Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:14

Ayasha
Blogger

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:37

Verkeerde topic?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:28

Ayasha schreef:
Verkeerde topic?

?? die link van Bravura gaat over de Grondwet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:16

patatkraam schreef:
ja en dat maakt me niet uit.wat mij betreft is hersendood dood.zodra je zelfstandig niets meer kunt ben je dood. als mijn lichaam dan nog leeft,prima kunnen ze mooi iemand die wel kan en wil leven verder laten leven
Als je in coma ligt kun je niks meer. Maar dat betekent niet dat je niet kunt herstellen.

Hersendood is blijkbaar ook niet onomkeerbaar. Dat is het nare. Is iemand die hersendood is verklaard wel echt dood? Vertonen de hersenen echt geen teken van leven meer, of vertonen slechts bepaalde gebieden geen teken van leven meer. Hoe wordt dat bepaald en hoe verklaar je dan dat mensen die hersendood waren verklaard toch ontwaakten?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:32

_San87_ schreef:
patatkraam schreef:
ja en dat maakt me niet uit.wat mij betreft is hersendood dood.zodra je zelfstandig niets meer kunt ben je dood. als mijn lichaam dan nog leeft,prima kunnen ze mooi iemand die wel kan en wil leven verder laten leven
Als je in coma ligt kun je niks meer. Maar dat betekent niet dat je niet kunt herstellen.

Hersendood is blijkbaar ook niet onomkeerbaar. Dat is het nare. Is iemand die hersendood is verklaard wel echt dood? Vertonen de hersenen echt geen teken van leven meer, of vertonen slechts bepaalde gebieden geen teken van leven meer. Hoe wordt dat bepaald en hoe verklaar je dan dat mensen die hersendood waren verklaard toch ontwaakten?

Hersendood is onomkeerbaar en binnen enkele minuten echt dood (behalve als je kunstmatig in leven wordt gehouden in het ziekenhuis).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:37

Nee niet verkeerde topic maar mbt de Grondwet volgt eea nu wel heel vlot op wilde ik hiermee aangegeven. Ook de Donorwet wordt genoemd. Maar je zou t ook tot een verkeerd topic kunnen bestempelen. 8-)

Sta overigens al va 1998 ingeschreven bij het donorregister. Heb het gele kaartje nog wat kennelijk nog steeds geldig is. Ook toen werd er al discussie gevoerd mbt evt wijzigingen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:48

Bravura schreef:
Nee niet verkeerde topic maar mbt de Grondwet volgt eea nu wel heel vlot op wilde ik hiermee aangegeven. Ook de Donorwet wordt genoemd. Maar je zou t ook tot een verkeerd topic kunnen bestempelen. 8-)

Sta overigens al va 1998 ingeschreven bij het donorregister. Heb het gele kaartje nog wat kennelijk nog steeds geldig is. Ook toen werd er al discussie gevoerd mbt evt wijzigingen.

Beslissingen over jouw prive zaken. Niet verkeerde topic, onderdeel van veel groter probleem. Zelfde schrijver :
http://www.met-k.com/2014/06/10/privacy ... t-dagboek/
Citaat:
‘Mijn privacygegevens worden in ‘het dagboek’ opgeslagen van een groot log bedrijf. Zij hebben die sleutel in handen! En die sleutel lenen ze af en toe aan mij uit! Waarom mag ik die sleutel niet hebben? Waarom is het dagboek niet van mij?’ haakte Marco erop in. ‘En krijg ik elke keer een melding als ik dat sleuteltje nodig heb om mijn dagboek in te kijken?’

Terecht dus dat een aantal mensen absoluut niet blij zijn met deze wet ook al lijkt het net als al die andere kleine dingetjes op zichzelf staand niet zo'n punt. Het is echter onderdeel van een veel groter geheel en kijkend naar dat hele geheel zien meer en meer mensen een horrorbeeld ontstaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:43

MacavityL schreef:
_San87_ schreef:

Hersendood is onomkeerbaar en binnen enkele minuten echt dood (behalve als je kunstmatig in leven wordt gehouden in het ziekenhuis).

Dus die mensen die hersendood waren verklaard maar toch weer wakker werden waren niet echt herdendood, ondanks verklaringen van 1 of meerdere artsen?

Ergens gaat er dan toch iets gruwelijk mis?

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:03

_San87_ schreef:
Hoe wordt dat bepaald en hoe verklaar je dan dat mensen die hersendood waren verklaard toch ontwaakten?

Hier is gewoon een protocol voor. "Besluit Hersendoodprotocol 21 maart 2016". Deze kun je best makkelijk vinden, maar weet wat je zou willen lezen.

Hoe verklaard kan worden dat mensen toch zijn ontwaakt? Mijn vermoeden is dat het vaststellen van hersendood een menselijke vaststelling is van een proces dat wij als mensen denken te begrijpen. Er is een enorme druk voor het leveren van organen. Daar zit misschien nog wel het grootste punt.

100% is niet haalbaar. En vanuit de marginale verschillen hoeft er maar 1 horrorverhaal te zijn.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:33

Ayasha schreef:
patatkraam schreef:

Als die definitie '"zodra je zelfstandig niets meer kunt" van toepassing was dan zouden een hoop herstelde coma patiënten geen kans meer gehad mogen hebben.

Als ik in coma lig wil ik niet in coma gehouden worden. Dus als ik voor mezelf spreek dan maakt het niets uit. hoe anderen zich daarbij voelen is aan hun

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:35

_San87_ schreef:
patatkraam schreef:

Hersendood is onomkeerbaar en binnen enkele minuten echt dood (behalve als je kunstmatig in leven wordt gehouden in het ziekenhuis).[/quote]
Weet ik maar doelde op stel dat je er uit komt zoals in het topic gesuggereerd wordt dan kun je waarschijnlijk niets meer.zelfde vraag als je uit een coma komt dan is het zeer de vraag hoe je er uit komt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 18:08

Papilio schreef:
Zoolgangster schreef:
Omdat, tot het moment van daadwerkelijke uitname, het lichaam, en dus ook de hersenen, van zuurstof voorzien wordt... daarbij zijn er mensen ondanks "onontkeerbaar coma/hersendood" toch weer bijgekomen... want die zuurstof houdt de organen in leven en soms is dat genoeg om de hersenen ook weer aan de praat te krijgen, wat volgens velen niet kan, want hun professor heeft ze dat vertelt, maar volgens andere artsen valt dat niet uit te sluiten... en die patiënten konden naderhand precies vertellen wat ze hadden waargenomen...
Het onderschied tussen diep coma en hersendood is soms flinterdun. Ook wordt bijvoorbeeld huilen, gezicht vertrekken van pijn, glimlachen, door verpleegkundigen en artsen nogal eens afgedaan met "dwanghuilen/dwanglachen = reflexmatig, zonder dat de patiënt dat zou merken, terwijl de familie soms ervaart dat de patiënt wel degelijk reageerde op wat ze zeiden... wat later door de patiënt zelf bevestigt wordt, als hij tenminste niet als donor op de OK eindigt natuurlijk.

Maar voor zover ik weet zijn dat slechts uitzonderlijke gevallen... en zeker niet fijn dat het gebeurd... maar dan zou helemaal niemand meer donor moeten zijn?

Dan zouden artsen dus ook nooit meer bij een zeer slechte prognose bij een coma-patiënt de behandeling kunnen staken, los van het vraagstuk over wel of niet doneren...
Willen we naar die situatie toe, waarin je de behandeling niet mag stoppen en je dierbare nog jaren aan de beademing in een verpleeghuis ligt?

Een groot deel van de donatieprocedures is overigens 'donation after cardiac death', een niet-hersendode patiënt met een zeer slechte prognose (bijvoorbeeld na een ernstig trauma of hersenbloeding) waar besloten wordt de behandeling te staken met overlijden tot gevolg. Deze patiënten overlijden eerst en gaan dan na een wachtperiode van enkele minuten naar de OK voor de orgaanuitname. Niet alle organen kunnen dan gebruikt worden (hart o.a. niet), maar bij deze procedure kan de familie tot aan transport naar de OK wel bij de patiënt blijven.

Extra mortuariumkosten tgv donatie heb ik nog nooit eerder gehoord. In het geval van orgaandonatie is dit ook niet van toepassing, want donoren gaan pas na de donatieprocedure naar het mortuarium. Bij weefseldonatie kan ik me voorstellen dat het uitnameteam een keer de volgende dag komt, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat dit aan een familie werd gefactureerd.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 18:19

Annem84 schreef:
purny schreef:
Ik vraag me af hoe ze dit willen realiseren... Gaan ze dan bij iedereen in het medisch dossier kijken wie er in aanmerking moet komen? Overigens ben ik er wel op tegen omdat er eigenlijk weer iets is opgedrongen. En ik ben bang dat ze hier heel veel mensen tegen het harnas in jagen

Lijkt me wel dat ze dat even checken. Ben al sinds mij 18e orgaandonor, maar heb helaas 2 jaar geleden borstkanker gehad. Nu ben ik dus niet meer geschikt als donor, neem aan dat ze dat even checken voordat ze de boel eruit halen...

Er is een hele strikte procedure voor orgaandonatie. Eerst raadpleeg de arts het register (igv weefseldonatie meestal pas na het overlijden, igv potentiele orgaandonor pas op het moment dat het overlijden wordt verwacht. Het besluit om de behandeling gericht op herstel te staken is dan al genomen. Vervolgens wordt de arts teruggebeld met de uitslag (nu vaak: niet geregistreerd, bespreek donatie met de nabestaanden). Nadat je toestemming hebt gekregen van familie bel je terug en ga je door een enorme vragenlijst heen om te voorkomen dat er organen (of weefsels) gedoneerd worden door iemand die om medische redenen niet geschikt is. Dit hoef je als mens gelukkig niet allemaal zelf bij te houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 18:51

link2thepast schreef:
_San87_ schreef:
Hoe wordt dat bepaald en hoe verklaar je dan dat mensen die hersendood waren verklaard toch ontwaakten?

Hier is gewoon een protocol voor. "Besluit Hersendoodprotocol 21 maart 2016". Deze kun je best makkelijk vinden, maar weet wat je zou willen lezen.

Hoe verklaard kan worden dat mensen toch zijn ontwaakt? Mijn vermoeden is dat het vaststellen van hersendood een menselijke vaststelling is van een proces dat wij als mensen denken te begrijpen. Er is een enorme druk voor het leveren van organen. Daar zit misschien nog wel het grootste punt.

100% is niet haalbaar. En vanuit de marginale verschillen hoeft er maar 1 horrorverhaal te zijn.

Dat weet ik. O.a. die apneutest. Welke op zichzelf al omstreden is omdat deze levensgevaarlijk is.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:07

Zoolgangster schreef:
Het probleem is dat de ervaring op de IC leert dat iemand, als hij echt hersendood is (hersentrauma, en door zwelling van de hersenen hersendood geraakt) die persoon binnen een half uur een hartstilstand krijgt.

Dit is echt absoluut niet waar! Mensen die hersendood zijn kunnen met kunstmatige ondersteuning hun bloedsomloop behouden, maar worden met het verstrijken van de tijd wel instabieler, onder andere omdat de aansturing vanuit je hersenen naar de rest van het lichaam wegvalt en je hormoonproductie (stress-hormoon, schildklierhormoon etc) niet meer gereguleerd wordt. Dat is in zekere mate op te vangen met medicatie, maar hier zitten grenzen aan. Dit proces is ook de reden dat familie niet heel lang kan nadenken over de donatie-vraag.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:14

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:19

Nou, ik vind dit niet goed, vanuit de medische hoek komen er nu verhalen dat je niet zo dood bent, als altijd beweerd.
Zoals een arts zei: als je een dode gaat beademen, gaat niet opeens het hart weer kloppen of de nieren goed werken.

Daar heb ik nooit zo bij stilgestaan maar ik vind het geen prettig idee, zowiezo.

Ik snap niet zo goed, waarom ze 20 jaar na de vorige actie, zich nu gaan uitspreken.

Maar goed, er zal wel weer een petitie komen, die ik braaf onderteken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:24

_San87_ schreef:
Dat weet ik. O.a. die apneutest. Welke op zichzelf al omstreden is omdat deze levensgevaarlijk is.

Is een Apneutest gevaarlijk?

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:26

A3a1 schreef:
Nou, ik vind dit niet goed, vanuit de medische hoek komen er nu verhalen dat je niet zo dood bent, als altijd beweerd.
Zoals een arts zei: als je een dode gaat beademen, gaat niet opeens het hart weer kloppen of de nieren goed werken.

Daar heb ik nooit zo bij stilgestaan maar ik vind het geen prettig idee, zowiezo.

Ik snap niet zo goed, waarom ze 20 jaar na de vorige actie, zich nu gaan uitspreken.

heb je een betrouwbare bron waaruit een (europese) arts dit beaamd heeft?
Want zoals eigenlijk overal staat... hersendood is kunstmatig in leven gehouden met uitzichtloosheid op herstel.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:39

A3a1 schreef:

Nou, de afgelopen 20 jaar was het doneren een altruïstische daad. Je bent een held als je dit doet om de zieken te helpen. Helaas zijn er te weinig helden, het helpen van de zieken duurt te lang en die gaan dood. Met dit voorstel verandert het doneren in een sociale verplichting. Het belang van de mens in nood is zo zwaar dat zelfs de integriteit van het lichaam mag worden geschonden.

Dit betekend dat voorheen de helden geroemd werden, maar in de toekomst juist de bezwaarden zullen moeten roepen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:40

gohya schreef:
_San87_ schreef:

Is een Apneutest gevaarlijk?

Wel de apneutest die gebruikt wordt om hersendood vast te stellen.

En ik vind het ook apart dat de gezondheidsraad alle testen die genomen worden om hersendood vast te stellen niet goed genoeg zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:22

Ow oke,ik dacht alle apneutesten voor mensen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:23

Papilio schreef:
A3a1 schreef:

heb je een betrouwbare bron waaruit een (europese) arts dit beaamd heeft?
Want zoals eigenlijk overal staat... hersendood is kunstmatig in leven gehouden met uitzichtloosheid op herstel.

Wat moet die meneer beamen dan?
Dat iemand die dood is, niet meer gaat ademen?
Dus dat de organen het ook niet meer gaat doen van iemand die wetenschappelijk dood is?

Dus dat een mens levend moet zijn om de organen te verwijderen?

hersendood wil zeggen dat de aansturing dood is, het hart kan nog even doorgaan.

Welk moment wil jij in je gesneden hebben dan?
Of zijn we totaal langs elkaar heen aan het schrijven ( wat ik eigenlijk vermoed )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:25

Bestaande testen kunnen niet afdoende zeggen dat de hersenen echt dood zijn.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:33

_San87_ schreef:
Bestaande testen kunnen niet afdoende zeggen dat de hersenen echt dood zijn.

Kortom, niet snijden *\o/*