George Floyd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:21

senna21 schreef:
Gini, ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Je reactie klinkt heel naar.
Hij riep dat hij geen adem kom krijgen ..
Toch drukten ze door. Deze man is gewurgd.

En omdat het niet de eerste keer is dat het met zo'n techniek mis gaat, waarom werd/wordt deze techniek gebruikt? Waar leren ze dat? En waarom na zoveel keren dodelijke afloop nog steeds?

_Penotti

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:24

Die techniek is niet meteen verkeerd vind ik, als...als
de persoon nog niet is geboeid en behoorlijk tegen stribbelt.
Deze techniek moet direct, echt direct over zijn als de man in bedwang is. Dan is geen gevaar meer.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:26

De betreffende techniek is kennelijk in een groot aantal staten verboden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:32

Hier in ons de land word hij ook gebruikt. Groen links wil dat hij verboden word.

In maart jongsleden is ook een arrestant om het leven gekomen die even daarvoor een groep agenten op zijn rug en zelfs hoofd had. Deze man rende verward door een supermarkt. Dat was gewoon hier in ons land. Zie je niet veel over.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:40

Gini schreef:
De bewering die gemaakt wordt is dat als een politieagent een recidivist gaat aanhouden dat die daar dan anders "ingaat" dan bij een onbekend persoon.
_Penotti reageert met "maar toch niet meer als hij al in bedwang is" en ik voeg daaraan toe "als die op de grond ligt te smeken om zijn mama."
Begrijp je mijn reactie nu wel? :)

Nee. Hij riep om zijn leven te behouden. Niks grappigs aan.
Hij was 13 jaar geleden veroordeeld, geen recidivist. Hij werd aangezien voor iemand anders.

En bekijk eens dit filmpje
if someone doesn't understand privilege

https://youtu.be/gqPgXhslGWY

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:12

Senna, gigi zegt nergens dat het grappig is. Ze voegde iets toe, wat hij echt gezegd heeft, om extra duidelijk te maken dat de klem niet meer nodig was. Hij riep immers om zijn moeder. Imo een volwassen vent die om zn moeder roept...moet er toch echt wat mis aan het gaan zijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:14

Rien10, bij GF kunnen we zijn gehele arrestatie volgen. Deze man loopt keurig mee, verzet zich niet en vervolgens gaat er iemand 10 minuten op zijn nek zitten. Dat heeft totaal niks te maken met zijn strafblad te maken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:19

Princess_ schreef:
Senna, gigi zegt nergens dat het grappig is. Ze voegde iets toe, wat hij echt gezegd heeft, om extra duidelijk te maken dat de klem niet meer nodig was. Hij riep immers om zijn moeder. Imo een volwassen vent die om zn moeder roept...moet er toch echt wat mis aan het gaan zijn.

Okay, dan heb ik het verkeerd begrepen. Excuses.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:20

Citaat:
Die amokmakers, dat zijn degenen in België die er voor zorgen dat racisme groeit. Want bij elke betoging zijn ze er weer. De beelden komen online en meer is er niet nodig.

Zolang de allochtone gemeenschappen in de Brusselse wijken (en ik ben er deels opgegroeid en heb gewerkt in Schaarbeek, dus ik heb het niet enkel van media) hun jeugd niet onder controle krijgen en eens een deftige opvoeding gaat geven, gaat racisme groeien in België. Zij die wel integreren draaien ervoor op en de amokmakers delen stokken uit om mee te slaan. En alle stemmen op het Vlaams Belang tonen dat aan.

Over woorden kunnen we eindeloos debatteren,
en als (import) Drentse woon ik ver van Schaarbeek vandaan,
en 'die amokmakers' na afloop van een vreedzame demonstratie 'heb je bijna overal'.

En voor een deel wordt hier beschreven 'hoe het doorgaans gaat',
maar het gaat mij er om, dat dit goedpraten van racisme/ stemmen op het Vlaamse Blok is. (Wegens veroordeling tegenwoordig bekend als 'Vlaams Belang'.)

Niemand dwingt je om op dat soort lui te stemmen, en "natuurlijk gaat het vaak zo", in Nederlandse termen: een stel Marokkanen misdraagt zich, alle Marokkanen worden er op aangekeken.
Maar dat wil niet zeggen dat het terecht is, of 'dat het aan de Marokkaanse gemeenschap ligt', dat anderen racist worden.
Wel of geen racist worden, die beslissing neem je zelf.
En staat los van het gedrag van een stel hoodlums.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:23

Ik praat het niet goed, het is een logisch gevolg van opgebouwde frustratie. Dat wordt hier in de media ook gewoon besproken, dat is geen verzinsel van mij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:27

Tuurlijk is het geen verzinsel, het is hoe het, helaas, vaak gaat.

Persoon 1 raakt gefrustreerd,
heel akelig en het is geen luxe om dat aan te pakken -
maar dat gefrustreerd persoon 1 het recht zou hebben om te denken, en vooral te handelen naar de gedachte
"Deze meneer is Marokkaans en "dus" is het een slecht mens en ik veracht deze persoon die ik nog nooit eerder gezien heb", nee.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:31

Popstra schreef:
Hier in ons de land word hij ook gebruikt. Groen links wil dat hij verboden word.

In maart jongsleden is ook een arrestant om het leven gekomen die even daarvoor een groep agenten op zijn rug en zelfs hoofd had. Deze man rende verward door een supermarkt. Dat was gewoon hier in ons land. Zie je niet veel over.

Midden in een discussie over politiegeweld hoor je hier niets over. Ondertussen wordt die techniek nog steeds gebruikt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:34

Janneke2 schreef:
Tuurlijk is het geen verzinsel, het is hoe het, helaas, vaak gaat.

Persoon 1 raakt gefrustreerd,
heel akelig en het is geen luxe om dat aan te pakken -
maar dat gefrustreerd persoon 1 het recht zou hebben om te denken, en vooral te handelen naar de gedachte
"Deze meneer is Marokkaans en "dus" is het een slecht mens en ik veracht deze persoon die ik nog nooit eerder gezien heb", nee.

Ik denk dat je het je wat simpel voorstelt als het gaat over Brussel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:40

Citaat:
Ik denk dat je het je wat simpel voorstelt als het gaat over Brussel.

Nee hoor.
Ik weet gewoon niets van de situatie in Schaarbeek, en weinig van mijn Zuiderburen, het verdrietige, verdeelde land België.

Dat neemt niet weg dat het goedpraten van racisme
("Ze maken het er zelf naar, moet je toch eens kijken wat een bende...!")
zo ongeveer universeel is.

En het blijft goedpraten.
Ik neem als mens de beslissing "Deze meneer is Marokkaans en ik heb deze meneer nog nooit gezien - natuurlijk rinkelen er belletjes, maar wat zal ik doen, hoe zal ik handelen...?" - dat is en blijft mijn beslissing.
Welke puinhoop de gemeenschap X in Schaakbeek of waar dan ook er van gemaakt heeft.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:42

Je verdraait mijn woorden, hou ik niet van.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:09

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:33

Guttegut, zwarte mensen zullen maar een keer voorgetrokken worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:41

Magrathea schreef:
Guttegut, zwarte mensen zullen maar een keer voorgetrokken worden.

Beetje weinig inhoudelijke reactie Of je bent voor racisme of je bent tegen lijkt mij toch. Maar veel mensen lijken de voorkeur te hebben van ik ben tegen racisme maar........... Gevolgd door een hoop uitzonderingen waarin racisme wel goed uit komt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 00:20

Maar... Dit is toch geen racisme? Uber zegt: vervelend dat jullie jarenlang zijn achtergesteld, hier is een kadootje van ons, we zetten jullie extra in het zonnetje.
Niet: we gaan systematisch witte ondernemers afbranden en discrimineren, hun kinderen naar slechtere scholen sturen en geweld tegen hen vergoeilijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 03:20

Magrathea schreef:
Maar... Dit is toch geen racisme? Uber zegt: vervelend dat jullie jarenlang zijn achtergesteld, hier is een kadootje van ons, we zetten jullie extra in het zonnetje.
Niet: we gaan systematisch witte ondernemers afbranden en discrimineren, hun kinderen naar slechtere scholen sturen en geweld tegen hen vergoeilijken.

De makkelijkste test is om de rassen/kleuren om te draaien om te kijken of iets racisme is.

Uber geeft zwarte restauranteigenaars voorrang: geen racisme.
Uber geeft witte restauranteigenaars voorrang: wel of geen racisme volgens jou?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 07:22

Eh nee, de context is ook zeker van belang.
Je kunt strikt genomen misschien wel stellen dat het racisme is maar als je je daar echt druk over gaat maken vraag ik me af of het niet afleidt van het werkelijke probleem. Wamt echt, als je dit een enorm probleem vindt, heb je het echt niet begrepen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:24

Magrathea schreef:
Eh nee, de context is ook zeker van belang.
Je kunt strikt genomen misschien wel stellen dat het racisme is maar als je je daar echt druk over gaat maken vraag ik me af of het niet afleidt van het werkelijke probleem. Wamt echt, als je dit een enorm probleem vindt, heb je het echt niet begrepen

Het probleem is de hypocrisie en de inconsequentie. Positieve discriminatie (raar woord eigenlijk) heeft na al de jaren dat het werd toegepast nog niet het gewenste effect gehad. We moeten naar een situatie streven waarin iedereen gelijk is. Daarin past het mensen indelen op kleur niet bij. Dat is zo'n 19de eeuwse gewoonte.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:36

Positieve discriminatie is niet hetzelfde als 'negatieve' (bewust of onbewust door racisme ingegeven) discriminatie.
Je kunt je afvragen of positieve discriminatie wenselijk is, dat is iets heel anders, dat is een discussie op zich.
Maar het is pertinent niet hetzelfde, en positieve discriminatie betitelen als racisme tegenover de gewone witte Nederlander (Amerikaan, witte westerling in het algemeen) is m.i. gewoon een manier om de discussie te manipuleren. Net als bijvoorbeeld het maar blijven herhalen dat 'die Floyd ook geen lieverdje was', alle relletjes en incidenten tijdens de demonstraties constant uitvergroten en negeren dat het gros van de demonstraties vreedzaam verloopt, etc.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:42

Askja, helemaal met je eens!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:51

senna21 schreef:
Princess_ schreef:

Okay, dan heb ik het verkeerd begrepen. Excuses.

Geen probleem! Blij dat Princess het wel duidelijker heeft kunnen uitleggen dan ik. :)