Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 17:30

verootjoo schreef:
Is er serieus iemand die aanstoot neemt aan zo'n reclame afbeelding :?

Ja, ik. Ik heb me daar volgens mij ook al wel vaker tegen uitgesproken.

En ik heb het, zeker toen ik jonger was, echt heel vervelend gevonden dat vrouwen vrij stelselmatig als dom worden neergezet. Dat komt ook al ergens in dit topic aan de orde: een keer een geintje zou niet een ramp zijn - maar als het heel vaak is en je ook steeds eerst moet bewijzen dat je niet dom bent, slaat de balans om, en IK vond het in elk geval heel onprettig.
Maar ook in allerlei andere opzichten kun je best zeggen dat er nog genoeg problemen zijn rondom vrouwen en de omgang met vrouwen. En ook daar: het hangt allemaal samen. Nee, een flauw geintje is niet hetzelfde als vrouwen naroepen of niet promoveren of in de extreemste vormen van geweld tegen vrouwen verkrachten en mishandelen... maar het staat tegelijkertijd ook weer niet helemaal los van elkaar, want als je een leven lang allerlei kleinere en grotere herhalingen krijgt van 'vrouwen zijn minder waard' is het echt niet gek dat de drempel voor misstanden een stuk lager ligt.

Nu raken opmerkingen over vrouwen me inmiddels minder, maar ik vind dergelijke boodschappen absoluut nog steeds schadelijk en onwenselijk en niet wat we mensen mee zouden willen geven.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 18:31

Ag dyslecten worden ook stelselmatig neergezet als luie mensen die geen zin hebben om goed te typen. Enig idee hoe onprettig het is om regelmatig verbeterd te worden?
Wordt ook altijd weggewuift met "het was goed bedoeld".
Dan kan je 2 dingen doen.
1) Je er heel erg druk over blijven maken met alle negatieve aandacht erbij.
2) Je schouders ophalen en denken "laat maar banketstaaf".

Ik kies voor het laatste met een goede dosis zelfspot erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 18:45

Er staat helemaal niet dat vrouwen dom zijn/ te dom waren om de vorige verpakking open te krijgen. Het gaat om de kracht die bij het openen gebruikt moet worden en ja... tenzij je aan behoorlijke krachttraining doet of een anabolenkuur hebt gedaan ben je als vrouw toch echt minder sterk qua kracht dan de gemiddelde man.
Sorry hoor maar als je je door zoiets gediscrimineerd voelt en het op jezelf betrekt alsof je achterlijker bent dan een man dan moet je toch echt eens iets aan je zelfbeeld gaan doen.

Misschien geeft de complete advertentie wat meer duidelijkheid.
(Maar als je die meteen al zo interpreteert zegt dat echt wat over jou, niet over de advertentie )

Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:20

Anoniem schreef:
Sorry hoor maar als je je door zoiets gediscrimineerd voelt en het op jezelf betrekt alsof je achterlijker bent dan een man dan moet je toch echt eens iets aan je zelfbeeld gaan doen.

Waarom moet dit op zo'n persoonlijke manier gebracht worden? Dat kan toch ook op een minder aanvallende toon?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:32

Anoniem schreef:
Er staat helemaal niet dat vrouwen dom zijn/ te dom waren om de vorige verpakking open te krijgen. Het gaat om de kracht die bij het openen gebruikt moet worden en ja... tenzij je aan behoorlijke krachttraining doet of een anabolenkuur hebt gedaan ben je als vrouw toch echt minder sterk qua kracht dan de gemiddelde man.

Misschien geeft de complete advertentie wat meer duidelijkheid.
(Maar als je die meteen al zo interpreteert zegt dat echt wat over jou, niet over de advertentie )

[ [url=m/tJF7oo.png]Afbeelding[/url] ]

Eens.

En dat vind ik erg vaak over wat discriminatie genoemd wordt.
Natuurlijk bestaat er echte discriminatie. Maar erg vaak eigen (ver gezochte)verzonnen discriminatie.
Dingen zoeken die er niet zijn.
Zoals in een ander topic waar een prachtige vrouw zit met rechte rug en geheven hoofd.l als standbeeld.
Daar een slavin in zien is ver gezocht.
Mocht ze dat wel zijn komt de over als een erg sterke vrouw waar we allen een voorbeeld aan mogen nemen.

Shadow0

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:39

Bruintje, niet alles wordt discriminatie genoemd. Maar stereotypering en discriminatie gaan wel hand in hand.

Het bezwaar tegen het beeld in de Keukenhof gaat ook weer om context. Ook daar ging het niet alleen om discriminatie. Ik heb dat daar ook uitgelegd: dit beeld draagt samen met heel veel andere beelden samen bij aan het gemak waarmee we een zwarte vrouw als puur zien - maar niet als kundige advocaat of programmeur. En het geeft bv wel een heel makkelijk beeld waar mannen eens lekker aan haar borsten zitten - ook niet echt ideaal.
Het gaat bij die dingen niet om dat ene incident: het gaat om al die beelden samen die zich onwrikbaar in ons hoofd hebben genesteld: donkere mensen zijn niet-wij, ze zijn anders, exotisch, niet Nederlands, je kunt ze goed gebruiken als comic relief, maar ze hebben geen recht om hun eigen mening en gevoelens zomaar te uiten.

Dat allemaal samen, dat is iets waar we als maatschappij wel degelijk over kunnen denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:41

Shadow0 schreef:
[naam] schreef:

Waarom moet dit op zo'n persoonlijke manier gebracht worden? Dat kan toch ook op een minder aanvallende toon?

Dat is niet aanvallend.
Jij vormt in jouw hoofd de intentie van zo'n reclameafbeelding om naar iets wat het totaal niet is. Waarom??

Dit is nu precies waar het om gaat, dat mensen dingen zien die er niet zijn.
Ik kan me voorstellen dat je vanwege je pest-verleden in de mannenwereld je sneller gedenigreerd voelt omdat dat bij jou misschien snel getriggerd wordt maar dan wil het nog niet zeggen dat jouw waarheid dé waarheid is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 20:08

Anoniem schreef:
Ik kan me voorstellen dat je vanwege je pest-verleden in de mannenwereld je sneller gedenigreerd voelt omdat dat bij jou misschien snel getriggerd wordt maar dan wil het nog niet zeggen dat jouw waarheid dé waarheid is.

Ik vind de term 'pestverleden' een beetje rare interpretatie van mijn verhaal - maar stel even dat het zo is en dat je het zo wilt noemen. Is het niet het uitgangspunt dat eh, pesten nou juist niet de bedoeling is? En dat als ik een pestverleden in die mannenwereld gehad zou hebben, het juist alleen maar extra reden is om voorzichtig met dit soort dingen om te gaan?

Ik wil trouwens best mijn eerdere reactie aanvullen door overal waar ik 'dom' heb geschreven 'dom/zwak' te schrijven... maar ik denk eigenlijk dat je zwakheid en domheid niet altijd echt kunt scheiden. Ik bedoel, de zwakheid waarop gehint wordt is niet alleen fysieke zwakte, maar ook een algehele niet in staat tot zelfredzaamheid. Die advertentie speelt wel degelijk in op dat gehele beeld. En het is moeilijk om het achteraf te bepalen, maar je zou je zelfs kunnen afvragen of het niet juist de bedoeling was dat je meteen die subtext van domme vrouwen leest, om de aandacht te trekken naar de ondertekst (en dan: 'haha, we hebben je gefopt!')

Advertentiemakers hebben immers als doel om eerlijk en respectvol om te gaan met mensen die de advertentie zien - ze willen mensen juist manipuleren, bewegen tot ander gedrag. En daarbij werken dat soort indirecte weggetjes via clichés, het uitspelen van vooroordelen en onzekerheden juist heel effectief. Dat is uitgebreid onderzocht en getest. En het werkt - waarom denk je anders dat ze daar miljarden aan omzet in stoppen? Niet uit liefdadigheid.

Ook hier vind ik overigens dat er zo enorm ingegaan wordt op een heel klein detail ('oh nee! Vrouwen worden helemaal niet weggezet als dom, alleen maar als zwak dus je hele punt klopt niet!') ipv een beetje de moeite te nemen om ietsjes groter te proberen te begrijpen wat het punt was dat gemaakt wordt.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 20:37

Ik vind dat persoonlijke ervaringen in het verleden je niet standaard recht op een speciale behandeling geeft.
Opgegroeid in een familie waar vrouwen minder waren, niet mochten werken en in de keuken hoorden, met af en toe een uurtje pauze om er een kind uit te persen en dan weer verder. Opgegroeid met een alcoholist als ouder, enorm gepest op school, ben kleiner dan gemiddeld, slachtoffer geweest van huiselijk geweld in mijn vorige relatie.

Kijk, als ik van dat alles een mengelmoesje zou moeten maken van speciale behandelingen, zouden mensen geen grapjes/stereotypen over vrouwen of kleine mensen kunnen maken, zou religie een onderwerp zijn waar je niet of minder makkelijk met me zou kunnen praten, zou je geen wijntje kunnen drinken als je naast me zat, en zou je ook geen plotselinge armbewegingen kunnen maken, of eens flink je stem kunnen verheffen als je je dag niet had. Grapjes maken zou ook lastig worden, want dat is dan net een mijnenveld.

Ik vind alleen het idee al dat mensen zo hard zouden moeten nadenken in hun omgang met mij eng, brrr.
Noem me dan vrouwtje theelepel en stuur me naar de keuken voor een biertje, dan maak ik de grap dat ik hoop voor je dat het niet bovenin de koelkast staat, etc.
Op het moment dat iemand tegenover mij een opmerking zou maken die me kwetst of die net te ver gaat, dan horen ze het, dat is onder mijn collega's en vrienden de standaad, en andersom.

Natuurlijk moet je rekening met elkaar houden, maar het hele gebaby en alles bedekken met laagjes watten of vloerkleden want 'oeh, breekbaar' of 'licht ontvlambaar' wat een gedeelte van mensen in de samenleving nu eist vind ik te ver gaan.

Nogmaals, racisme is een probleem, nog steeds, en reden voor een open discussie met alle partijen, maar dat kan niet met uitgangspunt "okay, hier mijn lijst aan kunst, muziek, tradities en attracties die geschrapt moeten worden"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:08

Shadow0 schreef:
Ik vind de term 'pestverleden' een beetje rare interpretatie van mijn verhaal - maar stel even dat het zo is en dat je het zo wilt noemen. Is het niet het uitgangspunt dat eh, pesten nou juist niet de bedoeling is? En dat als ik een pestverleden in die mannenwereld gehad zou hebben, het juist alleen maar extra reden is om voorzichtig met dit soort dingen om te gaan?
.

Maar is het misschien zo dat jij "pesterijen" ziet waar dat niet het geval is omdat je door hoe jíj in de mannenwereld door mannen bejegend bent gevormd bent.
Ik ben door mannen altijd heel positief behandeld en benaderd, dus ik zie dat man /vrouw / zwakte enz probleem niet. Ik vind het juist heel realistisch dat vrouwen fysiek zwakker zijn dan mannen, het is nou eenmaal zo.
Ik denk dat iemand die een "deukje" heeft opgelopen in zijn gevoelswereld er meer aan heeft om zichzelf onder de loep te nemen en zijn innerlijke kwetsbaarheden te sterken in plaats van te eisen dat de wereld om hem /haar heen heel beschermend moet worden opgezet.
Zo ook wat de Efteling betreft. Ik denk dat de mensen die zich persoonlijk met die poppetjes identificeren en vernederd voelen veel meer baat hebben bij psychische hulp.

Even wat anders...
Ga eens in de landen waar veel gekleurde "achtergestelden" van origine vandaan komen kijken naar hoe het daar gesteld is met de gelijkheid en rechten van man en vrouw. Als gelijkheid dan zo belangrijk is...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:53

Drifter schreef:
Kijk, als ik van dat alles een mengelmoesje zou moeten maken van speciale behandelingen, zouden mensen geen grapjes/stereotypen over vrouwen of kleine mensen kunnen maken, zou religie een onderwerp zijn waar je niet of minder makkelijk met me zou kunnen praten, zou je geen wijntje kunnen drinken als je naast me zat, en zou je ook geen plotselinge armbewegingen kunnen maken, of eens flink je stem kunnen verheffen als je je dag niet had. Grapjes maken zou ook lastig worden, want dat is dan net een mijnenveld.

Ik snap wel ongeveer wat je bedoelt, maar ik denk dat een aantal dingen daarvan heel prima mogelijk zijn, sterker, dat je daarmee eerder wat wint dan verliest.
Het is namelijk vaak helemaal niet nodig om grappen over elkaar te maken - en als je het niet doet kan het goed leiden tot een opener contact. (Wat overigens ook juist een reden is waarom mensen er aan hangen - grappen over anderen is ook een vorm van afstand houden en zelfverdediging.)

Maar ik denk dus dat je wint als je daarin meer op elkaar let. Zoals paardrijden alleen maar beter wordt als je de signalen kunt verkleinen. Dan moet je dus wel meer 'letten' op wat je doet, op hoe je je signalen samen kunt laten werken bv, maar het leidt wel tot iets moois.

Wat betreft dat lijstje van eisen - dat komt weer terug op de toon. Ik heb liever goede dialoog maar dat staat los van het punt. Als je de situatie op zich bekijkt, dus zonder daarin mee te nemen hoe het aan de orde gesteld is, vind ik namelijk dat de beelden echt heel erg onsubtiel zijn, en gewoon niet meer passen in 2016. Geweest - we noemen donkere mensen geen nikkers meer, en we beelden ze ook niet meer af als inboorlingen en kannibalen. Lijkt mij echt heel erg haalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:55

Gekke is, ze noemen zichzelf en elkaar wel "nigger". Dat is dan weer geen probleem.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:59

Anoniem schreef:
Gekke is, ze noemen zichzelf en elkaar wel "nigger". Dat is dan weer geen probleem.

Dat komt omdat het een terug gewonnen scheldwoord is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:03

Om even te illustreren hoe de straattaal gaat...

Terug gewonnen scheldwoord of niet, als het allemaal zo vernederend is, dan ga je het als volk toch ook niet zelf aanhalen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:09

Shadow0 schreef:
het gemak waarmee we een zwarte vrouw als puur zien - maar niet als kundige advocaat of programmeur. En het geeft bv wel een heel makkelijk beeld waar mannen eens lekker aan haar borsten zitten - ook niet echt ideaal.
.

Gelukkig zijn er veel standbeelden van vrouwen die advocaat of programmeur zijn.. Gut misschien was deze vrouw net even op haar vrije dag vast gelegd...
Wat kleur er mee te maken heeft is me een raadsel. Misschien moet Julia in Verona ook maar weg. Die blanke muts zonder enige bijdrage aan de maatschappij die voortdurend aan haar tieten borsten gezeten wordt door wellustige toeristen. Dat kan toch niet langer zo. Waar zijn alle beelden van blote mannen die niet een duidelijke respectabele functie hebben... Oh wacht. Ook vol op aanwezig.

Deze hele discussie kweekt bj mij langzaam steeds meer onbegrip. Het begon met 'oh jee, wat is er nu weer niet goed' en is inmiddels 'het moet toch niet gekker worden. Wat een oeverloos gezeik'

-O- :x
Laatst bijgewerkt door Qimm op 14-07-16 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:10

Anoniem schreef:
Maar is het misschien zo dat jij "pesterijen" ziet waar dat niet het geval is omdat je door hoe jíj in de mannenwereld door mannen bejegend bent gevormd bent.

Ik vind dat dus een rare, en vervelende, manier van persoonlijk maken. Ten eerste omdat je mijn verhaal heel anders interpreteert dan ik het geschreven heb (volgens mij heb ik die omgeving nooit omschreven als pestend, maar vooral geillustreerd hoe makkelijk de onbalans van prima aardige mannen maar met wat flauwe opmerkingen een stapeling geeft bij mij als vrouw.)

Maar het tweede vind ik eigenlijk erger: je slaat dan de kritiek helemaal dood, want zodra je aangeeft dat je wel last hebt gehad van clichés en stereotypen mag je ineens niets meer zeggen omdat je dan te overgevoelig zou zijn.
"Sorry meneer, ik denk dat uw aangifte over iemand die u een gebroken arm heeft geslagen een beetje overdreven is, want denkt u niet dat u door die gebroken arm extra gevoelig bent? Misschien was het helemaal niet zo bedoeld!"

Dat is best schadelijke selectie: alleen de mening van mensen die iets *niet* hebben ervaren telt, en dus is er geen probleem?

Citaat:
Zo ook wat de Efteling betreft. Ik denk dat de mensen die zich persoonlijk met die poppetjes identificeren en vernederd voelen veel meer baat hebben bij psychische hulp.

Maar het gaat niet om 'ik identificeer me met die poppetjes' maar 'de herhaling van dat soort beelden heeft (en dat is ook aangetoond door heel veel psychologisch onderzoek) invloed op hoe mensen mij onbewust zien en behandelen.'
Dat is iets anders.

Citaat:
Even wat anders...
Ga eens in de landen waar veel gekleurde "achtergestelden" van origine vandaan komen kijken naar hoe het daar gesteld is met de gelijkheid en rechten van man en vrouw. Als gelijkheid dan zo belangrijk is...

De situatie hier en nu is gewoon hier en nu, ik zie eigenlijk niet in hoe dat anders wordt door iets wat door andere mensen in andere landen gedaan wordt? Dat klinkt als het zoeken naar excuses, niet als een eerlijke betrokkenheid met gelijke rechten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:21

Verder ben ik in de war.. Zijn er in Afrika geen 'bosjes mannen' Je weet wel inheemse stammen die, zoals gebruikelijk op het continent van Afrika, een donkere huidskleur hebben.
Google vertelt mij dat die zeker wel bestaan (toch maar even controleren, je zou bijna het idee krijgen dat ze niet bestaan). Waarom mogen zij niet geportretteerd worden in een attractie die van iedere natie 1 stereotyp hebben gekozen. Hadden er misschien donkere advcaten of directeuren moeten staan. Als enige natie zonder iets wat grappig of stereotyperend is. Laten we ze vooral anders behandelen dan de rest van de hele wereld.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:26

Anoniem schreef:
Om even te illustreren hoe de straattaal gaat...

[ Video ]

Terug gewonnen scheldwoord of niet, als het allemaal zo vernederend is, dan ga je het als volk toch ook niet zelf aanhalen.

Daarom is het terug gewonnen. Het is niet vernederend wanneer je een beledigend woord naar een specifieke doelgroep gebruikt als specifiek doelgroep zijnde zelf (tenzij je het natuurlijk wel beledigend bedoelt, maar die kans is niet groot). Het gaat erom dat wanneer je een scheldwoord dat tegen jou bedoeld is naar je hand zet en van jou maakt, je als het ware vecht tegen je onderdrukkers.
Simpel voorbeeld: als een blonde vrouw een andere vrouw een "dom blondje" noemt is dat minder erg dan wanneer een man bijvoorbeeld een vrouw een dom blondje noemt. Gezien de historische context erachter maakt het wel degelijk uit wie wat tegen elkaar zegt, omdat er nog steeds onbalans is wat betreft gelijkheid man en vrouw.

Hetzelfde geld voor het n-woord, het gebruik ervan en door wie. De context die erachter zit is heel belangrijk.

Interessant artikel:
https://weeklysift.com/2015/06/29/slurs ... n-and-why/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:28

Qimm schreef:
Gelukkig zijn er veel standbeelden van vrouwen die advocaat of programmeur zijn..

Leuk, misschien iets om een fotoserie van te maken. Heb je namen / plaatsen?

Citaat:
Wat kleur er mee te maken heeft is me een raadsel.

Da's jammer, want volgens mij staan er zowel in dit topic als in het andere topic wel reacties die proberen uit te leggen wat het verband is. Als je het echt een raadsel vindt en je zou het op willen lossen, dan kun je het teruglezen.
Als de vooronderstelling echter is dat je het gezeik vindt, en op zoek gaat naar bewijzen waarom het inderdaaad onzin is, dan vind je die vast ook.

Het aanhalen van voorbeeld zoveel dat zou moeten bewijzen dat er meer beelden zijn die je dan verkeerd op zou kunnen vatten heb ik ook al eerder aangehaald. Dan ben je op zoek naar excuses, en dat heeft weinig met goede intenties te maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:29

Qimm schreef:
Waarom mogen zij niet geportretteerd worden in een attractie die van iedere natie 1 stereotyp hebben gekozen.

Afrika is geen natie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:31

Shadow0 schreef:
[naam] schreef:

Even wat anders...

De situatie hier en nu is gewoon hier en nu, ik zie eigenlijk niet in hoe dat anders wordt door iets wat door andere mensen in andere landen gedaan wordt? Dat klinkt als het zoeken naar excuses, niet als een eerlijke betrokkenheid met gelijke rechten.

Ik bedoelde ermee te zeggen dat tussen die mensen die klagen de onderlinge gelijkheid ook niet perse zo gelijk is. Bijvoorbeeld man vindt dat zijn ras izo gedenigreerd wordt afgebeeld via zo'n pop maar vindt het tegelijkertijd heel normaal dat hij meer te vertellen heeft dan zijn vrouw.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:33

Anoniem schreef:
Ik bedoelde ermee te zeggen dat tussen die mensen die klagen de onderlinge gelijkheid ook niet perse zo gelijk is. Bijvoorbeeld man vindt dat zijn ras izo gedenigreerd wordt afgebeeld via zo'n pop maar vindt het tegelijkertijd heel normaal dat hij meer te vertellen heeft dan zijn vrouw.

Dat kan ja. Ik zou zeggen: gewoon beginnen met gelijke behandeling en daarna vragen om dat ook door te zetten. Juist vanuit die verbinding. Dan krijg je veel meer gedaan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:45

Shadow0 schreef:
Qimm schreef:
Gelukkig zijn er veel standbeelden van vrouwen die advocaat of programmeur zijn..

Leuk, misschien iets om een fotoserie van te maken. Heb je namen / plaatsen?

Citaat:
Wat kleur er mee te maken heeft is me een raadsel.

Da's jammer, want volgens mij staan er zowel in dit topic als in het andere topic wel reacties die proberen uit te leggen wat het verband is. Als je het echt een raadsel vindt en je zou het op willen lossen, dan kun je het teruglezen.
Als de vooronderstelling echter is dat je het gezeik vindt, en op zoek gaat naar bewijzen waarom het inderdaaad onzin is, dan vind je die vast ook.

Het aanhalen van voorbeeld zoveel dat zou moeten bewijzen dat er meer beelden zijn die je dan verkeerd op zou kunnen vatten heb ik ook al eerder aangehaald. Dan ben je op zoek naar excuses, en dat heeft weinig met goede intenties te maken.

Oh sorry, sarcasme over het bestaan van zulke beelden was misschien onhandig. Ik denk dat dat soort beelden een zeldzaamheid zijn.

Ik haal Julia aan om aan te geven dat kleur niet uitmaakt. Zijn er (al dan niet ontblote) borsten bij een vrouwelijk standbeeld, dan gaan mensen die aanraken, huidskleur, leeftijd, etniciteit of sociale stand zal niets uitmaken. Ik vermoed maar zo dat blote mannenbeelden ook regelmatig betaat zullen worden als de kans zich voordoet. Jammer dat je mijn voorbeeld meteen wegschuift als excuses zoeken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 23:12

Minke_ zelfspot is ook echt zwaar uit den boze bij sommige mensen, want daarmee bevestig je nog steeds het stereotype.

De smiley op bokt is ook vreselijk fout.

Ik heb ondertussen nog geen antwoord hoe ver je moet gaan in andere tevreden houden. Mag een ander van je verwachten dat jij je zo aanpast dat je je zelf niet meer op je gemak voelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 23:14

Afbeelding