Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Askja schreef:Waarom is een genderneutrale wc een uitkomst voor de discussie in de VS inzake het wc-gebruik door transgenders ( post Janneke hierboven)? Waarom niet simpelweg toestaan dat men zelf kiest?
Citaat:Dat rolstoeltoiletten genderneutraal zijn, heeft verschillende praktische redenen die iedereen neem ik aan wel kan bedenken. Dat is geen principiële keuze.
Geryon schreef:En volgens TS die in het circuit zit wilt een heel groot deel van de genderneutralen dat. Daar wordt volgens mij ook het meest op gereageerd. Dat is hetgeen wat mij triggert in ieder geval. Met dingen onzijdig maken benadeel je de mensen die zich wel echt naar hun gender voelen en daar blij mee zijn. En dat willen is echt de omgekeerde wereld. Heel egoistisch en respectloos in mijn ogen. Ik pas ook niet in deze maatschappij maar het zal nooit in mijn hoofd opkomen om een verandering te willen die de 'normale' mensen schaadt.IK ben degene die erbuiten staat en dat accepteer ik.
Askja schreef:Waarom is een genderneutrale wc een uitkomst voor de discussie in de VS inzake het wc-gebruik door transgenders ( post Janneke hierboven)? Waarom niet simpelweg toestaan dat men zelf kiest?
In praktische zin vergt het nogal een maatschappelijke investering om overal toiletten aan te passen tot genderneutraal ( in die zin dat er een derde keuzemogelijkheid bij zou komen). Daar moet een breed draagvlak voor zijn, en dat ontbreekt. Simpelweg omdat er urgentere maatschappelijke issues zijn. Dat rolstoeltoiletten genderneutraal zijn, heeft verschillende praktische redenen die iedereen neem ik aan wel kan bedenken. Dat is geen principiële keuze.
De hele discussie rond gender en identiteit zou zich m.i. beter kunnen concentreren rond de vraag: waar gaat het nog echt fout (als in: discriminatie, vooroordelen, lastiggevallen worden in het openbaar, ongelijke behandeling/beloning op de werkvloer etc.) dan rond de vraag: hoe bereiken we z.s.m. de ideale situatie waarin iedereen tot achter de komma gelijk wordt behandeld.
Memories schreef:noem jij mij maar niet modern als je dat fijn vind.Popstra schreef:En echt, ik ben heel modern, niet gelovig of wat ook en iedereen moet lekker doen waar hij of zij zin in heeft maar ik vind het niet normaal dat het ons word opgedrongen dat ,,normaal,, te vinden. het is voor mij tegennatuurlijk om het zo maar te noemen ( kan er niks anders op bedenken) en het gekke is ik geen enkel probleem heb met homosexualiteit. Nooit gehad ook.
Ik zie dit als mensen die ontzettend labiel in de kop zijn want waarom bouw je jezelf om naar man en wil je toch zwanger zijn en een kind baren????
Dat moderne valt dus ook wel tegenvoor de desbetreffende persoon is het ook geen makkelijke tijd om zwanger te zijn zo van joehoe doen we wel even, en dat is ook gewoon in de media gebracht. Wordt zelfs aangegeven dat het als het ware een soort 'opoffering' is.
En je hoeft het niet 'normaal' te vinden. Je hoeft er geen feestje van te maken, niet eens leuk te vinden, je hoeft niet naar dit soort programma's te kijken of met dit soort mensen om te gaan. Het enige wat 'moet' is gewoon een stukje tolerantie/acceptatie en zelfs dat is helaas voor sommigen al teveel.
Memories schreef:Joh, je kan er ook gewoon je mond over houden? Vind jij het normaal om iemand, een levend wezen met gevoel, een mens net zoals jij ik, een freakshow te noemen? Deden we vroeger ook met zwarte mensen en mensen met lichamelijke beperkingen ja, wil niet zeggen dat we dat nu nog steeds met transgenders moeten doen.
Memories schreef:Omdat het een totaal andere bedoeling is en jij echt volledig het punt mist?
Memories schreef:Omdat het een totaal andere bedoeling is en jij echt volledig het punt mist?
aikon schreef:Geryon schreef:En volgens TS die in het circuit zit wilt een heel groot deel van de genderneutralen dat. Daar wordt volgens mij ook het meest op gereageerd. Dat is hetgeen wat mij triggert in ieder geval. Met dingen onzijdig maken benadeel je de mensen die zich wel echt naar hun gender voelen en daar blij mee zijn. En dat willen is echt de omgekeerde wereld. Heel egoistisch en respectloos in mijn ogen. Ik pas ook niet in deze maatschappij maar het zal nooit in mijn hoofd opkomen om een verandering te willen die de 'normale' mensen schaadt.IK ben degene die erbuiten staat en dat accepteer ik.
Nee, het is een deel binnen een groep die dat wil. Niet een heel groot deel.
Ik ben het met je eens dat alles onzijdig maken weer anderen benadeelt en zelf aan kan tasten in hun zijn.
Een toevoeging bij m/v zou voor mij acceptabel zijn. Wat die toevoeging dan moet zijn? Geen flauw idee. Het m/v weg halen, geen goed idee.![]()
Ik ben eerder voorstander van het hokjes systeem afschaffen, het schaad veel mensen door het enkele feit dat men een bepaald (positief maar vaker negatief) beeld krijgen van iemand. Ik merk ook in mijn omgeving dat er mensen (jong/oud) labes opgelegd krijgen zodat de rest van de mensheid weet dat er anders mee omgegaan moet worden. Hierdoor word je al bij voorbaat veroordeelt. Het is een goede manier om mensen meer en meer "anders" te laten voelen en zelfs schuldgevoel dan wel een minderwaardigheidsgevoel of medelijden wekkend bevonden worden.
In mijn beleving is iedereen MENS, niks meer niks minder! Elk mens heeft recht op zijn eigen gevoel , te leven zoals dat bij die gene past, te eten wat die wil, te geloven wat die wil.
Een adhd'er is een beweeg persoon met veel energie. Vroeger was je gewoon rete vervelend![]()
Als ik kijk naar mijn oma en de tijd waar zij in is opgegroeid, daar had je als meisje gewoon weg amper een keuze. Je liep in rokken/jurken, speelde met poppen, ging naar de huishoudschool, ging trouwen met een man en (liefst veel) kinderen krijgen, en je leven bestond uit voor kinderen/man/huishouden zorgen of je wilde of niet! Ik ben heel blij dat ik dat niet meer hoef mee te maken. Dat ik in het hier en nu leef.
gekvanfleur schreef:Denken dat de mensheid zonder hokjes kan, dat is pas een illusie.![]()
Hokjes zijn overal en volledig in ons menszijn verweven. We kunnen niet eens zonder.
Hokjes zijn in beginsel ook helemaal niet slecht.
Maar daar dieper op ingaan wordt wel heel erg offtopic.
gekvanfleur schreef:Denken dat de mensheid zonder hokjes kan, dat is pas een illusie.![]()
Hokjes zijn overal en volledig in ons menszijn verweven. We kunnen niet eens zonder.
Hokjes zijn in beginsel ook helemaal niet slecht.
Maar daar dieper op ingaan wordt wel heel erg offtopic.
Janneke2 schreef:Waarom zou gender/geslacht daar geen rol bij spelen? Als je kinderspeelgoed zoekt, is het toch reuzehandig wanneer je door enkel het geslacht van het kind te weten, al een groot deel van de winkel niet meer hoeft te doorzoeken.Als ik kinderspeelgoed koop, doet gender niet ter zake. (Maar de gemiddelde speelgoedwinkel...)
Idem dito een bonuskaart aanvragen, schoenen kopen, een wandeling maken, kleren dragen enz.enz.
Janneke2 schreef:Op de wedstrijden waar ik kom dragen vrouwen inderdaad ook rode jassen, maar wel alleen als ze Deens zijn.zelfs bij wedstrijden dragen dames tegenwoordig rode jassen als het zo uitkomt, en zowel de paarden als de ruiters strijden gemengd.