Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet word herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:34

Zou voor de verandering niet verkeerd zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:03

bigone schreef:
Zou voor de verandering niet verkeerd zijn.

Eens, al is het natuurlijk belachelijk dat je het kiesstelsel zo kan beïnvloeden dat je daardoor een voordeel hebt op de ander, welke partij het ook doet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:31

USA heeft sowieso een apart kiesstelsel imo. Maar zolang het functioneert ,prima. Ons land heeft teveel partijen, vind ik. Ook niet altijd goed en dan ook nog allerlei mensen die uit een partij stappen en op eigen titel blijven zitten. Manier om je wachtgeld zeker te stellen .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:48

Het functioneert in de VS functioneert dus niet, en al heel lang niet..

En bigone: wat jij noemt is helemaal geen probleem in Nederland. Dat mensen als persoon gekozen worden, en niet als partijpion, is heel goed. Kijk naar wat Pieter Omtzigt kan bereiken, omdat hij zijn zetel niet kwijt kan raken. Dat is democratie! Het is democratie op het randje, want het betekent helaas dat de andere 75 leden van de coalitiepartijen het toch voornamelijk nalaten om belangrijk controlewerk te doen... maar hier zie je hoe die ene persoon die onafhankelijk zijn werk kan doen, heel belangrijk is.

Ook hebben we niet teveel partijen. De mogelijkheid om een partij op te richten en daarmee in de Kamer te komen als je genoeg stemmen krijgt is helemaal prima. Het heeft op het functioneren van onze Kamer eigenlijk nauwelijks invloed. Dat de coalities over meer partijen gaan heeft niks te maken met het aantal partijen, maar met de onderlinge verhouding. Grote partijen zijn kleiner geworden, omdat dat is hoe mensen zijn gaan stemmen.
Iedere manier waarop je dat naar een andere werkelijkheid zou willen brengen door partijen te weren of dwingen te fuseren of andere oplossingen, is het welbewust inperken van de representativiteit van de democratie.

Ik raad vooral ook dit youtubefilmpje aan: https://www.youtube.com/watch?v=s7tWHJfhiyo - en bedenk hoe fijn het is dat wij juist veel partijen hebben die verschillende visies en belangen vertegenwoordigen. Er zijn heel veel dingen die ik graag veranderd en beter zou zien, maar het aantal partijen is er niet 1 van. En ook het recht van een Kamerlid om zich af te scheiden van een zittende partij en door te gaan op zichzelf is heel belangrijk.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:59

Nogmaals de opmerking: Je komt echt enorm defensief over wanneer je inhoudelijk, al je berichten, brengt als een feit. Dat hoeft toch niet? Jij hebt die mening en Bigone heeft een andere mening.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:15

Ik verdedig dan ook wat: ons democratisch bestel. Want ik vind dat best belangrijk.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:26

Nee, je zet jouw mening weg als een feit/de (enige) waarheid. Terwijl ik, juist van jou, ook berichten voorbij zie komen over de invloed van Bokt/externe en/of jonge meelezers. Daar moeten we ons ook bewust van zijn.

Dan zou je, in mijn optiek, jouw mening niet weg moeten zetten als een feit. Juist vanwege meelezende mensen, en omdat het geen feiten zijn, enkel in jouw optiek.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:37

Dank je voor je mening Aillil. Ik zal dat zeker ter overweging meenemen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 21:40

Het gaat om bestuurbaarheid tegenover vertegenwoordiging. In een twee partijenstelsel is de bestuurbaarheid geen probleem, één van de twee heeft een meerderheid en kan daardoor gaan regeren. Het andere uiterste is een situatie waarin elke parlementariër er op eigen titel zit, om dan een regering te kunnen vormen, moeten er zoveel compromissen worden gesloten tussen al die zelfstandige parlementariërs, dat een regering vormen bijna onmogelijk wordt. Nederland zit daar tussenin, maar als de partijen nog minder zetels krijgen en het aantal partijen dat nodig is om een coalitie te vormen groter, dan kom je vanzelf in een situatie dat het niet meer werkbaar wordt, omdat er teveel compromissen gesloten moeten worden. Dan is het misschien wel een goed idee om een kiesdrempel in te stellen. Dan krijg je weliswaar minder partijen, maar tegelijkertijd grotere partijen waarin verschillende bloedgroepen bestaan. Er kunnen dan gemakkelijker coalities gesloten worden en tegelijkertijd meer discussie binnen partijen over de koers, wat ook de democratie kan versterken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 21:58

Ik geloof toch dat de VS het prima heeft gepresteerd om een tweepartijenstelsel EN onbestuurbaarheid in zich te verenigen :)
Maar het is misschien ook een wat beperkte interpretatie van bestuurbaarheid om unilateraal beslissingen te kunnen nemen.

Al dat gedoe met Kamers en meerdere mensen daarin die dan debatten gaan voeren is niet alleen bedoeld om Maurice de Hond gelukkig te maken... het idee erachter was ook dat je die tegenspraak nodig hebt. Enerzijds om de belangen van de minderheden ook te kunnen vertegenwoordigen. Anderzijds omdat de kwaliteit van besluitvorming en bestuur er beter door kan worden, omdat je kunt leren van elkaars argumenten.

Citaat:
Het andere uiterste is een situatie waarin elke parlementariër er op eigen titel zit, om dan een regering te kunnen vormen, moeten er zoveel compromissen worden gesloten tussen al die zelfstandige parlementariërs, dat een regering vormen bijna onmogelijk wordt

Er is eigenlijk geen echte reden om aan te nemen dat je dan geen regering kan vormen, zeker niet in een representatieve democratie. Het wordt eigenlijk juist vooral gedetailleerder. (Het ene is een snapshot van ons land in 8 partijen / 8 pixels, het andere een in 150 personen / 150 pixels.)

Ook de oorsprong van het compromis is interessant. Nu is dat toch een beetje verworden tot het idee van een 'laffe afspiegeling van iets wat je alsnog door gaat proberen te drijven.' Maar er waren ooit hele ideeen over het beslissen vanuit consensus, waarbij je op zoek gaat naar dat wat je gezamelijk hebt om daarin een afweging te maken waar iedereen begrijpt hoe die tot stand is gekomen, en daar ook mee kan instemmen.

Allemaal dingen die nu een beetje uit het zicht verdwenen zijn (en waarvan ik betwijfel of sommige politici er zelfs ooit over na hebben gedacht) maar we zouden die ideeen best weer eens op kunnen diepen uit onze geschiedenis, en ze weer een plekje geven. Want er zijn destijds best wel veel dingen over gezegd en geschreven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 23:07

En in de praktijk wordt die consensus gewoon een extreme vorm van achterkamertjes politiek onder het motto "Als jij mij hier bij steunt, dan steun ik jou daarbij.", waarbij je helemaal geen zicht meer hebt over hoe de onderlinge afspraken tot stand zijn gekomen. De praktijk is nou eenmaal weerbarstiger dan de theorie en hoe groter het aantal coalitiepartijen is, hoe ondoorzichtiger die achterkamertjespolitiek wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:07

Karl66 schreef:
De praktijk is nou eenmaal weerbarstiger dan de theorie en hoe groter het aantal coalitiepartijen is, hoe ondoorzichtiger die achterkamertjespolitiek wordt.

In het kader van meningen als feit brengen gesproken...

Volgens mij zie je dat er nu al barsten in komen. Dat de partijen zijn verleid tot een akkoord dat ze niet meer geloofwaardig kunnen uitdragen. Partijen buiten de coalitie die succesvol samen kunnen werken op bepaalde onderwerpen maar op andere punten kunnen verschillen... wat een veel breder genuanceerd beeld aan politiek en beleid geeft. (En soms zelfs inhoudelijk interessante argumenten.)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:23

Volgens mij zijn die barsten vooral het gevolg van het feit dat er weer verkiezingen aankomen. Alleen zijn dat de Nederlandse verkiezingen en daar ging dit topic niet over.

De nieuwe spin van Trump is dat de slechte afhandeling van het coronavirus allemaal de schuld van Fauci is. Nog los van het feit dat hij adviseur en geen eindverantwoordelijke is, zijn de mensen in Amerika helemaal niet op zoek naar een zondebok. Ze zijn op zoek naar een leider, die oog heeft voor wat ze meemaken en die laat zien dat hij zijn stinkende best doet om het op te lossen. Ze zijn niet op zoek naar iemand die om zich heenslaat en de hele wereld de schuld geeft van het feit dat hij tegen het eind van zijn presidentschap met zo'n probleem wordt opgezadeld.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:27

Het lijkt erop dat Trump momenteel nogal zoekende is naar de juiste strategie richting verkiezingen. Nu duidelijk is de corona-epidemie niet meevalt maar juist steeds oncontroleerbaarder wordt in delen van de VS, en hij dus niet kan inzetten op zsm heropenen van de economie, zal hij de Amerikaanse burger ervan moeten overtuigen dat hij ondanks zijn zwalkende en falende coronabeleid, de man is om het land naar betere tijden te leiden, en niet Biden. En dat daar meer voor nodig is dan anderen aanwijzen als zondebok (Fauci), realiseert Trump zich denk ik zelf ook wel.

Vooralsnog geeft hij wat dit betreft vooral blijk van wishful thinking:
"I think by Election Day you're going to see some incredible numbers. The third quarter is going to be really good, the fourth quarter is going to be great, but next year is going to be one of the best economic years.
So hopefully I'll be able to be the President where we say, 'Look at the great job I did.'"
Getuige dat 'hopefully I'll be able' is hij daar zelf toch ook niet zo zeker meer van.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:00

De republikeinen zijn geen domme mensen, die weten echt wel hoe je een campagne moet voeren. Maar als ze coherente campagne willen voeren, dan moeten ze beginnen met Trump ziin mobieltje af te pakken. Want als hij voor de tv zit en iets ziet wat hem niet bevalt, dan gaat er gelijk weer een boze of verongelijkte tweet uit. En dan gaat de politieke discussie gelijk weer over die tweet en niet over wat ze eigenlijk in hun campagne willen vertellen en al helemaal niet meer over Biden. Zolang de campagne over Trump gaat en over zaken waar hij boos over is, wat dus zaken zijn waar hij er niet goed uitkomt, dan gaat hij geen stemmers trekken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:19

Niet één tweet Karl, heb er wel 10 in vijf minuten gezien. Lachwekkend en pathetisch.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 17:01

Natuurlijk is het lachwekkend, maar tegelijkertijd ook een gigantisch probleem voor de republikeinen. Je kan niet eens een verkiezingsstrategie met hem afspreken, want hij vindt zijn eigen oprispingen belangrijker.

Maar gelukkig voor Trump is de pandemie niet langer een probleem. Vanaf nu moeten de besmettingen, ziekenhuisopnames en doden aan het witte huis gemeld worden en niet meer aan de CDC, de Amerikaanse RIVM. Dus vanaf nu zijn de cijfers niet meer openbaar en kan het witte huis er zijn eigen draai aan geven...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:08

gister was zowaar zijn haar eens niet geel maar mooi grijs. Denk dat hij een zilverspoelinkje gedaan had.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 13:49

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:37

Karl66 schreef:
De republikeinen zijn geen domme mensen, die weten echt wel hoe je een campagne moet voeren. Maar als ze coherente campagne willen voeren, dan moeten ze beginnen met Trump ziin mobieltje af te pakken. Want als hij voor de tv zit en iets ziet wat hem niet bevalt, dan gaat er gelijk weer een boze of verongelijkte tweet uit. En dan gaat de politieke discussie gelijk weer over die tweet en niet over wat ze eigenlijk in hun campagne willen vertellen en al helemaal niet meer over Biden. Zolang de campagne over Trump gaat en over zaken waar hij boos over is, wat dus zaken zijn waar hij er niet goed uitkomt, dan gaat hij geen stemmers trekken.

Daarom hoor je ook relatief weinig van Biden. Never interfere with an enemy while he’s in the process of destroying himself…….

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:21

En als hij wel uit de schaduw komt, doet hij de goede dingen. Hij heeft zijn eerste tv-spotje in Texas lopen, wat opeens een swingstate is geworden. Hij komt met een behoorlijk populistisch, maar uitzicht bindend economisch plan voor na de crisis en laat voor de rest Trump zichzelf verslaan.

Het enige wat wel een risico is, is de strijd in Texas aangaan. Texas is een hele dure staat om campagne te voeren en het gaat daarnaast heel veel energie kosten om daar de strijd aan te gaan. Dat heeft als risico dat hij minder tijd, geld en aandacht heeft voor andere swingstates, waar hij het beter doet en meer kans op winst heeft. En dan zou hij het in die staten alsnog kunnen verliezen. Het zou vanuit democratisch oogpunt natuurlijk een gigantische overwinning zijn als ze Texas binnen kunnen halen, maar hopelijk gaan ze er toch niet teveel moeite voor doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:25

Hoezo zou het een overwinning zijn voor de democratie als Texas wordt 'binnengehaald'?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:27

De democratische partij, oftewel de democraten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:28

Oh, zo. (In dit geval helpen hoofdletters wel wat om het onderscheid te maken.)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:19

En Trump gaat weer een stapje verder met speciale geheime politie die, zonder zich veel van grondrechten aan te trekken, Portland onveilig maakt: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b54694a6/

En natuurlijk is het heel belangrijk dat ze de opstand daar bedwingen, want de minister van binnenlandse veiligheid Wolf was daar geweest en had gezien dat er graffiti op muren was gespoten...