Godsdienstig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 09:00

Janinevv schreef:
Wauw wat een haat over een "klompje cellen" je vervloekt iets wat zo weerloos is, maar goed jammer dat mensen die tegen arbortus zijn hier zo fel reageren.

Ts twijfelde dan mag je ook best de andere kant zeggen toch?

Ik ben in topic X ook nogal geschrokken van wat ik maar even benoem met 'ongenuanceerdheid'.
Klompje cellen, een ding, iets zonder rechten wat niet leeft - er kwam nog al wat voorbij.

Maar ik heb het gebrek aan nuance gezien als een emotionele reactie op een niet zo gelukkige reactie.

Mijn toenmalige dominee heeft ooit gekozen voor abortus.
Haar standpunt was dat ze tot ze leven voelde, haar zwangerschap ervoer als een soort vrolijke ziekte, een medische aangelegenheid.

En abortus kan om allerlei redenen barmhartig zijn. Ik vind het 'hoe dan ook' verdrietig.
(...maar als calviniste gesproken: we leven in een gebroken wereld, op aarde en niet in de hemel - en dus ZIJN veel dingen akelig, moeilijk of dus verdrietig...)
Maar ook een verdrietige optie kan de beste optie zijn.

daniweerd

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 09:13

Ik kan het alleen maar met bovenstaande eens zijn, je verwoord het altijd zo goed Janneke

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:11

CharleyT schreef:
Babootje schreef:
Jammer dat hier een topic erg uit zn verband gerukt wordt. |(
Anjali reageert mss kort door de bocht maar zeker niet ongepast. De TS twijfelt daar zelf ook. Dus wellicht is het haar manier van moed inspreken.
Mijn ervaring is, dat ik nooit klaar was voor kinderen. Had gewoon geen "oer"moedergevoel. Toch werd ik zonder er een bewuste keuze voor had gemaakt zwanger. De hele zwangerschap vond ik vreselijk (dat is ook een taboe) maar ik had een stabiele relatie en ik ben ook anti-abortus. Het is een leventje en dat besef je pas als het kindje is geboren. Op het moment dat mijn kind geboren was, was ik direct "moeder". Bizar, want dat was ik zo niet van tevoren. En ik heb er geen moment spijt van gehad. Er is niets waarvan je in het leven zoveel kan houden als van je kind. Ik zou haar nooit meer willen missen en ik zou mn leven voor haar geven.
Dat gevoel krijg je soms pas als je kindje is geboren. En als je ooit een kindje hebt doodgemaakt verscheurt je dat later in je leven, als het je daarna gegund is om nog kinderen te krijgen. Dat heeft overigens niets met godsdienst te maken

Je vergeet geloof ik dat alles wat je vertelt alleen maar Jouw ervaring/gevoel/leven is. Dus breng dat ook als zodanig en niet als zalig makend voor iedere vrouw.

Het is inderdaad mijn ervaring en lees goed: ik zeg nergens dat dat zaligmakend is voor iedere vrouw. Maar ik heb ook in mijn omgeving een abortus meegemaakt bij een vriendin. Een kindje kwam op dat moment in haar leven niet zo uit. Daarna heeft ze nog kinderen gekregen. En altijd spijt gehad. Zich altijd afgevraagd hoe het kindje eruit zou hebben gezien. Of het misschien een meisje zou zijn geweest of toch een jongetje net als de andere twee. Die kant mag heus ook belicht.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:16

Maar die kant belicht je helemaal niet met de reactie van Anjali.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:40

Dat klopt, het mag best benoemd worden. Maar alles staat en valt met de manier waarop het benoemd wordt. Jij spreek over het doodmaken van een kindje, het doodmaken van een kindje. Op deze manier benoem je niet iets, je praat mensen een schuldgevoel aan en dat niet alleen je wijst ze aan als moordenaars.

Dus ja, je mag best alle positieve en negatieve kanten benoemen en belichten. Maar niet op deze manier. Op deze manier sla je de discussie dicht, kwets je mensen bewust en zorg je er voor dat de discussie op een hele negatieve manier verder gaat. Je lokt feitelijk gewoon de reacties zoals die van Palmera uit.

Zelfde geld voor TS door vaak je mening op een bepaalde manier te ventileren lok je ook bepaalde reacties uit :)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:01

Zucht, dames, de abortus discussie hoort ook hier niet thuis!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:04

M_D_H schreef:
Dat klopt, het mag best benoemd worden. Maar alles staat en valt met de manier waarop het benoemd wordt. Jij spreek over het doodmaken van een kindje, het doodmaken van een kindje.

Hoe moet ik het dan noemen? Het doodmaken van een klompje cellen? Het woord doodmaken is terecht want hoe je het wendt of keert je beëindigt actief een leven.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:14

Babootje schreef:
M_D_H schreef:
Dat klopt, het mag best benoemd worden. Maar alles staat en valt met de manier waarop het benoemd wordt. Jij spreek over het doodmaken van een kindje, het doodmaken van een kindje.

Hoe moet ik het dan noemen? Het doodmaken van een klompje cellen? Het woord doodmaken is terecht want hoe je het wendt of keert je beëindigt actief een leven.

Het is nog niks en het voelt nog niks... Dus nee je maakt niks dood. Maar goed, als jij denkt dat mensen beschuldigen van moord goed is voor een discussie of een gesprek moet je dat zeker doen. Ik denk alleen dat je daarmee een sfeer creëert die je totaal niet wil hebben en die ook niet wenselijk is voor het verloop van de discussie/het gesprek.

Ander voorbeeld.
Stel er loopt een discussie over zwarte piet en jij bent tegen zwarte piet.
Je kan zeggen: Zwarte Piet is een blackface en blackface staat voor racisme en als je voor zwarte piet bent nou, dan weet je het wel he, met dat soort mensen wil ik sowieso niet om gaan.

Feitelijk zeg je met bovenstaande dat iedereen die voor zwarte piet is een racist is.

Als je in diezelfde discussie zou zeggen: Zwarte piet doet mij denken aan black face. Vroeger was black face een karikatuur die geassocieerd kon worden met racisme. Voor mij voelt het nu als of dit weer het geval is.

Beschuldig je niemand van racisme en praat je vanuit je eigen gevoel.

Het is, zoals al eerder gezegd, de toon die de muziek maakt en het is al heel lastig om een toon mee te geven in een geschreven bericht dus zal je extra moeten opletten hoe je iets schrijft en hoe dat zou kunnen overkomen :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 12:31

Babootje schreef:
M_D_H schreef:

@Babootje,ik ben het met je eens.Ik mag hier over religie spreken he,want het is mijn eigen topic. Nou in mijn eerste godsdienst het R.K.Christendom is abortus dus absoluut verboden,ja,omdat het als moord wordt beschouwd,en in mijn tweede religie het Jainisme ,is elke vorm van doden verboden,zelfs het kleinste insect mag je daar niet doodmaken.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:34

Maar anjali, even los van de religie en het hele welles-nietes rondom abortus: zie je dan zelf niet in dat de reactie 'gezellig juist!' in dat topic vreselijk ongepast en gevoelloos overkomt?
Laatst bijgewerkt door Foaly op 10-08-18 12:37, in het totaal 2 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 12:35

Daphara schreef:
Zucht, dames, de abortus discussie hoort ook hier niet thuis!

Nou toch wel,want leven en\of dood zijn kernpunten van religie.Juist dat waar het over gaat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 12:36

Foaly schreef:
Maar anjali, even los van de religie: zie je dan zelf niet in dat de reactie 'gezellig juist!' in dat topic vreselijk ongepast en gevoelig overkomt?

Ik wou nou juist iets positiefs posten inplaats van met zwaar religieuze thema's aan te komen. En in mijn sociale omgeving is het altijd een reden tot grote blijdschap als iemand zwanger is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:37

Anjali, je mag altijd over je religie praten...
Het is alleen de manier waarop je iets brengt.
Je hoeft niet te zeggen dat het verboden is omdat het in jou religie als moord wordt gezien.
Zeggen dat het in jou religie verboden is is al voldoende.

Niet alles hoeft altijd gezegd te worden en je kan ook kijken naar jou je bericht kan overkomen op een ander.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:39

Maar je ziet niet in dat in de situatie van de TS, met een verslaafde vriend, geen familie om te helpen, financieel niet rooskleurig, het allesbehalve gezellig is? Dat heb je ook niet uit de eerdere posts van de TS gehaald? Nog los van alle religieuze context, maar dan heb je toch helemaal geen sensitiviteit als je deze situatie 'gezellig' noemt?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:39

anjali schreef:
Foaly schreef:
Maar anjali, even los van de religie: zie je dan zelf niet in dat de reactie 'gezellig juist!' in dat topic vreselijk ongepast en gevoelig overkomt?

Ik wou nou juist iets positiefs posten inplaats van met zwaar religieuze thema's aan te komen. En in mijn sociale omgeving is het altijd een reden tot grote blijdschap als iemand zwanger is.

Maar heb je in jou sociale omgeving al eens zo'n geval meegemaakt als in het bewuste topic?

Ik zou deze zwangerschap niet omschrijven als gezellig. Als jij en je partner een enorme kinderwens hebben en bewust bezig zijn met het creëren van nieuw leven en ook alles voor elkaar hebben... Ja, dan kan het wel gezellig zijn :)

Maar in dit bewuste geval zou "gezellig" niet echt het woord zijn wat in mij op komt.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:40

Dat snap ik, maar daarbij ga je weer heel erg van jezelf uit. In jouw sociale kringen is een zwangerschap iets heel moois, maar het is toch logisch dat de TS van dat topic er TOTAAL anders in staat op dit moment? Dit klinkt misschien hard, maar ik denk echt dat je eens goed moet kijken naar je (gebrek aan) inlevingsvermogen, en daar aan moet gaan werken, want de reacties die je over je heen krijgt hebben eerder daar mee te maken dan met het feit dat je gelovig bent.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:44

anjali schreef:
Nou toch wel,want leven en\of dood zijn kernpunten van religie.Juist dat waar het over gaat.

Zijn dat de kernpunten van religie? Zelf haal ik uit de parabels van Jezus juist hele andere dingen: liefde vooral, mededogen, zien dat dingen niet zwartwit zijn (een deel van zijn parabels en handelingen gaan er immers om dat het zo simpel niet is: de barmhartige samaritaan of het 'zij die zonder zonden zijn werpe de eerste steen.')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:45

Babootje schreef:

Dan vermoord je ook een krop sla die je uit de grond trekt... Lastig wel voor de vegetariërs - ook groente leeft.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:52

En weer reageer je zodanig dat je vooral niet kritisch naar jezelf hoeft te zijn. Je hebt imo totaal geen inzicht in dit soort situaties en het lijkt er ook niet op alsof het je ook maar een moer kan schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:52

Ibbel schreef:
Babootje schreef:

Dan vermoord je ook een krop sla die je uit de grond trekt... Lastig wel voor de vegetariërs - ook groente leeft.

poedersuiker. :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:06

M_D_H schreef:
Het is nog niks en het voelt nog niks...

Het IS leven ook al voel je nog niets. Het is leven en je beëindigt dat. Actief en weloverwogen.
Ook al vind jij dat niet leuk om te horen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:06

Ibbel schreef:
Babootje schreef:

Ik hoop dat dit een grapje is..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:07

Ibbel schreef:
Babootje schreef:

Dat vond ik zo wijs aan mijn toenmalige dominee.
Zij was zwanger en koos op gegeven moment voor abortus.

Waar je precies de grens 'leven' moet trekken...

Zij koos voor het idee "Leven is in sociaal contact met elkaar zijn". (Naar de letter van de wet valt hier best op af te dingen, maar dat is de kern niet.)
Rondom zwangerschap betekende het voor haar: "zolang ik nog geen leven gevoeld heb (in practisch opzicht zal dat tot zo'n 18 weken zijn) is mijn zwangerschap een soort van medische aangelegenheid."

Waarmee ik niet ontken dat 'dat klompje cellen' leeft en in potentie een mens is zoals jij en ik. "Zo zijn we allemaal begonnen" - en door abortus te plegen snijd je dat leven af.
Het blijft verdrietig - maar soms toch het beste.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-08-18 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:08

De discussie over wel of geen leven is een straatje zonder eind en inhoudelijk. Het is de manier waarop je je mening geeft waar het om draait.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:11

Babootje schreef:
Ibbel schreef:

Ik hoop dat dit een grapje is..

...artsenhumor?