Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:28

Nelleke doe niet zo dramatisch, dader wordt nergens als slachtoffer neergezet!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:29

_Nelleke_ schreef:
ChocooPrins schreef:
Maar om me even in de discussie te mengen van moslims en terroristen.
Moslims zijn geen terroristen, en de terroristen zijn zelfs geen moslims.
Het is een samenloop van omstandigheden waardoor moslims in terroristen zijn veranderd.
Het zijn jongeren die geen aansluiting hebben gevonden. En dat komt doordat de maatschappij angstig en niet open staat voor moslims.
Ze zijn van jongs af aan bekeken omdat ze met hun moeder door de straat lopen omdat ze een hoofddoek aanheeft. Ze leren van thuis uit hun godsdienst, maar kunnen het moeilijk omzetten in de praktijk omdat onze samenleving hier onders is.
Ze hebben het moeilijker op school, hebben moeite met taal. Krijgen de indruk geen toekomst te hebben. Horen overal dat je met de naam mohammed geen werk kan vinden.
Het hoeft op zich nog geen probleem te zijn, maar door jarenlang onbegrip en geen aansluiting vinden, botsen ze op het gedachtengoed van IS bijvoorbeeld. Daar worden ze met open armen ontvangen. En die jongeren voelen hun daardoor eindelijk aanvaard. Waardoor ze nu als pionnen kunnen worden ingezet. Zogezegd voor het geloof.
Maar in oorsprong is de islam niet voor geweld! Of onderdrukking of gelijk wat. Natuurlijk heb je eerlijke en oneerlijke mensen, in elk geloof. Denk eens aan extremistische christenen, de kkk van vroeger, wat denk je dat dat is....
Dus we zijn wel allemaal mede verantwoordelijk, zeker als je zelf anit islam, anti moslim bent zonder dat je er zelf hebt in verdiept. Ook de regering draagt daaraan bij, hoofddoekenwet, politie die al sneller een arabisch uitziende jongen uitpikt... ect.
En het gaat er nu niet meer op verbeteren. IS slaat terreur om de haat en angst voor moslims in de hand te werken, zo geweld te creëeren om zo jongeren nog meer aan te zetten tot geweld en zo hun positie te versterken. Het zijn pionnen!
Er zijn nu ook vluchtelingen, die in hetzelfde straatje geraken. Ze zullen geen werk vinden, ze zullen niet aanvaard worden hier. Worden als criminelen bekeken, dan duw je ze gewoon dat straatje in.
De oplossing volgens mij. Regering en maatschappij moet zich open stellen voor de islam. Samenwerken met moskeeën, jongeren die niet goed in hun vel zitten vroegtijdig opsporen.
IS aanpakken, zorgen dat hun radicaliserende ideeën hier niet meer door komen. Daar ter plaatse IS inbannen, en hulp bieden aan andere.
Vluchtelingen goed opvangen, hen helpen een thuis op te bouwen.
Wat kan je zelf doen, geen rascistische ideeën erop nahouden.
Zal dit een directe oplossing zijn? Neen, er zal jaren terreur zijn volgens mij nu. We hebben geen zich op welke moslim met zulke ideeen kampt. Er is gewoon geen aandacht aan besteed in het verleden. In tegendeel er is enkel gepreekt geweest dat de islam slecht is. Dan creëer je zulke situaties...

Ik vind dit stuk juist verschrikkelijk. Suggereren dat het onze eigen schuld is. Hou toch op!

NIKS maar dan ook NIKS is een excuus om zo'n gruweldaad te begaan. En ik vind het beangstigend dat je zegt dat wij zelf die mensen de verkeerde weg in hebben gestuurd.

Typisch weer, dat de dader in het slachtofferplaatje wordt geduwd. Ik kan hier echt heel boos om worden.

Neen natuurlijk niet! Dit is ook niet wat ik wil zeggen! Die mensen die de gruweldaad begaan zijn in fout! De slachtoffers zijn de mensen die neergeschoten zijn.
Maar er is wel een oorzaak! En door net de oorzaak te negeren maak je het probleem erger.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:31

NatasjavE schreef:
Picasso schreef:
En alle oorlogen die uit naam van het CHRISTELIJK geloof zijn gevoerd dan?
Dit heeft niks met geloof te maken....gewoon met een club achterlijke mensen die het geloof misbruiken voor hun misselijke acties.

Het heeft misschien niks te maken met geloof. Geloven in een mythisch wezen zullen mensen helaas altijd wel blijven doen.
Het heeft uiteraard wel met religie te maken. Religie is een fantastisch politiek middel om mensen tegen elkaar op te zetten om je politieke doelen te halen.

En het gebeurt al eeuwen. De christenen, de Moslims, de Joden,....

Ja. ja...ik weet het. Ik krijg het zo om mijn oren dat ik het toch echt helemaal mis heb.
Het is niet waar....het zijn maar een paar die geloof misbruiken.
:j
Maar ondertussen hebben uit naam van Allah, Jahweh, God al heel veel mensen het leven gelaten.

Nu is het uit naam van Allah gedaan...maar ach...inderdaad. Wat is er uit naam van Jezus Christus allemaal al gedaan wat het daglicht niet kan verdragen? En nee, we hoeven niet een paar eeuwen terug. Afgelopen eeuw nog prachtige voorbeelden van gezien. (Noord-Ierland zijn we al vergeten????)

Geef me maar ongelijk....ik vind het goed.

Ik zet gewoon weer imagine van John Lennon op repeat vandaag.

Overigens heb ik geen haat tegen gelovige. Of dat nu moslims, joden of christenen zijn.
Miljoenen moslims zitten nu met evenveel afschuw te kijken als wij.

Batlow

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:33

Ik vind het overigens wel opmerkelijk dat NOS/RTL de brand in het kamp niet hebben bevestigd

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:33

Amandavd schreef:
Nelleke doe niet zo dramatisch, dader wordt nergens als slachtoffer neergezet!

Niet?

ChocooPrins schreef:
Maar om me even in de discussie te mengen van moslims en terroristen.
Moslims zijn geen terroristen, en de terroristen zijn zelfs geen moslims.
Het is een samenloop van omstandigheden waardoor moslims in terroristen zijn veranderd.
Het zijn jongeren die geen aansluiting hebben gevonden. En dat komt doordat de maatschappij angstig en niet open staat voor moslims.
Ze zijn van jongs af aan bekeken omdat ze met hun moeder door de straat lopen omdat ze een hoofddoek aanheeft. Ze leren van thuis uit hun godsdienst, maar kunnen het moeilijk omzetten in de praktijk omdat onze samenleving hier onders is.
Ze hebben het moeilijker op school, hebben moeite met taal. Krijgen de indruk geen toekomst te hebben. Horen overal dat je met de naam mohammed geen werk kan vinden.
Het hoeft op zich nog geen probleem te zijn, maar door jarenlang onbegrip en geen aansluiting vinden, botsen ze op het gedachtengoed van IS bijvoorbeeld. Daar worden ze met open armen ontvangen. En die jongeren voelen hun daardoor eindelijk aanvaard. Waardoor ze nu als pionnen kunnen worden ingezet. Zogezegd voor het geloof.
Maar in oorsprong is de islam niet voor geweld! Of onderdrukking of gelijk wat. Natuurlijk heb je eerlijke en oneerlijke mensen, in elk geloof. Denk eens aan extremistische christenen, de kkk van vroeger, wat denk je dat dat is....
Dus we zijn wel allemaal mede verantwoordelijk, zeker als je zelf anit islam, anti moslim bent zonder dat je er zelf hebt in verdiept. Ook de regering draagt daaraan bij, hoofddoekenwet, politie die al sneller een arabisch uitziende jongen uitpikt... ect.
En het gaat er nu niet meer op verbeteren. IS slaat terreur om de haat en angst voor moslims in de hand te werken, zo geweld te creëeren om zo jongeren nog meer aan te zetten tot geweld en zo hun positie te versterken. Het zijn pionnen!
Er zijn nu ook vluchtelingen, die in hetzelfde straatje geraken. Ze zullen geen werk vinden, ze zullen niet aanvaard worden hier. Worden als criminelen bekeken, dan duw je ze gewoon dat straatje in.
De oplossing volgens mij. Regering en maatschappij moet zich open stellen voor de islam. Samenwerken met moskeeën, jongeren die niet goed in hun vel zitten vroegtijdig opsporen.
IS aanpakken, zorgen dat hun radicaliserende ideeën hier niet meer door komen. Daar ter plaatse IS inbannen, en hulp bieden aan andere.
Vluchtelingen goed opvangen, hen helpen een thuis op te bouwen.
Wat kan je zelf doen, geen rascistische ideeën erop nahouden.
Zal dit een directe oplossing zijn? Neen, er zal jaren terreur zijn volgens mij nu. We hebben geen zich op welke moslim met zulke ideeen kampt. Er is gewoon geen aandacht aan besteed in het verleden. In tegendeel er is enkel gepreekt geweest dat de islam slecht is. Dan creëer je zulke situaties...

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:34

IS heeft nu officieel geclaimd hoor ik net op NOS..
Verschrikkelijk wat er is gebeurt...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:34

Batlow schreef:
Deze reactie van iemand op Facebook vind ik echt heel verontrustend
[ Afbeelding ]

Zo hier zie je een voorbeeld van hoe het gaat.
Er zit daar iemand met radicale gedachten of het toch enigzinds spannend vind, en ook geen aansluiting vind met de slachtoffers in parijs. Waarschijnlijk ook weinig empathie kent.
Hij zet die reactie, hij krijgt dan een hoop over zich heen, dat hij eerst dood mag. Kan hem niets schelen.
Hij wordt verder geduwd in het plaatje wat de maatschappij van hem denkt.
Dan ook de naam van vreemde origine. Veel mensen die dan denken ze zijn allemaal hetzelfde, ect...
Dat maakt van hem een ideaal pion om in te zetten...
Maar het kan ook gewoon beetje provoceren zijn, misschien niet eens een moslim.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:35

Nee dat vind ik niet van de dader een slachtoffer maken maar wel heel bewust het licht op een situatie zetten die al jaren gaande is en ook hier steeds meer plaats vindt!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:35

Een knuffel en snel een kopje thee aanbieden. Ik hoop dat het helpt.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:37

ChocooPrins schreef:
Die mensen die de gruweldaad begaan zijn in fout! De slachtoffers zijn de mensen die neergeschoten zijn.
Maar er is wel een oorzaak! En door net de oorzaak te negeren maak je het probleem erger.

Ik heb een heel bijzonder boek hier liggen, thuis. Ik studeerde Culturele Antropologie in Utrecht, heb vier jaar geleden mijn bachelor gehaald. Daar heb ik een drie maanden colleges gevolgd over fundamentalisme en conflict.

Het is juist het engst dat dit ook gewoon mensen zijn. Mensen die nare dingen hebben meegemaakt, of waar op ingepraat is, die bespeeld zijn. Ja, ieder individu heeft zijn eigen verantwoordelijkheid, is verantwoordelijk voor wat hij/zij doet. Maar wij zijn er SAMEN verantwoordelijk voor het sentiment, het gevoel.

De gequote facebook post hierboven illustreert voor mij dat gat dat is ontstaan. Door elkaar TERUG uit te schelden, vererger je de situatie.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:39

Willemina_L schreef:
Een knuffel en snel een kopje thee aanbieden. Ik hoop dat het helpt.

Ze zijn niet allemaal als Ali B ;)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:54

Moderatoropmerking:
Het topic gaat weer open. We begrijpen dat zulke heftige gebeurtenissen emotionele reacties oproepen, maar we willen jullie wel vragen om in eventuele discussies respectvol te blijven naar anderen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:59

lifeofmarit schreef:

Hier wilde ik op reageren. Om 12 uur zeiden ze op de radio dat IS het opgeëist heeft.
Ik heb begrepen dat de aanslagen gepleegd zijn naar aanleiding van de troepen die Frankrijk in Irak heeft zitten...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:59

Fijn dat het topic weer open is. Is toch nodig na zo'n gebeurtenis.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:04

OP rtlnieuws staat het volgende:

Citaat:
De terreurgroep zegt met de aanslagen te willen laten zien dat Frankrijk een doelwit blijft zolang het doorgaat met zijn beleid.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:07

HorseTopShop schreef:
lifeofmarit schreef:

Hier wilde ik op reageren. Om 12 uur zeiden ze op de radio dat IS het opgeëist heeft.
Ik heb begrepen dat de aanslagen gepleegd zijn naar aanleiding van de troepen die Frankrijk in Irak heeft zitten...

Dat beweren ze idd. Van de week is er nog een extra schip gestuurd om te helpen vechten tegen de is.
Hollande noemt deze aanslagen ook een oorlogsdaad (na het claimen van de is). Ook zegt hij genadeloos te zijn tegenover is aanhangers.

Wat het allemaal voor gevolgen gaat hebben dat is slechts afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:07

Het ik wil mijn zin doordrijven op zijn xxxl , waanzin

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:15

palousa_boy schreef:
Dat beweren ze idd. Van de week is er nog een extra schip gestuurd om te helpen vechten tegen de is.
Hollande noemt deze aanslagen ook een oorlogsdaad (na het claimen van de is). Ook zegt hij genadeloos te zijn tegenover is aanhangers.

Wat het allemaal voor gevolgen gaat hebben dat is slechts afwachten.

Ik denk dat oorlogje spelen daar achter geen goed plan is... Daar gaat de situatie binnen Europa echt niet beter van worden. :\

LadyMadonna

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:17

In Parijs staan mensen massaal in de rij om bloed te doneren Y;(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:18

zolang wij ons blijven bemoeien in de zandbak landen,lopen we gewoon gevaar.En tegen iemand die zijn eigen leven niet zo nauw neemnt en gewoon zichzelf opblaast is weinig kruid gewassen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:19

lifeofmarit schreef:

Ik begrijp het niet, sorry. Wat bedoelen ze met dat claimen?

Shadow0

Misschien moeten we ze meer geven om voor te leven dan voor te sterven.

unihorses

LadyMadonna schreef:
In Parijs staan mensen massaal in de rij om bloed te doneren Y;(

eigenlijk is overal waar mensen samen komen een risico Y;( geweldig initiatief maar wel weer een doelwit zo Y;(

Ayasha
Blogger

wortelsussie; Dat de aanslag van hun uit georganiseerd is. :)

geerke

Dat IS verantwoordelijk is voor deze daad