Abortus, hoe denkt bokt er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:43

Willl65 schreef:
Ailill schreef:
Nee, want ik kán daar niets aan veranderen. Ik val er wel enorm over dat blijkbaar een hoop mensen er vrij eenzijdig naar kijken. Zinnen als "... tja, dat weet ik niet." zijn gewoon flauw, ongeacht het onderwerp. Los daarvan mis ik bij een hoop mensen het ethisch besef wat betreft deze kwestie.

Wellicht is het tijd dat ik stop met berichten hier.

Natuurlijk wordt er eenzijdig naar gekeken je hebt echt geen idee wat zwanger zijn inhoud blijkt wel.
Erger mij rot aan de denkwijze die jij hebt.
Deal with it . Als je niet wil dat er abortus wordt gepleegd zorg dan dat je niemand zwanger maakt
Ho ho, geen zaken invullen voor een ander. Enkele voorbeelden, van heel dichtbij meegeaakt:

- Na 10 weken zwangerschap al in een rolstoel i.v.m. bekken-klachten (heeft geloof ik met hormonen te maken en het feit dat de bekken wat losser worden, dacht ik).
- Tot 3 maal toe een kindje vroegtijdig moeten aborteren i.v.m. een erfelijke afwijking die niet vooraf te voorspellen is.
- Al de fysieke schade van een bevalling, denk aan volledig doorscheuren/aambeien/inwendige schade.
- I.v.m. falende artsen tijdens de geboorte een kindje met NAH. Ze heeft het wonder boven alles 3 jaar volgehouden, tegen de wil in van de ouders. Dat is een hel geweest van enkele jaren.
- Jarenlang, op vele manieren, proberen zwanger te raken.
- 2 nichtjes die met 29 weken zijn geboren. Gingen gelijk aan de beademing/bewaking en nog veel toeters en bellen. Waren afschuwelijke dagen en enorm spannende weken.
- Een postnatale depressie met scheiding tot gevolg: gebroken gezin.

Dus alsjeblieft, vertel mij niet dat ik niet weet wat een zwangerschap is/tot gevolg kan hebben.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:45

Ailill schreef:
Ho ho, geen zaken invullen voor een ander. Enkele voorbeelden, van heel dichtbij meegeaakt:

- Na 10 weken zwangerschap al in een rolstoel i.v.m. bekken-klachten (heeft geloof ik met hormonen te maken en het feit dat de bekken wat losser worden, dacht ik).
- Tot 3 maal toe een kindje vroegtijdig moeten aborteren i.v.m. een erfelijke afwijking die niet vooraf te voorspellen is.
- Al de fysieke schade van een bevalling, denk aan volledig doorscheuren/aambeien/inwendige schade.
- I.v.m. falende artsen tijdens de geboorte een kindje met NAH. Ze heeft het wonder boven alles 3 jaar volgehouden, tegen de wil in van de ouders. Dat is een hel geweest van enkele jaren.
- 2 nichtjes die met 29 weken zijn geboren. Gingen gelijk aan de beademing/bewaking en nog veel toeters en bellen. Waren afschuwelijke dagen en enorm spannende weken.

Dus alsjeblieft, vertel mij niet dat ik niet weet wat een zwangerschap is/tot gevolg kan hebben.

Dan snap je toch zelf ook wel dat aangezien het om de vrouw haar lichaam gaat, zij in eerste instantie de keuze heeft ja of nee?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:46

Amable schreef:
Maar ik krijg echt het gevoel dat je het gek vindt dat een vrouw daarin als eerste beslist? Het gaat haar toch ook als eerste aan? Zij heeft er toch het meeste mee te maken?
Dat vind ik niet gek. Ik vind het wel gek dat veel vrouwen het normaalste zaak v.d. wereld lijken te vinden dat dit zo is en dat de man, indien zij dit niet willen, geen recht van spreken hebben. Dat vind ik wel gek.

De eerste 9 maanden wel, daarna kun je de zaken prima verdelen. Mits beide dit willen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:47

En dat het veel te veel gevraagd is om een kind wat je zelf echt niet wil te voldragen?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:47

Anoniem schreef:
Ailil; dat zij dan ook besluit dat het kind zonder vader op gaat groeien, dat besef ik absoluut. En ja, het is een deel van je bericht, net als dat jij reageerde op slechts 1 deel van mijn bericht, pakte ik dit gedeelte eruit.

Zwanger zijn gaat iets verder dan 9 maanden even dik en even vervelend, kind eruit en afgeven maar. Maar, sorry voor de dooddoener, daar moet je toch echt een vrouw voor zijn. Dat gevoel gaat een man nooit, maar dan ook nooit ervaren. En dus is de mening daarin altijd gekleurd.

MAP weet ik ook niet, ik heb het wel 1x geslikt maar heb toen geen nare effecten gemerkt ofzo dus over de heftigheid kan ik niet meepraten.
Een tweede bevalling lijkt me echter wel heftig. Maar blijft nog steeds het feit; man kan ook een regenjas om z'n leuter doen of op z'n minst proberen een MAP te halen :+
Omdat het andere deel van je bericht al is besproken, herhalen is een beeje zinloos.

Dat het iets verder gaat dan 9 maanden dik en wat verwarde emoties weet ik ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:48

Ailil; maar tussen het weten en zélf die zwangerschap ervaren en voelen zit een wereld van verschil.
En als je bovenstaande allemaal al hebt gezien, vraag je je dan serieus of het teveel gevraagd is aan iemand om zwanger te blijven zodat een ander toch een kind heeft? Serieus?

Je wil niet zwanger zijn, maar dan komt er een random stel, die willen heel graag een kind maar kunnen geen kinderen krijgen. Zo iemand heeft dat er dan toch voor over, komt dus met 10 weken in de rolstoel maar wellicht na de zwangerschap ook blijvende bekkenschade en misschien zelfs ook die rolstoel na de zwangerschap.

En jij vraagt je af of iemand dat niet vol kan houden of over kan hebben voor een ander? :+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:49

Celiien schreef:
Ailill schreef:

Dan snap je toch zelf ook wel dat aangezien het om de vrouw haar lichaam gaat, zij in eerste instantie de keuze heeft ja of nee?
Klopt. Alleen, nogmaals, zij kiest wel voor 2 en in sommige gevallen voor 3 mensen. Dat vind ik nogal wat.

Blijkbaar denken de meeste vrouwen hier op bokt er anders over. Ik mis bij een hoop mensen hier die erkenning, al is het prettig om dit bij anderen wél te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:51

Willl65 schreef:
Ailill schreef:
Nee, want ik kán daar niets aan veranderen. Ik val er wel enorm over dat blijkbaar een hoop mensen er vrij eenzijdig naar kijken. Zinnen als "... tja, dat weet ik niet." zijn gewoon flauw, ongeacht het onderwerp. Los daarvan mis ik bij een hoop mensen het ethisch besef wat betreft deze kwestie.

Wellicht is het tijd dat ik stop met berichten hier.

Natuurlijk wordt er eenzijdig naar gekeken je hebt echt geen idee wat zwanger zijn inhoud blijkt wel.
Deal with it . Als je niet wil dat er abortus wordt gepleegd zorg dan dat je niemand zwanger maakt die geen kinderen wil

Zucht.

En als een vrouw geen kind wil dan moet ze er maar voor zorgen dat ze niet zwanger wordt.

Zo, opgelost.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:52

Amable schreef:
En dat het veel te veel gevraagd is om een kind wat je zelf echt niet wil te voldragen?
Ik denk dat dit een persoonlijke kwestie is. Ik ken vrouwen die na een kind nooit meer zwanger willen worden/bevallen. Ook ken ik vrouwen die het geweldig vinden om zwanger te zijn (waarschijnlijk verlopen ze dan relatief goed). Dan ken ik nog enkele vrouwen die draagmoeder zijn, voor of familie of vrienden.

Ik ken zelfs iemand die heel graag eens zwanger wil worden, maar absoluut geen kinderen wil. Om maar wat voorbeelden te noemen, zonder (waarde)oordeel!

Amable

Re: Abortus, hoe denkt bokt er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:54

Tuurlijk, die vrouwen zijn er, gelukkig voor de mensen die op die manier toch een kindje kunnen krijgen. Maar die vrouwen zijn niet per ongeluk zwanger en overwegen geen abortus. En dat is wel de insteek van dit topic.

Ailill

Anoniem schreef:
Ailil; maar tussen het weten en zélf die zwangerschap ervaren en voelen zit een wereld van verschil.
En als je bovenstaande allemaal al hebt gezien, vraag je je dan serieus of het teveel gevraagd is aan iemand om zwanger te blijven zodat een ander toch een kind heeft? Serieus?

Je wil niet zwanger zijn, maar dan komt er een random stel, die willen heel graag een kind maar kunnen geen kinderen krijgen. Zo iemand heeft dat er dan toch voor over, komt dus met 10 weken in de rolstoel maar wellicht na de zwangerschap ook blijvende bekkenschade en misschien zelfs ook die rolstoel na de zwangerschap.

En jij vraagt je af of iemand dat niet vol kan houden of over kan hebben voor een ander? :+
Klopt. Dit zijn allemaal voorvallen binnen familie (broers/zussen) en vrienden die heel dicht bij mij staan. Dat doet echt heel veel met een mens, zelfs met een man.

De voorbeelden die ik benoem zijn extreem. Daar tegenover staan, gelukkig, een aardig leger met kleine kinderen die allemaal gezond en gelukkig zijn. De meeste zwangerschappen verlopen al met al zonder blijvende schade, of niet?

Celiien

enzino schreef:
Willl65 schreef:

Deal with it . Als je niet wil dat er abortus wordt gepleegd zorg dan dat je niemand zwanger maakt die geen kinderen wil

Zucht.

En als een vrouw geen kind wil dan moet ze er maar voor zorgen dat ze niet zwanger wordt.

Zo, opgelost.

*zucht*

en datzelfde geld net zo goed voor de man..

Anoniem

Re: Abortus, hoe denkt bokt er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:56

Ik heb destijds voor mijn profielwerkstuk een literatuuronderzoekje gedaan naar complicaties bij conceptie, zwangerschap, baring en kraamtijd.

Minder dan 10 procent van de zwangerschappen verloopt zonder complicaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:57

Amable schreef:
Tuurlijk, die vrouwen zijn er, gelukkig voor de mensen die op die manier toch een kindje kunnen krijgen. Maar die vrouwen zijn niet per ongeluk zwanger en overwegen geen abortus. En dat is wel de insteek van dit topic.

Dit dus. Je kan recht proberen te banketstaaf wat krom is, maar een draagmoeder of iemand die zwanger wil zijn maar geen kinderen wil, is in geen geval te vergelijken met iemand die per ongeluk zwanger is.

Meer kan ik er niet over zeggen, ik ga gewoon op m'n handen zitten en op m'n tong bijten. Het mannelijk brein verbaast me momenteel even en niet zozeer in positieve vorm.

Bovendien; if you don't like it, change it. Nou, als je je ongewenste zwangerschap niet liket, dan change je hem; abortus. Tada.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:58

Lente schreef:
Ik heb destijds voor mijn profielwerkstuk een literatuuronderzoekje gedaan naar complicaties bij conceptie, zwangerschap, baring en kraamtijd.

Hoeveel procent daarvan bestaat uit heftige complicaties. En hoeveel procent is blijvend?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:00

Anoniem schreef:
Amable schreef:

Dit dus. Je kan recht proberen te banketstaaf wat krom is, maar een draagmoeder of iemand die zwanger wil zijn maar geen kinderen wil, is in geen geval te vergelijken met iemand die per ongeluk zwanger is.

Meer kan ik er niet over zeggen, ik ga gewoon op m'n handen zitten en op m'n tong bijten. Het mannelijk brein verbaast me momenteel even en niet zozeer in positieve vorm.

Bovendien; if you don't like it, change it. Nou, als je je ongewenste zwangerschap niet liket, dan change je hem; abortus. Tada.
Het zijn antwoorden/berichten o.b.v. die van jou en anderen. Ik buig, bewust, ieder vrouwelijk perspectief om naar de mannelijke variant. Enkel en alleen om die kant te belichten.

Ik verbaas me er juist over hoe het vrouwelijke brein werkt ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:02

Ik stel hem anders: Vrouwen besluiten wél of niet voor een kind te willen gaan. Mogen mannen dan ook besluiten, indien het ongewenst is, afstand te nemen van het kind? Zonder dat de vrouw op wat voor manier hier iets aan kan veranderen, dus enkel de man beslist.

Dan zou het namelijk, in bepaalde gevallen, al wat meer uitgebalanceerd liggen wat betreft verhoudingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:04

Celiien schreef:
*zucht*

Helemaal eens natuurlijk.

Maar even voor de goede orde: mijn reactie was op de wijze hoe Willl65 alles terug brengt op "als je geen abortus wil dan moet je niet zwanger worden".

En dat na 29 pagina's van persoonlijke ervaringen, uitzonderingen en interessante discussies.

Als het allemaal zo simpel was als Willl65 het doet lijken dan waren we nooit verder dan de 1e pagina gekomen.

Vandaar die *zucht*

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:12

enzino schreef:
Celiien schreef:
*zucht*

Maar even voor de goede orde: mijn reactie was op de wijze hoe Willl65 alles terug brengt op "als je geen abortus wil dan moet je niet zwanger worden".

En dat na 29 pagina's van persoonlijke ervaringen, uitzonderingen en interessante discussies.

Als het allemaal zo simpel was als Willl65 het doet lijken dan waren we nooit verder dan de 1e pagina gekomen.

Vandaar die *zucht*

Was het inderdaad maar zo makkelijk. De enige manier om zeker weten dat je niet ongepland of ongewenst zwanger raakt is geen seks hebben. Maar je kunt wel de nodige voorzorgsmaatregelen nemen om die kans te verkleinen en in een relatie vind ik dat de taak van de man én de vrouw en niet per definitie van één van beiden. Daar heb je het samen over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:13

Ailill schreef:
Lente schreef:

Hoeveel procent daarvan bestaat uit heftige complicaties. En hoeveel procent is blijvend?

Het is langggg geleden dus ik weet het niet precies meer.

Maar de 90% omvatte in elk geval óók complicaties met conceptie... Die heb je natuurlijk niet als je ongewenst zwanger bent (integendeel).

Verder vielen daar in elk geval miskramen onder, vroeggeboortes (complicatie bij het kind met verstrekkende gevolgen, vaders die vaak géén zorgverlof krijgen!!!!!), HELLP-syndroom, levensgevaarlijk voor moeder en kind, zwangerschapssuiker (zeer mogelijk blijvend), hartproblemen, ijzergebrek, hoge bloeddruk, bekkeninstabiliteit (vaak blijvend), zenuwschade, blaasprolaps, darmprolaps, baarmoederverzakking, keizersnede, woekering van littekenweefsel, veranderend lichaam (vrijwel altijd blijvend, denk aan striae, borsten die hun vorm verliezen), stuitbevallingen, pompbevallingen, tangverlossing, afgescheurde urinebuis of blaas, problemen met rhesusbaby's....

*haalt adem*

Daarbij kunnen neonaten vanalles mankeren waarvan een vader alsnog makkelijk afstand kan doen en de moeder dan niet.

Prematuur, dysmatuur, zuurstofgebrek met alle gevolgen van dien (zwaar spastisch bijvoorbeeld), down syndroom, andere syndromen, aangeboren afwijking zoals onvolgroeide ledematen, spina bifida...

Het gaat écht vaker fout dan je denkt. Daar wordt in mijn ogen véél te weinig over gepraat.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:17

Ailil, twee vragen:
Stel, een vrouw wordt zwanger na een one night stand. Besluit het kind te houden en licht, omdat ze dat wel zo netjes vindt, de vader in. Die schrikt zich rot en zegt er niets mee te maken te willen hebben. Was liever onwetend gebleven en zit nu met de last van het besef dat er binnenkort een kind van hem rondloopt. Was het dan niet beter geweest als de moeder niks had verteld?
Zelfde situatie, maar nu weet de vrouw nog niet of ze het kind wil houden. Moet ze dan de ons in kwestie betrekken in de vraag abortus of niet? Zit die daarop te wachten? Hoe veel mannen in die situatie zouden daadwerkelijk kiezen voor een kind? Ik denk dat het gros heel hard wegrent.

Overigens, mocht een alleenstaande vrouw ervoor kiezen een kind uit een ons te houden, dan betekent dit niet dat het kind in kwestie per se vaderloos opgroeit. De vrouw kan een nieuwe relatie krijgen, of een vriend/familielid kan de vaderrol deels op zich nemen. Dat lijkt me nou niet het grootste probleem. Het zou nog wel een issue kunnen zijn als het kind later graag wil weten wie zijn vader is, en dat deze dan onbekend en niet traceerbaar blijkt te zijn. Dat lijkt mij een zwaarder wegend argument om de toekomstige vader bij de zwangerschap te betrekken dan de behoeften van de vader zelf.
Overigens denk ik dat twee volwassenen die een ons hebben, daarbij verantwoordelijk genoeg zouden moeten zijn om het niet tot zwangerschap te laten komen. Ik zou zeggen èn een regenjas, èn de pil of andere anticonceptie aan de kant van de vrouw, en mocht er dan nog iets misgaan dan is er desnoods nog de morning after pil. Als je het dan toch tot een ongewenste zwangerschap laat komen ben je naar mijn idee erg slordig en onverantwoord bezig. Ik ken daar ook voorbeelden van, en vind het heel tragisch en laakbaar dat er dan een abortus voor nodig is om het probleem op te lossen. Maar dat is dan toch te verkiezen boven een ongewenst kind.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:19

Lente schreef:
Het is langggg geleden dus ik weet het niet precies meer.

Maar de 90% omvatte in elk geval óók complicaties met conceptie... Die heb je natuurlijk niet als je ongewenst zwanger bent (integendeel).

Verder vielen daar in elk geval miskramen onder, vroeggeboortes (complicatie bij het kind met verstrekkende gevolgen, vaders die vaak géén zorgverlof krijgen!!!!!), HELLP-syndroom, levensgevaarlijk voor moeder en kind, zwangerschapssuiker (zeer mogelijk blijvend), hartproblemen, ijzergebrek, hoge bloeddruk, bekkeninstabiliteit (vaak blijvend), zenuwschade, blaasprolaps, darmprolaps, baarmoederverzakking, keizersnede, woekering van littekenweefsel, veranderend lichaam (vrijwel altijd blijvend, denk aan striae, borsten die hun vorm verliezen), stuitbevallingen, pompbevallingen, tangverlossing, afgescheurde urinebuis of blaas, problemen met rhesusbaby's....

*haalt adem*

Daarbij kunnen neonaten vanalles mankeren waarvan een vader alsnog makkelijk afstand kan doen en de moeder dan niet.

Prematuur, dysmatuur, zuurstofgebrek met alle gevolgen van dien (zwaar spastisch bijvoorbeeld), down syndroom, andere syndromen, aangeboren afwijking zoals onvolgroeide ledematen, spina bifida...

Het gaat écht vaker fout dan je denkt. Daar wordt in mijn ogen véél te weinig over gepraat.
Dat gaat inderdaad behoorlijk ver wat betreft gevolgen. De meeste ken ik wel, zelf gelukkig nooit mee gemaakt.

Ik ga hier eens over nadenken, je bericht zet me enorm aan het denken. Nu alleen geen tijd meer om echt inhoudelijk te reageren. Nu vergaderingen in, vanavond ben ik weer online.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:30

Lente schreef:

Precies! Uitscheuren, zuurstof tekort bij geboorte kind, uitgezakte spieren, bij ieder niesje urine verliezen voor de rst van je leven na zwangerschap etc etc .
Ongelovelijk gewoon dat er mannen zijn die vinden hier over mee te kunnen beslissen.
Zolang het de vrouw haar eigen lichaam betreft is het haar beslissing die door niemand anders moet kunnen worden tegengehouden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:31

Als antwoord op Ailils vraag: mogen mannen, als er sprake is van een ongewenst kind, afstand doen? Ik zou zeggen: ja. Ervan uitgaande dat de vrouw het kind dat wel wil en de man niet. Een kind heeft namelijk niets aan een vader die niet gekozen heeft voor het vaderschap. Daarbij ga ik er vanuit dat je doelt op een situatie buiten een relatie, dus een one night stand of een slippertje.

Gaat het om twee mensen die een relatie hebben waarbinnen een kind geboren wordt en gaat de relatie daarna uit en/of heeft de vader bij nader inzien geen zin in de verantwoordelijkheid, dan kan hij wat mij betreft geen afstand doen van het kind want dan heeft hij daar aanvankelijk wel voor gekozen en zal hij de consequenties van die keuze moeten dragen.

De enige situatie waarvoor ik niet zo snel een oplossing gevonden zie, is die van het oeps-ik-ben-de-pil-vergeten ofwel vrouw wil kind man niet en vrouw zorgt ervoor dat ze toch zwanger raakt. Dan is de man er naar mijn idee 'ingeluisd'.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:33

enzino schreef:
Celiien schreef:
*zucht*

Vandaar die *zucht*

Nee nee mijn reactie is puur op de reacties van allill die maar niet lijkt te begrijpen waarom de vrouw geen toestemming hoeft te krijgen van verwekker als zij voor abortus kiest.