Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:57

MCE schreef:
Mand schreef:

Zoals ik volgensmij al eerder tegen je heb gezegd, in elke groep mensen (als je ze zo op zou willen delen) heb je rotte appels. Het gaat niet alleen om geweld. Het gaat om hoe fundamenteel racisme is op de wereld. Ik wil wel eens wat filmpjes opzoeken over hoe vooroordelen ontzettend geworteld zijn in onze cultuur. Volgensmij zijn er in Nederland geen groepen die roepen dat alle witte mensen 'moeten oprotten naar hun eigen land'. Die heb je over zwarte mensen wel. Het argument 'ik ken mensen' is in deze discussie ook totaal invalid, want zoals ik net al zei, je hebt in elke groep mensen die anders denken of niet deugen.

ik vind het heel jammer dat er na al die jaren van bewust proberen mensen kansen te geven niet gelukt is om gelijk gestemd te geraken, cultuur verschillen zijn en blijven er

ook ik merk - als blanke - in nederland "stands" verschillen (ik kan b.v. niet 3x op vacantie of elk jaar een andere auto kopen, oudere die geweerd worden op terrasjes) dat is er en dat zal er blijven maar ik ben tevreden met wat ik heb,

integreren doe je samen en de pijn van het verleden kun je ook omzetten in iets positiefs -gelukkig hebben we veel voorbeelden hiervan -

vandaag in utrecht demo op het jaarbeursplein heel nadere insteek (rtv utrecht)

maar ik kan helaas - hoe goed ik ook mijn best doe - de cultuurverschillen niet weg nemen

het lijkt me ook niet gemakkelijk om ontheemd te zijn en dat hier in ons kleine landje met veel te weinig ruimte niet elke cultuur kan zettelen

met relschoppers/plunderaars - blank of zwart - ik heb er niets mee, dragen ook niet wezenlijk een steentje bij

Cultuurverschillen zijn toch een van de mooiste dingen ter wereld? Een groot goed, en zo ontzettend leerzaam. Ik ben altijd zo blij als ik kan communiceren en kan werken met mensen met verschillende culturele achtergronden. Ik leer iedere dag van hen. Het verrijkt mezelf. En daarbij is het toch heerlijk als we allemaal kunnen zijn wie we willen zijn? Waarom zou je dat weg willen nemen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:59

Sakura789 schreef:
elnienjo schreef:
Ik blijf dat bijzonder vinden dat iets uit een verleden van je verre voorouders pijn kan doen. Volgens mij is het niet veel meer dan aanstelleritus waar een groepjes extremisten een draagvlak voor heeft gevonden.
Maar van mij mogen ze het hele Sinterklaasfeest afschaffen inmiddels. Het heeft niet meer de nostalgie uit mijn kindertijd, ik associeer het vooral met het KOZP clubje en het gezeur al jaar na jaar.

Vraag me trouwens af waarom alleen ZP zo onder vuur ligt. In Spanje hebben ze bijv een feest waar men zich kleedt als de Kukuxclan (santa semana) Daar hoor je niets over dat de mensen die hier zo gekwetst zijn door kindervriend zwarte piet, die feesten daar ook weg willen treiteren.

Of komt dat nog aan de beurt nu ze ZP geelimineerd hebben?

Wat mij betreft komt alles aan de beurt wat niet kies is, net als het kievietseieren zoeken in Friesland en het stierenvechten in Spanje. Het één heeft geen verband met het andere. Ik ben niet voor Zwarte Piet, maar daarmee kijk ik niet weg voor allerlei ander onrecht. Volgens mij staat dat los van elkaar. Over een aantal items ben ik door de jaren heen anders gaan kijken en m.i. bewuster gaan leven.

Jammer dat je blijft hameren op gezeur, luister nu eens naar de verhalen van mensen die gekwetst worden en probeer je in te leven in hoe dat is voor deze mensen. Opmerkingen midden in de zomer naar een bakfiets met een gekleurd kindje roepen dat 'sinterklaas vroeg is dit jaar'. Wat denk je dat zoiets voor zo'n kind gaat betekenen? Er zijn legio voorbeelden van racisme, maar als je altijd de andere kant op kijkt dan krijg je daar niet mee te maken. Als je alleen maar terug gaat roepen naar de grootste roepers en woorden als aanstelleritus gaat gebruiken, dan sla je de discussie wel een beetje dood.

Maar waarom voelt zo'n opmerking slecht? Ziet een kind een blanke kerel met 'n witte baard zal ze ook Sinterklaas of Kerstman zeggen. Door overal racisme in te blijven zien wat duidelijk niet zo bedoeld is, zal men ook niet snel nader tot elkaar kunnen komen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:01

Cer schreef:
Dit wordt nu een heel lastig stukje van het verhaal... ik denk zelf niet dat het handig is om dat in dit topic te bespreken...
maar als witte blonde vrouw heb ik wel zo mijn ervaringen... en dat zijn mijn ervaringen :j Niemand kan stellen dat die anders zijn dan dat ze zijn.. Maar ik mag daar verder gevoelsmatig niet heel veel over zeggen..
Ik kan wel snappen waar het vandaan komt, het gevoel wat sommigen hebben.. het is een beetje als iemand zwarte piet genoemd wordt is het een mega probleem, ook nog eens in combinatie met het verleden.. maar als een wit meisje een witte prutsmuts genoemd wordt (of de mooie benaming die de prostestante gaf aan de moeder van een vlogger "je K**kermoeder" ) dan is dat zo.. dan is dat simpelweg iemand die iemand anders beledigd en een heel ander probleem. Ik snap wel dat dat lastige materie is, dat verschil. Ik vond dat ook lastig.. (nu interesseert t me geen reet meer, roep wat je wil, je bevestigt er alleen maar vooroordelen mee..)

@Joman: nog nooit een bouwvakker gehoord, maar wel anderen (op de boulevard van scheveningen bijvoorbeeld.. Pssst Pssst.. sssttt).. dus ja, daar is mijn ervaring op gebaseerd zeg maar...

Daar haal je wat mij betreft wel een punt aan wat gewoon zeer oneerlijk is en waardoor ik ook heel goed begrijp dat mensen zich afzetten tegen het blacklivesmatter gebeuren in Nederland. Het klopt gewoon niet. Hetzelfde als dat je voor Joden op komt dan moet je ook oppassen dat je niet weggezet wordt als iets heel negatiefs.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:03

Karl66 schreef:
Rishi, was iemand waar de politie op af was gestuurd met de melding dat hij een vuurwapen had. Op het moment dat hij de opdracht kreeg om zijn handen in de lucht te steken, ging hij met zijn hand naar ziin broekband. Dat was de reden waarom er werd geschoten en bij een blanke jongen zou er in zo'n situatie ook geschoten worden.

Precies, dat zei ik ook al.

En van Mitch geeft familie zelf aan dat het niets met ras te maken had. Er was zelfs een "buitenlandse" agent bij.
Toch word zijn dood nu ook hier weer gebruikt door BLM.

Verwarde personen zijn van alle nationaliteiten.
En zijn vaak echt buiten zinnen en de politie mag het wel even oplossen.
En als het mis gaat hebben ze het gedaan.

Misschien eens een petitie opstarten om de politie meer bescherming te geven ipv overal de schuld door te laten krijgen.
Hier in Nederland is eerder het omgekeerde aan de hand dan in andere landen.
Het word eens tijd dat ze juist meer waardering krijgen.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:03

_Penotti schreef:
Nee ik praat dat niet goed wat er met die 17 jarige is gebeurd.
Maar er was niet te zien dat hij 17 was. er was een melding van een pistool, hij rent weg, helaas.
Maar erger, hij grijpt naar zijn broekband.
Stel jij bent nu die politie agent, je denkt dat er een kans is dat je neergeschoten word.
wat doe jij.
Je neer laten schieten? Dat is de split second keuze die er dan is.
Niet de gegevens daarna. Die heb je niet.

Dan schiet je iemand in zijn been. Dat is altijd de eerste stap. Hoezo word iemand die met een bijl rond zwaait in een woonwijk eerst in zijn been geschoten en krijgt deze jongen een letterlijk nekschot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:04

_Penotti schreef:
Mand schreef:

Stop eens met dat 'het is geen Amerika'. Nog letterlijk helemaal NIEMAND heeft hier Amerika vergeleken met Nederland. Dat kan ook niet. Maar lees die artikelen eens goed door voordat je hier verder praat. Er is een overduidelijk verschil te zien tussen het behandelen van culturen waarover vooroordelen zijn en witte mensen. Rishi was een kind. Van 17. En kijk wat hem overkomen is. Dat jij dit in mijn ogen probeert goed te praten zegt voor mij al meer dan genoeg.

Nee ik praat het niet goed, dat maak jij er van.

Dat politie soms geweld gebruikt, ja.
dat politie in Nederland geweld gebruikt omdat iemand een kleur heeft, nee.

is er een verschil tussen het behandelen van culturen, ja vast.
Maar kijk eens hoeveel % dat er in de bak zit een kleurtje heeft.
En die zitten er ook niet onterecht.

Maar er was niet te zien dat hij 17 was. er was een melding van een pistool, hij rent weg, helaas.
Stel jij bent nu die politie agent, je denkt dat er een kans is dat je neergeschoten word.
wat doe jij.

Uhm, ik denk jij misschien niet door hebt hoezeer er in Nederland etnisch wordt geprofileerd. Ook door de politie. Ga maar eens na hoeveel gekleurde mensen er worden gefouilleerd op ogenschijnlijk willekeurige basis en zet dat af tegen het aantal blanke of witte mensen waarbij hetzelfde gebeurt. En hetzelfde geldt voor de auto waarin gereden wordt. Dit is toch gewoon aan de orde van de dag.
Wat mij betreft hoeft daar helemaal geen geweld aan te worden gekoppeld. Ik begrijp dat dit door het gebeuren van Floyd wel gebeurt, maar ook zonder geweld is het net zo aanwezig.

(even die zaak van Rishi in het midden gelaten)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-20 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:05

Mand schreef:
_Penotti schreef:
wat doe jij.

Dan schiet je iemand in zijn been. Dat is altijd de eerste stap. Hoezo word iemand die met een bijl rond zwaait in een woonwijk eerst in zijn been geschoten en krijgt deze jongen een letterlijk nekschot?

Heb jij ooit eens meegekregen hoeveel schiettraining een agent krijgt?

Zullen we daarna verder praten?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:07

Joman

Ik schreef het eerder al.
ja het zal gebeuren, maar het soms word het ook geroepen als het niet zo is.

Mijn neefje die in zijn vaders dikke BMW de patser uit aan het hangen was in Eindhoven centrum werd aan de kant gezet.
Hij is alleen witter dan wit.
Hij kan nu niet zeggen dat het kwam door zijn huidskleur. Hij moet wel toegeven dat het door zijn gedrag kwam.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:08

Mand schreef:

Nee. Wanneer iemand vuurwapengevaarlijk is, dan schieten ze om uit te schakelen. Na eerst te waarschuwen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:09

Mand , waarom word geweld onderling door gekleurde mensen niet genoemd door BLM ? Ze knallen elkaar bij bosjes af de laatste jaren, bijna altijd drugsgerelateerd. Daarmee praat ik niets recht, daarmee wil ik de bal niet terugspelen maar krijg ik we de indruk dat dat niet benoemd word .
En het toenemen of aanwezig zijn van racisme in de samenleving is ook door de toename van geweld onder gekleurde mensen.
Opsporing verzocht zit vol met bewakingsbeelden van allochtone criminelen dus dat het racisme ( onterecht) toeneemt tov die groep is niet zo vreemd. Negen van de tien keer is de omschrijving van de daders getint. En dan kun je aangeven dat het daar niet om gaat maar het is er wel. 70% van de gevangenen zijn getint dus ook daar heeft BLM een taak in , zorg dat dat minder word en steek de hand ook in eigen boezem.
Het zal dan wel apart klinken maar de laatste jaren , met al die liquidaties denk ik wel eens, opgeruimd staat netjes. Dan schrik wel eens van mezelf om zo te denken maar het gebeurt wel.
Advocaten die vermoord worden, officieren van justitie die continue beveiligd moeten worden, oude mensen die in elkaar gemept worden voor 10 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:10

_Penotti schreef:
Joman

Ik schreef het eerder al.
ja het zal gebeuren, maar het soms word het ook geroepen als het niet zo is.

Mijn neefje die in zijn vaders dikke BMW de patser uit aan het hangen was in Eindhoven centrum werd aan de kant gezet.
Hij is alleen witter dan wit.
Hij kan nu niet zeggen dat het kwam door zijn huidskleur. Hij moet wel toegeven dat het door zijn gedrag kwam.

Misschien ook door leeftijd? Dat is ook discriminatie natuurlijk...
Wat mij betreft gaat deze discussie veel verder dan enkel discriminatie op basis van kleur. Ik hoop ook, dat we dit onderwerp veel breder kunnen trekken dan 'enkel' BLM. Hoewel dat misschien nu nog te vroeg is met alle recente gebeurtenissen. Volgens mij gaat het gewoon om een andere mindset. Op grote schaal.

hahaha, oke, en wellicht z'n rijstijl dus ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:12

bigone schreef:
Mand , waarom word geweld onderling door gekleurde mensen niet genoemd door BLM ? Ze knallen elkaar bij bosjes af de laatste jaren, bijna altijd drugsgerelateerd. Daarmee praat ik niets recht, daarmee wil ik de bal niet terugspelen maar krijg ik we de indruk dat dat niet benoemd word .
En het toenemen of aanwezig zijn van racisme in de samenleving is ook door de toename van geweld onder gekleurde mensen.

Opsporing verzocht zit vol met bewakingsbeelden van allochtone criminelen dus dat het racisme ( onterecht) toeneemt tov die groep is niet zo vreemd. Negen van de tien keer is de omschrijving van de daders getint. En dan kun je aangeven dat het daar niet om gaat maar het is er wel. 70% van de gevangenen zijn getint dus ook daar heeft BLM een taak in , zorg dat dat minder word en steek de hand ook in eigen boezem.
Het zal dan wel apart klinken maar de laatste jaren , met al die liquidaties denk ik wel eens, opgeruimd staat netjes. Dan schrik wel eens van mezelf om zo te denken maar het gebeurt wel.
Advocaten die vermoord worden, officieren van justitie die continue beveiligd moeten worden, oude mensen die in elkaar gemept worden voor 10 euro.

Maar waarom is dit van toepassing in deze discussie? In de onderwereld knallen ze elkaar allemaal neer. Ongeacht afkomst of kleur.
Wat mij betreft is dat ook opgeruimd staat netjes. Maar dat heeft enkel te maken met de activiteiten en niet met afkomst of huidskleur.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-20 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:13

Citaat:
In Amsterdam werd vorig jaar aan ruim duizend agenten gevraagd hoe ze worden behandeld door hun collega's, als ze zelf in burger zijn. De uitkomsten liegen er niet om: van de agenten met een autochtone afkomst werd twee procent wel eens gecontroleerd vanwege zijn/haar afkomst, bij agenten met een niet-westerse afkomst was dat 29 procent. Slechts 39 procent van de Amsterdamse agenten met een niet-westerse afkomst heeft positieve ervaringen met politie-controles, blijkt uit het onderzoek.

Uit een link eerder in dit topic.

Ook gezien de toeslagenaffaire kun je niet met droge ogen zeggen dat men in Nederland niet etnisch profileert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:14

bigone schreef:

En komt dit doordat zij ook daadwerkelijk meer misdrijven of overtredingen begaan of worden ze wellicht sneller gepakt/is de focus er meer op hen? Dat zou ik een interessant onderzoek vinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:14

Denk dat niemand etnisch profileren ontkent, je kunt je ook afvragen waarom en hoe het zo gekomen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:15

bigone schreef:
Dank dat niemand etnisch profileren ontkent, je kunt je ook afvragen waarom en hoe het zo gekomen is.

Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik vraag me namelijk af of daar een gegronde reden voor bestaat.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:15

Sakura789 schreef:
Citaat:
In Amsterdam werd vorig jaar aan ruim duizend agenten gevraagd hoe ze worden behandeld door hun collega's, als ze zelf in burger zijn. De uitkomsten liegen er niet om: van de agenten met een autochtone afkomst werd twee procent wel eens gecontroleerd vanwege zijn/haar afkomst, bij agenten met een niet-westerse afkomst was dat 29 procent. Slechts 39 procent van de Amsterdamse agenten met een niet-westerse afkomst heeft positieve ervaringen met politie-controles, blijkt uit het onderzoek.

Uit een link eerder in dit topic.

Ook gezien de toeslagenaffaire kun je niet met droge ogen zeggen dat men in Nederland niet etnisch profileert.

Er is toch gewoon uit keiharde statistieken gebleken dat in die groep de meeste fraudeurs op dat gebied zaten? Dan lijkt het me logisch die groep wat zorgvuldiger te controleren. Zolang je dingen eerlijk hebt ingevuld moet er dan onder de streep geen probleem zijn.
Maar dat er jarenlang onterecht geld naar het buitenland werd gesluisd voor niet bestaande kinderen moest wel stop gezet worden natuurlijk en dat kun je alleen door de groep waarbij dit type fraude van toepassing kan zijn, goed te controleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:16

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:25

Mand schreef:
MCE schreef:

Wat wil je hier mee zeggen? :) Dat heb ik inderdaad gezien.

hoe agressief is je reactie,

gewoon een andere toon b.v.: ik heb het ook gelezen fijn dat de opleiding van zijn dochter hiermee gewaarborgd is

ik wilde alleen maar even aangeven dat er al veel donatie binnen komen

sorry hoor
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-20 12:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:29

bigone schreef:

Ik denk zoals Joman inderdaad zegt dat het hele punt over de onderwereld niet van toepassing is. Daar maaien ze elkaar allemaal om. Ook in Nederland. Nergens praat de BLM movement het goed wat de slechte dingen van de cultuur zijn, want daar heb je ook gelijk in. We protesteren en zetten ons juist in tegen het onrecht. Ik merk dat ik het lastig vind om dit zelf helemaal uit te leggen, om bij de woorden te komen die ik bedoel. Dus ik ga me nog even inlezen en kom later terug bij je op dit punt

Spoiler:
En dit is niet omdat ik niet weet waar ik het over heb, maar omdat veel informatie in het Amerikaans/Engels is. Zelf voor mij als tweetalig opgevoedde is het lastig om het in goede Nederlandse woorden uit te spreken

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:30

MCE schreef:
Mand schreef:

Wat wil je hier mee zeggen? :) Dat heb ik inderdaad gezien.

hoe agressief is je reactie

ik wilde alleen maar even aangeven dat er al veel donatie binnen komen

sorry hoor

Ik bedoelde het helemaal niet agressief! Sorry als het zo over kwam. Ik heb juist de smiley er bij gezet omdat ik niet wou dat het betweterig over kwam. Ik wist alleen niet goed of je het nou positief of negatief bedoelde. Maar het is inderdaad heel mooi dat Kanye dit doet en er al zoveel gedoneerd word!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:41

Joman schreef:
bigone schreef:
Dank dat niemand etnisch profileren ontkent, je kunt je ook afvragen waarom en hoe het zo gekomen is.

Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik vraag me namelijk af of daar een gegronde reden voor bestaat.

Organisaties profileren en daar is niet zoveel mis mee. Soms is etniciteit een criterium, waar ze op profileren. Als daar een goede reden voor is, dan mag dat en is het geen verboden vorm van discriminatie. Stel je krijgt als politieagent de melding dat de lokale juwelier is overvallen en dat de daders, twee donkere jongens, weggerend zijn. Op het moment dat jij dan als agent twee donkere, rennende jongens aanhoudt in de buurt van die juwelier, is dan niet gek, is niet gebaseerd op racisme en is toch echt etnisch profileren. En het kan prima zijn dat die jongens er niks mee te maken hadden.

Maar als diezelfde agent de volgende dag bij een grootscheepse alcoholcontrole alleen maar gekleurde mensen controleert, dan is het ook etnisch profileren, maar dan onterecht. Er is namelijk geen enkele grond om te veronderstellen dat gekleurde mensen vaker dronken achter het stuur zitten. In dat geval moet die agent aangesproken worden en een passende berisping krijgen.

Het gaat in zo'n geval altijd om context. Maar we weten dat de laatste situatie regelmatig voorkomt en dat er allerlei redenen niks mee gedaan wordt. En dat is heel slecht en daar moeten wij als samenleving wat aan doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:45

Daar moet in 2 richtingen iets mee gebeuren.
Ik ken een meisje dat gebruikt is door haar ouders voor mensensmokkel. Auto‘s waar een schattig klein kindje inzit zullen immers vast niets boos in de zin hebben.
Juist omdat de vooroordelen buitengewoon bevestigd en duidelijk zijn wordt er ook misbruik van gemaakt.
Ik kan waarschijnlijk ook van alles smokkelen puur door lief en vriendelijk te lachen.
Omgekeerd wordt mijn broer (hele donkere ogen, zware wenkbrauen en duidelijk afgetekende jukbeenderen) echt altijd gecontrolleerd terwijl hij de goedheid zelve is zo ongeveer.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:47

Karl66
Even op jou voorbeeld verder.
Hier in de omgeving werken veel Polen.
Nu hoor ik er zelden meer over, maar jaartje of 15-20 terug zaten die regelmatig dronken achter het stuur. En dat was ook echt zo.
Gezien de ongevallen en bij adem/bloedtest dat ook regelmatig naar voren kwam.
Ik denk dan toch dat de witte kentekenplaten dan eerder gecontroleerd werden dan de gele.
Ja het is etnisch profileren. Nu zullen er vast ook mensen zeggen dat dit oneerlijk is.
Maar is het dan ook weer niet logisch dat het gedaan word? Is er dan altijd een slechte bedoeling? Ik denk van niet.