Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:37

poes schreef:
verootjoo schreef:

Dat is toch zo’n zacht wafelkoekje voor oude mensen? :+ Hier in NL iig.

Nog nooit van gehoord :D

Deze
Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:47

Danielleeee_ schreef:
In Nederland heb je denk ik ook wel zulke wijken, vooral in grote steden als Amsterdam en Rotterdam. Maar ik woon zelf in een kleine stad, dus daar gebeurt eigenlijk bijna nooit wat.

Ik denk ook dat je het overal wel hebt maar vind het in NL zelf erg meevallen, in Amsterdam bijv. zijn er maar heel weinig plekken/wijken waar ik niet snel 's nachts zou lopen. Eigenlijk maar 1 of 2 :+
Hoe dat in België zit en of dat daar erger is of minder erg zou ik niet weten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:06

Fenrir schreef:
Danielleeee_ schreef:
In Nederland heb je denk ik ook wel zulke wijken, vooral in grote steden als Amsterdam en Rotterdam. Maar ik woon zelf in een kleine stad, dus daar gebeurt eigenlijk bijna nooit wat.

Ik denk ook dat je het overal wel hebt maar vind het in NL zelf erg meevallen, in Amsterdam bijv. zijn er maar heel weinig plekken/wijken waar ik niet snel 's nachts zou lopen. Eigenlijk maar 1 of 2 :+
Hoe dat in België zit en of dat daar erger is of minder erg zou ik niet weten.

Rond Brussel. Schaarbeek, Sint-Joost, Molenbeek... ik zou er zelfs overdag niet met de auto willen doorrijden, laat staan te voet :+

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:07

Danielleeee_ schreef:
DezeNaam schreef:
Daar zijn ze gewoon onder invloed van euhmm.. O:)
Nu vraag ik me af, in België zijn er zoal wat wijken of steden die erom bekend staan dat er nogel wat drugshandel gedaan wordt of dat je er 's nachts (als vrouw) beter niet alleen kan rondlopen. Hoe zit dat in Nederland?
Zoals Antwerpen in België, dat is echt een ramp 's nachts. :+

Ik ben toen ik in Antwerpen woonde ook meerdere keren gewaarschuwd om niet alleen over straat te lopen in de nacht. Ik dacht dat het wel mee zou vallen, maar heb het toch maar niet geprobeerd. Was misschien maar goed ook als ik jouw berichtje zo lees. :=

In een dronken bui ben ik ook al eens van een fuif naar een nachtwinkel gelopen in Antwerpen, beide keren 'lastig gevallen' door vervelende mannen (gelukkig niet meer dan gewoon even een arm rond je en vragen om seks). En toen ik samen met een vriendin was in Antwerpen rond 5uur in de nacht was het ook echt gewoon niet te doen.. Soms denk je dat die waarschuwingen overdreven zijn, maar reken er maar op dat het in Antwerpen echt niet zo geweldig is 's nachts.

xLaraaj

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:49

Inderdaad molenbeek, laken, sint-joost en ook delen van anderlecht. Maar dan ook vb tubize als je net over de taalgrens gaat. Dacht dat het zelf in molenbeek was dat ze daar vroegen om een wijk onafhankelijk te maken en dat daar dan de sharia-wetten nageleefd moesten worden.
Ook als je kijkt naar niveau 4 (programma) .. ik was gewoon gechoqueerd om te zien hoe weinig respect sommige mensen hebben tegenover de politie of militairen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:17

xLaraaj schreef:
Inderdaad molenbeek, laken, sint-joost en ook delen van anderlecht. Maar dan ook vb tubize als je net over de taalgrens gaat. Dacht dat het zelf in molenbeek was dat ze daar vroegen om een wijk onafhankelijk te maken en dat daar dan de sharia-wetten nageleefd moesten worden.
Ook als je kijkt naar niveau 4 (programma) .. ik was gewoon gechoqueerd om te zien hoe weinig respect sommige mensen hebben tegenover de politie of militairen

Oh ja. Politie komt daar zelfs in bepaalde wijken niet meer.
De vorige burgemeester van Brussel heeft daar ook een flink aandeel in. Wanbeleid noemen ze zoiets dacht ik. Maar ondertussen wel veel centen opstrijken :7

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:58

Dat een pony ook aan een mensenhoofd kon hangen heb ik ook van bokt geleerd. _O- (je kan je wel enigszins voorstellen welk beeld ik kreeg bij topics over "schuine pony's" die over kapsels bleken te gaan. :') )
Wij zeggen hier "ne froe"
Al zegt mijn trainster iets anders maar ik kom nu even niet op het woord dat zij gebruikt. Maar ik ben ook in een heel andere streek op gegroeid dan ik nu woon. :)

NAar wat ik op bokt lees zijn er in Nederland ook heus van die gebieden hoor. Nu vind ik dat altijd vrij relatief. Waar ik woon/regelmatig kom is het ook vrij berucht en toch ben ik hier nog nooit lastig gevallen of heb ik me nog nooit onveilig gevoeld. Maar dat kan ook liggen aan waar ik opgegroeid ben. :') Hier is de vuistregel over het algemeen "als jij hen gerust laat dan zij jou ook." waar ik op gegroeid ben was dat een ander verhaal. :+

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:58

DezeNaam schreef:
In een dronken bui ben ik ook al eens van een fuif naar een nachtwinkel gelopen in Antwerpen, beide keren 'lastig gevallen' door vervelende mannen (gelukkig niet meer dan gewoon even een arm rond je en vragen om seks). En toen ik samen met een vriendin was in Antwerpen rond 5uur in de nacht was het ook echt gewoon niet te doen.. Soms denk je dat die waarschuwingen overdreven zijn, maar reken er maar op dat het in Antwerpen echt niet zo geweldig is 's nachts.

Dat varieert toch gewoon van in welke buurt in Antwerpen je op dat uur rondloopt? Ik heb vroeger in Antwerpen in een buurt gewoond waar 's nachts regelmatig mensen zonder reden in elkaar werden geslagen (meestal mannen).
In een andere buurt kon ik gerust om 5h 's nachts over straat lopen zonder lastiggevallen te worden, geen enkel probleem.

Net als overal heb je gewoon goede en slechte wijken. :)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 23:25

Tuurlijk hangt dat wat van de buurt af. :) Maar ik heb het in dit geval echt over het centrum/de uitgaansbuurt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 23:33

Ik vind juist de stad hier niet onveilig, dat is meer iets voor buitenwijken/dorpen imo. In de stad zijn 24/7 zoveel mensen... de keren dat ik me echt onveilig heb gevoeld was juist op meer afgelegen locaties (verkeerde persoon tegenkomen en dan is er dus verder niemand...).

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 00:39

DezeNaam schreef:
Tuurlijk hangt dat wat van de buurt af. :) Maar ik heb het in dit geval echt over het centrum/de uitgaansbuurt.

Ik ook hoor. De onveilige buurt waar ik woonde was wel Antwerpen centrum echter geen uitgaansbuurt. Die waar ik zonder problemen kan rondlopen om 5h 's nachts en waar ik heden al een aantal jaar woon, is ook echt centrum binnen de ring + uitgaansbuurt (uiteraard heb ik het wel niet over de studentenuitgaansbuurt)

Ik vind Antwerpen dus helemaal geen onveilige stad, verre van zelfs, ik vind Brussel 1000x erger, ook overdag. Net zoals in iedere grote stad, moet je gewoon weten welke buurten je best kan vermijden op bepaalde tijdstippen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:30

Idd is het heel buurtafhankellijk. Er zijn in Antwerpen wel degelijk wijken waar je niet te veel wil rondslenteren.

Ben er opgegroeid en dus ook uitgegaan. Ouders hadden het niet graag dat we alleen terug naar huis kwamen, maar ik heb het wel een paar keer gedaan. Al ging ik dan bvb wel via een rustigere wijk, ook al was dat een omweg

Broertje heeft een tijd aan spoor noord gewoond, hij heeft het er niet lang volgehouden.

In grote steden heb je nu eenmaal meer activiteit, en soms is dat ongewenste activiteit.

Gent vond ik op dat gebied idd veel fijner, buiten het citadelpark kan je er op elk mogelijk en onmogelijk uur ronddwalen zonder problemen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:34

Citadelpark is ook al echt jaren geleden he... Ik ga daar wel altijd snachts door heen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:47

Nja toen ik er studeerde was het niet aan te raden.
Maar dat is idd ook al 10 jaar geleden **feeling old now**.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:56

Tja... T is ook van ongeveer 10 jaar terug. Ik werk naast het citadelpark. Als ik een keer 's avonds naar een concert ga buiten Gent, laat ik m'n fiets op het werk staan. Moet ik 's nachts dus wel door het citadelpark. Maar dat is tegenwoordig geen probleem.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:05

Leuven is ook zo'n stad(je) waar je 's nachts gewoon alleen over straat kan :) Ik heb me daar op een paar keer na nooit onveilig gevoeld.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:35

Ik studeer momenteel in Anderlecht, Kaai district en heb 2 jaar gewoond in Molenbeek, daarvoor in de Beurs coté in Brussel en moet zeggen dat ik het echt prima vind meevallen. Ik ben zelf van Brugge, waar je als het ware 's nachts in je blootje kan rondlopen en nog veilig thuis raakt, maar ik heb nooit echt problemen in Brussel gehad, integendeel, ik ben al meer lastig gevallen in Gent op de tram. Ik ga trouwens veel liever neer Brussel dan bvb Gent en vind het jammer dat Brussel afgeschilderd word als zo'n sh*thole ( :') ) terwijl het zo'n rijke culturele stad is :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:41

Ja voor mij is Gent top, ondanks dat ik al 6 jaar in Brussel werk.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:48

Ik heb nooit iets gehad met Gent, hoewel de helft van West-Vlaanderen daar gaat wonen :') Ik heb 1 jaar in Gent gestudeerd en vind het teveel een studentenstad. Ik heb mij daar echt niet kunnen settelen.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:04

Hahaha sorry, 4j Gent gestudeerd en ook helemaal verliefd =) Brussel vind ik wel meevallen, mijn vader werkte er vroeger en die kende ook de charmante plekken. Ik ervaren Antwerpen dan weer als een sh*thole. Vind het er enorm leip om met de auto te rijden, sommige buurten erger dan andere. Scheelt ook dat mijn broer er inspecteur is en ik af en toe 'sterke' waargebeurde verhalen van hoor :'(.

Maarre, Kempen boven {:}

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:14

De keren dat ik in Gent ben geweest, voelde ik me er helemaal op mijn gemak, voel er precies een bepaalde positieve vibe of zo. In Antwerpen of Brussel heb ik dat helemaal niet.

In Brussel kwam ik vroeger vaak, mijn vader woonde er jarenlang, in Vorst meerbepaald. Maar ik heb er helemaal niks mee.

Hasselt vind ik ook nog ok, maar de laatste jaren gaat het ook achteruit.

En ik ben sowieso geen stadsmens. Ik woon in mijn 'klein Frankrijk', op de boerenbuiten met zicht op de velden.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:37

Heb altijd rond de rand van brussel gewoont maar ik mijd brussel als de pest :P mijn zus heeft in laken/molenbeek gewoont (1straat van waar een terrorist van zaventem is opgepakt) en nu in vilvoorde maar ze wilt er ook weg .. :n

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:46

De enige goede herinnering die ik aan Brussel heb, is dat we altijd bij de Leonidas aan de grote markt 'zeevruchten' gingen kopen. En het bloementapijt vond ik ook nog wel leuk. Maar verder, nee...

Een tijdje ook in Schaarbeek gewerkt, dat was eigenlijk helemaal van de zotte. Op een gegeven moment kwam ik met de bus voorbij een straat die me eerder aan Marrakech deed denken, zo'n beeld uit een film, met allemaal gekleurde doeken over de straat en borden met opschriften in het Arabisch boven de "winkeltjes". Ik wist niet wat ik zag, kreeg toen echt het idee dat ik heel wereldvreemd was...

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:08

Amyyy schreef:
Dat heeft denk ik vooral met persoonlijke muzieksmaak te maken :) .

3fm (NL) is behoorlijk vergelijkbaar met Stubru.

_O- Echt totaal anders zijn die zenders

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:21

Bloodymary schreef:
Amyyy schreef:
Dat heeft denk ik vooral met persoonlijke muzieksmaak te maken :) .

3fm (NL) is behoorlijk vergelijkbaar met Stubru.

_O- Echt totaal anders zijn die zenders

Is dat grappig >;) StuBru draait alternatieve, nieuwe muziek aangevuld met metal, hiphop, house en techno.
3FM draait nieuwe, alternatieve en commerciele pop en rock muziek aangevuld met elektronisch, house- en dancemuziek.

Beide zijn aanwezig op festivals, beide zenden live concerten uit, beide laten af en toe een live-versie horen.

Music for life > Serious Request

Studio Brussel heeft deze week de Editors op bezoek > Showcase
3FM had vorige week de Editors op bezoek > 3FMExclusive

Wat mij betreft, voor als je alleen een beetje muziek wil luisteren, behoorlijk vergelijkbaar