had gedaan dan had de Gemeente de keus om te korten ja of nee.
Je hebt als uitkeringsgerechtigde de plicht bij wijzigingen in de situatie dit door te geven.
Kreeg een brief onder ogen waar ik eerst 3 keer naar moest kijken om m te snappen en waarom deze werd verstuurd.
Cliënt ontvangt naast Bijstand ook een stukje BNP van 50 euro op maandbasis.
Dat bedrag wordt 2x per jaar aangepast en Sociale Zaken wilde het nieuwe bedrag weten zodat het in te houden bedrag kon worden aangepast.
Plaats dat ze nu gewoon een brief maken beste.. U ontvangt naast uw Bijstandsuitkering een BNP, wij willen graag het nieuwe bedrag weten zodat wij dit kunnen aanpassen in onze uitbetalingen aan u.
Nee een of andere wijzigingsformulier zonder uitleg. Schiet mij maar lek.
Als je niet op de brief reageert heb je een uitdaging.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:19

@ Morganlefay: Nou ja: ze sturen in ieder geval het wijzigingsformulier op. Ze willen daarmee de client waarschijnlijk er aan herinneren dat hij de wijziging moet gaan doorsturen. De sociale dienst hoeft er niet zelf om te vragen en is dus ook niet verplicht om hier een brief of formulier voor op te sturen. Volgens de inlichtingenverplichting art 17 lid 1 Participatiewet: De belanghebbende doet aan het college op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op zijn arbeidsinschakeling of het recht op bijstand.

Het stukje "onverwijld uit eigen beweging" is hier het belangrijkst. Want ook als de sociale dienst geen wijzigingsformulier had toegestuurd, had deze client alsnog zelf de wijziging in zijn inkomsten (BNP) moeten melden. Doet hij dat niet, dan heeft hij inderdaad een uitdaging en ben ik bang dat je ook in een bezwaarprocedure weinig pootjes hebt om op te staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:22

Kijk dat ken ik weer :+ verwijzen naar
Voor mij een stukje logica maar er zijn hele volksstammen die hier niets van snappen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:24

Daar zitten 3 problemen in.

1 Mensen moeten zich überhaupt herinneren dat ze alles moeten melden.

2 Ze moeten psychisch bij machte zijn om dat ook daadwerkelijk te doen (als je brieven al nauwelijks of niet kunt openen door stress... En dit is niet fictief maar realistisch helaas)

En

3 Alles waarvan redelijkerwijs verwacht kan worden dat het invloed kan hebben op hoogte van bijstand.

Hoe moet iemand dat weten?
Dat dus ook een tas boodschappen blijkbaar bij 'redelijkerwijs' valt?
En een bedrag van een euro of 45 55, dat iets fluctueert, zon fluctuatie van 5 euro doorgeven? Dat zou iemand redelijkerwijs moeten snappen?
Dat als de buurvrouw op de kinderen past als je naar het ziekenhuis moet 3x in de week, dat je dat moet doorgeven?

Wie bepaalt wat 'redelijkerwijs' is dan?

Want ondanks het feit dat de meeste mensen mij niet als dom beschouwen, snap ík dat dus écht niet.
En dat is echt niet per se onwil.

Gewoon echt niet begrijpen/snappen dat dat blijkbaar onder redelijkerwijs valt.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 30-12-20 20:32, in het totaal 2 keer bewerkt