Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:21

purny schreef:
Maar welke werkgever wil er een wajonger? Ze zijn veel te bang dat de wajonger meer ziek is dan de gezonde werknemer.

Bedrijven vanaf een bepaalde grootte hebben vanaf 2018 een verplichting om er een aantal aan te nemen, dus die zullen wel moeten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:33

Kahawa schreef:
purny schreef:
Maar welke werkgever wil er een wajonger? Ze zijn veel te bang dat de wajonger meer ziek is dan de gezonde werknemer.

Bedrijven vanaf een bepaalde grootte hebben vanaf 2018 een verplichting om er een aantal aan te nemen, dus die zullen wel moeten.

De participatiewet bestaat al vanaf 2015, maar was eerst vrijwillig met subsidie, maar vanaf 2018 gaat UWV daadwerkelijk controleren of werkgevers aan het quotum voldoen en kunnen ze boetes opleggen.

Ik ben geen voorstander van die wet. Je kan een werkgever niet verplichten om iemand aan te nemen die niet voldoet aan de gestelde eisen, naar mijn mening. Stimuleren d.m.v. loonkostensubsidie heeft mijn voorkeur.

Janneke2

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:42

Ach - vergelijk het met de regels mbt vrouwen aannemen.

Als sollicitant vind ik natuurlijk dat ik de baan "moet krijgen" omdat ik er geschikt voor ben ('ondanks' het feit dat ik vrouw ben).
Als het tegenzit werd je de excuus Truus.
...maar er zit ook een kant aan: ze moeten er maar gewoon aan wennen. Er zit talent en kwaliteit zat in rolstoelen, in de wajong en noem maar op.

In die zin ben ik een groot voorstander van deze verplichting.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:59

Electra63 schreef:
Kahawa schreef:

De participatiewet bestaat al vanaf 2015, maar was eerst vrijwillig met subsidie, maar vanaf 2018 gaat UWV daadwerkelijk controleren of werkgevers aan het quotum voldoen en kunnen ze boetes opleggen.

Ik ben geen voorstander van die wet. Je kan een werkgever niet verplichten om iemand aan te nemen die niet voldoet aan de gestelde eisen, naar mijn mening. Stimuleren d.m.v. loonkostensubsidie heeft mijn voorkeur.

Dat hoeft ook niet, daarom moeten bedrijven tijdig bedenken welke functies ze zouden kunnen vervullen en hoe daarbij passende begeleiding kan worden geboden. En op tijd beginnen met zoeken uiteraard. Die loonkostensubsidie is er volgens mij ook nog steeds.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:13

Janneke2 schreef:

Als sollicitant vind ik natuurlijk dat ik de baan "moet krijgen" omdat ik er geschikt voor ben ('ondanks' het feit dat ik vrouw ben).
...maar er zit ook een kant aan: ze moeten er maar gewoon aan wennen. Er zit talent en kwaliteit zat in rolstoelen, in de wajong en noem maar op.

Ik dacht dat eerder in dit topic werd gesteld, dat het grootste deel van de Wajongers (bijna) niet in staat is om te werken. ;)
Ik heb al eerder aangegeven, dat mijn werkgever medewerkers in een rolstoel/1 arm/
blind/doof/autisme enz. in dienst heeft (gehad). Geen enkel probleem, grote werkgever (in de gezondheidszorg), gehandicapten/mensen met een beperking/langdurig (oudere) werklozen kunnen (speciale) kwaliteiten en/of vaardigheden hebben :D
Maar niet iedere werkgever heeft werk of kan werk creëren voor mensen met een beperking/handicap.

@Kahawa,
Inderdaad bestaat de subsidie nog steeds.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:15

Ik ben bij mijn eerste baan destijds aangenomen ivm positieve discriminatie. Moest een vrouw worden op die functie, ik was ook kwa opleiding en capaciteit geschikt maar mijn directe baas was er niet blij mee. Net als aantal collegas op ander stukje van de afdeling, dus zo n feest is dat ook niet, mensen en ook bazen kunnen heel duidelijk laten merken dat ze je moesten aannemen maar eigenlijk niet wilden hebben.

Maar tja zelfs met die aanneem bonus en andere voordelen willen veel bazen niet (inclusief de overheid en semi overheid trouwens)

Wij waren in euro disney afgelopen kerst maar daar lopen en rollen heel veel oudere gehandicapten. Echt fijn om te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:28

Over CV's met veel banen en ziekteverzuim gesproken (ik zag dat een aantal pagina's terug), je kunt wel een hoop banen eruit halen als je veel uitvalt vanwege ziekte, maar als ze dan referenties nabellen ben je dus ook mooi de sjaak :+

Dat is mij dus al een aantal keer gebeurd; ze bellen een of twee ex-werkgevers op, krijgen vervolgens te horen 'slimme meid, harde werker ook, maar ja, ze was wel heel vaak ziek door zus en zo' en vervolgens kreeg ik de baan niet.

Een andere potentiële werkgever wilde me wel graag in dienst, maar besloten dit toch niet te doen omdat ze geen subsidie voor me krijgen omdat ik geen gedeeltelijke afkeuring / wajong heb en ze het dan de moeite niet waard vonden (letterlijk gezegd).

Dan kan ik wel voor iedere functie waar ik op solliciteer een aangepast CV maken, maar ik ben bij al m'n werkgevers uit dienst gegaan ivm te veel ziekteverzuim/uitval :+ Nu dus wéér hard aan het solliciteren (het UWV geeft geen sjoege) maar ik hou m'n hart vast voor wanneer ze weer een referentie na willen bellen. Ik kan moeilijk zeggen dat ze niemand mogen nabellen (dat zet ook vraagtekens) en m'n oudere werkgevers zijn niet om te praten. Maar als ik die werkervaring weg laat heb ik helemaal een gat in m'n CV waar je eng van wordt...

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:43

Heel herkenbaar probleem Gast3289. Je kunt wel willen werken alleen door het steeds op moeten geven en later na bellen van referenties val je toch weer door de mand..
Echt flink balen is dat. Je wordt dan gewoon steeds niet aangenomen hoe graag je ook wilt en je best doet

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:58

Electra63 schreef:
Janneke2 schreef:

Ik dacht dat eerder in dit topic werd gesteld, dat het grootste deel van de Wajongers (bijna) niet in staat is om te werken. ;)
Ik heb al eerder aangegeven, dat mijn werkgever medewerkers in een rolstoel/1 arm/
blind/doof/autisme enz. in dienst heeft (gehad). Geen enkel probleem, grote werkgever (in de gezondheidszorg), gehandicapten/mensen met een beperking/langdurig (oudere) werklozen kunnen (speciale) kwaliteiten en/of vaardigheden hebben :D
Maar niet iedere werkgever heeft werk of kan werk creëren voor mensen met een beperking/handicap.

@Kahawa,
Inderdaad bestaat de subsidie nog steeds.

Wat heeft 'er werd eerder in dit topic gesteld' er nou mee te maken...?
Verder is wajong een uitkering die gericht is op toetreding tot de arbeidsmarkt - geen wia iva oid.
En "bijna of geheel niet kunnen werken" heeft meerdere aspecten - inclusief de koudwatervrees van meerdere werkgevers.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:22

Dus eigenlijk is het de schuld van de werkgevers dat mensen een Wajong-uitkering nodig hebben?
Omdat werkgevers geen risico durven te nemen?
De Wajong is dus niet omdat men niet in staat is om te werken door een beperking? Wat door een groot deel van de bokkers hier met een Wajong wordt gesuggereerd?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:26

Ik denk een beetje van beiden, een deel zal echt arbeidsongeschikt zijn en blijven, een deel wil en kan ook weer werken maar loopt tegen bovenstaande gedoe aan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:42

Electra63 schreef:
Dus eigenlijk is het de schuld van de werkgevers dat mensen een Wajong-uitkering nodig hebben?
De Wajong is dus niet omdat men niet in staat is om te werken door een beperking? Wat door een groot deel van de bokkers hier met een Wajong wordt gesuggereerd?

...schuld is weer een nieuwe dimensie.
Verder is het zo dat iemand een wajong uitkering krijgt 'omdat er een moeizame start op de arbeidsmarkt is'. Tja, nogal wat schoolverlaters zijn een tijd bezig met solliciteren, "dat zou dan ook de schuld van de werkgevers zijn"...? (Daar zou iets voor te zeggen zijn...)

Maar een wajong is bedoeld voor mensen die wel degelijk 'arbeidspotentieel' hebben.

Mensen die dit niet hebben komen in de bijstand of de wia iva.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 23:48

Electra63 schreef:

Ook voornamelijk omdat de maatschappij een bepaald beeld heeft van de werknemer. Tijd is geld, alles moet snel tegenwoordig. Voldoe je voor een deel niet aan het ideale beeld dan ben je bij wijze van spreke niet de ideale werknemer.
Wajongers hebben ook hun beperkingen vandaar ook de Wajong uitkering. Ik ben bijvoorbeeld iets langzamer dan de "normale" werknemer en soms gaat de communicatie niet helemaal goed.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 00:56

Janneke2 schreef:
Electra63 schreef:

...schuld is weer een nieuwe dimensie.
Verder is het zo dat iemand een wajong uitkering krijgt 'omdat er een moeizame start op de arbeidsmarkt is'. Tja, nogal wat schoolverlaters zijn een tijd bezig met solliciteren, "dat zou dan ook de schuld van de werkgevers zijn"...? (Daar zou iets voor te zeggen zijn...)

Maar een wajong is bedoeld voor mensen die wel degelijk 'arbeidspotentieel' hebben.

Mensen die dit niet hebben komen in de bijstand of de wia iva.

Om in aanmerking te kunnen komen voor WIA of IVA moet je een arbeidsverleden hebben en 2 jaar arbeidsongeschikt zijn en een bepaald restcapaciteit hebben (of juist niet). Dus een schoolverlater kan nooit in aanmerking komen voor een WIA/IVA-uitkering. Maar iemand met een WIA-uitkering kan wel degelijk een arbeidspotentieel hebben in tegenstelling tot een IVA-uitkering, dan moet er geen kans op herstel zijn.

@Purny,
Ik heb respect voor jouw inspanning en ik hoop dat je misschien in de toekomst nog eens zoveel uren kan werken voor een normaal salaris, zodat een (aanvullende) Wajong niet meer nodig is.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 01:19

Heb het hele topic gelezen.. Er ik vind het werkelijk waar te zot voor woorden hoe sommige mensen reageren.. Ik ben super blij dat de wa-jong er is.. Niet voor mezelf maar wel.voor degene die het echt nodig hebben.. Ik heb een reactie gelezen van iemand die het raar vond dat iemand een wa-jong kreeg vanwege autisme.. Laat me je vertellen dat er duizenden vormen van autisme zijn.. Mijn zoon bijvoorbeeld Is een klassieke autist met een beperkt IQ en een beperkte motoriek.. Zijn verstandelijk vermogen zit tussen rond de 11 jaar en hij Is nu 18.. Zijn motoriek is gelijk aan da van een kind van 10.. Wil je die echt het arbeidsproces in sturen?? Dat denk ik niet.. Het Is dat het niet meer bestaat, maar een sociale werkplaats was al te druk voor hem geweest.. Hij gaat elke doordeweekse dag naar een zorgboerderij en hij is daar voor zijn doen redelijk productief..

Een verlaging van deze uitkering echt te zot voor woorden.. Je zit al onder het bestaansminimum en zo gaat het alleen nog maar erger worden.. Dan is het echt teveel om dood te gaan en te weinig om te sterven..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 01:42

rainbow8 schreef:
Heb het hele topic gelezen.. Er ik vind het werkelijk waar te zot voor woorden hoe sommige mensen reageren.. Ik ben super blij dat de wa-jong er is.. Niet voor mezelf maar wel.voor degene die het echt nodig hebben.. Ik heb een reactie gelezen van iemand die het raar vond dat iemand een wa-jong kreeg vanwege autisme.. Laat me je vertellen dat er duizenden vormen van autisme zijn.. Mijn zoon bijvoorbeeld Is een klassieke autist met een beperkt IQ en een beperkte motoriek.. Zijn verstandelijk vermogen zit tussen rond de 11 jaar en hij Is nu 18.. Zijn motoriek is gelijk aan da van een kind van 10.. Wil je die echt het arbeidsproces in sturen?? Dat denk ik niet.. Het Is dat het niet meer bestaat, maar een sociale werkplaats was al te druk voor hem geweest.. Hij gaat elke doordeweekse dag naar een zorgboerderij en hij is daar voor zijn doen redelijk productief..

Een verlaging van deze uitkering echt te zot voor woorden.. Je zit al onder het bestaansminimum en zo gaat het alleen nog maar erger worden.. Dan is het echt teveel om dood te gaan en te weinig om te sterven..

Ik denk dat niemand het hier heeft over (jonge) mensen als jouw zoon. Ik vind dat hij een goede uitkering mag ontvangen en een zinvolle/fijne dagbesteding. Dat is voor mij solidariteit, heb ik geen moeite mee.
Ik heb ook een collega met een vorm van autisme, die heeft juist een heel hoog IQ. Genereert bij ons managementinfo en is een expert met Excel en verdient 2,5 x modaal.
Iedere beperking/handicap is anders, mijn eerder genoemde buurmeisje valt voor mij in het grijze gebied. Is nooit gestimuleerd door haar ouders en kan veel meer, dan ze doet.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 01:46

Het gaat hier over 'de wajong-er' dus over mensen die de Wajong ontvangen. Zoals haar (jonge) zoon, en ikzelf die richting de 30 gaat. Overigens wel gekregen vanwege volledig gebrek aan werkvermogen waarvan ook niet het vermoeden is dat dat komt.

Hoe weet jij als buurvrouw dat zij veel meer kan dan ze doet? Ben je haar psychiater? Haar opvoeder? Haar arts? Kan je in haar hoofd kijken of haar lijf voelen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 01:54

julius_juut schreef:
Het gaat hier over 'de wajong-er' dus over mensen die de Wajong ontvangen. Zoals haar (jonge) zoon, en ikzelf die richting de 30 gaat. Overigens wel gekregen vanwege volledig gebrek aan werkvermogen waarvan ook niet het vermoeden is dat dat komt.

Hoe weet jij als buurvrouw dat zij veel meer kan dan ze doet? Ben je haar psychiater? Haar opvoeder? Haar arts? Kan je in haar hoofd kijken of haar lijf voelen?

Dat ga ik niet nog een x uitleggen, heb ik al eerder gedaan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:08

Even een knuppel in het hoenderhok gooien
Maar als je zo uitgebreid bezig kunt zijn op een forum antwoorden geven enz
Dan kun je toch ook bij een bedrijf email beantwoorden en brieven versturen...

Veel call centra doen ook emailen en hebben daar speciale mensen voor in dienst ook om via social media bezig te zijn...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:48

Daar zit een groot verschik in.
Ik ben ook veel aanwezig op bokt.
Maar niets zeggende berichten vol met schrijffouten tikken op de tijd die ik wil is toch heel wat anders dan geconcentreerde brieven die goed moeten zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:35

Echwel schreef:
Even een knuppel in het hoenderhok gooien
Maar als je zo uitgebreid bezig kunt zijn op een forum antwoorden geven enz
Dan kun je toch ook bij een bedrijf email beantwoorden en brieven versturen...

Veel call centra doen ook emailen en hebben daar speciale mensen voor in dienst ook om via social media bezig te zijn...

Nou - als jij wilt bemiddelen...???

Tussen mij en Ruud Lubbers (God hebbe zijn ziel) komt het definitief nooit meer goed.
Maar die lasterpraat van hem begrijp ik wat beter sinds ik uit de eulogiën weet dat-ie multimiljonair was.

Als politicus geloofde hij/ verspreidde hij de leugen dat 'als he de uitkeringen verlaagt, dat er prikkel tot werken is'.
Pure kolder.
...'mensen met een uitkering zijn lui', je moet ze gewoon kwellen tot ze het eindelijk doen. :r

Ik weet niet precies wie of wat je aanspreekt, maar een wajonger heeft per definitie 'arbeidspotentieel'.
Daar is iedereen het over eens.

Nu nog maken dat bedrijf x dit inziet...

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:40

Electra63 schreef:
rainbow8 schreef:

Ik denk dat niemand het hier heeft over (jonge) mensen als jouw zoon. Ik vind dat hij een goede uitkering mag ontvangen en een zinvolle/fijne dagbesteding. Dat is voor mij solidariteit, heb ik geen moeite mee.
Ik heb ook een collega met een vorm van autisme, die heeft juist een heel hoog IQ. Genereert bij ons managementinfo en is een expert met Excel en verdient 2,5 x modaal.
Iedere beperking/handicap is anders, mijn eerder genoemde buurmeisje valt voor mij in het grijze gebied. Is nooit gestimuleerd door haar ouders en kan veel meer, dan ze doet.

Daarom zei ik al dat er duizenden vormen van autisme zijn ;).. Ben blij voor je collega dat hij van zijn handicap zijn talent heeft kunnen maken.. Zo ken ik er meerdere die van hun handicap (autisme) een talent hebben gemaakt.. Maar vind nog steeds niet dat je de wa-jong moet korten.. En al helemaal niet als je gaat samenwonen/trouwen of whatever.. De laatste opmerking is overigens niet specifiek naar jou toe..
Ik kon je opmerking over je buurmeisje niet zo 1, 2, 3 terugvinden..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 10:46

Dank je wel Electra. En ik hoop het ook.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:48

Maar de wajong wordt juist niet gekort als je gaat samenwonen/trouwen. Andere aanvullingen die je erbij kan hebben wel, maar de wajong zelf niet.

Janneke; een wajonger heeft niet per definitie arbeidspotentieel. Een gedeelte wel, maar ook een gedeelte niet. Die zitten alsnog in de wajong, zonder arbeidsvermogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:12

Wat er aan de hand is is dat al dit soort regelingen uitnodigen tot:
De WAO werd door werkgevers misbruikt om goedkoop van hun ouder/overtollig personeel af te komen.
Deze is vervangen door de WIA/WGA met godsonmogelijke eisen. Waardoor bijna alles de Bijstand in rolt.
De Wajong was toch echt voor mensen die nooit of te nimmer aan betaald werk konden komen op grond van hun lichamelijke en/of geestelijke beperkingen. Wanneer het een vergaarbak is geworden voor mensen met vage klachten oid weet ik niet. De echte Jong gehandicapten/arbeidsongeschikten hier buiten gelaten.
Verder wordt de IOAW/IOW en Bijstand gebruikt om ouderen een aalmoes te geven ipv te laten doorwerken tot hun pensioen.
De VUT is fiscaal onmogelijk gemaakt voor degenen van na 1950.
Mocht ik er nog een paar vergeten dan lees ik het graag.