Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:04

verootjoo schreef:
Ja die stemwijzer heb ik gedaan. Net m’n bericht aangepast.
Ik weet er gewoon te weinig van om die stellingen goed te beantwoorden := voel me echt een beetje dom bij die stellingen :+

mee eens, het is erg lastig om ergens een mening over te vormen als je er weinig of niets vanaf weet. (en het je ook niet echt interesseert eerlijk gezegd)... dat vind ik sowieso wel een beetje het enge aan alle politiek.
Veel politici worden gekozen (gemeente/provincie/den haag) op emotie... vinden we iemand leuk, die krijgt meer stemmen. Omdat het veel mensen veel te weinig interesseert, zeker bij waterschap wat toch ver van menig bed staat.
Ik ga dus op mijn buurman stemmen :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:11

juval schreef:
verootjoo schreef:
Ik weet er gewoon te weinig van om die stellingen goed te beantwoorden := voel me echt een beetje dom bij die stellingen :+

mee eens, het is erg lastig om ergens een mening over te vormen als je er weinig of niets vanaf weet. (en het je ook niet echt interesseert eerlijk gezegd)... dat vind ik sowieso wel een beetje het enge aan alle politiek.
Veel politici worden gekozen (gemeente/provincie/den haag) op emotie... vinden we iemand leuk, die krijgt meer stemmen. Omdat het veel mensen veel te weinig interesseert, zeker bij waterschap wat toch ver van menig bed staat.

Ik moest hier wel even om grinniken :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:25

juval schreef:
verootjoo schreef:

Ja, maar eigenlijk is dat wel gek. Waterschap zou toch op zich niet ver van ons bed moeten staan. Zeker niet gezien de huidige problemen door de klimaatverandering. Het is dus echt van belang dat er goede mensen op het waterschap komen te staan. Maar ja, hoe kies je die :')

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:37

Ik weet inderdaad ook echt niet wat ik ga stemmen voor het waterschap. Dat vind ik lastiger te bevatten dan de andere stem.

Over de vragen op de vorige pagina, beide oplossingen voor het verhoogde waterpeil gaan niks oplossen en een bak vol met geld kosten. Het is beter om een natuurlijke defensie tegen de zee zoals een kwelder waar bij iedere overstroming juist zand achterblijft, wat het land automatisch verhoogd. Want nu hebben we het badkuip effect, waarbij het land achter de dijken blijft dalen, wegens gebrek aan aanwas van nieuw land. Maar ja, als kwelders worden ingevoerd kan niemand meer in plaatsen zoals Scheveningen wonen. Dus die vraag vind ik echt verkeerd gesteld, omdat ik beide oplossingen niet goed vind.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:08

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:19

verootjoo schreef:
juval schreef:

Ja, maar eigenlijk is dat wel gek. Waterschap zou toch op zich niet ver van ons bed moeten staan. Zeker niet gezien de huidige problemen door de klimaatverandering. Het is dus echt van belang dat er goede mensen op het waterschap komen te staan. Maar ja, hoe kies je die :')

Je moet ook niet vergeten dat het algemeen bestuur (dus de mensen die je kiest) niet oppermachtig zijn, er zit nog een heel leger medewerkers met allemaal een heel gedegen achtergrond :j
Verder is het waterschap eigenlijk maar een kleine functie die zo'n 500 euro per maand betaalt: weinig kans dus dat je er iemand gaat vinden die het voor eigen gewin doet ofzoiets := Daarnaast is er weinig sprake van 'waan van de dag', de vergadering is elke zes weken (met tussendoor nog een commissievergadering) dus tussendoor tijd zat om je in te lezen in het onderwerp.
Verder weet ik niet hoe het elders zit maar in 'mijn' waterschap hebben de meeste mensen wel een achtergrond in bijvoorbeeld watermanagement (hallo TU Delft) dus ik denk zelf ook weer niet dat je je heel druk moet maken of degene op wie je stemt nu wel of niet capabel is. Kijk naar de partij, kijk naar hun prioriteitspunten en naar hoe ze verwachten dit klaar te spelen. Ook kan het het zeker waard zijn om het vorige college-akkoord even door te lezen. Als je daarachter kunt staan (of juist niet) zou dat ook moeten helpen in je keuze :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:37

Kinke schreef:
Hier nog een stukje
En dit viel me smerig tegen (van GL en SP dan he, van PvdD had ik niet anders verwacht:

Bah.

Lees even de hele motie.

Ik vind het zoals ik al eerder schreef niet verkeerd om tegen een
* uitspraak (niet eens een wetsvoorstel) te stemmen
* die een geweldsspiraal bevat.

Ik vind het keu-rig van GL, voortgekomen uit tenminste 1 pacifistische partij.
Het valt me vies tegen van de CU dat ze voor stemden (van de 'christenen' in het cda ben ik maar opgehouden ze als geloofsgenoten te zien).

Dat geweld gewoon verboden is en blijft staat buiten kijf.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:48

Kinke schreef:
Hier nog een stukje mbt het inbreken in stallen.
https://www.nieuweoogst.nu/nieuws/2019/ ... activisten
En dit viel me smerig tegen (van GL en SP dan he, van PvdD had ik niet anders verwacht:
[ [url=m/Yu4UiD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet dit niet precies, maar wat houdt dat "keihard aanpakken" dan precies in?
Want ik kan me zo voorstellen dat GL en D66 tegen hebben gestemd omdat ze vinden dat deze activisten volgens de bestaande wetten dienen te worden aangepakt, en niet anders of strenger dan een "gewone" inbreker.
Maar dat vul ik dus in hoor, ik weet hun beweegredenen niet.
Maar ik zou dus eerst inhoudelijk meer willen weten over die motie om daar iets over te kunnen zeggen.

Janneke jij snapt het misschien beter dan ik, kan jij die motie uitleggen?

Die Janssen uit dat artikel is veroordeeld door de rechter, dus wat is precies de ophef?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:58

Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat Nikass.

Probleem is dat mensen die bevooroordeeld zijn vaak niet goed lezen / selectief lezen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:00

Electra63 schreef:
Ik vind het erg vervelend dat ik PVV en FvD-stemmers in mijn familie/kennissenkring heb.
Met andere partijen heb ik dat niet, ook al heb ik daar niets mee.

Wat een rare opmerking. Men is vrij om te stemmen.

Ik kom in stemwijzers op partij van het noorden, pvv of fvd ( die vaak niet meedoen in kieswijzers). Hoewel ik naar partij van het noorden neig, zou ik landelijk op pvv of fvd stemmen.

En Askja, er staat al enige tijd een pb te wachten op je.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:07

Vind ik helemaal geen rare opmerking. Ik zou het niet erg waarderen als familieleden van mij er PVV of FVD denkwijzen op na houden. Dat neemt niet weg dat ze mogen stemmen wat ze willen, maar denk dat het contact wel zal verminderen/verwateren.
Misschien niet als het gaat om een keer een tegenstem in een ondoordachte bui, maar als iemand daadwerkelijk die denkbeelden heeft zou ik daar niet vrolijk van worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:11

Nikass schreef:
Vind ik helemaal geen rare opmerking. Ik zou het niet erg waarderen als familieleden van mij er PVV of FVD denkwijzen op na houden.

Niet elke fvd stemmer heeftrare denkwijzen. Ik kies gewoon een tegenstem bijvoorbeeld. Nu zal het nu wel partij van het noorden worden omdat die echt het beste past.
Maar als je een keer tegen belastingverhoging of migranten stemt, dan kom je al snel bij pvv of fvd uit terwijl je echt niet anti buitenlander bent. Maar selectiever moet zeker in mijn ogen.
Ik wil ook mijn auto blijven rijden en dan vallen sommige partijen ook af, en blijven wederom ook de fvd en pvv over. ( Met een paar anderen).
Het is dus absoluut niet waar dat pvv stemmers meteen anti kleurling zijn.

Marjo

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:29

Ik vind het ook nogal raar om mensen op basis van de partij waar zij op stemmen gelijk af te schrijven. Misschien moet je juist vragen naar hun beweegredenen om op een dergelijke partij te stemmen.

Mijn vader heeft ook al eens PVV gestemd en mijn moeder gaat FvD stemmen terwijl ik GL stem. Maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om het contact met mijn ouders te laten verwateren, enkel en alleen omdat we politiek verschillen van mening.

Als ik toch geen contact meer heb met mensen die anders stemmen of andere denkwijzen hebben dan ik, houd ik weinig mensen over zeg maar :Y)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:01

Nou, dat ligt er maar net aan wat die denkwijze is. Als een familielid van mij lid is van Martijn, verwatert het contact wel, hoor. En heel rap ook. En daar hoef ik geen kinderen voor te hebben.
Als de persoon stemt op de VVD, dan weer niet, zeg maar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:09

Avalanche81 schreef:
Nou, dat ligt er maar net aan wat die denkwijze is. Als een familielid van mij lid is van Martijn, verwatert het contact wel, hoor. En heel rap ook. En daar hoef ik geen kinderen voor te hebben.
Als de persoon stemt op de VVD, dan weer niet, zeg maar.

Maar hier wordt gesteld dat ze het niet fijn vindt dat familieleden pvv of fvd stemmen. Dat is toch wel wat anders dan Martijn in mijn ogen. :+

Een stem is ook een momentopname. Ik stem echt niet altijd op een vaste partij. Maar cda, cu, gpv en d66 zijn partijen waar ik echt niets mee heb, hoewel ze best wel eens wat zinnigs roepen, maar mijn stem krijgen ze nooit. Ik heb ook niets met wilders, maar die man roept af en toe een goede tegenstem waardoor hij nog een kansje maakt op een stem van mij, ook al weet ik dat hij nooit door iedereen serieus genomen zal worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:13

Nah, ik vind racisme ook best wel een deal breaker eigenlijk. Stemmen op een partij die racistisch is, is ook geen momentopname.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 19:32

Wauw ik schrik best van sommige reacties en woorden hier :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:34

Ik ken helemaal geen racistische partijen? Ik ken wel rechtse partijen en linkse partijen.
Dus bijzondere uitspraken hier.

Maar ik ken wel groeperingen die vinden dat wij onze Nederlandse cultuur maar moeten afschaffen (Zwarte piet, Negerzoenen). En daar heb ik wel degelijk moeite mee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 20:40

_O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 21:15

Mijn man is volgens de wet een allochtoon. Mijn schoonvader had zich genaturaliseerd tot Nederlander, maar kon geen afstand doen van zijn oorspronkelijke nationaliteit. Als ik dan het commentaar lees (regelmatig) op bijv. mensen met 2 paspoorten (loyaliteit) dan vind ik dat afschuwelijk. Mijn schoonvader heeft altijd zo zijn best gedaan om zich als een goed burger te gedragen, maar voor sommigen is het nooit genoeg. Als hij eens kritiek had op bijv. De politiek in Nederland of bijv. De bureaucratie, dan kreeg hij direct de wind van voren: dan rot je toch op enz. Ook dat zie je terug in de media:alleen autochtonen mogen klagen of kritiek leveren.
Mijn kinderen hebben een buitenlandse achternaam, ik vind dat niet prettig in het huidige klimaat.

Als ik dan af en toe lees of hoor hoe over allochtonen/migranten wordt gesproken, dan lopen de rillingen over mijn rug....
Zelfs 3e generatie wordt nog steeds door velen als buitenlander gezien.

Dus als ik zie dat familieleden of kennissen los gaan op Social Media of gezellig op een verjaardag over die poedersuiker-buitenlanders of vluchtelingen die gratis geld krijgen, klagen, dan baal ik daar van. Sterker nog: sommigen heb ik gewoon uit mijn (sociale internet) leven verwijderd. Ik wil daar niet mee omgaan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 21:21

Ja als mijn familie zich als een ontevreden tokkie continu op Facebook loopt te uiten zou ik me ook schamen en er liever niet mee gezien worden.

Maar het zou niet in mij opkomen om mensen waar ik van hou te boycotten omdat de PVV of FvD of Denk stemmen.
Ik vind namelijk niet dat een politieke mening, hoe die dan ook gevormd mag zijn, de complete persoonlijkheid en aard van een mens afspiegelt.
Dat je daar zo veel waarde aan kan hechten, nee dat gaat er bij mij echt niet in. :n
Te weinig echte problemen in het leven gehad waarschijnlijk

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 21:32

germie schreef:
Ik ken helemaal geen racistische partijen? Ik ken wel rechtse partijen en linkse partijen.
Dus bijzondere uitspraken hier.

Maar ik ken wel groeperingen die vinden dat wij onze Nederlandse cultuur maar moeten afschaffen (Zwarte piet, Negerzoenen). En daar heb ik wel degelijk moeite mee.

Negerzoenen Nederlandse cultuur?
Die dingen zijn niet te vreten :D
(als ze ueberhaupt nog te koop zijn)

En je hebt pb terug

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 21:37

Shaggy09 schreef:
Te weinig echte problemen in het leven gehad waarschijnlijk

En dat baseer je op????

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 21:39

Shaggy09 schreef:
Ja als mijn familie zich als een ontevreden tokkie continu op Facebook loopt te uiten zou ik me ook schamen en er liever niet mee gezien worden.

Maar het zou niet in mij opkomen om mensen waar ik van hou te boycotten omdat de PVV of FvD of Denk stemmen.

Boycotten vind ik ook veel te ver gaan. Ik zou wel met ze in discussie willen gaan, omdat ik benieuwd ben naar hun drijfveren. Maar als ze er dan niet over zouden willen praten, zou ik het daarbij laten.

Maar over het algemeen lopen mensen in privé-situaties niet zo snel met hun politieke voorkeur te koop, althans dat is mijn ervaring.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 21:42

Je moet eens vragen aan gemengde stellen hoe zij soms behandeld worden op Social Media.
Luister eens naar Anouk of Doutzen Kroes. Wat zij over zich heen krijgen, omdat ze een donkere man als partner hebben.

Wat de discussie over ZW, de vrijheid van meningsuiting geldt voor iedereen. Dus ook voor tegenstander van ZW. Dat lijken met name PVV- stemmers weleens te vergeten. ;)

Maar dit is behoorlijk off-topic. :D
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 14-03-19 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt