Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:36

Rennie89 schreef:
Zolang het overgrote witte Nederland nog het woord buitenlander (Een buitenlander of vreemdeling is iemand die niet in het bezit is van de nationaliteit van het land waar hij-zij verblijft.) gebruikt voor mensen die hier al bijna hun hele leven zij het niet hier zelf geboren zijn, gebruikt, hebben we nog een hele weg te gaan. Nederland is ook het enige land waar het woord allochtoon bestaat (Iemand met een migratieachtergrond is een persoon van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren.) en door dit soort termen te gebruiken sluit je bepaalde groepen al af van de Nederlandse samenleving.

Marokkanen noemen zich over het algemeen gewoon marokkaans hoor en geen nederlander en bij mijn weten antillianen en surinamers ook en de molukkers niet te vergeten. Ze zitten er ook niet op te wachten dat ik ze nederlander noem. Ze zijn trots op hun afkomst. Alleen wij blanken denken gelijk dat ze dat enorm waarderen. Ik ben het met je eens dat het niet overal genoemd hoeft te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:38

Brainless schreef:
Maar de mensen die radicaal voor ZP zijn (en die groep is best groot hoor) en je zegt dus .. goh mij zou het niets uitmaken als hij wel niet zo verdwijnen/veranderen.. jij dus niet 100% achter "onze" tradities staat en je dan maar moet oprotten naar een ander land waar ze geen ZP hebben.

Ik ben voor geen enkele radicale groep, zo ben ik niet voor de KOZP en ook niet voor de radicalen die voor zwarte piet zijn. Maar het is net of je nergens meer in het grijze gebied mag zitten. Ben je niet voor het een dan ben je voor het ander. En zo werkt het niet, ik denk dat vele mensen in dat grijze gebied zitten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:40

Brainless schreef:
Maar de mensen die radicaal voor ZP zijn (en die groep is best groot hoor) en je zegt dus .. goh mij zou het niets uitmaken als hij wel niet zo verdwijnen/veranderen.. jij dus niet 100% achter "onze" tradities staat en je dan maar moet oprotten naar een ander land waar ze geen ZP hebben.

Ik heb hier in dit topic nog niet gelezen dat iemand die liever geen ZP heeft, dan moet oprotten naar een land waar ZP niet bestaat .. maar ik kan eroverheen gelezen hebben.

Verder heb ik net gegoogled naar de percentages voor/tegen ZP, maar dat loopt zo uiteen dat daar lastig wat over te zeggen is. Het lijkt wel dat de tendens is dat meer en meer mensen tegen de traditionele ZP zijn (of althans, niet perse tegen, maar dat deze wel aangepast kan/moet worden).

Daarnaast denk ik zelf persoonlijk dat veel nieuwsberichten overdreven of onjuist zijn om onrust te verspreiden nieuws te kunnen melden, net zoals het in beeld brengen van kleine groepen met een grote mond. Dan lijkt het net alsof het heel veel mensen of heel grote groepen betreft terwijl dat misschien wel meevalt.
Wat dat betreft denk ik dat het van belang is dat men zoveel mogelijk de rust bewaart als men het over lastige onderwerpen heeft. Er is al genoeg onrust.. meer genereren lijkt mij persoonlijk niet heel handig.. ?

Brainless

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:43

Op FB wel hoor, zowel bepaalde "vrienden/familie" en ook buurtbewoners.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:46

Brainless schreef:

Oh dat lees ik niet meer ... :)
Ik dacht dat het over dit topic ging, gezien daar ook iets over geschreven werd.. excuus

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:47

Rennie89 schreef:
@pien_2010, Ik zou niet alles onder cultuur scharen wat jij benoemd. Tuurlijk zijn er hele goede aspecten aan het land Nederland, Nederland is ook helemaal geen slecht land? Maar de witte Nederlandse cultuur is niet iets waar ik mijzelf graag onder wil laten vallen. Nederland is een prachtig vrij land en gelukkig verdwijnen de negatieve aspecten beetje bij beetje maar ook Nederland heeft nog een hele weg te gaan als je bijvoorbeeld ziet hoe de witte Nederlander vecht voor het behoud van zwarte piet.

Dat klopt Rennie,maar of mensen het leuk vinden of niet, ik voorspel je dat Sinterklaas feest blijft en wordt voor alle kindertjes want dat we een Piet gaan krijgen die past bij het Nederland van nu en in de toekomst.
Het vasthouden aan dit soort zaken zo leert de geschiedenis heeft nog nooit een lang voortbestaan gekend. Er is altijd een grote groep mensen die langer de tijd nodig hebben om mee te gaan met de moderne nieuwe tijd. Komt echt goed , let op mijn woorden.
En of mensen het nu leuk vinden of niet de Nederlandse cultuur is de cultuur van alle mensen die Nederlanders zijn en is dus aan beweging en verandering onderhevig en dat is goed. Dat zijn wetten in het menselijk leven met haar processen. Daar hoort bij dat mensen voorop lopen in de strijd voor verandering , vaak acties doen die schuren tegen de wet of er over heen gaan en daar hoort bij dat mensen hun hakken in het zand zetten en ook schuren tegen de wet cq er over heen gaan.
Dit zie ik zelf in het kader van onze geschiedenis en in die zin is er niets nieuws onder de zon.
En Nederland heeft al heel lang geen "witte " cultuur en dat is goed.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-09-20 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:51

Cer schreef:
Rennie89 schreef:
De witte cultuur in Nederland.... vertel mij eens wat deze inhoud dan? Omschrijft zp, moorkoppen, gouden koets enzo de witte Nederlandse cultuur? Mag hopen van niet want dan haak ik af. De cultuur van de witte Nederlander is er niet want Nederland is niet wit. En dat komt oa. door bijdrage aan de slavernij, meedoen aan oorlogen, landen kolonialiseren, gastarbeiders binnen halen etc.

Echt niet?
Ik neem even geen kant in, maar kun je je ergens voorstellen dat dit bericht óók niet heel 'verbroederend' overkomt?

Overigens, dan heeft geen enkel land cultuur want ik heb een beetje een idee dat bijna ieder land ter wereld zich wel aan bovenstaande zaken 'schuldig' heeft gemaakt...

Nou precies, door al dat zogenaamde tolerant zijn hebben we niet eens meer een eigen cultuur straks.
Als iemand uit een andere cultuur, in het bezit van NL paspoort, openlijke cultuuruitingen vertoont dan moet dat allemaal kunnen uit tolerantie, maar owee als een Nederlander waarvan ook de betovergrootouders uit NL kwamen met 'n NL vlag op z'n kledij/tas etc zou rondlopen, dan word je zo ongeveer verketterd.
Er heerst echt een 'weg met ons' mentaliteit en het verscherpt m.i. de kloof want ik voel mij steeds minder verbonden met import Nederlanders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:52

Brainless schreef:

Facebook heb ik om die reden al lang verlaten. De hele sociale media is een drama en helpt de hele discussie niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:52

Cer schreef:
Brainless schreef:

Oh dat lees ik niet meer ... :)
Ik dacht dat het over dit topic ging, gezien daar ook iets over geschreven werd.. excuus

:D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:54

elnienjo schreef:
Nou precies, door al dat zogenaamde tolerant zijn hebben we niet eens meer een eigen cultuur straks.

En beschrijf nu eens WAT onze Nederlandse cultuur is?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:58

elnienjo schreef:
Als iemand uit een andere cultuur, in het bezit van NL paspoort, openlijke cultuuruitingen vertoont dan moet dat allemaal kunnen uit tolerantie, maar owee als een Nederlander waarvan ook de betovergrootouders uit NL kwamen met 'n NL vlag op z'n kledij/tas etc zou rondlopen, dan word je zo ongeveer verketterd.
Er heerst echt een 'weg met ons' mentaliteit en het verscherpt m.i. de kloof want ik voel mij steeds minder verbonden met import Nederlanders.

Ik snap wel wat je zegt, maar ik snap ook dat door 'hoe' je dingen zegt, het verkeerd kan schieten.. het is nogal 'rechttoerechtaan' wat ook niet helpt in het hele verhaal... :)
het is iets met toon en muziek enzo..

Ik zou zelf graag wat meer nuances in alle verhalen lezen zodat een 'discussie' hier niet zo verloopt als bijv op andere social media.. aan de andere kant. people are people .. :P

Brainless: Pien heeft een poging gedaan .. :j

Ik kan me voorstellen dat het voor mensen die niet gewend zijn aan bijvoorbeeld het homo-huwelijk het lastig is om dat hier te accepteren (of voor mensen voo wie dat vanuit religie 'verboden' is en die zelf niet kunnen nadenken of mensen die op andere wijze bekrompen zijn).. maar het is hier wel wat het is.. (hoewel dat natuurlijk weer niet cultuur is.. denk ik?)

Stamppot met uien... zijn eetgewoonten onderdeel van cultuur? Wat valt er eigenlijk onder cultuur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:59

Brainless schreef:
elnienjo schreef:

En beschrijf nu eens WAT onze Nederlandse cultuur is?

Nou, het is geen vies woord hoor Brainless ;)

Het is bijna schande tegenwoordig om te zeggen dat je een trotse nederlander bent, die houdt van haar land en de tradities. Dat staat tegenwoordig aan racist zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:00

Cer schreef:
elnienjo schreef:

Ik snap wel wat je zegt, maar ik snap ook dat door 'hoe' je dingen zegt, het verkeerd kan schieten.. het is nogal 'rechttoerechtaan' wat ook niet helpt in het hele verhaal... :)
het is iets met toon en muziek enzo..

Ik zou zelf graag wat meer nuances in alle verhalen lezen zodat een 'discussie' hier niet zo verloopt als bijv op andere social media.. aan de andere kant. people are people .. :P

Brainless: Pien heeft een poging gedaan .. :j

Ik kan me voorstellen dat het voor mensen die niet gewend zijn aan bijvoorbeeld het homo-huwelijk het lastig is om dat hier te accepteren (of voor mensen voo wie dat vanuit religie 'verboden' is en die zelf niet kunnen nadenken of mensen die op andere wijze bekrompen zijn).. maar het is hier wel wat het is.. (hoewel dat natuurlijk weer niet cultuur is.. denk ik?)

Stamppot met uien... zijn eetgewoonten onderdeel van cultuur? Wat valt er eigenlijk onder cultuur?

Veel eten in de cultuur geloof ik en vrouwen die hun mannetje staan, is ook iets. Maar goed, dat is wat buitenlanders vinden, de stereotypen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:04

Ik lees hier zoveel rare dingen.

Er is echt heel, HEEL vaak geprobeerd uit te leggen dat "zwarte piet leuk vinden" je geen racist maakt. Je hoeft geen racist te zijn om racistische denkbeelden goed te keuren. (Tot op zekere hoogte.) Daar wordt lekker overheen gelezen en hier staat het weer hoor, "ik doe dit ene hele normale ding en ik word verketterd".
Andere mensen denken daar misschien anders over maar zelfs Afriyie van KOZP omschrijft het zo. (Bron: https://www.volkskrant.nl/mensen/een-pa ... ~b1169a27/ )

Ik word een beetje moe van de dramatische dingen die worden aangehaald hier. Wie wordt er verketterd vanwege een Nederlandse vlag op de tas? Wie? Worden die mensen uitgescholden op straat vanwege hun huidskleur? Is dit een structureel probleem? Wordt mensen een baan ontzegd vanwege die tas? Hou toch op man.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:06

Ik ben een trotse Nederlander hoor, maar heb niet echt Nederlandse tradities (althans.. vast wel maar niet bewust).
Tradities zijn ook heel plaatsgebonden (en soms al binnen enkele km anders).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:09

Magrathea schreef:

Er is echt heel, HEEL vaak geprobeerd uit te leggen dat "zwarte piet leuk vinden" je geen racist maakt. Je hoeft geen racist te zijn om racistische denkbeelden goed te keuren. (Tot op zekere hoogte.) Daar wordt lekker overheen gelezen en hier staat het weer hoor, "ik doe dit ene hele normale ding en ik word verketterd".
Andere mensen denken daar misschien anders over maar zelfs Afriyie van KOZP omschrijft het zo. (Bron: https://www.volkskrant.nl/mensen/een-pa ... ~b1169a27/ )

Ik word een beetje moe van de dramatische dingen die worden aangehaald hier. Wie wordt er verketterd vanwege een Nederlandse vlag op de tas? Wie? Worden die mensen uitgescholden op straat vanwege hun huidskleur? Is dit een structureel probleem? Wordt mensen een baan ontzegd vanwege die tas? Hou toch op man.

Dan lees je erg selectief. Zwarte Piet diende als voorbeeld, maar je hoeft nog geen twee pagina's terug om te lezen hoe men sommige posts hier opvat ;)

PS, de link is enkel voor abonnees
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-09-20 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Brainless schreef:
Ik ben een trotse Nederlander hoor, maar heb niet echt Nederlandse tradities (althans.. vast wel maar niet bewust).
Tradities zijn ook heel plaatsgebonden (en soms al binnen enkele km anders).

_O- dat klopt als Limburger kijk ik anders tegen het carnaval aan vh Noorden en heb jaren met vreselijk veel plezier dit gevierd in Breda.
Anders? Ja!! Leuk?? Ja, OOK leuk.

Cer

Magrathea schreef:

Nou, iets met de toon en de muziek.. maar oke..

Citaat:
Er is echt heel, HEEL vaak geprobeerd uit te leggen dat "zwarte piet leuk vinden" je geen racist maakt
Dat ben ik op mijn twitterdraadjes helaas toch wel een aantal keren tegengekomen.

Citaat:
Hou toch op man.
Geen idee tegen wie je dit precies zegt.. maar ook prima :j

Ik ben zelf ook heel blij om in Nederland geboren te zijn, helemaal als ik het vergelijk met een aantal andere landen. Er zijn echt weinig tot geen landen waar ik liever geboren zou zijn.. Van NLse tradities en cultuur ben ik me niet perse bewust, maar ik heb er toch wel een gevoel bij... :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:10

Ik voel mij verbonden met de VOC Nederlanders, de ontdekkingsreizigers en kolonisten.
Ook al heb ik bij mijn weten geen voorouders die daar deel van uit maakten.
Maar dát is de collectieve geschiedenis waar ik voor wil kunnen staan. Dat was nog 'n trots Nederland.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:15

Ailill schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind het wel bijzonder hoe Bokt racistische, discriminerende, beledigende en haatzaaiende berichten blijft toleren van Bokkers. :D

Als paardenforum zou je daar niet mee geassocieerd moeten willen worden.
Geheel mee eens, ik vind het te schandalig voor woorden en bij de beesten af hoe het beleid omtrent dit soort zaken, vanuit team groen, wordt begeleid.

Ik vind in dit topic de groene brigade ook wel erg uitblinken door afwezigheid.
Nu ligt het Boktbeleid sowieso wel onder vuur lately, misschien is dat de verklaring. En misschien vindt men dat ingrijpen in deze discussie valt onder inhoudelijk modereren, en wil men daar de vingers niet aan branden.
Het doet me enigszins denken aan de discussie die nu gaande is wat betreft (m.n.) Facebook:
https://www.nos.nl/l/m/2348515 
Tot het moment dat het mod team zich wel geroepen voelt mensen terug te fluiten, of posts te verwijderen wanneer er duidelijk sprake is van racistische uitingen, is het m.i. aan bokkers om tegengas te geven.
Gelukkig gebeurt dat ook wel, maar is dat genoeg?
Misschien is het een idee om hier een topic over te starten onder Forumzaken?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:17

elnienjo schreef:
Ik voel mij verbonden met de VOC Nederlanders, de ontdekkingsreizigers en kolonisten.
Maar dát is de collectieve geschiedenis waar ik voor wil kunnen staan. Dat was nog 'n trots Nederland.

Neuh, daar heb ik niks mee.. dat vind ik vergelijkbaar met 'we hebben gewonnen met voetbal" (ooit, lang geleden) :+ Ik was daar niet bij, ik heb er niet aan bijgedragen..
Ik vind het mega interessant, dat wel... maar verbonden.. neuh.. das echt te lang geleden hoor :)

Citaat:
Ik vind in dit topic de groene brigade ook wel erg uitblinken door afwezigheid.
Nu ligt het Boktbeleid sowieso wel onder vuur lately, misschien is dat de verklaring. En misschien vindt men dat ingrijpen in deze discussie valt onder inhoudelijk modereren, en wil men daar de vingers niet aan branden.

Dit blijft lastig denk ik.. dat zie je ook steeds in de topics op FZ die hierover gaan.. Het is altijd oneerlijk, er wordt of teveel of te weinig gedaan en nooit is iedereen tevreden..
ik persoonlijk ben voor niet teveel ingrijpen.. in de hoop dat mensen uiteindelijk een gesprek aangaan.. maar dat is gewoon lastig.. :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:22

Cer schreef:
elnienjo schreef:

Neuh, daar heb ik niks mee.. dat vind ik vergelijkbaar met 'we hebben gewonnen met voetbal" (ooit, lang geleden) :+ Ik was daar niet bij, ik heb er niet aan bijgedragen..
Ik vind het mega interessant, dat wel... maar verbonden.. neuh.. das echt te lang geleden hoor :)

De slavernij was ook lang geleden, maar toch grijpen de groepen die daar van afstammen daar nu op terug. Dat maakt dat ik dus ben gaan nadenken waar mijn persoonlijke verbondenheid ligt. Ook voor die tijd trouwens al, VOC schepen bijv. Dat spreekt bij mij tot de verbeelding. En zo'n 30 jaar geleden heb ik rondgereisd in Indonesie en Maleisie waar ook veel van die cultuur toen nog steeds zichtbaar was en met trots over verteld werd.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:25

elnienjo schreef:

Je bent trots op het koloniaal verleden van NL? Al het gesteel, gemoord en inname van land die helemaal niet aan hen behoord?

Cer

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:27

Ligt het aan mij of heb ik alleen het idee dat er een beetje .. gezocht wordt naar confrontatie? En hoe makkelijk daar blijkbaar op ingegaan wordt?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:34

elnienjo schreef:

Fijn dat je je verbonden voelt met de massamoorden die gepleegd zijn in Indonesië e.d. ;)
Fijn dat je je verbonden voelt met een cultuur die jou tot een paar jaar geleden "rechtsonbekwaam" vond omdat je een vrouw bent (ga ik vanuit dan).
Fijn dat je je verbonden voelt met het Duitse rijk (geschat wordt dat 1 op de 3 Nederlanders "foute" voorouders had).

P.s.
Volgens mij is de Nederlandse geschiedenis ook goed gevuld zaken die als rijkdom gezien kunnen worden die niet met slavenhandel of andere nare dingen te maken hebben. Maar blijkbaar kiezen sommige mensen deze dingen specifiek uit om hun trots uit te halen. Prima, gelukkig leven we in een "vrij" land ;)